Jump to content
model

61" P-51D Mustang

Recommended Posts

Godzinę temu, model napisał:

Chodzi mi o polowanie i dodanie wiodacych mankietów do końcówek ,czy jest ktoś w stanie mi jasniej wytłumaczyć o co chodzi ? Byłbym wdzieczny.

Ten model ma stosunkowo małą głębokość końcówki płata, więc to "polowanie" to po prostu przepadanie na małych prędkościach (szczególnie z klapami). Aby temu zapobiec autor dodał "mankiety do końcówek" czyli zwiększył głębokość profilu poprzez nakładki. Możesz zobaczyć takie rozwiązanie w modelu Mustanga Hangaru-9. Link do modelu: https://www.emodel.pl/hangar-9-p-51-mustang-pts-dsm2-rtf-mode-2-p-2840.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oki dzięki wielkie ,czyli trzeba będzie się pilnować przy łądowaniach, i mieć na uwadze prędkość przy podchodzeniu do lądowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja zastanawiam się czy nie warto by było przy budowie płata zrobić zwichrzenie? Na planach chyba nie ma... No ale to musieli by się wypowiedzieć bardziej doświadczeni koledzy... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

A kat zaklinowania z 0 stopni jak w planach na 1,5-2 stopnie wzgledem statecznika ? Dobrze kombinujemy ?

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, kesto napisał:

Ten model ma stosunkowo małą głębokość końcówki płata, więc to "polowanie" to po prostu przepadanie na małych prędkościach (szczególnie z klapami). Aby temu zapobiec autor dodał "mankiety do końcówek" czyli zwiększył głębokość profilu poprzez nakładki. Możesz zobaczyć takie rozwiązanie w modelu Mustanga Hangaru-9. Link do modelu: https://www.emodel.pl/hangar-9-p-51-mustang-pts-dsm2-rtf-mode-2-p-2840.html

 

To co podaje Krzysiek to tzw NACA DROOP - pisałem o tym tutaj https://pfmrc.eu/topic/64665-mechanika-lotu-modelu-samolotu/

 

 

Wielu producentów worbirdów robi teraz takie nakładki - mam nadzieję, że prawidłowe i pomagają. W dobie drukarek 3D to nie problem 

Powinno to wyglądać tak:

1469687329_Zrzutekranu2020-03-24o10_10_36.thumb.png.57735ba86609663edc501c8ef15f57fe.png

 

3 godziny temu, merlin71 napisał:

A ja zastanawiam się czy nie warto by było przy budowie płata zrobić zwichrzenie? Na planach chyba nie ma... No ale to musieli by się wypowiedzieć bardziej doświadczeni koledzy... 

 

Tutaj jest coś na ten ten temat: https://pfmrc.eu/topic/83860-messerschmitt-bf-109-dla-makieciarzy/page/4/

 

Do lotów bardziej agresywnych pewnie by się przydało.

Jeśli nie da się zrobić, można zmodyfikować skrzydło już zrobione, np dodać turbulatory przed lotkami.

 

 

2 godziny temu, model napisał:

A kat zaklinowania z 0 stopni jak w planach na 1,5-2 stopnie wzgledem statecznika ? Dobrze kombinujemy ?

To trzeba policzyć - opisane tutaj https://pfmrc.eu/topic/77230-dekalaż-czyli-kąt-wzajemnego-sklinowania-skrzydła-i-statecznika-poziomego/

EDIT: Jakie profile: skrzydło, statecznik poziomy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciężko stwierdzić w planach nie ma informacji na ten temat, skrzydło NACA2415 ? statecznik poziomy symetryczny 

Kurcze jeszcze trochę i wyjdę na ciołka, ;) biorę się za budowę powarzniejszego modelu a teraz wychodzą braki w  podstawach projektowania 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, model napisał:

Ciężko stwierdzić w planach nie ma informacji na ten temat, skrzydło NACA2415 ? statecznik poziomy symetryczny 

Kurcze jeszcze trochę i wyjdę na ciołka, ;) biorę się za budowę powarzniejszego modelu a teraz wychodzą braki w  podstawach projektowania 

Nie przejmuj się - po to jest forum i koledzy, ja np. jestem elektronicznym ignorantem, nikt nie wie wszystkiego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plany wydrukowane i posklejane niedługo ruszam z budową, w pierwszej kolejności zabiorę się z skrzydło.

 

20200428_201549.jpg

20200428_201559.jpg

20200428_201652.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Próbowałem wpasować na plany jakiś profil.

Takie efekty:

1745447398_Zrzutekranu2020-04-29o14_22_41.png.eb4bcbe362ef40cd80d569a1e04b3f67.png558921349_Zrzutekranu2020-04-29o14_25_26.png.0e9f5b9c02c03810df8c3120e6b9a160.png

 

 

 

683655759_Zrzutekranu2020-04-29o14_25_03.png.8d41e17bddf7214bda67c5687de7316a.png

 

 

Biorąc pod uwagę to, że najważniejsza część profilu to od noska licząć 25% 0 to najbliższy jest NACA 23015

Może kotoś znajdzie coś dokładniej wpisujące się.

Bez dokładnej znajomości co to za profil - ciężko będzie wyliczyć dekalaż nawet wg wzoru z książki Schier'a

 

 

EDIT:

Wg planów, dekalaż geometryczny = 0 stopni, ale tak naprawdę chodzi o dekalaż aerodynamiczny 

Wykorzystam wzór z książki Schier'a

720101135_Zrzutekranu2020-04-29o17_55_50.thumb.png.7c66924f2b25b30b359f393c0aceb13c.png

1615889942_Zrzutekranu2020-04-29o17_56_04.png.c7301d5a4e61eda147eada33b5441750.png

 

Cmr = Cz*SM+Cmo

Cz - współczynnik siły nośnej potrzebny do lotu - przyjmuje się maks =0,4, ale najlepiej przyjmować =0,35

SM (m z daszkiem) - zapas stateczności podłużnej - wg planów jest na 10%, czyli =0,1, do oblotu lepiej z przodu n 15%, czyli 0,15

Cmo - tutaj jest potrzebny profil, aby widzieć ile, każdy profil ma inne wartości

1928658919_Zrzutekranu2020-04-29o17_46_27.thumb.png.a833e40429b014425c940683faa97374.png635496931_Zrzutekranu2020-04-29o17_49_10.thumb.png.0449ce1ebc89cdaf45603c4f5234ae8e.png

 

 

1518518123_Zrzutekranu2020-04-29o17_47_55.thumb.png.1a1f2a00287180a1c11b032d02f1b364.png1787841977_Zrzutekranu2020-04-29o17_48_04.thumb.png.76bbaef80dbcc476e77a0c97ada81810.png

 

Wykresy ze strony: http://airfoiltools.com/

 

 

Ah - można uzyskać z kalkulatora do wyliczania położenia SC - np ecalc cg

662111153_Zrzutekranu2020-04-29o20_36_19.thumb.png.6fc0024e47d70bd6bcd81c739c3a5b7d.png

 

Mamy Ah =0,40 - UWAGA (to dla tego konkretnego modelu)

 

Kąt wzajemnego sklinowania skrzydła i statecznika poziomego (dekalaż aerodynamiczny)

 

φ =Cmr/0,065*Ah*η

η współczynnik skuteczności statecznika poziomego dla tego modelu można przyjąć =0,8

 

Podstawiam za Cmr = Cz*SM+Cmo

SM = 0,1 - zapas stateczności podłużnej dla tego modelu z SC wg planów

 

φ =(0,35*0,1 + Cmo)/0,065*0,40*0,8

 

I teraz wszystko zależy jaki mamy profil, aby oszacować Cmo:

1) dla NACA 23015 można przyjąć ok. 0,02

2) dla MB253515 już trzeba przyjąć ok. 0,06

przyjmujemy wartości bezwzględne

 

Ad 1) φ =(0,35*0,1 + 0,02)/0,065*0,41*0,8 = 3,5 stopnia.

Ad 2) φ =(0,35*0,1 + 0,06)/0,065*0,41*0,8 = 4,4 stopnia.

 

To dekalaże aerodynamiczne

Teraz geometryczne, czyli kąty zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego

 

1) dla NACA 23015 - kąt zerowej siły nośnej wynosi ok. -1,8 stopnia

przyjmując statecznik zaklinowany na zero, to skrzydło powinno być zaklinowane na kąt: 3,5 - 1,8 = 1,7 stopnia

 

2) dla MB253515 - kąt zerowej siły nośnej wynosi ok. -2,5 stopnia

przyjmując statecznik zaklinowany na zero, to skrzydło powinno być zaklinowane na kąt: 4,4 - 2,5 = 1,9 stopnia

 

Tutaj nie wiemy jaki jest profil, coś w zbliżonego do NACA 23015

Zaznaczone położenie SC na planach (już pisałem) jest dla SM=10%  (zapas stateczności podłużnej)

Ja wolę do oblotu SM=15% czyli SC bardziej z przodu.

 

75374217_Zrzutekranu2020-04-29o20_43_40.thumb.png.7a50b9fb55a04f9f5f8c94182dc5bcb8.png

 

Sądzę, że można skrzydło zaklinować na: maks +2 stopie, min. +1,5 stopnia, statecznik poziomy na 0 st.

 

Reasumując:

1) Albo robimy tak jak w planach - wierząc planom, albo

2) Obliczamy.

Podpytywanie kolegów - działa, jeśli wiemy o co zapytać, aby wiedzieć co dokładnie kolega zmienił.

 

To co podałem tutaj - to podstawa projektowania modelu.

 

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jarek, kolejna dobra robota.

Od NACAXXXXX (piecio-cyfrowe) trzymalbym sie z daleka, tak jak juz wielokrotnie o tym pisano.  NACA2415 jest lepszym wyborem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minut temu, Andrzej Klos napisał:

Jarek, kolejna dobra robota.

Od NACAXXXXX (piecio-cyfrowe) trzymalbym sie z daleka, tak jak juz wielokrotnie o tym pisano.  NACA2415 jest lepszym wyborem.

Dzięki.

Jaki profil kolega zastosuje, to już jego wybór.

Ale zgadzam się - ja bym zamienił, ten nie wiadomo co z planów na NACA2415 

Skrzydło na +2, statecznik na 0 st.

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minut temu, jarek_aviatik napisał:

Dzięki.

Jaki profil kolega zastosuje, to już jego wybór.

Ale zgadzam się - ja bym zamienił, ten nie wiadomo co z planów na NACA2415 

Skrzydło na +2, statecznik na 0 st.

 

 

Proponuje zastanowic sie takze nad katem natarcia skrzydla do ladowania. W moim Wilk'u tez mi wyszlo +2 skrzydlo i 0 statecznik ale zamienilem na 0 skrzydlo i -2 statecznik; orginal mial chyba podobnie. W Wilk'u skrzydlo (0deg) w pozycji postojowej jest pod katem 16deg a nastepne 2deg to 18deg a to jest raczej za duzo przy tak malej liczbie Re.  Obawialem sie, ze bedzie problem z przeciagnieciem przy ladowaniu.  Jest cos takiego jak wplyw ziemi i kat nachylenia krzywej rosnie ale nie wiem czy przesuwa sie punkt przeciagniecia.  Wplyw ziemi mozna zasymulowac w XFLR5.

 

Eric Brown twierdzil, ze Mustang byl trudny do ladowania na trzy punkty.

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziekuje wam za tak szczegółowe podejście do tematu, na pewno skorzystam z waszych rad przy budowie.

Teraz zdałem sobie sprawę ze jeśli chodzi o sprawy jakichkolwiek wyliczeń to jestem daleko z tyłu , ale wszystko dokładnie przeanalizuje, co do profilu to będę musiał bazować na tym co mam w planach, pisalem już że ciężko mi będzie samemu przerysowac żebra na naca 2415 ale lepsze to niż profil symetryczny który odradzal kolego Kesto.

Dzieki Merlin za mocny doping :) trzymaj kciuki ale i pilnuj w razie czego przy sklejaniu ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Andrzej Klos napisał:

 

Proponuje zastanowic sie takze nad katem natarcia skrzydla do ladowania. W moim Wilk'u tez mi wyszlo +2 skrzydlo i 0 statecznik ale zamienilem na 0 skrzydlo i -2 statecznik; orginal mial chyba podobnie. W Wilk'u skrzydlo (0deg) w pozycji postojowej jest pod katem 16deg a nastepne 2deg to 18deg a to jest raczej za duzo przy tak malej liczbie Re.  Obawialem sie, ze bedzie problem z przeciagnieciem przy ladowaniu.  Jest cos takiego jak wplyw ziemi i kat nachylenia krzywej rosnie ale nie wiem czy przesuwa sie punkt przeciagniecia.  Wplyw ziemi mozna zasymulowac w XFLR5.

 

Eric Brown twierdzil, ze Mustang byl trudny do ladowania na trzy punkty.

 

 

Bez zwichrzenia skrzydła - to co proponujesz, ma sens

Skrzydło zaklinować na 0 st. a statecznik na maks -2 st. 

 

EDIT: robiłem kiedyś analizę mustanga przeskalowałem model do rozmiarów - rozpiętość 1,5m

Raczej taka konfiguracja:

skrzydło, zaklinowane na 0 st - profil NACA2415

statecznik na  -1,5 st. profil symetryczny ( zaklinowany na -2 - za bardzo zadziera) - choć liczony na SM=10%, można przesunąć SC do przodu na SM=15%)

Do lądowania można by jeszcze sprawdzić wpływ wysuniętego podwozia - gdzie będzie SC

 

 

Edited by jarek_aviatik
uzupełnienie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć,  udało się dziś poskładać co nieco :)

kolega Jarek był na tyle życzliwy ze zaproponował mi przerysowanie żeber na Naca 2415 plus podstawka montażowa, parę szczegółów na priv. I dostałem plik pdf do wydruku.

Efekt dzisiejszej pracy- żebra wycięte balsa 3mm ,dzwigary przód sosna 6x6mm, tył listwy balsowe 5x5.

Na razie wszystko złożone do przymiarki na sucho.

20200507_204831.jpg

20200507_204840.jpg

20200507_204909.jpg

20200507_204920.jpg

20200507_204927.jpg

20200507_204941.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 30.04.2020 o 07:46, model napisał:

...

co do profilu to będę musiał bazować na tym co mam w planach, pisalem już że ciężko mi będzie samemu przerysowac żebra na naca 2415 ale lepsze to niż profil symetryczny który odradzal kolego Kesto.

...

 

52 minuty temu, model napisał:

...

kolega Jarek był na tyle życzliwy ze zaproponował mi przerysowanie żeber na Naca 2415 plus podstawka montażowa, parę szczegółów na priv. I dostałem plik pdf do wydruku.

...

 

 

Nie chcialem sie za bardzo wtracac ale nie jestem pewien czy zamiana symetrycznego na NACA 23015 to rzeczywiscie najlepsze rozwiazanie tzn oba problematyczne.

Z NACA2415 powinno byc lepiej.

Brawo kolego Jarek!?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co tam w stajni? ;) Jakieś postępy? Coś długa cisza zapadła w temacie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

O nie nie :) połowa skrzydła sklejona , na razie z poszyciem górnym,jutro po pracy będę kleił to pokaże co tam udało się zrobić, będę miał parę pytań odnośnie konstrukcji mam nadzieje ze doradzicie co i jak ale to jutro porozmawiamy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, wstawiam obbiecane zdjęcia z budowy żeby bylo co pokazać skleiłem i okleiłem drugą połowę skrzydła przepraszam za tło ale przed wyjazdem w rodzinne strony nie było za bardzo czasu a dzien w czesniej późnym wieczorem lewa strona skrzydła zostala na podstawce montażowej na noc, mam nadzieje ze wybaczycie.

Co do skrzydeł zebra balsa 3mm poszycie balsa 2.5mm wkleiłem także wzmocnienia ( przekładki) na całej długości dzwigarów balsa twarda 2mm czy na dzwigarach głównych to wystarczy, robić wstawki z drugiej strony ? Przy żebrach do których bedzie montowane podwozie wstawek jeszcze nie przykleiłem ,muszę zrobić ze sklejki 3mm nakladki do których przymocuje klocki do mocowania podwozia.

Sposób montażu klap planuje zrobić jak w planach, lotki tak jak u Tony'ego ( z pierwszych planów ( zawiasy płytkowe)

Pozostało podoklejac koncowki skrzydeł i żebro centrale ( 3mm sklejka) plus klocek pod kołeczki , wtedy bedzie można zabrać się za reszte skrzydła ( co do serw lotek i sterow to co byście doradzili ?? chyba coś w przedziale 3-4kg max w planach Tony''ego na klapy i lotki serwa typu mini 3kg przy czym rtf wychodzi 4kg.

 

 

 

20200528_193807.jpg

20200528_193818.jpg

20200529_163635.jpg

20200529_163735.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.