Jump to content
graziano

KFM czy Clark Y?

Recommended Posts

9 minut temu, graziano napisał:

Statecznik mam wklejony na sztywno, ale pewnie można to zrobić trymerem, co?

Kątów na razie nie będę zmieniał, jedna zmiana na raz ;)   Lotki mam prawie skończone, jutro powinienem dać radę polatać chwilę to sobie lepiej popróbuję jak z tym KFm-em. Wtedy będę wiedział co dalej.

 

 

Opcja 1:

skrzydło zaklinowane na zero - statecznik zaklinowany na zero - zwiększamy prędkość, spadek współczynnika siły nośnej we wzorze: 0,5 * ρ * V^2 * A * Cl = Q, gdzie:

Q - ciężar modelu (pytanie, czy pozostał bez zmian, załóżmy, że tak)

ρ - gęstość powietrza (nie zmienisz)

A - powierzchnia skrzydeł (nie zmienisz)

Cl - współczynnik siły nośnej (spadł z 0,8 na 0,15, czyli jakieś 5,3 raza (nie jest to do końca tak, ale chcę Ci uświadomić skąd się biorą problemy)

aby spełnić równanie, że siła nośna równoważy ciężar modelu, musisz zwiększyć prędkość (we wzorze prędkość w kwadracie musi być 5,3 raza większa)

 

Np.  

Prędkość ze starym profilem wynosiła 12 m/s (podniesiona do kwadratu = 144 

Nowa prędkość = (144*5,3)^0,5 = 27,6 m/s

 

Opcja 2:

Skrzydło zaklinowane na + 1st 

O ile wychylić ster głębokości (jako trymer)- to można wyliczyć znając kąt dekalażu, ale możesz zacząć od wychylenia 1,5 stopnia w dół.

Nie jestem w stanie Ci napisać o ile zmniejszysz prędkość 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mówisz skrzydło na +1 stopień. A co by się stało gdybym zaklinował skrzydło na 5,5 stopnia, tak żeby dociągnąć Cl do 0.8? Nie zamierzam, ale tak hipotetycznie :)

 

Prędkość ktorą liczyłeś to prędkość przy której samolot o danej masie, Cl i powierzchni nośnej będzie leciał bez utraty wysokości, tak? Czyli prędkość minimalna? Czyli jeżeli wyszedłbym od jakiejś zadowalającej mnie prędkosci to mógłbym z tego wzoru obliczyć całą resztę samolotu?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kąt zaklinowania skrzydla możesz poprawic przez odpowiednie przyszlifowanie natarcia.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanciate skrzydło Flite Test wygląda tak, a nie jak RAF 19. Jest to profil płasko-wypukły. Nie wiem, czy powyższa analiza dużo się zmienia?

versa-build-4-jpg_1375921744.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minut temu, karambolis8 napisał:

Kanciate skrzydło Flite Test wygląda tak, a nie jak RAF 19. Jest to profil płasko-wypukły. Nie wiem, czy powyższa analiza dużo się zmienia?

 

 

Zmienia się 

To daje profil płaskowypukły, który również ma o wiele większy współczynnik siły nośnej od KFm dla tego samego kąta natarcia, ale mniejszy od RAF 19.

Moim przykładem chciałem zwrócić uwagę na problem zmiany prędkości po zmianie profilu i pokazałem jak to sprawdzić.

 

Można zrobić porównanie z profilem CLARK Y co było już robione, lub z jakimś N XX, np N10

1039381358_Zrzutekranu2020-07-10o08_29_19.thumb.png.8ec9206e9100bd184d81cf26e40d3bd4.png

 

Dla alfa 0 st mamy Cl = 0,4, 

W tym przypadku KFm produkuje o 2,7 mniejszą siłe nośną niż Clark czy np. N10

 

Czyli jeśli na flite test lataliśmy z prędkością 12 m/s, to na KFm-3 musimy latać z prędkością prawie 20 m/s

 

Taka dygresja - wiele osób na tym Forum oczekuje precyzyjnej odpowiedzi na swoje zadawane pytania. Często te pytania są tak ogólne, że najlepiej byłoby nie zwracać na nie uwagi, gdyż sensowna odpowiedź na nie jest wręcz niemożliwa.

W lotnictwie i modelarstwie lotniczym każda zmiana ma swoje konsekwencje.

O ile się coś zmienia, TO TRZEBA POLICZYĆ

 

9 godzin temu, graziano napisał:

Mówisz skrzydło na +1 stopień. A co by się stało gdybym zaklinował skrzydło na 5,5 stopnia, tak żeby dociągnąć Cl do 0.8? Nie zamierzam, ale tak hipotetycznie :)

 

 

Przeliczyłem już kilka modeli na różnych profilach w tym i KFm

Z wielu wyliczeń wynika, że optymalny kąt zaklinowania dla np. KFm-3 lub KFM-7 to +1,5 stopnia.

 

Druga sprawa już nie zależna od rodzaju profilu, to użytkowy zakres kątów natarcia dla lotu modelu przy takim kącie zaklinowania skrzydła

Popatrz na rysunek

1980129481_Zrzutekranu2020-07-10o08_47_21.thumb.png.0c788e22ba65322949bf53a14ea3cd4c.png

 

Zostaje raptem ok 4 stopnie - bardzo niebezpiecznie np. przy podejściu do lądowania.

 

 

9 godzin temu, graziano napisał:

 

Prędkość ktorą liczyłeś to prędkość przy której samolot o danej masie, Cl i powierzchni nośnej będzie leciał bez utraty wysokości, tak?

Tak

 

Czyli prędkość minimalna? Czyli jeżeli wyszedłbym od jakiejś zadowalającej mnie prędkosci to mógłbym z tego wzoru obliczyć całą resztę samolotu?

Teoretycznie tak.

W samolotach wyznacza się minimum trzy prędkości (wyznacza się więcej, ale to minimum)

1) minimalna 

2) przelotowa

3) maksymalna

Jeśli Twoim założeniem będzie zadana prędkość przelotowa, to będziesz dobierał i liczył model aby to spełnić, dobierzesz:

- profile;

- układ modelu;

- kształt skrzydła;

- itp.

I będziesz przeliczał, czy spełniasz założenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

RAF 19 jest jak najbardziej zasadny, bo mój "flite test" jest z Mini Pietenpola, one nie mają dolnej powierzchni, coś jak Lazy Bee.

 

Panowie, dziękuję za potężną dawkę informacji, kilka zagadek aerodynamiki przestało być dla mnie zagadkami, a sporo luźnej wiedzy powskakiwało na swoje miejsca. No i przede wszystkim dostałem odpowiedź na pytanie w tytule i to tak szczegółową, że bardziej chyba nie można :)

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, graziano napisał:

Panowie, dziękuję za potężną dawkę informacji, kilka zagadek aerodynamiki przestało być dla mnie zagadkami, a sporo luźnej wiedzy powskakiwało na swoje miejsca. No i przede wszystkim dostałem odpowiedź na pytanie w tytule i to tak szczegółową, że bardziej chyba nie można :)

 

Nie ma sprawy - powodzenia w budowie i lataniu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.