Jump to content
dawid.1234

Mitsubishi A6M3 132 cm - pytanie o silnik

Recommended Posts

Witam, 

Jestem w trakcie budowy modelu Mitsubishi A6M3. Wrzucam poniżej kilka zdjęć poglądowych. Zdecydowałem się napędzać go żarowym 2T 0.25 bo według planów taki jest optymalny. Zakupilem takowy silnik i przeleżał on kilka miesięcy zanim go zamontowałem.

 

W końcu budowa jest na takim etapie że mogłem zamontować silnik i tu pojawia się pytanie, czy mój silnik a więc os max 25 LA że śmigłem 9x5 bądź 9x6 poradzi sobie z tym modelem ??? Pytam bo mam wątpliwości. Sam model ma 132 cm rozpiętości i wyjdzie pewnie koło 2 kg.

 

Może znajdzie się ktoś kto budował podobny model, ma doświadczenie i podpowie.

Nie jest za późno żeby zmienić silnik na większy ale z drugiej strony nie chce bez sensu kupować drugiego silnika.

 

 

 

IMG_20200913_205951.thumb.jpg.23edb50132ffebb0d5c0c0a4fb9b977a.jpg

IMG_20200913_204724.thumb.jpg.826855db0af6f4ee9bee9b9e7d350880.jpg

IMG_20200822_162655.thumb.jpg.3d02f36f0b1c32822b64de0d62d506fa.jpg

IMG_20200822_162637.thumb.jpg.c19de38265e1bdb8ed3227022a29c0f1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na Twoje pytanie.

Wszystko zależy od powierzchni skrzydła, grubości profilu i prędkości jaką model powinien osiągnąć. Skoro autor projektu zadeklarował silnik 4cm3 to powinno być ok ale silniki OS MAX-a w wersji LA i AX to dwa różne światy. Przy tej samej pojemności otrzymasz 12000 albo 14000 obrotów przy tym samym śmigle a to przełoży się bardzo wymiernie na prędkość modelu.

Przy tej wielkości i wadze modelu w układzie górnopłata byłbym spokojny o start na silniku LA .... ale dolnopłaty a zwłaszcza modele myśliwców potrzebują większej prędkości i tej może zabraknąć przy starcie albo będzie mocno na styk. Jak się oderwie i nie przeciągnie to już potem poleci ?

 

Na tą chwilę nic nie zmieniaj, dokończ model i sprawdź wtedy jaki ciąg statyczny otrzymasz, jeżeli na poziomie 0,7 masy modelu powinno byc OK.

Proponuję sprawdzić śmigło 10x5 - w modelu SUM-a w wersji aircombat jaki kiedyś wykonałem na takim śmigle model latał najlepiej przy rozpiętości 1,2m, wadze 1,75kg i silniku FP (poprzednik LA z przednią regulacją)

 

ms

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można tak po.prostu zamontować śmigło 10x5 w tym silniku 25 LA bez obawy że jest dla niego za duże ??? A jeśli tak to jak skorygować regulacje mieszanki bo zakładam że trzeba tutaj ja trochę wzbogacić dla lepszego smarowania/chłodzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajny model, budowany od zera? :)

 

38 minut temu, dawid.1234 napisał:

Można tak po.prostu zamontować śmigło 10x5 w tym silniku 25 LA bez obawy że jest dla niego za duże ??? A jeśli tak to jak skorygować regulacje mieszanki bo zakładam że trzeba tutaj ja trochę wzbogacić dla lepszego smarowania/chłodzenia.

Można tak po prostu :), tak na prawdę moim zdaniem mniej się można przejmować idąc w górę niż w dół jeśli chodzi o uszkodzenia silnika. Większe śmigło po prostu może Ci zamulić ten silnik (aczkolwiek to jest jednym z zalecanych więc powinno być okej, ale na mniejszych pewnie szybciej się wkręca i lepiej reaguje na gaz :)). Regulacja jak zwykle i tak samo jak z mniejszym śmigłem. Wbrew pozorom w tym wypadku większe śmigło nie oznacza większej temperatury, bo obroty (i moc) będą mniejsze :). Tylko tak na prawdę większe śmigło niekoniecznie da Ci większy ciąg, bo po prostu na mniejszym silnik osiągnie większą moc, tu już trzeba by eksperymentalnie sprawdzić ciąg na ziemi tak jak napisał Mirek, ale dochodzi też kwestia osiąganej prędkości.

 

Jakie obroty silnik osiąga obecnie? Jak masz dane można się wspomóc tym kalkulatorem http://godolloairport.hu/calc/strc_eng/index.htm a potem tym http://godolloairport.hu/calc/opc_eng/index.html . Oczywiście jest to tylko teoretyczne i  i tak warto sprawdzić realnie, ale daje wstępny pogląd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, czarobest napisał:

Fajny model, budowany od zera? :)

 

Tak, model jest budowany przeze mnie w pełni od zera.

 

W takim razie muszę kupić śmigło 10x5 i przyrząd do pomiaru żeby zmierzyć ciag i się przekonać jak to wyjdzie w praktyce tzw. ile mam ciągu na 9x5, 9x6 i na 10x5.

 

Gotowość startowa i tak pewnie model osiągnie pod koniec roku bo muszę mu zrobić kabinkę i maskę silnika. Maskę z włókna szklanego będę wykonywał pierwszy raz więc sam jestem ciekaw jak wyjdzie ale mam nadzieję że ciężko bo pomimo max wysuniętego silnika i baterii zaraz za silnikiem model dalej potrzebuje balastu na przod :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to super :).

 

Jakiś sprzęt do pomiaru nie musi być specjalny, można zawsze zmierzyć w modelu z zamocowaną wagą np. bagażową na ziemi, nie będzie to idealne ale do porównania pomiędzy różnymi śmigłami akurat. Gorzej z prędkością, ale ją można porównać z obrotów czy choćby wklepując do kalkulatora który dałem wyżej. 

 

W takim razie powodzenia, ja mam rozpoczęty dość podobny model od bardzo dawna i rzeczą której się chyba najbardziej obawiam to właśnie laminaty ?.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jak już coś zacznę to muszę skończyć. Nie umiem patrzeć na rozgrzebany samolot także wiem ze na pewno go skończę i poleci ale czy wyląduje to nie wiem :D

 

poki co trenuje spalinowym gornoplatem i elektrycznym Corsairem.

 

Co do maski bardziej zastanawiam się jak to zrobić żeby odpowiednio była spasowana pod wszystkie wystające elementy czyli cylinder i tlumik ale coś wykombinuje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja na pewno swojego skończę ?, po prostu mi się przedłuża trenowanie :D. Podobnie jak i Ty spalinowym górnopłatem, który zbudowałem do tego celu w dwa tygodnie :D, a Zero mnie przerasta psychicznie i już kolejny rok nie mogę.

Każdy model kiedyś ląduje :P, ale spoko, jak będzie miejsce to go pewnie na spokojnie posadzisz. 

 

Z maską nie podpowiem, ale zachęcam do wrzucania postępów, bo im więcej relacji tym fajniej (według mnie), a i liczę na film z lotów :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajne Zero, szkoda, że nie zamieściłeś relacji ja mam w P24 rozp. 1100 mm OS 25 la i jest akurat na styk u Ciebie to myślę, że bedzie absolutne minimum do lotu. 

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Robiłem fotki co pewny czas więc przy chwili czasu postaram się je wrzucić i opisać co by wyszła z tego jakas taka streszczona relacja.

 

Najlepsze jest to że w planach podane było 19-25-35  co znaczy że minimum dla modelu według planów to 0.19 cala3:D

 

Zrobiłem już górnopłata trenerka z planów tego samego autora i model naprawdę fajnie lata choc silnik LA 15 równiez jest na styk i potrzeba długiego rozbiegu, tak więc myślę że tu będzie podobnie i mimo wszystko autor planów wie co robi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi zawsze brakuje mocy, oby tak było, ja uwielbiam latać nisko nad ziemią na granicy przyciągnięcia, jak model zaczyna machać skrzydłami dodaje gazu, aby go ratować, no właśnie jeśli jest co dodać. 

 

To czekam na relacje z mściwym zerem.

Cezary na Twoją relacje tak samo czekam.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, dawid.1234 napisał:

Robiłem fotki co pewny czas więc przy chwili czasu postaram się je wrzucić i opisać co by wyszła z tego jakas taka streszczona relacja.

 

Najlepsze jest to że w planach podane było 19-25-35  co znaczy że minimum dla modelu według planów to 0.19 cala3:D

Zrobiłem już górnopłata trenerka z planów tego samego autora i model naprawdę fajnie lata choc silnik LA 15 równiez jest na styk i potrzeba długiego rozbiegu, tak więc myślę że tu będzie podobnie i mimo wszystko autor planów wie co robi :)

 

O i super :D.

Pamiętaj, że silnik silnikowi nie równy, o czym zresztą Mirek już pisał na początku. Silniki z serii LA to przyjemne i proste w regulacji motorki, ale niestety dość słabe, zdaję się że nawet chińskie ASP w tym samym rozmiarze są mocniejsze, aczkolwiek wiem że ciut bardziej wrażliwe na regulację i troszkę bardziej kapryśne, może podobnie, choć pewnie lepiej, jest z mocniejszą wersją OSów AX, do tego jest jeszcze trochę innych producentów motorków. W każdym razie nie mówię, że na tym nie poleci :). Choć akurat mój 10LA jest całkiem niezły i ładnie się kręci (ale teoretycznie ASP 09 byłby od niego sporo mocniejszy), a do tego regulacja polega na jednej iglicy i w zasadzie nie ma z nim żadnych problemów (poza pękniętym korbowodem).

Jak wyjdzie Ci sporo za lekki na przód to może warto podmienić na większy silnik zamiast doważać, wtedy nie masz niepotrzebnego balastu, a do tego będzie więcej mocy :). Choć wiem, że to niestety problematyczne bo trzeba wydać kasę.

 

41 minut temu, Grifon napisał:

Cezary na Twoją relacje tak samo czekam.

?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie też mi to nie daje spokoju bo koniec końców i tak będę musiał z przodu pakować balast a tak miałbym zamiast zbędnego balastu większy silnik z którym byłbym spokojniejszy o lot tym modelem.

 

Będę rozglądał się po olx, eBay itp. może trafi się coś fajnego to kupię a jak nie to poleci z tym co jest :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cytat

może trafi się coś fajnego to kupię a jak nie to poleci z tym co jest

 

Nie przekreślaj na tym etapie możliwości lotu na silniku LA- dokończ projekt, zrób pomiar ciągu statycznego na różnych śmigłach i dopiero wtedy podejmiesz decyzję co dalej.

W temacie wykonania maski silnika może pomoże krótki filmik jaki kiedyś przygotowałem.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Świetny filmik, bardzo pomocny dla kogoś takiego jak ja który pierwszy raz będzie bawił się w laminat.

 

A mam jeszcze pytanie odnośnie otworów w masce dla cylindra i tłumika. Lepiej jest je zaplanować przed laminowaniem czy może spokojnie w wyschniętym laminacie będę mógł je sobie wyciąć ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrób maskę w całości a wszystkie otworki zrobisz na koniec wiertarką, mini szlifiekrką albo nożykiem lub nożyczkami.

 

ms

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

A w kwestii szpachli do wykończenia jaką najlepiej wybrać ???

 

Byłbym wdzięczny za porady która kupić.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Są drogie materiały dla profesjonalistów ale ja kupuję zwykłą szpachlówkę poliestrową z Castoramy do napraw samochodowych, tylko trzeba znaleźć taką gładką do wykończeń.

 

ms

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wielu modelarzy używa takiej, lekka i dobrze się szlifuje, ja kupuje w Castoramie.

IMG_20200916_094343.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

- to szpachlówka akrylowa, dobra na balsę ale pytanie dotyczyło chyba szpachlówki do położenia na laminat żywicowy aby wygładzić maskę silnika.

Nie próbowałem kłaść akrylu na laminat, zwłaszcza niezbyt gruby i łatwo odkształcalny - moim zdaniem to może pękać.

Stosuję zawsze szpachlówkę żywicową na bazie żywicy poliestrowej - szybko wiąże, dobrze się szlifuje i nie odspaja się od laminatowych elementów.

 

ms

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.