Jump to content

Recommended Posts

Dziękuję Ci Jarku za zobrazowanie zagadnienia. Tak, dobrze byłoby mieć jednoznaczną odpowiedź z konkretnymi wymiarami, ale rozumiem, że jest to nie możliwe i trochę trzeba podejść do tego tematu doświadczalnie. Myślę, że pokuszę się o zrobienie obliczeń, aby uzyskać choć orientacyjny punkt wyjścia, ale oczywiście najpierw będę musiał zgłębić temat (poduczyć się trochę).

A tak zmieniając temat, to jaką tkaninę polecilibyście na żagle? rodzaj, gęstość, gramaura,   oczywiście będzie musiała być w kolorze białym.

 

Pozdrawiam

Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można taki :

https://allegro.pl/oferta/material-modelarski-mylar-75g-140cm-1mb-na-zagle-10185618266?reco_id=d3edcedf-aea0-11eb-a107-bc97e12c8380&sid=041047f9c36843e364ecb91b45c568a2755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951

albo taki.....

https://allegro.pl/oferta/probnik-kolorow-material-chikara-ripstop-nylon-10184336337

 

Moim zdaniem, do pływania powinieneś mieć inny zestaw żagli niż do "makietowego stania na półce  i pokazów" - ten makietowy zestaw powinien być z płótna, jak to początkowo było w oryginale - dacron to późniejszy wynalazek ! 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omega na wodzie z przezroczystymi żaglami będzie źle wyglądała. Przekładka żagli na półkę, też sprawa problematyczna - przynajmniej tak to widzę. Bym założył białe płótno najbardziej przypominające prawdziwe żagle. Zrobił przeszycia, aby wyglądały jak prawdziwe, a o osiągi bym się nie martwił, bo to przecież model ma ładnie wyglądać i pływać od czasu do czasu.

https://www.modelnet.pl/akcesoria-szkutnicze/zagle/tkanina-na-nowoczesne-zagle-amati-561903

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 godzin temu, kaszalu napisał:

 

Moim zdaniem, do pływania powinieneś mieć inny zestaw żagli niż do "makietowego stania na półce  i pokazów" - ten makietowy zestaw powinien być z płótna, jak to początkowo było w oryginale - dacron to późniejszy wynalazek ! 😀

 

I tak właśnie Andrzeju sobie myślałem, ale nasunął się problem z likszparą, jak będzie wąska dla materiału ripstop, to okaże się za wąska dla zwykłego płótna i odwrotnie. Cociaż nie wykluczam, że może potnę prześcieradło i zrobię drugi komplet żagli....🙂

Ale materiał podsunięty przez Darka chyba będzie optymalny,  wcześniej go raczej nie mieli, albo słabo szukałem 🙂.  Zastanawiam się tylko jak kleić bryty, czy wzmocnienia rogów? jakie są sposoby, może jakaś taśma dwustronna?

Stawiam na ten materiał, kupię go i mam nadzieję że będzie dobrze wyglądał.

 

Pozdrawiam

Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minut temu, niziel napisał:

 

I tak właśnie Andrzeju sobie myślałem, ale nasunął się problem z likszparą, jak będzie wąska dla materiału ripstop, to okaże się za wąska dla zwykłego płótna i odwrotnie. Cociaż nie wykluczam, że może potnę prześcieradło i zrobię drugi komplet żagli....🙂

Ale materiał podsunięty przez Darka chyba będzie optymalny,  wcześniej go raczej nie mieli, albo słabo szukałem 🙂.  Zastanawiam się tylko jak kleić bryty, czy wzmocnienia rogów? jakie są sposoby, może jakaś taśma dwustronna?

Stawiam na ten materiał, kupię go i mam nadzieję że będzie dobrze wyglądał.

 

Pozdrawiam

Paweł

 

Żagiel w likszparze utrzymuje doszyta linka, a nie grubość żagla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minut temu, stema napisał:

 

Żagiel w likszparze utrzymuje doszyta linka, a nie grubość żagla.

Tak  oczywiście, masz rację, ale sama grubość tkaniny już obliguje do zrobienia jej (likszpary) dużo szerszej, a mam ją wąziutką. Ale jak wspomniałem, nie wykluczam zrobienia dodatkowego żagla z materiału.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrob jak Andrzej napisal - do plywania mylar, bo to bardzo dobry i lekki material, a lekkosc ozaglowania i takielunku zawsze korzystnie odbije sie na stabilnosci i wlasciwosciach lodki. Podczas plywania po prostu gwizdalbym na wyglad zagli. Natomiast likszpare wykonaj troche szersza, zeby grubszy, redukcyjny zagiel tez pasowal. Reszta to tak, jak Stefan napisal, juz tylko kwestia grubosci linki trzymajacej zagiel w likszparze. To sa juz tylko drobiazgi wykonawcze.

 

Nawet jak maszt juz wykonany (nie wiem, bo calego watku nie sledzilem), chyba z poszerzeniem likszpary nie powinno byc problemu. Pasek blaszki z przyklejonym don papierem sciernym i jazda ze szlifowankiem. :)

 

Troche luzu samego zagla w likszparze nie stanowi kryterium dyskwalifikujacym jego wlasciwosci, bo mocowanie zagli w likszparze samo w sobie stanowi pod wzgledem aerodynamicznym srednia katastrofe, nawet w masztach obracanych. W lodkach zawodniczych stosuje sie piersciene bedace rozwiazaniem prostszym i aerodynamicznie efektywniejszym. Ale tutaj mamy model o walorach redukcyjnych, wiec pierscienie odpadaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, mr.jaro napisał:

Zrob jak Andrzej napisal - do plywania mylar, bo to bardzo dobry i lekki material, a lekkosc ozaglowania i takielunku zawsze korzystnie odbije sie na stabilnosci i wlasciwosciach lodki. Podczas plywania po prostu gwizdalbym na wyglad zagli. Natomiast likszpare wykonaj troche szersza, zeby grubszy, redukcyjny zagiel tez pasowal. Reszta to tak, jak Stefan napisal, juz tylko kwestia grubosci linki trzymajacej zagiel w likszparze. To sa juz tylko drobiazgi wykonawcze.

 

Nawet jak maszt juz wykonany (nie wiem, bo calego watku nie sledzilem), chyba z poszerzeniem likszpary nie powinno byc problemu. Pasek blaszki z przyklejonym don papierem sciernym i jazda ze szlifowankiem. :)

Mimo wszystko, ale do pływania materiał musi mieć biały kolor, na tym mi zależy i albo kupię   ripstop Mirai Nylon biały, tylko 65gr. https://allegro.pl/oferta/material-ripstop-mirai-nylon-white-70d-bialy-1mb-9803540419, albo ten który znalazł Darek :  https://www.modelnet.pl/akcesoria-szkutnicze/zagle/tkanina-na-nowoczesne-zagle-amati-561903 , o tym pierwszym, trochę więcej można poczytać., nie wiem, pomyślę.  Powiedzcie, czym kleić  ze sobą taki materał, taśmą?

A na zwykły bawełniany, na pewno znajdzie się jakiś cienki materiał.

A maszt już zrobiony, likszpara wąziutka 1mm, ale zawsze można poszerzyć.

20210213_182058.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tasma. Istniaja specjalne, waskie i cienkie tasmy dwustronne.

Robisz profilowane zagle?

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, mr.jaro napisał:

Tasma. Istniaja specjalne, waskie i cienkie tasmy dwustronne.

Robisz profilowane zagle?

Tak myślałem, będę sie musiał rozejrzeć za takimi taśmami. A żagle chcę robić profilowane, oczywiście na szablonie, ale jeszcze nad profilem żagli się nie zastanawiałem.

A w międzyczasie już prawie ogarnąłem wszystko pod podłogą i sama podłoga jest już spasowana gotowa do klejenia i uszczelniania, ale to później, teraz przejędę do achterpika i zabiorę się za sterowanie sterem.

Wygląda to tak, poskładane "na sucho".

20210507_131910.jpg

20210507_132113.jpg

20210507_132132.jpg

20210507_132146.jpg

20210507_132319.jpg

20210507_132251.jpg

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Profil zagla to nie problem - dwa wycinki okregu w zupelnosci wystarcza. Na szablonie maksymalne ugiecie profilu okolo 8-10% w odleglosci okolo 40% od krawedzi natarcia. Potem zaleznie od wielkosci wiatru wystarczy zagle odpowiednio wytrymowac. Wiekszy wiatr = maksymalne ugiecie mniejsze i bardziej z przodu, mniejszy wiatr = maksymalne ugiecie wieksze i bardziej z tylu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 7.05.2021 o 15:17, mr.jaro napisał:

Profil zagla to nie problem - dwa wycinki okregu w zupelnosci wystarcza. Na szablonie maksymalne ugiecie profilu okolo 8-10% w odleglosci okolo 40% od krawedzi natarcia. Potem zaleznie od wielkosci wiatru wystarczy zagle odpowiednio wytrymowac. Wiekszy wiatr = maksymalne ugiecie mniejsze i bardziej z przodu, mniejszy wiatr = maksymalne ugiecie wieksze i bardziej z tylu.

Dokładnie tak, ze zrobieniem odpowiedniego szablonu ( profilu) nie bedzie raczej kłopotu, ale zastanawiam sie nad czymś innym. Mianowicie, jaki kąt powinien mieć  róg halsowy, 90 st? Maszt jest lekko pochylony do tyłu ok.3st, więc przy takim kącie, bom będzie "opadał " w stronę kokpitu, jak do tego podejść?

Pozdrawiam

Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

To jest Omega pod żaglami - zobacz jak wygląda grot i jego róg halsowy  !

Dobrze widać to na kursach ostrych , kiedy szoty są wybrane i dociągają bom w dół .

Plik:Omega Anna Lidia HELIOS.jpg – Wikipedia, wolna encyklopedia

 

,Szczegółowe dane jachtu OMEGA |

Edited by kaszalu

Share this post


Link to post
Share on other sites

W zaglowkach zalogowych wysokosc umieszczenia i kat nachylenia bomu podyktowane sa glownie dwoma warunkami.

  • Koniecznoscia stworzenia przestrzeni dla zalogi, inaczej przy zwrotach musieliby sie mocno schylac, by nie oberwac w glowe, co w warunkach amatorsko-rekreacyjnych nie zawsze sie udaje.
  • Celem unikniecia zanurzania koncowki bomu w wodzie podczas przechylu. Wysokosc umieszczenia bomu i kat jego nachylenia sa wiec ze soba scisle zwiazane. Ze wzgledu na stabilnosc lodki, im nizej znajduje sie bom, tym lepiej (srodek parcia zagla jest wowczas nieco nizej), natomiast pod wzgledem uzytkowym rzecz sie ma odwrotnie. Pomijam tutaj wplyw detali konstrukcyjnych, jak wielkosc miejsca potrzebnego na okucia dla zamocowania masztu oraz bomu.

W oryginale najprawdopodobniej najistotniejsza role odgrywal ten pierwszy warunek. Natomiast w modelach mamy do spelnienia jedynie ten drugi. A tutaj, na wybor wlasciwego polozenia i kata nachylenia bomu ma istotny wplyw charakterystyka konstrukcyjna lodki, a wiec jej stabilnosc lub odwrotnie - podatnosc na przechyly (szerokosc kadluba, dlugosc pletwy, ciezar balastu) oraz warunki, w jakich bedzie ona uzytkowana.

 

W modelach zawodniczych klasy IOM, ktore zwykle eksploatowane sa ze stosunkowo waskimi i mocno wybranymi zaglami, kat nachylenia bomu jest zwykle niewielki - zaleznie od konstrukcji jakie 3-8° (w niektorych konstrukcjach nawet jeszcze mniej). Ale to sa wielokrotnie sprawdzone wartosci empiryczne. Jaki kat najlepiej pasowalby do Twojej Omegi, nie jestem w stanie powiedziec. Tendowalbym jednak do katow nieco wiekszych - cos pomiedzy stosowanymi w IOM i w oryginalnej Omedze. Ale zaznaczam, ze bylaby to jedynie wielkosc szacunkowa, podlegajaca koniecznosci skorygowania na podstawie testu zachoweania lodki w praktyce.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, kaszalu napisał:

To jest Omega pod żaglami - zobacz jak wygląda grot i jego róg halsowy  !

Dobrze widać to na kursach ostrych , kiedy szoty są wybrane i dociągają bom w dół .

 

 

,Szczegółowe dane jachtu OMEGA |

Tak jest Andrzeju, wystarczyło spojrzeć 🙂

35 minut temu, mr.jaro napisał:

 

(....)

W modelach zawodniczych klasy IOM, ktore zwykle eksploatowane sa ze stosunkowo waskimi i mocno wybranymi zaglami, kat nachylenia bomu jest zwykle niewielki - zaleznie od konstrukcji jakie 3-8° (w niektorych konstrukcjach nawet jeszcze mniej). Ale to sa wielokrotnie sprawdzone wartosci empiryczne. Jaki kat najlepiej pasowalby do Twojej Omegi, nie jestem w stanie powiedziec. Tendowalbym jednak do katow nieco wiekszych - cos pomiedzy stosowanymi w IOM i w oryginalnej Omedze. Ale zaznaczam, ze bylaby to jedynie wielkosc szacunkowa, podlegajace koniecznosci skorygowania na podstawie testu zachoweania lodki w praktyce.

Zatem kąt ten jest dobierany w zależności od potrzeb i uwarunkowań dla danej łódki i dobrać go mogę  "w miarę dowolnie",  uwzględniając oczywiście wymagania o których wspomniałeś. Nie wiem czemu zapatrzyłem się na te 90st.

 

Pozdrawiam

Paweł

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.