Skocz do zawartości

SP-ABD - bydgoski JAK-12A


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Klikając w ankiecie "TAK, zamierzam wziąć udział w konkursie." wiedziałem, że zakładam sobie sznur na szyję :( 
No bo, gdzie mnie do np. kol. Szymka, który z pomocną dłonią Taty wyczarowuje swój model, czy też innych kolegów, którzy zgłosili akces do tej akcji....

Nie zbudowałem Wicherka, z drewna to jedynie poskładałem puzle jak poniżej

ELA.jpg.3f1a9be0adf600910b41fe7729ff574e.jpg

więc ogólnie, doświadczenie mam żadne. Dlatego będzie to pierwsza (konkursowa) antyrelacja, pokazująca jak nie budować modeli  ? 


W zamyśle projekt jest dwuetapowy. Etap pierwszy właśnie się rozpoczął i nosi nazwę (za moją lepszą połową): i JAK to ma latać?
Założenia:
- górnopłat;
- może robić za konia (no powiedzmy kucyka) pociągowego (wyciąganie lekkich i małych szybowców);
- może robić za nosiciela (II etap projektu);
- najlepiej aby wzorzec latał na miejscowym niebie.

I w ten oto sposób padło na JAK-a 12A.

SP-ABD_00.jpg.c1d4034131f710e7555378bb78d81c93.jpg

 

Technicznie:
- rozpiętość ok. 2100 mm;
- napęd elektryczny;
- silnik - SK3 5055 320 KV (może starczy);
- zasilanie - 6S;
- serwa - pewnie Corony okolice 4,6 kg;
- drewno;
- waga - nieznana.
 

Budowa na podstawie planów... właściwie to nie mam planów.
Z projektowania i obsługi programów CAD mam ocenę niedostateczną, mam rzuty, mam rysunek w formacie A4,

Yak-12.jpg.edfa8414dda71be8864a3bb87c5c4174.jpgJak_12A.jpg.eb15a81476e3b0c10931a0380e79eda4.jpg

mam wiadro optymizmu i mam nadzieję, że z daleka będzie to przypominało samolot...

 

cdn...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam, Marabu 2,65 meterka, waga ok 4,2kg

lata na silniku SK3 - 5045-660kv,

na 4S, czasami 5S i spoko radę daje :) z reguły latam na 30-50% mocy (17-30A)

Marabu to gazeta, ale JAK 12A to też nie pylonowiec ;)

 

SK3 - 6354-260KV - dla odmiany na 8S - spoko ciągnie Piperka PA-18 (ok. 9kg)  i 2.69 meterka rozpiętość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.11.2020 o 19:58, pjk11 napisał:

Wstep idealny.

 

Podobno nie ważne jak się zaczyna... dlatego zacząłem od prostszych elementów.

 

Skrzydła. Profil CLARK-Y.

Czy najlepszy, pewnie nie. Pokombinowałem z rysunkami, trochę pocieniować, pogrubasić i wyszło coś takiego:

s1.thumb.jpg.0b502376bda02f457894e336fed64bd1.jpg

 

Dla rozpiętości ok. 2100 mm (licząc z kadłubem) cięciwa wyszła: 315 mm przy kadłubie i 234 mm na końcu płata.
Żebra:
- "zerowe", pierwsze i czwarte - sklejka brzozowa 3mm
- drugie i trzecie - sklejka topolowa 3 mm
- pozostałe - balsa 2,5 mm
- keson -y  - balsa 2 mm
Łącznik skrzydeł - rurka alu 12 x 1,5 mm do czwartego żebra włącznie.
Zastrzały - rurka węglowa(?) 4 mm

 

Tak  trochę wolnego było to się machnęło...

s2.jpg.19dca6690ce977fa851ef50340b27442.jpg

s3.jpg.d2533d0e60d72b283dbc603bb3afaa51.jpg

s4.jpg.f2643b8f9f725e951b283cd3e222390a.jpg

 

 

 

 

@kulfon250

Dzięki za informacje o napędach, przydadzą się :)

 

cdn...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Coś tam podziobane

Budowa lotki w 3 odsłonach

s5.jpg.d1fdf4c45b7597a9da3e87ac22b73dd0.jpg

 

spacer.pngspacer.png

i widok razem z klapą

s6.jpg.3a2f33ba0d0d9d34e04789c36efb1f63.jpgs7.jpg.6e3f294e5d30e6f6d8a31656a26f2063.jpg

 

 

przygotowane...

s8.jpg.a4c02734796fcee06220dad04c921ce6.jpg

 

 

i wklejone przekładki międzydźwigarowe

s9.jpg.65ed66ca28367bed9685f8158d2715c6.jpg

 

 

a w tle skrzydło lewe.

 

Razem wyglądają lepiej :) tylko jeszcze nie ma do czego ich dołożyć :(

s10.jpg.761c633a6cf58740aa175f74aa869664.jpg

 

 

 

cdn...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wow, super tempo :). Ja siedzę kilka godzin nad modelem i prawie nie widzę efektów u siebie :P.

 

W dniu 4.11.2020 o 23:01, Jerzy_R napisał:

doświadczenie mam żadne. Dlatego będzie to pierwsza (konkursowa) antyrelacja, pokazująca jak nie budować modeli

 

No i to się raczej nie sprawdza ;), bo wygląda wszystko ładnie, a model zapowiada się jeszcze ładniejszy :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.11.2020 o 21:22, czarobest napisał:

[...] super tempo [...]

Kawa pod ręką, do kibelka blisko, czego chcieć więcej?

Od czwartku do jutra siedzę w domu, to trzeba czas wykorzystać.

A że wycinam i kleję równolegle obie strony, no to jest co jest.

 

Skrzydła podszfowane, w lewym skrzydle zrobiłem gniazdo na rurkę pitota

s11.jpg.b4240b640974e6350848a768a30ac2c9.jpg

 

 

zrobione mocowanie serw. Pokrywka sklejka 1 mm, na to od góry przyjdzie jeszcze balsa 2 mm, zostanie dopiłowane do obrysu skrzydła ale to po przyklejeniu kesonów.

s12.jpg.96780849d652941d64df3c53ac7b68a1.jpg

 

Zważyłem sobie to co zrobiłem. Same drewno: lewe waży 233, a prawe skrzydło jest cięższe o 2 gramy...

s13.jpg.ee292f7f9ad74e9e962e52702b4767b6.jpg

 

 

będzie krzywo latał ?

 

 

Teraz przymiarka do kadłuba. Strach się nie bać.

 

cdn...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No lepiej wolnego czasu nie da się spędzić :).

 

Miałbym jednak, jeśli można, małą uwagę odnośnie mocowań serw, sam zrobiłem bardzo podobnie ostatnio w Wicherku, jednak wydaję mi się, że słoje w sklejce powinny iść zgodnie z siłami, aby przeciwdziałać zginaniu. Tak zrobiłem u mnie i wtedy sklejka 1mm + warstwa balsy wydaję się wystarczająca, tylko że Twój model jest też trochę większy, powierzchnie sterowe też ma spore i nie wiem czy nie rozważyłbym troszkę grubszej sklejki + słoje o 90 stopni w stosunku do tego co jest teraz :). Może wytrzyma i to, ale to taka mała sugestia :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, czarobest napisał:

słoje w sklejce powinny iść zgodnie z siłami, aby przeciwdziałać zginaniu

Pewnie masz rację.

Jeden komplet jest w takim razie do poprawy, choć od środka to wygląda tak

serwo1.jpg.b8c2ad03ee4e8361e5a292243249f75c.jpg

więc może wystarczy wymienić listewkę na pokrywie (jak na czerwono)?  Z góry przyklejona twarda balsa słojami obróconymi o 90*.

Serwo praktycznie całą swoją powierzchnią leży na pokrywce.

Ale, jak poprawiać to poprawimy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam.

 

No i skończyło się "rumakowanie".

Po powrocie do pracy (zawodowej) praca przy modelu zwolniła dramatycznie.

Przez ostatnie parę dni przygotowałem sobie front robót w postaci:

kabina

Oczywiście skaszaniłem sprawę i otwór drzwiowy jest za wysoki. Ale jak już wsio będzie poklejone, wstawię tam listwę balsową i obniżę o ok. 8 mm

k1.jpg.472d2a9169d695504cbcb3864c99bc93.jpg

 

 

i klejenie listew

k2.jpg.db392b3ef5b75baf2776292509460bfb.jpg

 

 

wręgi kadłuba, które jakoś tam wyglądają (z naciskiem na jakoś). Na szczęście makietą to to nie jest, nawet ćwierć makietą też nie, więc raczej starczy.

Brak wręgi statecznika pionowego. Ale tam jeszcze nie dotarłem...

k3.jpg.65bdcfa83134a16d149350cc15260de4.jpg

 

 

W największej wrędze, u góry, ma być zamocowany zaczep do holowania szybowca. Na AliEx... "znalazłem" coś takiego:

serwo1.jpg.119d0a91ed4f75d37bece77454dd4341.jpg

Powiedzmy, że będzie dobre... zresztą musi być dobre, bo już jedzie do mnie.

 

W najbliższym czasie walka z wręgami z przodu kadłuba i klejenie tego wszystkiego do "kupy", a na razie na sucho i na wcisk:

k4.thumb.jpg.3e05ef2f4da38e631148c84b4a4e48fa.jpg

 

 

 

cdn...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj to taki sobie luzik. Klejenie kadłuba zaczynam od kabiny.

Tu akurat jest wsio pod kątem 90* więc odpuszczam sobie pomoce w postaci kątowników itp. elementów.

Zresztą z drugiej strony wręgi jest wklejona listwa balsowa, która utrzymuje mi kierunek i położenie względem boku kadłuba.

k5.jpg.34da84718ab491e963618d0c53f020ca.jpg

 

 

Jeden element schnie, więc czas wykroić ze sklejki podłogę i przy okazji wręgę przednią. 

Na rysunku wyglądała ok, ale jednak wymaga jeszcze poprawek :( 

k6.jpg.31ac20d70d9fc92511fd28ea5ad31ef2.jpg

 

I znowu klejenie...

k7.thumb.jpg.9efcb2fafeaac378f2a10960abab770c.jpg

 

k8.thumb.jpg.084a62608331cb1ce026bd36fe9b3858.jpg

 

k9.thumb.jpg.0a776fb6fec4b7c41c7dd1062c52bc63.jpg

 

cdn...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.11.2020 o 19:41, Jerzy_R napisał:

klejenie tego wszystkiego do "kupy"

k10.jpg.0fa4db7bd06292fb7be2cd429278f03e.jpg

k11.thumb.jpg.8a3dfa81efd5847e4e204be270de147e.jpg

jak już wyschnie to nożyk i pilnik pójdzie w ruch by pousuwać zbędne fragmenty listewek i wycieki kleju.

Generalnie kleję Patexem ale Soundal 66 też się przydaje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki mały kroczek...

 

Fragment kadłuba pod kabiną ma być odejmowany celem... za wcześnie by o tym pisać.

I tak w kolejności:

- wycięte boczki, sklejka owocówka;

- wklejenie listew balsowych 10 x 10, później nadmiar listew będzie odcięty i zostaną doszlifowane do obrysu kadłuba;

aby pozostał delikatny luz pomiędzy wręgami a bokami pokrywy, w trakcie klejenia włożyłem kawałki papieru foto (gramatura 250) a same narożniki, przed klejem, zabezpieczyłem taśmą klejącą;

- gniazda ustalające położenie pokrywy, od spodu nakrętka kłowa fi 3 mm (sklejka brzozowa i owocówka)

no i przymiarka wszystkiego

k12.thumb.jpg.85ac44fb2e7dbc3e1fe2c9b409a8f2a3.jpg

 

- wkleiłem też wypełnienie balsą pomiędzy listwami na dole kadłuba.

Ktoś sobie wymyślił podział kolorów w takim a nie innym miejscu i trzeba mieć do czego przykleić folię...

k13.jpg.4f1a2ab01f82862578bd674221c73e6f.jpg

 

 

cdn...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weekend się zaczął, trzeba odpocząć...

 

Na stół trafił przód modelu. Wręga, która miała zamykać (?) kadłub od przodu

k00.jpg.b9edfa45cb101b7ab0917f74057f7e70.jpg

jakoś przestała mi wizualnie pasować i jak to mówią: "do trzech razy sztuka..."

I wreszcie zaczęło się klejenie "dzioba".

środek

k14.jpg.ead17fbf0807c59037d81f26cbd80406.jpg

 

wręgi od przodu: sklejka 3 mm, sklejka pewnie "owocówka" 3 mm i balsa 3 mm

k15.jpg.71d8f88e04559bed69b50cb0acad378b.jpg

 

 

 

sufit

k16.thumb.jpg.1df5fa083a07348b09c0a4cb5b76c424.jpg

 

i na wagę...

k17.jpg.ce270235864e1488f0a3a7f7b1b215d1.jpg

 

k18.thumb.jpg.97a9d330b0c77a1739414fca41e7f31e.jpg

 

W tym stanie waży 1300 gramów.

 

Z dalekiego kraju dotarł też zaczep do holowania popie...ek typu lidlak :)

hak.jpg.d47e00f1d520ee384c1a23021b3e21f0.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Czas leci, robota stoi...

Kolejne podejście (nie napiszę, że trzecie, bo to już było) do statecznika poziomego... Coś z tego się wykluło:

żeberka

p1.jpg.f83e803574a8db873302d37a1b1fb8e4.jpg

 

klejenie, w miejscu styku listew natarcia statecznika wstawiłem trójkąty z balsy 2 mm 

p2.jpg.a9cd9aa9b6cdf31febf7deeeba95af65.jpg

 

 

 

klejenie SW

p3.thumb.jpg.be094a1af06dce770553ce39a7db7c86.jpg

p4.thumb.jpg.2275ad969fd4876f04897caef3252481.jpg

 

i materiał wyjściowy przygotowany do szlifowania

p5.jpg.5ce04557be3d1281c34daab3d3cdf879.jpg

 

Dodatkowo wklejone kieszenie na rurkę i parę innych pierdół ale o tym później...

k19.jpg.d0d3b4099a1ad95385a03d683e29cb89.jpg

 

Na to wszystko przychodzi kocina, i mówi: "pan, pobaw się ze mną"  no, i jak tu odmówić...  :) 

1236141730_Rumcy.thumb.jpg.f7bbec40f07a9ae704cfe18a31c2b7f2.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.12.2020 o 12:22, chowane podwozie napisał:

Widzę , że protoplasta w zasięgu ręki na lotnisku.

Tak, jest w zasięgu ręki, tylko że obiekt zainteresowań to jest za lotniskowym płotem lub schowany w hangarze. Nijak dostępu :( Dlatego posiłkuję się zdjęciami z neta.

 

No, ok. Kazali pisać regularnie, to choć postępy nikłe, trzeba coś wrzucić.

 

Podszlifowany statecznik ze sterem wysokości. Oczywiście wymaga jeszcze picu picu, ale już tak nie straszy.

sw3.jpg.1ecce29a9598d254f0f237e537658f34.jpg

 

Zabrałem się też za górę kadłuba/kabiny. Jakieś tam wstępne profilowanie

k20.jpg.111942022e5047bf6a530aa025df8420.jpg

 

k21.jpg.88c3d5c4f275148fe797421dbdcadfca.jpg

 

k21_1.jpg.495b8df03e7c7f701b65e46037193f4a.jpg

W pierwszej "komorze" ma być sterownik do świateł, w drugiej (lewa strona) część elektroniki sterującej.

Przez okno widać miejsce do montażu serw steru kierunku i kółka ogonowego, a wygodny dostęp do nich zapewniają "drzwi" luku bagażowego.

Miejsce na serwa Tower Pro MG945R.

k24.jpg.a2bc0e8b670e008d68cf0b5dd0ba8edf.jpg

 

Jeszcze przymiarka zaczepu do holowania popier... łek.

h1.jpg.8ba5975b0af70b26264a6b422d82e012.jpg

 

Aby linka nie waliła po dachu, zaczep muszę troszkę unieść nad jego powierzchnię.

Powoduje to również wysunięcie podstawy - pleców jego mocowania.

k21_2.jpg.338f5fba051058d046f5cc33befc28e1.jpg

 

Wg. kolegów z dalekiego kraju, zaczep nadaje się do holu szybowców do 8 kg.

:) aż takich ciężkich to ja targał nie będę :) i wobec czego planuję skrócić te mocowanie o "centa",

poniżej obrazek z cyklu: "znajdź różnicę" ?

h2.jpg.1bf2d92790b2e38f838689d8a052cb04.jpg

to co jest na lewym a czego nie widać po prawej stronie planuję wyciąć. Zostanie jeszcze na tyle dużo "mięsa", że powinno wytrzymać.

 

Przyszła pora na ostatnią sekcję kadłuba.

Wklejona kształtka (wręga?), która ma robić m.in. za podstawę do przykręcenia serw SW (Corona DS238MG)

oraz zapewnić dostęp do montażu i regulacji sterowania kółkiem ogonowym.

k22.jpg.d176ab081ba24675517f26805689868b.jpg

 

Od góry wkleiłem wstawkę z balsy, do której mocowany będzie statecznik poziomy, a z dołu wkleiłem wzmocnienie ze sklejki 3 mm.

To zaś przyda się do mocowania zespołu kółka ogonowego.

k23.jpg.44c756309edaadb88be1f57602ee4fdc.jpg

 

 

No i na koniec dnia dzisiejszego błyskotka.

Nic rewelacyjnego, dioda 8 mm super jasna. Latać w nocy nie planuję, a że się coś świeci widać będzie (chyba).

 

s14.jpg.9c97d5bfd49563066a963d31a9e6bd7a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.