Jump to content
Chuck Yeager

Zagadka - Futaba traci link z 7955TG i 4 x NiMH

Recommended Posts

Nieco podobny efekt miałem z odbiornikiem FrSky G-8R, taki z wbudowanym Vario. Podpięte dwa malutkie serwa HS-55 i dwa niewiele większe analogowe e-maxy na lotkach, całość w małym motoszybowcu, więc obciążenie żadne. Dodatkowo podpięty odbiornik GPS, wszystko zasilane z BEC-a wbudowanego w regulator RAY 30A, według producenta 2A, 5V. Szybkie wychylenie drążków w skrajne pozycje przy próbie przed startem powodowało „zamarzanie” wszystkich serw, na około sekundę i skokowe przesunięcie w kolejną pozycję. Przy powolnych wychyleniach, jak przy sterowaniu, wszystko działało poprawnie. Serwa nie blokowały się mechanicznie w skrajnych wychyleniach, miały jeszcze zapas. Skończyło się na próbach na ziemi, bez obciążeń  aerodynamicznych. Odbiornik nie zrywał linku i nie zgłaszał spadku napięcia w telemetrii, spadki były prawdopodobnie zbyt krótkie. Na zasilaczu labolatoryjnym sam odbiornik pracował stabilnie do około 3V. Podejrzewam, że część odbiornika generująca sygnały dla serw była bardziej wrażliwa na spadki napięcia a sam link był jeszcze w stanie działać. Oczywiście po wymianie regulatora na taki z BEC 3A problem ustąpił. Nie mam pewności, czy BEC był kiepski czy te e-maxy są takie prądożerne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To ewidentnie wina szybkich spadków napięcia. Niepokoi jednak to, że w pełni naładowany pakiet 4 x NiMH też daje takie objawy i tylko na serwach 7955TG.

Wczoraj ładowałem, weszło 2038 mAh i wystarczy jedno serwo 7955TG (bez obciążenia!!!), kilka szybkich machnięć drążkiem i pyk - dźwignia staje jak zamurowana na ok sekundę a potem wraca tam gdzie ma być. Nie wierzę, że serwo 7955 TG bez obciążenia bierze większy prąd niż np 5645 przy takim obciążeniu że prawie je zatrzymuję ręką. 

Zrobię dziś wieczorem układ do pomiaru poboru prądu podczas pracy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Załóż jeszcze kondensator.
Jakiś min 470uf powinien być ok. Low esr byłby lepszym wyborem niż zwykły.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dołożyłem kondensator 1000 uF na 50V elektrolit bo tylko taki miałem w jakimś spalonym zasilaczu do xboxa od młodego i problem znika jak ręką odjął.

Muszę sobie takie zestawiki polutować na jakiś dobrych nowych kondensatorach na 16V z niskim oporem wewnętrznym na wszelki wypadek do każdego modelu.

Człowiek się uczy całe życie

Share this post


Link to post
Share on other sites

To był stary problem odbiorników spektrum sprawdzają się kondensatory stosowane na płytach głównych komputerów montowane koło procesora (one oddają DUŻY prąd). Można dostać w sklepie z częściami elektronicznymi albo wylutować z płyty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem był nie tylko ze spectrum.

Spotkałem się z tym w systemach spectrum, jr, futaba, assan, radio link, frsky, flysky. Objawy są typowe i niekoniecznie dotyczą jednego producenta odbiorników RC.

Z tego co zauważyłem przy rozwiązywaniu tych problemów u siebie i u kolegów, to znaczenie ma często regulator - bec - i kable między bec/esc a odbiornikiem.

Ja często daję kondensator przy odbiorniku na wszelki wypadek.

A kondensatory z płyt, zastosowane przy cpu, to są właśnie low esr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, Chuck Yeager napisał:

Muszę sobie takie zestawiki polutować na jakiś dobrych nowych kondensatorach na 16V z niskim oporem wewnętrznym na wszelki wypadek do każdego modelu.

Człowiek się uczy całe życie

Ja stosuję tak jak kiedyś nauczył mnie Andrzej @AMC :) jeszcze kondensatory ceramiczne w obudowie SMD przy BECu, łatwo taki wlutować bezpośrednio do nóżek przy samym kondensatorze elektrolitycznym (najlepiej Low ESR). I w taki sposób np. w Wicherku mam przy BECu 4700uF elektrolityczny + tantalowy EDIT:  raczej ceramiczny :)(nie pamiętam już jaki bo to jeszcze z poprzedniego Wicherka). I do tego w płatach (bo serwa kawałek oddalone) przy serwach po 2200uF. Jest jeszcze troszkę dodatkowych małych do cyfrowych ledów i kolejny 2200uF elektrolityczny + 22uF tantalowy przed 16 ledami w podwoziu, bez nich potrafiły mrugać czy źle sterować kolorami. To nic nie znaczy, ale po wyłączeniu zasilania dioda na BECu świeci jeszcze kilka sekund :).

 

Więc moim zdaniem warto zawsze za BECem dorzucić jakiś większy elektrolityczny kondensator low ESR i ceramiczny, a i przy bardziej oddalonych serwach nie zaszkodzi czegoś dołożyć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.