Jump to content
Konrad_P

Przepisy modelarskie obowiązujące od 31.12.2020 - wątek moderowany.

Recommended Posts

Po wprowadzeniu nowych przepisów to nawet zrzucenie depronowej/balsowej atrapy "bomby" nie będzie możliwe w kategorii otwartej  bo taka czynność to już kategoria szczególna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrzuty to i poprzednio były nielegalne, bez zgody Prezesa ULC ;) - ustawa Prawo Lotnicze, ale nie pamiętam, który punkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.Czy przepisy te dotyczą także modeli latających na uwięzi lub swobodnie latających?

2. Potwierdzenie rejestracji operatora ma ważność 2 lata (na taki okres mam wydane). Co po 2 latach?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

By polatać wyżej niż 120m ( do jakiej wysokości ?? ) nad grunt  konieczne jest założenie stowarzyszenia , osoba zakładająca stowarzyszenie musi mieć zdany egzamin online .

 Pozostali członkowie muszą być zarejestrowani w ULC ale nie muszą mieć zdanego egzaminu .

Osoba zakładająca stowarzyszenie bierze na siebie odpowiedzialność za pozostałych członków .??

Proszę o analizę  pod względem poprawności politycznej i odpowiedź co w w/w opisie  jest podejrzane .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ze swej strony chciałbym podziękować Czarkowi za zaangażowanie i zgłębienie tematu. Śledziłem zmiany od wielu miesięcy ale pomoc osoby, która była "blisko" tematu jest niezastąpiona.

Uważam, że większość rzeczy została już opisana, pozostaje dostosować się do zmian.

 

Najlepszego w Nowym Roku !

  • Upvote 2
  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit: Zgodnie z sugestiami czyszczę wpis:

Czy BSP  zmontowany z fabrycznego zestawu zgodnie z instrukcją producenta, z zabudowanym wyposażeniem innego producenta ( system sterowania silnik itp.) jest „dronem” wprowadzonym do obrotu bez klasy zgodnej z normami UE czy „dronem” skonstruowanym do użytku prywatnego w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2019/947 ?

W pierwszym przypadku na mocy Art. 22 do końca 2022 roku można korzystać przepisów przejściowych i wykonywać operacje  minimum 50 metrów od ludzi mając kompetencje pilota podkategorii A2. Nie ma wymogu odległości od budynków.

W drugim przypadku przepisy przejściowe nie obowiązują i można wykonać operacje w kategorii A3, czyli latać co najmniej 150 m od zabudowań.

W praktyce według odstępstwa z okresu przejściowego Phantomem III DJI mogę polecieć ale czymś z zestawu ARF  z radiem innego producenta już nie?

 

Witek , dopiszę tutaj odpowiedź na Twój poniższy wpis. Ten przypadek nie wejdzie do C4.

Klasę C może nadać tylko producent lub importer dla nowych produktów według rozporządzenia 2019/945 a ja piszę takich już użytkowanych.

Dlatego albo wpadnie do do kategorii "bez klasy" albo do "skonstruowane do użytku własnego". Po 2022 nie będzie różnicy, ale przez dwa lata te "bez klasy" będą mogły latać w miarę swobodnie.

Zasady okresu przejściowego wyjaśniono tutaj:

https://ulc.gov.pl/_download/Drony/Mam_starego_drona.pdf

Mam po prostu cichą nadzieję, że mój Mefisto firmy Blejzyk od którego zaczęła się dyskusja  z Tobą, jako seryjnie produkowany i wprowadzony na rynek będzie mógł się znaleźć w grupie przejściowej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Konrad prośba -wywal z tego wątku lub przenieś do tego drugiego wątku wszelkie dyskusje  i wypowiedzi niepodające konkretnych przepisów i informacji. Wywal pytania zadawane bo komuś się poszukać/przeczytać nie chce ...

 

Oczywiście ten mój wpis tez wywal     -niech ten wątek będzie kompendium wiedzy o nowych przepisach i wymaganiach a nie znowu kolejną dyskusją i przepychankami...  

 

Kpawel edytuje/dopisuję tu żeby nie mnożyć wpisów zbędnych -uważam, że odpowiedzi na takie pytania jak Twoje będą tu na miejscu  -same pytania powinny jednak  zniknąć. Lub jeśli jest to tłumaczenie a nie konkretna informacja to jednak tam. A na Twoje pytanie odpowiedź jest oczywista i wynika wprost z poprzednich informacji.  A3-C4.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie wasza rozmowa przeniosła się do tematu obok. Tu tylko o przepisach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Szkenie i egzamin na kategorię A1 / A3 są proste.

Cały proces : rejestracja, przeczytanie,, prezentacje video, szkolenie i egzamin, zajmuje zaledwie kilka godzin.

Dla modeli RC można z tym latać modelami do 25kg do wysokości 120m na odludziu, czyli zgodnie ze zdrowym rozsądkiem.

Problem jest najwyżej z lotami termicznymi i tu jakoś muszą zadziałać kluby, aby uzyskać odstępstwa.

Wzory wniosków są na stronach ULP.

Tak że rejestrujmy się, szkolmy, zdawajmy, naklejajmy numerki na modele i latajmy niemal jak dotychczas.

Zgadzam się z opinią moderatora, że umieszczanie na forum w całości dokumentów nie jest rozsądne, więc wyedytowałem swój poprzedni wpis.

 

EDIT moderatora

 

Chłopie nie wstawiaj tu pliku ze swoim numerem licencji. Ja sobie właśnie spisałem i mam zamiar nakleić na swój model. Teraz jak mój model ucieknie albo zrobi komuś krzywdę to ty będziesz odpowiadał.

 

PS

Oczywiście to żart i na pewno tego nie zrobię.  Ale ludzie są różni i wcale aż tak bardzo bym się nie pomylił że koś może w ten sposób właśnie wykorzystać twój numer.

 

Poza tym to temat moderowany o przepisach a nie o chwaleniu się. Za chwilę ptwój post zostanie skasowany.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minut temu, aimeiz napisał:

do wysokości 120m na odludziu, czyli zgodnie ze zdrowym rozsądkiem.

Problem jest najwyżej z lotami termicznymi

No nie wiem :). Metrowym dość szybkim modelem spokojnie (przykład) zbliżam się do tej granicy, bo po prostu tak jest wygodniej, nie wiem co teraz czują Ci co latają czy to właśnie szybowcami czy większymi szybkimi modelami, ale na pewno do tego dojdę ?

 

I dla bezpieczeństwa zamaż sobie chociaż numer na screenie, czy coś z tym zrobić można nie wiem, ale nie ma co udostępniać ;).

 

EDIT: Kurczę nie zauważyłem, że to ten "czystszy" wątek, sorki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć.

Mam pytanie odnośnie nowych przepisów w kontekście pokazów, zawodów i pikników modelarskich.

Ze względu na popularyzację, często zawody ESA robimy na stadionach piłkarskich w mieście. Organizatorem są koledzy modelarze często nigdzie nie zrzeszeni, a sponsorem np. urząd miasta, dom kultury itp. Latamy oczywiście tylko nad płytą piłkarską, mamy wydzieloną linię bezpieczeństwa , na bieżni są stanowiska startowe, potem boksy zawodników a za siatką na trybunach publiczność. Podobnie jest na lotniskach modelarskich i aeroklubowych tylko bez siatek i trybun. We wszystkich przypadkach nie ma możliwości zachowania odległości 150 m od skupisk ludzi - zawodników i widzów, a na stadionie dodatkowo 150 m od zabudowań. Jedynie 120 m. w górę nie stanowi problemu, bo tak wysoko nie latamy.

Czy na tego typu imprezy organizatorzy musza załatwiać specjalne zezwolenia z ULC ?
Pierwsze zawody przewidujemy na „Dzień Wiosny” i nie chcielibyśmy sezonu zaczynać od łamania przepisów ?.

 

Pozdrawiam Wojtek.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Załóżcie stowarzyszenie i latajcie w ramach stowarzyszenia. Albo się dołączcie do jakiegoś.

 

latając w ramach stowarzyszenia, dla modeli 900g limit odległości jest 50m. A dodatkowo:

"

Cytat

11.3. W przypadku operacji wykonywanych w ramach zawodów sportowych, odległości, o których mowa w pkt 11.1. ppkt 8, mogą zostać zmienione przez organizatora zawodów, jeżeli teren, na którym się one odbywają, został odpowiednio zabezpieczony.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niezbyt zrozumiałem.

Podam przykład: sołtys zaprasza nas na Dzień Wiosny. Mamy pokazać dziatwie modele(piankowe ESiaki), polatać, poopowiadać i takie tam... to kto tu jest organizatorem? Sołtys? On nas serdecznie zaprasza, ale przepisy ULC i załatwianie formalności będzie miał w głębokim.... My jesteśmy dodatkiem do piwa :) My nawet jako stowarzyszenie, nie bardzo będziemy mieli wpływ na wszelkiego rodzaju zabezpieczenia, wyznaczanie stref itd. Idziemy tam gdzie jest wolna przestrzeń a dzieciaki za nami. I nie chodzi mi o dosłowne bezpieczeństwo, zawsze wszystko robimy z głową, lecz prawnie by nikt złośliwy się nie czepił.

Jakby ktoś mógł to w przystępnym języku objaśnić będę wdzięczny.

Pozdrawiam Grzechu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przez najbliższe prawie 2 lata obowiązuje okres przejściowy, w którym dla latania w ramach klubów/stowarzyszeń obowiązują aktualne przepisy lokalne. A aktualne obecnie przepisy lokalne to OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY "w sprawie [...] niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków". Aktualne obecnie, bo może wyjść nowa ustawa Prawo Lotnicze i zapewne ona stanie się "aktualna obecnie". Ale na razie obowiązuje to co poniżej.

A OBWIESZCZENIE, załącznik 6 obejmuje:

"BEZZAŁOGOWE STATKI POWIETRZNE O MASIE STARTOWEJ NIE WIĘKSZEJ NIŻ 150 KG, UŻYWANE W OPERACJACH W ZASIĘGU WIDOCZNOŚCI WZROKOWEJ VLOS [...] UŻYWANE W CELACH REKREACYJNYCH LUB SPORTOWYCH."

I mówi:

"3) zachowując odległość poziomą nie mniejszą niż 100 m od zabudowy miejscowości,
miast, osiedli lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu;
4) zachowując odległość poziomą nie mniejszą niż 30 m od osób, pojazdów, obiektów
budowlanych niebędących w dyspozycji lub pod kontrolą operatora;

[...]

13) w przypadku lotów wykonywanych podczas zawodów sportowych – zgodnie
z regulaminem opracowanym przez organizatora tych zawodów
".

Więc nic nowego - bo zapewne tak działacie już teraz.

Jeżeli to jest piknik piwo-kiełbasa to problematyczny może być punkt 3) - ale jak pisałeś - bierzesz zainteresowanych na bok, na wolną przestrzeń i tam jest pokaz.

Punkt 4) - skoro bierzesz grupkę zainteresowanych, to z pewnością już teraz robisz im instruktaż nt. co im wolno, czego nie wolno, czyli na temat " bezpieczeństwa operacji lotniczej BSP" ;)  i są wtedy pod Twoją kontrolą - są "involved" jak to mówią nowe przepisy, więc te 30 m nie obowiązuje. Natomiast pozostali uczestnicy pikniku nie przyszli na pokaz, tylko w celu, żeby wypić kiełbasę i zjeść piwo, więc są "uninvolved" i wtedy 30 m od tych osób, a nawet 100 m bo jak jest duża frekwencja to stanowią "zgromadzenie osób na wolnym powietrzu".

Ewentualnie "organizujecie" "zawody sportowe" i wtedy wg "regulaminu" opracowanego przez "organizatora" tych zawodów. Piszę w cudzysłowach, ale taki regulamin serio można opracować jakiś prosty - jest regulamin? jest, no to zgodnie z przepisami.

To wszystko teraz przez najbliższe 2 lata albo do zmiany aktualnych przepisów - zależnie co przyjdzie szybciej ;)

A potem tak jak napisał Czarek - zakładacie stowarzyszenie i działacie wg nowych limitów, które wcale nie są takie gorsze: 30 m od osób (tak samo), 50 m od zgromadzeń dla 0,9 - 4 kg (lepiej), 100 m od zgromadzeń dla 4 - 25 kg (tak samo), no i 300 m dla powyżej 25 kg i dla odrzutowców.

 

EDIT

Okres przejściowy obowiązuje dla klubów/stowarzyszeń, więc żeby skorzystać z okresu przejściowego trzeba klub/stowarzyszenie zarejestrować już teraz.

 

EDIT2

Skorygowany tytuł załącznika zgodnie z uwagą kolegi @Uszek. Fragment tytułu o 2 kg dla FPV wyciąłem dla czytelności. Skorygowane zakresy wagowe.

  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Market, dzięki za wyjaśnienie. Jak to dobrze mądrego poczytać.

Pozdr. Wojtek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andrzej, a chciałby Ci się zrobić analogiczną wykładnię dla modeli w przedziale wagowym 2<25 kg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale ograniczenie do 2 kg dotyczyło tylko lotów FPV.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Uszek napisał:

Ale ograniczenie do 2 kg dotyczyło tylko lotów FPV.

 

Jasssne. Dzięki za czujność.

Tytuł załącznika jest piętrowy i sobie zbyt skrótowo poskładałem. Poprawiłem w pierwotnym poście.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By zurkov
      Orientuje się ktoś może jakie są zasady latani latawcem akrobacyjnym w mieście?
      Czy można po prostu pójść do parku gdy jest mało ludzi i polatać czy są jakieś ograniczenia?
      Interesuje mnie konkretnie Warszawa, ale jestem ciekawy jak to wygląda też w innych miejscach. 
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.