Jump to content

Recommended Posts

Nooo..,ślicznotka,kibicuję.Pozdrówko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

: ) 

 

 IMG_20200613_185017.thumb.jpg.74ebbf775b3021c3b5f74b67a77e46d9.jpg

Dzięki Combatowemy koledze Grzesiowi, stałem się posiadaczem rdzeni pod skrzydełka i stateczniki (prawie 1m3 poszatkowanego styro ; ) )

 

 

IMG_20200613_205850.thumb.jpg.b3d59800686de6a6178ef6d40761e2a0.jpg

 

I jak to zawsze mam w zwyczaju, wystartowałem z statecznikiem poziomym ....(1 m rozpiętości hehe hee ).

Metoda, standard ,czyli oklejanie balsą 1,5mm na chemolan B (wolniej schnie niż soudal i nie tak mocno się pieni ,w mojej opini ) 

Wycinanie lotek , instalacja zawiasów. Wklejenie natarcia ,szlifowanie ,szpachlowanie i odchudzanie. Całość będzie oklejona folią.   

 

IMG_20200613_205426.thumb.jpg.35e241e6b3f8f0adc2ffc5fe8cd7b676.jpgIMG_20200802_210713.thumb.jpg.3d3dab7becdcdc8f0fa5233e448ef751.jpgIMG_20200810_131721.thumb.jpg.7b1a6439a710db0652295de17ec42bed.jpgIMG_20201023_132513.thumb.jpg.240210349f94fe7c98b8e11f65f77dfd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drukowane zawiasy :) cool.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czym ten model będzie kryty , przy tych rozmiarach warto zbudować półmakietę i pomalować model . Wycięte otwory w stateczniku sugerują że będzie pokryty folią .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szkoda tego statecznika. Przy tak dużym modelu walka o kilka gram nie ma aż takiego znaczenia. Tak duży model będzie dobrze latał jak masa wyjdzie nawet 20 parę Kilo a efekt wizualny jest znacznie ważniejszy niż uzyskanie masy gazetowej. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten samolot podobal mi sie od ZAWSZE !!! 

 

Akumulator 56 czy 64 Ah ? ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i napalm trzeba zrobić, bez napalmu ten samolot jest do niczego.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, solainer napisał:

Przy tak dużym modelu walka o kilka gram nie ma aż takiego znaczenia.

 

To raczej nie będzie kilka gram ... w modelach aircombat 1:12 czyli przy rozpiętości skrzydła ok. 1,1m taka metoda ażurowania pozwala na obniżenie wagi skrzydła o około 20g

Przy rozpiętości 3 m i grubym profilu zostanie zatem zgubione na pewno ponad 100g. Przy pokryciu skrzydła folią ażurowanie pozostaje niewidoczne a skoro napęd elektryczny i skrzydło raczej "małonośne" to moim zdaniem warto powalczyć o minimalną wagę, aby model nie musiał potem gonić prędkości dźwięku aby wystartować ?

 

ms

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mirku - zgadza, się.

Ale combat - to parcie na wynik, Model musi być jak najlżejszy i najszybszy.

A ten ten model będzie miał 3m. Ważył będzie pewnie w okolicach 8 - 10kg.

Samo wyposażenie kabiny będzie ważyło pewnie grubo ponad 100g. Warto tak się bawić i psuć konstrukcję płata?

To już lepiej wyażurować rdzenie - ale nie pokrycie.

http://www.cncwings.com/images/logo.gif

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem kiedyś Pucarę. Ale 1 m. Wspaniały samolot. W Argentynie ktoś klepie zestawy kompozytowe ale cena niestety zaporowa. Bardzo efektowny model.

Wg mnie 3m model Pucary to minimum 15 kg. Ale celowałbym raczej w 18-20 kg z mocnym napędem 2x3-4 kW. Przemyśl napęd i akumulatory, żebyś nie miał problemów z wyważeniem. Kibicuję. 

Ps. Jak bezwiednie mażę długopisem na kartce i akurat jest to samolot - to zawsze jest to Pucara / no ew. Mirage 2000/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Łojejku...Witam ...tyle pytań.... tyle pomysłów... 

Jest to mój pierwszy model w takich gabarytach i o tak skomplikowanych założeniach konstrukcyjnych. 

Statecznik na tą chwilę jest prawie skończony , lotki też wy ażurowałem , mimo to, po wpakowaniu na sucho 2 serw i galanterii to waga zbliżyła się do 450 g , a gdzie pokrycie ( laminowanie i ew. malowanie )...0.5kg statecznik masakra ?...Moja obawa o wagę spowodowana jest układem usterzenia typu  T ,gdzie i tak pionowy statecznik będzie miał co robić ( trzymać i dźwigać )

Pucara ,którą buduje ma być taką pół-makietką...światełka...antenki...piloci...może jakieś bombki. Z obserwacji i netowego szperania wiem ,że to wszystko zaczyna ważyć....

 

Co do napędu to celuje w coś w rodzaju motorków do deskorolki elektrycznej.

 

Tu parę fotek z dziergania gondol

IMG_20200930_113001.thumb.jpg.2bbdeed70b34ee42603ec010740c0f1e.jpgIMG_20201013_173615.thumb.jpg.c80376e6d3b11de37b38c4f484494af3.jpgIMG_20201102_202725.thumb.jpg.91e68326f20f322064c0ab81f1b681e6.jpgIMG_20201123_213044.thumb.jpg.a2c724979886ac501b9b08fd4907ef9c.jpgIMG_20201125_153247.thumb.jpg.b68aecf454721fec683f196e8b30f04f.jpgIMG_20201126_165551.thumb.jpg.ff37cc50baf2c4a594263cd464b12090.jpgIMG_20210107_123557.thumb.jpg.7c0716b73f35ae50c6111daad7625bf7.jpgIMG_20210107_123547.thumb.jpg.bed11cfa167938f651353b8df0ed70d5.jpg

 

 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, japim napisał:

To już lepiej wyażurować rdzenie - ale nie pokrycie.

-  słuszna uwaga, styro mimo wszystko sporo waży i dobrze jest się go miejscowo pozbyć a pozostawione poszycie zagwarantuje nie tylko wygląd ale i większą sztywność płata.

 

Jak tak patrzę na sylwetkę modelu i czytam o spodziewanej wadze to zastanawiam się jakie wyjdzie obciążenie powierzchni nośnej .... Sergio, policzyłeś może ?

Moim zdaniem to będzie musiało naprawdę szybko latać.

 

ms

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 5.01.2021 o 22:27, POGO napisał:

Witam 

Z racji zimowych wieczorów , pandemii i noworocznych postanowień , podjąłem wyzwanie budowy takiej ślicznotki...

IA58_Pucara_outdoor-2.thumb.jpg.3bdb6959b46600cc2177ae264c4b9cf6.jpg

 

Projekt tak plus minus na 2 lata.

Założenia i wstępny plan budowy modelu:

-rozpiętość 3m

-waga 15kg 

-płaty, stateczniki , styropian kryty balsą

-gondole i kadłub metoda traconego styropianu.

-napęd elektryczny :)

-pełna mechanika skrzydeł

-chowane podwozie  

 

No to zaczynam....

 

Przy takich założeniach podziałka wychodzi 1:4,83

powierzchnia skrzydeł wyniesie wtedy ok.1,29 m2 co da obciążenie powierzchni nośnej  11,63 kg/m2

Przy napędzie elektrycznym(  silnik + regulator + akumulator x 2!?)  , pełnej mechanizacji płata i chowanym podwozu 

będzie to niezwykle trudne przy technologi jaką stosuje konstruktor .

 

ZKA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skała 1:4,8 to dokładnie tyle samo co mój Sabre tylko ja będę miał znacznie większe obniżenie bo, podano 20kg/1,55 m2. Myślę że w tych zakładanych 15 kg za nic w świecie się nie zmieścisz szczególnie że chcesz zrobić kadłub dość ciężką techniką a sam kadłub jest dość obszerny i ma chyba więcej niż 3 metry długości. Nie wyobrażam sobie tak dużego kadłuba zrobionego na traconym styropianie ale życie lubi zaskakiwać. Będę śledził wątek i czekam na dalsze postępy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

116g/dm2 (!)... tak na oko szacowałem, że na pewno ponad 100g/dm2 będzie.

Takie modele też latają ale trzeba solidne silniki dobrać i spory kawałek pasa startowego znaleźć aby to się od ziemi oderwało

Rdzenie już chyba wycięte więc raczej pozamiatane, ale jeśli jeszcze jest możliwość korekty to poszerzyłbym obrys płata aby uzyskać wskaźnik obciążenia powierzchni nośnej poniżej 90g/dm2.

Sergio ... na jakim profilu masz przygotowane rdzenie?

 

ms

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 godziny temu, POGO napisał:

Łojejku...Witam ...tyle pytań.... tyle pomysłów... 

Jest to mój pierwszy model w takich gabarytach i o tak skomplikowanych założeniach konstrukcyjnych. 

Statecznik na tą chwilę jest prawie skończony , lotki też wy ażurowałem , mimo to, po wpakowaniu na sucho 2 serw i galanterii to waga zbliżyła się do 450 g , a gdzie pokrycie ( laminowanie i ew. malowanie )...0.5kg statecznik masakra ?...Moja obawa o wagę spowodowana jest układem usterzenia typu  T ,gdzie i tak pionowy statecznik będzie miał co robić ( trzymać i dźwigać )

Pucara ,którą buduje ma być taką pół-makietką...światełka...antenki...piloci...może jakieś bombki. Z obserwacji i netowego szperania wiem ,że to wszystko zaczyna ważyć....

 

Co do napędu to celuje w coś w rodzaju motorków do deskorolki elektrycznej.

 

Tu parę fotek z dziergania gondol

 

 

 

 

Masz oczywiscie racje, ze statecznik poziomy powienien byc jak najlzeszy.  Zawsze mozesz zrobic drugi, balsiano-sosnowy.  Pomoze to tez w wywazeniu.  W stateczniku pionowym trzeba dac nie tylko lekki i wytrzymaly dzwigar ale dobrze jest tez wzmocnic sama podstawe bo tam sie on czesto lamie lub wyboczy.  Mase kadluba mozesz oszacowac na podstawie masy gondoli silnikowych, ktore jak widze juz zrobiles.  Mozesz wtedy wprowadzic poprawki.  Czy pokryles gondole mikrobalonami?  Chyba nie..

 

Zamiast probowac silinik od deskorolki etc dobrze jest sprawdzic programem do dobierania silnikow i smigiel.  Ja mam Motocalc ale jest juz przestarzaly bo wlascicielowi od wielu lat nie chce sie juz odnawiac (update).  Sa inne programy.  Ostatecznie mozesz uzyc prostych obliczen ponizej i wpisac na Excel etc.

   

The Perfect Electric Power Setup.pdf

 

 

2 godziny temu, mirolek napisał:

116g/dm2 (!)... tak na oko szacowałem, że na pewno ponad 100g/dm2 będzie.

Takie modele też latają ale trzeba solidne silniki dobrać i spory kawałek pasa startowego znaleźć aby to się od ziemi oderwało

Rdzenie już chyba wycięte więc raczej pozamiatane, ale jeśli jeszcze jest możliwość korekty to poszerzyłbym obrys płata aby uzyskać wskaźnik obciążenia powierzchni nośnej poniżej 90g/dm2.

Sergio ... na jakim profilu masz przygotowane rdzenie?

 

ms

 

Tez myslalem, ze >100g/dm2 to duzo, ale ponad 100g/dm2 ma moj FMS Jak130 i lata sie nim bardzo dobrze.  Moze dlatego, ze policzylem obciazenie dopiero po pierwszych lotach?.

Ponad 117g/dm2 ma tez moj prezent od szczodrego Mikolaja (stad opoznienia w budowie PZL 38 Wilk), a jesli wierzyc YouTube to lata bardzo dobrze:

 

20210108_193531.thumb.jpg.4dc39c59e256eac94b53043e2a7e5e1b.jpg

 

A profil ma taki:

 

20201230_110425.thumb.jpg.6b4d75cbd73c390f46d97618907c8995.jpg

 

 

 

Ale utwardzony (betonowy) pas startowy oczywiscie sie przyda.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 5.01.2021 o 22:27, POGO napisał:

-rozpiętość 3m

 

-płaty, stateczniki , styropian kryty balsą

-gondole i kadłub metoda traconego styropianu.

 

 

No to zaczynam....

Przy tej wielkości modelu, wybrałeś "najcięższą" technologię.

Model oryginalny i niespotykany na lotniskach, więc będę obserwował z ciekawością.

Powodzenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam świadomość wagi całości. wiec rdzenie skrzydła będą ażurowane ale poprzecznie ,tak by zostawić obrys profilu. Co do metody traconego styropianu jest to najbardziej optymalna system dla mnie .Po przeprawie z gondolami ,których waga wyszła 240g +\-  10g. Co do obciążenia powierzchni nośnej , model ma pomykać jak na szturmowy samolot przystało...główny profil to NACA  64 215 (cięciwa 480mm natarcie +3stopnia ) stateczniki NACA 0010. Co do napędu to celuje w takie motorki Dualskiego. Pakiety na pewno 6s co do pojemności jeszcze nie wiem , wyjdzie przy wyważaniu tego latającego klocka :)

 

Dziś podłubałem takie mocowania do silniczków  

IMG_20210107_120656.thumb.jpg.34c06364c89345a6bb1ea641a324bf4a.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obawiam się że na 6S tego nie napędzisz

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.