Jump to content
Sign in to follow this  
mar_io

SZD - 39 Cobra 17 z Royal Model

Recommended Posts

Witajcie,

Piszę nowy post, ponieważ stary został przeniesiony do archiwum i nie można w nim nic pisać. Mam pytanie do osób, które może jeszcze mają model Cobry z czeskiego Royal model w rozpiętości 2.6m. Chciałbym zapytać czy ktoś montował w nim hamulce aerodynamiczne i istnieje możliwość wycięcia kieszeni na te hamulce bez uszkodzenia w skrzydłach jakiś konstrukcyjnych elementów. W tej wielkości producent nie przewidział w zestawie hamulców i wiadomo nie wiem jak skrzydło w miejscu ich wycięcia wygląda. Druga sprawa to podwozie. Trochę kadłub bez koła wygląda średnio stąd chciałem też zapytać czy ktoś dopasował jakieś gotowe bądź robił swoje. 

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć, latam tym modelem kilka lat i wystarczy baterfly ustawić. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiem, ale chciałbym to sprawę załatwić bardziej rasowo. Możesz napisać na jakim wyposażeniu latasz?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak w tej wersji Cobry ustawić motylka skoro model nie ma klap? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wydaje mi się że Adamowi chodzi aby do lądowania wychylać lotki w górę...Ustawić sobie tylko do lądowania na jakimś przełączniku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pisałem do producenta. Nie zaleca hamulców napisal że skrzydła konstrukcyjnie nie są przystosowane do tego. Także podejrzewam że nie ma tam zbyt wielu wzmocnień. Zasugerowali wyciecie klap. Jednakże muszę się nad tym zastanowić. Pierwowzór szukając po zdjęciach nie miał klap więc chyba odpuszczę. Zrobię natomiast chyba podowzie 50mm, jeszcze zobaczę. 

 

Czy w tym konkretnym modelu stosujecie jakieś dodatkowe zabezpieczenie przy składaniu skrzydeł? Chodzi mi np. Sprężynę czy jakiś inny rodzaj mocowania aby skrzydło nie rozeszło się na bagnecie? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, dokładnie o lotki mi chodziło, czyli w górę. Haczyki w skrzydłach i gumką na zabezpieczenie sprawdza się. Pozdrawiam 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mógłbyś mi napisać na jakim wyposażeniu latasz? chodzi mi o serwa i silnik (jeśli to motoszybowiec). Mam w domu hs-81 ale już wysłużone, wolałbym jakieś cyfrowe wrzucić myślałem o tower pro  MG 90D ale nie wiem czy nie będę jednak za słabe. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lotki hitec hs 125 mg, kierunek i wysokość hs 82mg silnik emax 960 kv, regulator 50a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Patrząc na ten model w tej rozpiętości rozumiem dlaczego producent robi w tej chwili 3.4m. Model 2.6m na pewno nie jest dla początkujących. Powiedziałbym że raczej dla  pilotów, którzy już umieją latać. Wynika to z konstrukcji oczywiście pierwowzoru. W każdym razie model na pewno będzie podatny na przeciągnięcia i przepadnięcia "na skrzydło", zobaczymy. Mojego zamierzam troszkę dociążyć wyposażeniem aby był raczej w górnej granicy masy, zobaczymy jak się to sprawdzi. Kadłub jest leciutki, jednakże w miarę sztywny, jak dla mnie trochę zbyt delikatny. No ale model też w malej skali, także zobaczymy. Na pewno go wzmocnię i może nawet dołożę podwozie, zobaczę jak to wagowo wyjdzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 25.01.2021 o 19:15, mar_io napisał:

Pisałem do producenta. Nie zaleca hamulców napisal że skrzydła konstrukcyjnie nie są przystosowane do tego. Także podejrzewam że nie ma tam zbyt wielu wzmocnień.

 

Nie znam się, więc z góry przepraszam jeśli piszę głupoty, ale może dałoby się zainstalować hamulce uchylne (jak w Blaniku) zamiast wysuwanych. Ich instalacja powinna być znacznie mniej inwazyjna niż instalacja kieszeni w skrzydłach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiesz co teoretycznie masz rację. Ale...no właśnie  te skrzydła są w konstrukcji styropianowo (styrodur pewnie) + balsa. Niestety bez przewidzenia na etapie budowy skrzydła wzmocnienia centralnej części płata jest to ryzykowne. Trzeba wyciąć balsę (to nie problem) ale jednak nawet te uchylne hamulce trzeba  do czegoś przymocować. Do tego serwo na każdym skrzydle. Naruszy to konstrukcję w sposób nieprzewidziany. Tym bardziej że profil jest bardzo cienki a skrzydła delikatne jak na moje standardy.  W takich konstrukcjach na etapie wyciętego profilu skrzydła ze styroduru, trzeba jakieś wzmocnienie wkleić. Osobiście jestem zwolennikiem skrzydeł konstrukcyjnych, tam w sposób bardzo łatwy można wzmocnić takie miejsca, w tych ze styroduru to jak są kupne nigdy nie wiadomo co tam producent wykombinował.  No ale wiadomo łatwiej wykonać na wycinarce do styropianu profil po całości potem okleić i tak sprzedać niż bawić się w klasykę:). Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajny model, lecz ma tendencje do wpadania w korki i robi to bez ostrzeżenia. Po dołożeniu  masy będzie pewnie jeszcze gorzej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawy model latałem nim wiele i również sporo na zboczu. Model faktycznie jest  wymagający szczególnie jak w moim przypadku jako drugi model po piance. Sporo przeszedł , naukę latania na zboczu też . Mimo różnych trudnych lądowań czasem zdecydowanie twardych model zawsze dał się naprawić.

U mnie są skrzydła konstrukcyjne i wykonałem klapy które to zdecydowanie ułatwiły lądowania jak i zrobiły go bardziej agresywnym na sterowanie lotkami ( oczywiście po do miksowaniu klap do lotek )

Mam wielki sentyment do tego małego szybowca który to do dzisiaj posiada u mnie rekordy czasu i wysokości lotu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witajcie,

Jak rozwiązaliście sterownie statecznikiem poziomym w Waszych Cobrach?. Mam z tym mały problem. Bo statecznik pionowy jest stosunkowo cienki. Chce tam zmieścić hs-81, wydrukowałem fajną podstawę pod serwo ale ciężko tam jest jakoś rozsądnie poprowadzić bowdem. Mam przygotowany bowden na snapach 2mm z pręta węglowego, jednakże nie wiem czy nie będę musieć zrobić tam jakiegoś drucianego wygibasa. Stąd moje pytanie jak Wy to rozwiązaliście...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Serwo sw i sk z przodu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obawiam się trochę prowadzenia bowdenu pod kątem prawie 45 stopni w SK. Mam z tym średnie doświadczenia. Używałeś zwykłego bowdenu z ptfe i pręta stalowego w środku? czy jakiś inny patent?. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie tak, latam tak już jakieś 10lat tym modelem i nic się nie dzieje a i z wyważeniem też nie ma problemu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, mar_io napisał:

Obawiam się trochę prowadzenia bowdenu pod kątem prawie 45 stopni w SK. Mam z tym średnie doświadczenia. Używałeś zwykłego bowdenu z ptfe i pręta stalowego w środku? czy jakiś inny patent?. 

 

Mam w jednym modelu szybowca 4 m taki patent. Plastikowa rurka jest z fabrycznego bowdena, a w srodku zamiast oryginalnego preta stalowego, porusza sie linka od hamulca rowerowego. Wszystko smiga bez problemu. Trzeba oczywiscie zadbac zeby promien ugiecia bowdenu byl mozliwie jak najwiekszy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.