Jump to content

Recommended Posts

Witajcie,

 

Wraz z końcem zimy zabieram się za budowę kolejnego modelu RC od zera. Tym razem wybór padł na ikonę lotnictwa wojskowego i cywilnego, Douglas'a DC-3. Chciałem zbudować model o rozpiętości powyżej 1500 mm, niełatwo było znaleźć plany do Douglas'a o takiej lub większej rozpiętości, wybór padł na plany modelu pod silniki spalinowe o rozpiętości 2400 mm. Planuję konwersję modelu na napęd elektryczny, najprawdopodobniej będzie miał stałe podwozie.

 

nc33611-private-douglas-dc-3_PlanespottersNet_962032_e4d390973a_o.jpg.097d96aa83dc4efabc60a899b3191d83.jpg

Źródło: https://www.planespotters.net/photo/962032/nc33611-private-douglas-dc-3z

 

Model: Douglas DC-3

Rozpiętość skrzydeł: 2400 mm

Długość modelu: 1650 mm

Przewidywana waga: 10 kg

Napęd: elektryczny (plan stworzony pod silniki spalinowe)

Plan: Douglas DC-3

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wydrukowane plany dotarły, większa część balsy i sklejki do budowy także. Sam projekt nie powalił mnie na kolana dokładnością ani szczegółowością, także pojawiają się już pierwsze drobne wątpliwości co do zaprojektowanych rozwiązań. Trochę utrudniające pracę jest fakt, że projekt w niektórych miejscach wyraźnie określa materiał danego elementu a w innych już nie. Co ciekawe, nie ma tutaj prawidłowości i nawet te same elementy (wręgi kadłuba) czasami posiadają adnotację o materiale a czasami nie.

 

Większość elementów planuję wyciąć elektryczną wyrzynarką włosową oraz mini frezarką CNC. Jak pokazały testy, frezarka radzi sobie doskonale w twardych materiałach, jednak z delikatną balsą miewa problemy i potrafi ją szarpać, niezależnie od obrotów wrzeciona czy posuwu. Najważniejsze zadanie frezarka będzie miała przy wycinaniu żeber skrzydła, gdzie tak istotne jest, aby każde z żeber było identyczne. Prawdopodobnie niektóre elementy, które według projektu powinny być wykonane z balsy, wykonam ze sklejki balsowo-lipowej. Nie przewiduję zastosowania chowanego podwozia ponieważ i bez tego model wydaje się być dla mnie sporym wyzwaniem konstrukcyjnym.

 

IMG_20210304_175353.thumb.jpg.1a0f8a68be2390beb8eaee6bcaed4063.jpgIMG_20210304_175424.thumb.jpg.f5b54625a92ca174e96636a46804b016.jpgIMG_20210317_184024.thumb.jpg.fd42675b9d60a38ec27123bce4a0305e.jpgIMG_20210308_200101.thumb.jpg.0b8da247b139b286b07f94bdca59603c.jpg

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 18.03.2021 o 00:16, jacek_podwysocki napisał:

Planuję konwersję modelu na napęd elektryczny, najprawdopodobniej będzie miał stałe podwozie.

 

Model imponujący i widać ,że jesteś doświadczonym modelarzem więc myślę ,że jednak powinieneś się pokusić o chowane podwozie. Taki model będzie zdecydowanie lepiej się prezentował,, doda to również w sposób znaczący realizmu . Projekt tak czy owak jest skomplikowany i kosztowny więc ta dodatkowa trudność i koszty po prostu  wlicz w projekt.

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jacku, popieram Arka- trzymam kciuki za chowane podwozie. Dasz radę, a efekt będzie dopiero wtedy pełny!

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jacek, co to za frezarka i frezy? Pytam ponieważ moja (już jej nie mam) cięła całkiem dobrze frezami "Frez węglik VHM 2 pióra fi 2,0 mm chwyt 6 55HRC" od sprzedawcy na allegro "PRNe-sklep".

Na pewno nie ciąłem balsy na jeden przejazd tylko przejazdami o zagłebieniu max 1mm.         

Share this post


Link to post
Share on other sites

@samolocik zainteresowałeś mnie informacją że udało Ci się osiągnąć dobre efekty cięcia w balsie.

Ja testowałem na frezarce tzw. chińskiej z ruchomą bramą, pole robocze 30x40cm, wrzeciono 500 W maks. 11000 obrotów. Używałem frezów czołowych, 1-piórowych, z węglika, średnice od 1 do 3.17mm przy obrotach od 2000 do 8000, posuwie 100. W balsie 3mm dla jednego przejazdu jak i przy dwóch po 1,5 mm nie widziałem istotnej różnicy w jakości cięcia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie obroty minimum 18.000, wrzeciono 800W, sztywny stół, posuwu nie pamięam ale na pewno nie mniej niż 1200.

Share this post


Link to post
Share on other sites
U mnie obroty minimum 18.000, wrzeciono 800W, sztywny stół, posuwu nie pamięam ale na pewno nie mniej niż 1200.
Dzięki za informację. Takich parametrów skrawania jak u Ciebie nie osiągnę wobec tego spróbuję użyć frezu 2-piórowego zamiast 1-piórowego, obroty bliskie maksymalnym i zobaczymy czy jakość cięcia poprawi się.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Same frezy - ich jakość też ma znaczenie. Jakich 2-piórowych będziesz używał?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, samolocik napisał:

Same frezy - ich jakość też ma znaczenie. Jakich 2-piórowych będziesz używał?

 

Planuję dokupić frezy o średnicach 1 i 2mm, 2 pióra, węglik VHM, powłoka UNICO czyli z tego samego materiału co Twój frez.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem, czy frez 1mm będzie na tyle mocny żeby wytrzymał szybsze ferzowanie i na tyle miał duże ostrza aby dobrze ciął. Ja ograniczyłem się potem do zakupu frezów 1,5mm jako docelowych również ze względu na długość roboczą ostrza (chyba 4mm). Taki rozsądny kompromis ?

  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wycinanie kolejnych elementów przeprowadziłem dwupiórowym frezem fi 1mm, obroty 9000, posuw 350 i efekty są bardzo dobre. Krawędzie są zdecydowanie gładsze i wycięte elementy wymagają już tylko minimalnego wygładzenia papierem ściernym. @samolocik dziękuję za podpowiedź :)

Do wycięcia pozostało kilka wręg kadłuba i będzie można robić przymiarkę do montowania pierwszej połowy kadłuba.

 

IMG_20210327_183129.thumb.jpg.27a1727abbbc435bd445c770f4f32a77.jpgIMG_20210327_152922.thumb.jpg.d2bd4eafd31926cccb12e2923d6cd249.jpg

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elementy kadłuba wycięte, sporo tego wyszło. Poniżej wrzucam zdjęcie pokazujące różnicę w jakości frezowania frezami 1 i 2 piórowymi, gdzie 2 pióra pozwoliły na dużo gładsze cięcia.

IMG_20210410_132937.thumb.jpg.b711f9f10bde3233754c2b45d66272dc.jpg

IMG_20210410_133105.thumb.jpg.89ae3797891329ddf5fdb75474012d81.jpg

IMG_20210410_163701.thumb.jpg.d0cbf9d45ec56c154bfcb2a22d77a8ed.jpgIMG_20210410_163637.thumb.jpg.7ebc1e26d653fffd111638aceb9c7254.jpg

 

Przystąpiłem do łączenia wręg kadłuba z podłużnicami, większość wręg pasuje idealnie, natomiast mam problem z elementem F9, który wydaje się absolutnie nie pasować wymiarami do miejsca w którym powinien być zamocowany. Przymierzam go na różne sposoby i nie mam pomysłu w jaki sposób miałby być zamocowany skoro jest ewidentnie za krótki. Zweryfikowałem wymiary F9 z planem i element ma dokładnie takie wymiary jak w projekcie. Może macie jakieś pomysły jak powinny być ze sobą spasowane te elementy?

 

IMG_20210410_183331.thumb.jpg.eb1f6b99d2e65c72944eaa2f5734a7f1.jpgIMG_20210410_183324.thumb.jpg.26d6c9dfe41b3e64d661fc3acfb077c6.jpg

1864880838_PROJEKTJPG2Douglas_DC-3_oz8920copy.thumb.jpg.dc8a66cef82d4ba0f234935051cf069e.jpg410189878_PROJEKTJPG1Douglas_DC-3_oz8920-1copy.thumb.jpg.af45278f6a5e5c9e96f519e2feb91d41.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuty temu, jacek_podwysocki napisał:

Przystąpiłem do łączenia wręg kadłuba z podłużnicami, większość wręg pasuje idealnie, natomiast mam problem z elementem F9, który wydaje się absolutnie nie pasować wymiarami do miejsca w którym powinien być zamocowany. Przymierzam go na różne sposoby i nie mam pomysłu w jaki sposób miałby być zamocowany skoro jest ewidentnie za krótki. Zweryfikowałem wymiary F9 z planem i element ma dokładnie takie wymiary jak w projekcie. Może macie jakieś pomysły jak powinny być ze sobą spasowane te elementy?

 

A może po prostu zwykły ludzki błąd przy tworzeniu planów?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, japim napisał:

 

A może po prostu zwykły ludzki błąd przy tworzeniu planów?

 

Niewykluczone, ale najpierw weryfikuję, czy po mojej stronie nie pomyliłem się :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kadłub nabiera kształtu: został postawiony do pionu przy pomocy tymczasowego stojaka i zyskał podłogę. Drugą połowę kadłuba planuję sklejać dopiero, gdy zamontuję w jego środku elektronikę albo chociaż elementy mocujące ją, ponieważ później nie będzie miejsca między żebrami na takie operacje.

Tutaj mam wątpliwości odnośnie tego gdzie umieścić pakiety, odbiornik oraz serwa kierunku i wysokości. Mając z tyłu głowy późniejsze wywarzanie samolotu pierwszy pomysł to umieścić pakiety w kadłubie nad skrzydłami i zrobić tam klapę rewizyjną. Serwa wysokości i kierunku mógłbym umieścić zaraz obok pakietów, ale może lepiej umieścić je bliżej ogona co pozwoli zastosować krótsze popychacze? Widziałem też rozwiązanie w którym w skrzydłach są umieszczone, poza silnikami i regulatorami, także pakiety zasilające. Co o tym myślicie?

 

IMG_20210424_184200.thumb.jpg.10e0321b845cf61865a3d8e1c1218bc9.jpgIMG_20210426_204042.thumb.jpg.099ee25097c24bddad44d9b3ed6bc726.jpgIMG_20210424_184242.thumb.jpg.ba1123e7ee5a34a23282c5299e00f011.jpgIMG_20210501_152913.thumb.jpg.345d9a6b7297982caa425ebdc3939e02.jpgIMG_20210426_204053.thumb.jpg.1a1d1ea38e83238092d587ed950610c3.jpgIMG_20210501_173522.thumb.jpg.a55162a2db8c7c548d7089767a5c7c87.jpgIMG_20210501_173446.thumb.jpg.50c7ada9ba355a2e954be91f37db9266.jpg

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, jacek_podwysocki napisał:

Co o tym myślicie.....

Myslę Szanowny imienniku, że idzie Ci pieknie...Gratuluję..ale uważam, że wszystko lepiej mieć z przodu głowy , bo po prostu pózniej to juz go nie wyważysz

  • Upvote 1
  • Dzięki 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jacek mam Cessnę 310 2300mm dwa silniki elektryczne,pakiety 2 x 6s 5000mAh umieszczone są maxymalnie  z przodu,przed przednią  wręgą jest przednie podwozie + serwo do sterowanie przedniego podwozia i pakiet zasilający serwa life 2300 6,6v i dopiero mi się wyważyła.

 

Cesna_20160723_0009.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Rzepka
      A właściwie C-47 Skytrain Model który marzył mi się już hoho jak byłem jeszcze początkującym modelarzem a teraz przyszedł czas na realizację! Jednak do rzeczy, Dakota ma mieć:
      około 212 cm rozpiętości (jeszcze nie zmierzyłem dokładnie, a plany zostały delikatnie pomniejszone) waga: 7kg? słyszałem że gdzieś tyle ważą DC-3 w podobnej skali silniki: elektryczne, chciało by się spalinę niestety nie jestem fanem wystających cylindrów W założeniu chciałbym osiągnąć jakiś wyższy stopień mechanizacji modelu tzn. chowane podwozie i klapy, może jeszcze oświetlenie (przynajmniej reflektory) ale co z tego wyjdzie zobaczymy to tyle tytułem wstępu... Poniżej kilka fotek: 
      P.S. Jeśli chodzi o ten zielony kolor wnętrza to trochę nie trafiony więc zostanie zmieniony na "bardziej wojskowy"
       
      1.

       
       
      2.

       
      3.

       
       
      4.

       
       
      5.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.