Kliment 109 Posted April 8 Chciałem zaprezentować wykonane przeze mnie, modele kilku silników lotniczych z okresu II wojny światowej. Na początek modele 3D a potem modele rzeczywiste wykonane od podstaw głównie metodą druku 3D. Bristol Merkury VIII Silnik nr 2. Junkers Jumo 213. silnik montowany w wielu samolotach zarówno bombowych jak i mysliwskich. Między innymi Ju 88 czy FW 190 D9. Model 3D: model rzeczywisty: Silnik nr 3. Mercedes Benz DB 605. Silnik montowany m.in w myśliwcach messerschmitt bf 109. Model 3D: Wydruki i finał: silnik nr 4. Rolls Royce Merlin XX. model 3D: Wydruki i skończony model: 11 Share this post Link to post Share on other sites
Kliment 109 Posted April 8 Silnik nr 5. Bramo SH 14. Silnik montowany m.in. w samolocie RWD 17. model 3d: Wydruki i finał: 18 2 Share this post Link to post Share on other sites
dyra63 110 Posted April 8 Piękna ,zegarmistrzowska robota. Podziwiałem już Twoje prace na f-c ,miło że zawitałeś na te forum ,takich pasjonatów tutaj potrzeba. Szacun . 1 Share this post Link to post Share on other sites
ahaweto 176 Posted April 8 Piękne modele silników !!! Share this post Link to post Share on other sites
japim 514 Posted April 8 Wow. Modele 3D jak i skończone silniki robią niesamowite wrażenie. Co to za drukarka żywiczna o takich zacnych rozmiarach kuwety? Share this post Link to post Share on other sites
Kliment 109 Posted April 9 9 godzin temu, japim napisał: Co to za drukarka żywiczna o takich zacnych rozmiarach kuwety? Phrozen Sonic 4K XL Share this post Link to post Share on other sites
mecenas 233 Posted April 9 ŁŁŁŁaaaaaaaaaałłłłłłłłł Ileż to trzeba mieć samozaparcia, wiedzy i talentu by takie cudeńka tworzyć. Bajecznie wyglądają! Widziałem na żywo. Share this post Link to post Share on other sites
japim 514 Posted April 9 3 godziny temu, Kliment napisał: Phrozen Sonic 4K XL Patrzyłeś może jak wygląda kwestia drukowania ich w wersji ultra cienkościennej (0.3 - 0.4mm). Szczególnie silniki radialne które widać spod owiewki - do wykorzystania w modelach makiet? Bo domyślam się że drukowane klasycznie "z umiarkowanym" wypełnieniem raczej do lekkich nie należą. Share this post Link to post Share on other sites
Kliment 109 Posted April 9 9 minut temu, japim napisał: Patrzyłeś może jak wygląda kwestia drukowania ich w wersji ultra cienkościennej (0.3 - 0.4mm). Myślę że ze względów wytrzymałościowych optymalna minimalna grubość ścianki to 1 mm. Cieńsze będą za kruche. Generalnie przyjmuje się że tzw. grubość bezpieczna ścianki przy wydruku żywicznym to właśnie 1 mm. Share this post Link to post Share on other sites
japim 514 Posted April 9 1 godzinę temu, Kliment napisał: Myślę że ze względów wytrzymałościowych optymalna minimalna grubość ścianki to 1 mm. Cieńsze będą za kruche. Generalnie przyjmuje się że tzw. grubość bezpieczna ścianki przy wydruku żywicznym to właśnie 1 mm. Rozumiem. Natomiast latające modele drukowane są właśnie ze ścianką 0.3 - 0.4 - ostatecznie 0.8 (przy druku z ABS) i dają radę (mimo swojej anizotropowej charakterystyki). Znam też modelarza, który drukuje całe elementy latających modeli na żywicznej drukarce właśnie ze ścianką 0.5mm i całkiem nieźle mu to wychodzi (abstrahując oczywiście od kosztów żywicy w porównaniu do klasycznego FDM). Nie podawał żadnych problemów z wytrzymałością - ale może dlatego, że odpowiednio dobrał komplet żywica/drukarka/czas naświetlania i utwardzania. Dlatego właśnie pytam o druk cienkościenny - bo przy ściance 1mm detale robią się ciężkie (niepotrzebnie) co znajduje zastosowanie albo w bardzo dużych modelach latających , albo jako eksponat... Share this post Link to post Share on other sites
Kliment 109 Posted April 9 Przemku, wydaje mi się że wydruki o parametrach o jakich mówię sprawdzą się doskonale w modelach dużych w skalach od 1:3 do 1:5. Jeśli idzie o porównanie wytrzymałości takich samych wymiarowo elementów drukowanych z ABS a z żywicy, to oczywiście modele z ABS będą dużo wytrzymalsze, odwrotnie do jakości wydruku który w żywicznych wydrukach jest nieporównanie lepszy. Rozdzielczość wydruku w plujce to 0,4 mm a w żywicy 50 mikronów. Share this post Link to post Share on other sites
Vesla 161 Posted April 9 Drukowałem makiete silnika do mojego Stearmana. Model nie jest tak świetny jak Twoje ale daje rade. Masa makiety pomaga w takim samolocie ustawić CG. To co tutaj jest Woow! Share this post Link to post Share on other sites
Kliment 109 Posted April 9 Vesla- jaka średnica silnika ( wydruku) i waga, znasz? Share this post Link to post Share on other sites
japim 514 Posted April 9 2 godziny temu, Kliment napisał: Rozdzielczość wydruku w plujce to 0,4 mm a w żywicy 50 mikronów. Krzysztof, Jeżeli chodzi o ABS to jest to temat na zupełnie inną dyskusję, i wydaje mi się że jednak masz mylne informacje o ABS. Natomiast plujki nie mają rozdzielczości 0.4mm. Tyle to ma średnica typowej dyszy i jest to teoretycznie najmniejszy detal który można wydrukować (można drukować detale 0.25mm na dyszy 0.4mm). ALE pozycjonowanie tejże dyszy to 0.01mm (lub mniej przy zastosowaniu nowoczesnych sterowników pracujących na 256 krokach) czyli dużo mniej niż stała plamka w drukarce LCD. Co oznacza że sam kontur pojedynczej warstwy w plujce jest dokładniejszy niż na żywicznej. Jeżeli chodzi o wysokość warstwy to oczywiscie żywiczna wygrywa dokładnością. Bo na FDM użyteczne warstwy zaczynają się na poziomie 0.1mm ale można drukować i niżej- 50 mikronów też jest osiągalne (sam drukowałem na 80 mikronach) tylko trwa to wieki i nikt tak nie drukuje, chyba że malutkie figurki. Natomiast żywiczna utwardza za jednym zamchem całą warstwę i dlatego można drukować tak nisko -bo rozmiar XY nie wpływa znacząco na czas wydruku. Share this post Link to post Share on other sites
Kliment 109 Posted April 10 Silnik nr 6. Ostatnim z silników jaki chciałbym pokazać to BMW 801 w podwójnej gwieździe.. Motor montowany np. w FW 190. W odróżnieniu od pozostałych, nie jest ukończony dlatego ograniczę się do pokazania modelu 3D i wydruków elementów silnika. Model wirtualny: Wydrukowane elementy składowe silnika: Planowany wygląd dioramy: Referencje wózka serwisowego( żródło MLP kraków): Fragment modelu wózka serwisowego ( hips, koła wydruk3d): C.D.N. 7 1 Share this post Link to post Share on other sites
japim 514 Posted April 10 Piękne. Posilkujesz się jakąś dokumentacją techniczną, czy tylko fotografiami? Share this post Link to post Share on other sites
Kliment 109 Posted April 10 Dokumentacji technicznej właściwie nie zdobędziesz, bo to co się uda zdobyć to namiastka tego czego byś chciał. Foty, foty i jeszcze raz foty. 3 Share this post Link to post Share on other sites
jarek996 477 Posted April 11 Wojtek , otrzymujesz u mnie tytul MISTRZA ( pieciogwiazdkowego) Share this post Link to post Share on other sites
paulusr 73 Posted Tuesday at 05:30 AM Ja daję podwójną pięciogwiazdkę! Mistrzostwo. Share this post Link to post Share on other sites
Kliment 109 Posted Thursday at 10:04 AM Jeszcze raz Bristol Merkury. Tym razem mniejszy i jako remontowany. Gadżecik na biurko. 3 Share this post Link to post Share on other sites