Skocz do zawartości

Wybór kontrolera do samolotu


Mieciu11
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Poszukuję w miarę prostego kontrolera lotu do samolotu. Zależy mi bardzo na podglądzie danych OSD, stabilizacji i powrocie do domu. Niestety do tej pory nie miałem zbytnio do czynienia w tym temacie, a na dodatek na rynku jest tyle różnych kontrolerów typowo do dronów, samolotów że ciężko wybrać coś konkretnego. Czy coś takiego spełni moje oczekiwania? 

https://www.banggood.com/Matek-Systems-F405-WING-(New)-STM32F405-Flight-Controller-Built-in-OSD-for-RC-Airplane-Fixed-Wing-p-1292190.html?cur_warehouse=CZ&rmmds=search 

do tego moduł GPS: 

https://www.banggood.com/Beitian-Dual-BN-220-GPS-GLONASS-Antenna-Module-TTL-Level-RC-Drone-Airplane-p-1208588.html?cur_warehouse=CZ&rmmds=search&ID=6300460 

Ewentualnie czy dałoby się przystosować kontroler typowy dla dronów, tak aby w przyszłości gdybym bardziej zainteresował się racer-ami można było bezproblemowo go przełożyć? Co do tego f405-wing to z opisu wynika że współpracuje z odbiornikami sbus jednak czy jest jakaś opcja aby podpiąć odbiornik z wyjściami PWM, ponieważ tylko z takich korzystam czy konieczny będzie zakup konwertera?

Pozdrawiam serdecznie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Mieciu11 napisał:

Witam,

Poszukuję w miarę prostego kontrolera lotu do samolotu. Zależy mi bardzo na podglądzie danych OSD, stabilizacji i powrocie do domu. Niestety do tej pory nie miałem zbytnio do czynienia w tym temacie, a na dodatek na rynku jest tyle różnych kontrolerów typowo do dronów, samolotów że ciężko wybrać coś konkretnego. Czy coś takiego spełni moje oczekiwania? 

https://www.banggood.com/Matek-Systems-F405-WING-(New)-STM32F405-Flight-Controller-Built-in-OSD-for-RC-Airplane-Fixed-Wing-p-1292190.html?cur_warehouse=CZ&rmmds=search 

do tego moduł GPS: 

https://www.banggood.com/Beitian-Dual-BN-220-GPS-GLONASS-Antenna-Module-TTL-Level-RC-Drone-Airplane-p-1208588.html?cur_warehouse=CZ&rmmds=search&ID=6300460 

Ewentualnie czy dałoby się przystosować kontroler typowy dla dronów, tak aby w przyszłości gdybym bardziej zainteresował się racer-ami można było bezproblemowo go przełożyć? Co do tego f405-wing to z opisu wynika że współpracuje z odbiornikami sbus jednak czy jest jakaś opcja aby podpiąć odbiornik z wyjściami PWM, ponieważ tylko z takich korzystam czy konieczny będzie zakup konwertera?

Pozdrawiam serdecznie ?

 

F405 nie jest prostym kontrolerem. Jest dedykowanym kontrolerem do skrzydlatych bezpilotowców. Ma po prostu dużo udogodnień dla zastosowań w samolotach. Różnica między zastosowaniem go do samolotu a do wielowirnikowca polega na zmianie konfiguracji programowej.  Z tym że do racera raczej go nie upchniesz - jest tak o 70% wiekszy niż typowy kontroler do Racera.

Zanim przełożysz go donracera to minie tyle czasu ze wyjdzie w tym czasie z 5 nowych kontrolerów. To tez trochę dziwne założenie w przypadku kupowania dedykowanego kontrolera do samolotow.

 

Konwersja programowa działa też w drugą stronę. Kupujesz "normalny/uniwersalny/dronowy" kontroler i konfigurujesz pod samolot.

 

Tak do F405 musisz mieć konwerter pwm. Chyba ze kupisz stary openpilot/naze ktore mialy wejscie pwm, ale mialy tak slaby procesor ze obsługują RTH tylko dla samolotów, bo do dronów już brakowało im mocy.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest takie 'combo' do zrobienia : ZOHD Kopilot + Tarot Mini OSD

 

https://www.ebay.co.uk/itm/203127798975?hash=item2f4b5c3cbf:g:GpwAAOSwHLNZOzOe

 

https://pl.aliexpress.com/item/4000234608252.html

 

Wyjdzie drożej niż F405 ale dużo prościej w obsłudze. I PWM obsłuży z pudełka. Sam taki zestaw testowałem na początek fpv i dawało radę w samolocie.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak jak koledzy wyżej napisali, jeżeli chcesz mieć uniwersalny kontroler to kup tzw. dronowy 36x36 i będziesz mógł go używać i w dronie i w samolocie. Zrobiłem tak z tym kontrolerem..

https://pl.banggood.com/30_5x30_5mm-Matek-System-F722-SE-F7-Dual-Gryo-Flight-Controller-w-or-OSD-BEC-Current-Sensor-Black-Box-for-RC-Drone-FPV-Racing-p-1379603.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_organic&gmcCountry=PL&utm_content=minha&utm_campaign=minha-plg-pl-pc&currency=PLN&cur_warehouse=CN&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgcs&utm_content=sxxx&utm_campaign=ssc-plg-all-0103&ad_id=409255860381&gclid=EAIaIQobChMIudiy99bu8QIVSuuyCh3-tAAEEAQYASABEgL9IvD_BwE

Miałem go dronie, jednak projekt zamknąłem i kontroler od kilku miesięcy lata w skrzydełku. Są tego też pewne minusy w porównaniu z kontrolerami serii wing dedykowanymi do samolotów. Brak przetwornicy na 12v. Jednak jak nie latasz long range z wizją na 1,2ghz to nie będzie to za bardzo potrzebne, a zawsze można dołożyć małą przetwornicę tak jak ja to zrobiłem. Swoją drogą ponad rok temu płaciłem 100zł mniej za ten kontroler ? 

Co do odbiornika pwm to nie baw się w to, kup odbiornik ppm/sbus jest dużo lepiej i prościej, mniej kabelków itd. Przerabiałem to z jednym z pierwszych moich kontrolerów Naze 32 i nie polecam

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, japim napisał:

 

F405 nie jest prostym kontrolerem. Jest dedykowanym kontrolerem do skrzydlatych bezpilotowców. Ma po prostu dużo udogodnień dla zastosowań w samolotach. Różnica między zastosowaniem go do samolotu a do wielowirnikowca polega na zmianie konfiguracji programowej.  Z tym że do racera raczej go nie upchniesz - jest tak o 70% wiekszy niż typowy kontroler do Racera.

Zanim przełożysz go donracera to minie tyle czasu ze wyjdzie w tym czasie z 5 nowych kontrolerów. To tez trochę dziwne założenie w przypadku kupowania dedykowanego kontrolera do samolotow.

 

Konwersja programowa działa też w drugą stronę. Kupujesz "normalny/uniwersalny/dronowy" kontroler i konfigurujesz pod samolot.

 

Tak do F405 musisz mieć konwerter pwm. Chyba ze kupisz stary openpilot/naze ktore mialy wejscie pwm, ale mialy tak slaby procesor ze obsługują RTH tylko dla samolotów, bo do dronów już brakowało im mocy.

Racja, zanim pomyślę o dronach to pewnie trochę zejdzie a i na rynku pojawią się nowsze konstrukcje, dlatego zdecydowałem się na f405 wing. Dodatkowo wysyłka z magazynu czeskiego więc za parę dni powinien być u mnie ?

 

19 godzin temu, Marcin napisał:

Jest takie 'combo' do zrobienia : ZOHD Kopilot + Tarot Mini OSD

 

https://www.ebay.co.uk/itm/203127798975?hash=item2f4b5c3cbf:g:GpwAAOSwHLNZOzOe

 

https://pl.aliexpress.com/item/4000234608252.html

 

Wyjdzie drożej niż F405 ale dużo prościej w obsłudze. I PWM obsłuży z pudełka. Sam taki zestaw testowałem na początek fpv i dawało radę w samolocie.

 

Na początku myślałem o tym ZOHD, bardzo mi się spodobał właśnie ze względu na prostotę oraz obsługę pwm. No ale właśnie wolałem coś o nieco bardziej zwartej konstrukcji, już z wbudowanym osd, czujnikiem prądu tak aby maksymalnie ograniczyć ilość przewodów.

 

6 godzin temu, pengo napisał:

tak jak koledzy wyżej napisali, jeżeli chcesz mieć uniwersalny kontroler to kup tzw. dronowy 36x36 i będziesz mógł go używać i w dronie i w samolocie. Zrobiłem tak z tym kontrolerem..

https://pl.banggood.com/30_5x30_5mm-Matek-System-F722-SE-F7-Dual-Gryo-Flight-Controller-w-or-OSD-BEC-Current-Sensor-Black-Box-for-RC-Drone-FPV-Racing-p-1379603.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_organic&gmcCountry=PL&utm_content=minha&utm_campaign=minha-plg-pl-pc&currency=PLN&cur_warehouse=CN&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgcs&utm_content=sxxx&utm_campaign=ssc-plg-all-0103&ad_id=409255860381&gclid=EAIaIQobChMIudiy99bu8QIVSuuyCh3-tAAEEAQYASABEgL9IvD_BwE

Miałem go dronie, jednak projekt zamknąłem i kontroler od kilku miesięcy lata w skrzydełku. Są tego też pewne minusy w porównaniu z kontrolerami serii wing dedykowanymi do samolotów. Brak przetwornicy na 12v. Jednak jak nie latasz long range z wizją na 1,2ghz to nie będzie to za bardzo potrzebne, a zawsze można dołożyć małą przetwornicę tak jak ja to zrobiłem. Swoją drogą ponad rok temu płaciłem 100zł mniej za ten kontroler ? 

Co do odbiornika pwm to nie baw się w to, kup odbiornik ppm/sbus jest dużo lepiej i prościej, mniej kabelków itd. Przerabiałem to z jednym z pierwszych moich kontrolerów Naze 32 i nie polecam

F7 to już niestety nie mój budżet ? Odbiornik ppm/sbus byłby najlepszy, jednak w moim przypadku wiązałoby się z wymianą modułu, dla frsky djt jakiego używam chyba nie ma żadnego odbiornika z pełnym zasięgiem. Na początek podziałam z konwerterem opartym na arduino nano, znalazłem w sieci kilka takich projektów np, https://github.com/speters/pwm2x 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Mieciu11 napisał:

Odbiornik ppm/sbus byłby najlepszy, jednak w moim przypadku wiązałoby się z wymianą modułu, dla frsky djt jakiego używam chyba nie ma żadnego odbiornika z pełnym zasięgiem

A i owszem są:

- X8R i X6R mają SBUS

- D4R i D8R-XP mają CPPM 

Wszystkie pełnozasięgowe.

Ważne: D8R-XP ma, ale starszy D8R-II Plus nie ma, chyba, że przeflaszujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.07.2021 o 21:25, Market napisał:

A i owszem są:

- X8R i X6R mają SBUS

- D4R i D8R-XP mają CPPM 

Wszystkie pełnozasięgowe.

Ważne: D8R-XP ma, ale starszy D8R-II Plus nie ma, chyba, że przeflaszujesz.

Rzeczywiście, dziękuję bardzo za informację ? Niedługo na pewno się zdecyduję na któryś z nich ponieważ ta ilość przewodów już zaczyna denerwować.

 

Ogólnie już dotarła do mnie paczka z kontrolerem. Wstępnie udało mi się go skalibrować w Mission Planner, wybrałem na początek tryb stabilizacji oraz RTL, natomiast mam problem z ustawieniem dedykowanego trybu w momencie awarii nadajnika. W przypadku odbiornika gdy symulowałem awarię poprzez odpięcie wtyczki to kontroler wykrywa awarię i przechodzi w tryb circle a po paru sekundach na RTL. Natomiast gdy wyłączam aparaturę to kontroler pozostaje na ostatnim wybranym trybie. Nie wiem czy to o to chodzi ale czy w przypadku wyłączenia aparatury zakres kanału throttle nie powinien spaść poniżej zakresu kalibracji? W programie jest ustawiona wartość kanału PWM na 950 a u mnie niestety przy wyłączonym osiąga wartość równą minimalnej wartości przy włączonym radiu. Czy jest możliwość aby to jakoś ustawić?

 

Edit:

Udało się rozwiązać problem, wystarczyło jedynie nieco przesunąć trymer przepustnicy do przodu i ponownie skalibrować radio ? Po tym jeszcze tylko wpisać odpowiednią wartość FS PWM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.