Skocz do zawartości

jaki materiał na żagle


Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Z perspektywy wlasciwosci uzytkowych dobry to lekki, a wiec na przyklad mylar. Ale czy niedrogi, to kwestia punktu odniesienia.

Dobrym kompromisem jest cienka folia kreslarska, ale nie wiem, czy obecnie jeszcze gdzies dostaniesz.

Pozostaje jeszcze pytanie: do jakiej zaglowki? Rekreacyjnej, zawodniczej, redukcyjnej?

No i co takiego przeszkadza Tobie w dakronie?

 

Swoja droga, temat materialu na zagle walkowany w wielu relacjach z budowy zaglowek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

może jeszcze ktoś opisze jak wykonać żagle z tego materiału ripstop i jak używać taśmy dwustronnej

nie mam doświadczenia

jakie linki kupić i gdzie na olinowanie do tego modelu

z góry dziękuję i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wykonac zagle profilowane pokazywal juz na forum kolega Andrzej (skipper), wiec nie ma co sie powtarzac. Poszukaj w tym dziale.

A odnosnie materialu zalezy, co masz na mysli pod pojeciem "linki"? Wanty i sztagi, czy szoty? Te pierwsze wykonuje sie z cienkiej plecionki ze stali, najlepiej nierdzewnej, dostepnej w handlu z artykulami modelarskimi lub wedkarskimi. Niektorzy uzywaja plecione linki do modeli na uwiezi Graupnera (jesli jeszcze gdzies dostaniesz), ktore sa tanie, ale koroduja, wiec wymagaja odpowiedniej pielegnacji i czestszej wymiany. Dobre sa plecionki do lowienia ryb (tych duzych) na morzu. Natomiast szoty to zwykle plecionki nylonowe lub material rownorzedny - powinny byc nie tylko mocne, ale takze malo rozciagliwe i gietkie. Tez dostepne w handlu z artykulami wedkarskimi. Ponoc niektorzy uzywaja w tym celu sznurka murarskiego, ale ja takich rozwiazan nie stosowalem, wiec nie bede sie na ich temat wypowiadal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, tom234 napisał:

jak wykonać żagle z tego materiału ripstop i jak używać taśmy dwustronnej

Najpierw je narysuj, przyglądając się żaglom na rysunkach i fotografiach. Wysokość masztu warunkuje proporcje grota. Jego wysokość zwykle jest w proporcji do długości kadłuba np. 1,5 albo 1,67 lub 1,75 Lc.

Żagiel można zrobić w całości, jak i pokleić z brytów wg założonego kroju:

image.png.353611fb319f5ddb49b40682ce439bb1.png

I owe bryty sklejasz taśmą dwustronną ze sobą. Taśma ma klej z obu stron i na jednej zabezpieczony taśmą, którą zdejmujesz po naklejeniu na jeden kawałek materiału. Na odsłoniętą taśmę nakładasz drugi bryt i dociskasz, wygładzasz. Trzyma. Krawędź przylegająca do masztu nazywa się likiem przednim, analogicznie ten z tyłu żagla likiem tylnim, a ten z dołu dolnym. One wszystkie są nieco wypukłe, co zapewnia wybrzuszenie zagla na wietrze. Na liku tylnym stosuje się listwy usztywniające:

Żagle biradialne.png

Co by nie powiedzieć, wykonanie dobrych żagli jest sztuką wynikającą z doświadczenia, a zaczynać należy od najprostszych rozwiązań.

I podpatrywać, i czytać, i słuchać, i oglądać, i kleić.

I pływać. Doświadczać.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam dużego doświadczenia w szyciu żagli więc koledzy zapewne będą mieli lepsze rozwiązania.
Na remizki stosuję metalowe oczka kaletnicze, dostaniesz je praktycznie wszędzie począwszy od aledrogo.
Banty wykonuję z dakronu samoprzylepnego. Ewentualnie wykorzystałbym samoprzylepną taśmę ripstop w 2-3 warstwach.

 

Przy okazji polecam relację Andrzeja: 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wręgi wkleja się na klej wodoodporny np. epoksydowy https://www.bricoman.pl/klej-do-metalu-bostik-epoxy-fix-metal-2x5ml-20449114.html?smile_retailer_id=2, ale trzeba mieć na względzie sztywność czy elastycznosć poszycia. Jeśli jest sztywny i twardy, to kleić. A jeśli układ jest nieco elastyczny, zachować ostrożność i wręgi wklejać tak, żeby nie dotykały poszycia. Milimetr luzu. Chociaż klej żywiczny i tak tam wpłynie i utwardzi się na kamień... (można go zagęścić Aerosilem, Talkiem lub pyłem drzewnym). Ciekawym rozwiązaniem może okazać się Sikaflex czy Silikon do klejenia szyb np. taki: https://www.bricoman.pl/soudal-silikon-uniwersalny-czarny-280ml-20081516.html?smile_retailer_id=1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.07.2021 o 22:22, tom234 napisał:

kadłub żaglówki jest ze sklejki 3mm czym zabezpieczyć przed wodą może kaponem i polakierować

a łączenia wręg z burtami czym najlepiej kleić -wszystko sklejka 3mm

 

Oj, oj, na podstawie dotychczas zadanych pytan trudno oprzec sie wrazeniu, ze kolega jest w tej materii poczatkujacy i niefrasobliwie zabiera sie do budowy dosyc duzego modelu jachtu. Modele jachtow klasyfikuje sie wedlug dlugosci kadluba, a 1.5m to juz sporo i wielkosc ta niesie w sobie pewne uwarunkowania konstrukcyjne.

Pokaz pare fotek tego, co budujesz i jak budujesz, a potem pytaj, bo takim wybiorczym zadawaniem pytan w odniesieniu do niewiadomo czego raczej nie da sie ogarnac tematu i po zakonczeniu budowy modelu moze sie okazac, ze posiada on wiele wad.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

To tez nikt nie oczekuje, zebys lamal prawa autorskie zamieszczajac na forum skany zakupionych planow. Filmik (Twoj link nie funkcjonuje - popraw go) pokazujacy, jak model mialby w zalozeniu wygladac po zakonczeniu budowy nie stanowi zadnego ulatwienia w odpowiedzi na Twoje pytania dotyczace konstrukcji badz technologii budowy.

Tutaj znajdziesz wielu znajacych sie na rzeczy i chetnych do udzielenia pomocy kolegow, wiec uszanuj to. Zaloz relacje, pokazuj fotki kolejnych etapow budowy i zadawaj mozliwie precyzyjne pytania. Szczegolnie zamieszczenie fotek pozwoliloby innym kolegom z nieco wiekszym doswiadczeniem wychwycic Twoje ewentualne bledy oraz zareagowac jeszcze na etapie umozliwiajacym ich usuniecie, co byc moze zapobiegloby sknoceniu modelu.

Ja krysztalowej kuli niestety nie posiadam, a na odgadywanie Twoich zamiarow szkoda mi czasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

Za cenne uwagi kolegów  dziękuję.

U mnie link do filmu działa

kadłób żaglówki "Annie" jest ze sklejki 3mm ,poszycie 2 pasy sklejki burtowe i 2 denne ,6 wręg

jakim klejem to najlepiej posklejać czym pomalować na zewnątrz i wewnątrz aby zabezpieczyć przed wodą .

link do planów https://www-bearospaceindustries-com.translate.goog/boats2.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=ajax,se,elem,sc&_x_tr_sch=http

link do filmu z budowy żaglówki  "Flyer" ten sam autor co  żaglówki "Annie"  budowa ich jest podobna   https://youtu.be/v2PKNSzE6bg

wstawiłbym film ale nie wiem jak to zrobić

IMG_20210809_162252_6.thumb.jpg.f6024d5b35547ad0301e2af523d97098.jpg

IMG_20210809_162425_9.jpg

IMG_20210809_162446_6.jpg

IMG_20210809_162504_2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, teraz to co innego. Od razu wiadomo, o co chodzi. Kadluby z wregami o "kanciastym" obrysie stanowia z zasady dobry kompromis - sa stosunkowo latwe w budowie a jednoczesnie nie wykazuja zbyt wyraznych wad pod wzgledem hydrodynamicznym.

 

Jak Mirek napisal, klej powinien byc przede wszystkim wodoodporny. Czy wybierzesz zywice, czy tez wodoodporny, tzw. "bialy" klej do drewna (Ponal, Wikol itp.), jest juz bardziej kwestia wlasnych upodoban. Zywica jest zwykle nieco ciezsza, ale w modelu rekreacyjnym nie odrywa to wiekszej roli. Ja zawsze kleilem drewniane kadluby wodoodpornym klejem Ponal, natomiast zywicy uzywalem jedynie do laczenia drewna z innymi materialami oraz w miejscych szczegolnie obciazonych, w modelach zawodniczych miaszajac zywice z mikrobalonami celem zmniejszenia ciezaru spoin. Nie wiem, jak w Polsce, ale u nas w Niemczech Ponal jest tanczy od zywicy. Ponadto wyplywek kleju w miejscach spoin nie zawsze da sie uniknac, a nadmiar kleju do drewna typu Ponal, czy Wikol daje sie zaraz po zlaczeniu elementow dobrze zebrac wilgotna szmatka oraz po zwiazaniu lepiej doszlifowac, anizeli zywica. Ale jest to jedynie moje subiektywne odczucie i nie ma oznaczac, ze zywica moglaby byc gorsza. Owszem, poza wyzej wymienionymi istnieja tez inne rodzaje klejow, ale nie sposob omowic wszystkich. Na wszelki wypadek dodam jeszcze: do tego typu modeli od razu zapomnij kleje cyjanoakrylowe.

 

Nie wiem, czy opis do planow Twojego modelu zawiera wskazowki montazowe oraz na ile jestes zorientowany w temacie budowy modeli szkutniczych, dlatego dodam, ze zanim rozpoczniesz montaz kadluba, zorganizuj sobie rowna i sztywna deske montazowa. Do niej przymocujesz tymczasowo srubkami listewki, a do listewek na odpowiednich wysokosciach i w odpowiednich odstepach wregi w pozycji odwroconej. Dopiero wowczas mozesz kleic do nich poszycie. Bez deski montazowej kadlub moze wyjsc mniej lub bardziej zwichrowany.

 

Poszycie ze sklejki o grubosci 3mm nie jest zbyt wiotkie, wiec zanim zaczniesz je przyklejac zastanow sie rowniez, w jaki sposob chcesz je mocowac do wreg na czas wiazania kleju. W kadlubach z poszyciem balsowym robi sie to szpilkami, ale u Ciebie szpilki raczej odpadaja. Male gwozdziki chyba raczej tez, bo trafienie nimi w krawedzie cienkich wreg poprzez poszycie moze byc trudne lub nawet doprowadzic do uszkodzenia tych ostatnich. Pozostaja wiec wszelkiego rodzaju klemy modelarskie, zaciski do kabli rozruchowych lub podobne rozwiazania.

 

To tak na poczatek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.