Jump to content

DFS 230 1:5.5 pół makieta - projekt i budowa


Tomek 77
 Share

Recommended Posts

Witam

Dzisiaj ciąg dalszy 😊

 

6.jpg.db664e03e15c10379103b742a78e80fe.jpg

 

 

Rysunki w 2D bo tylko tak na razie potrafię 😢   3D składam w głowie 😉  może kiedyś ogarnę jakiś prosty program 3D

 

Tak na przyszłość - Jaki program polecilibyście, pytam zwłaszcza tych którzy rysują hobbistycznie i na co dzień nie mają za wiele do czynienia z projektowaniem, ile czasu zajęło wam ogarnięcie programu?  Wiem że to nie ten dział forum i mogę sam poszukać, ale "internety" bezkresne, a ktoś może podrzuci jakiś link godny polecenia, z góry dziękuję.

 

 

Wracając do tematu - na razie mam narysowany gotowy kadłub i statecznik poziomy.

Model będzie wycinany na  CNC, więc trzeba będzie w miarę ujednolicić/ograniczyć rodzaje użytych materiałów.

 

Wręgi będą ze sklejki 6 mm lotniczej, pierwsza oraz te pod którymi będą amortyzatory płozy.

Ostatnie dwie, przechodzące w statecznik pionowy będą ze sklejki 2 mm, przedostatnia podklejona w dolnej części drugą warstwą 2 mm a ostatnia podklejona balsą 3 mm.

Pozostałe ze "zwykłej" sklejki 3 mm

Na bagnet przewidziałem płaskownik duraluminiowy 6 x 30 x 580 mm skręcony w kadłubie między dwiema wręgami. (ma być demontowalny)

 

5.jpg.ba7c3f590afd5724c9f5cc21f66c0e95.jpg

 

Kadłub zaplanowałem podzielić na dwie osobno klejone części, głównym powodem był dostęp tylko do 1 m listewek i kształt kadłuba, który będzie wygodniej w moich warunkach tak skleić.

Przednia połowa ma dwie podłużnice od spodu ze sklejki 6 mm pomiędzy nimi wkleję amortyzatory i na nie będą nasuwane wręgi. Reszta podłużnic będzie z listewek sosnowych 5x5 oraz narożne z balsy 10x10.

Te ostatnie będą zaokrąglone po oklejeniu całego kadłuba sklejką 0,6 przednia część i 0,4 tylna. Połówki skleję razem przed oklejaniem sklejką.

Tylna połowa ma 6 podłużnic z listewek sosnowych 5x5 po dwie po bokach i góra /dół środkiem oraz 4 narożne z balsy 10x10.

 

9.thumb.jpg.8e785cd6d0841030777bcf7a458e286f.jpg

 

Statecznik poziomy ma dźwigar główny z listewek sosnowych 3x3 mm na końcach, przechodzący do 3x9 mm w środku + dwie listewki 2x2 na całej długości + jedna na natarciu. 

Żeberka z balsy 3 mm,  spływ ze sklejki 2 mm a statecznik oklejony częściowo balsą 1 mm

 

7.jpg.9622b6c34720f9249a353eb94d87a1f1.jpg

 

8.jpg.a030e4725f206f811143bd3759b9c350.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie mogąc się już doczekać, wysłałem do wycięcia, na razie części kadłuba z statecznikiem pionowym i statecznik poziomy.

Po niezbyt dobrym doświadczeniu w trakcie remontu Kirbiego z elementami wypalanymi laserem, zdecydowałem się na wycięcie frezarką CNC.

W "internetach" znalazłem miejsce gdzie mi to wytną, a w rozmowie, okazało się że mają doświadczenie z modelami, więc nie szukałem nic więcej.

Okazało się że rysunki elementów pod wycinanie musiałem trochę przerobić, no i poszło 😊

 

Elementy ze sklejki lotniczej 2 mm 

1.jpg.55761b456d8caca2b6bc6c0e31bd8c0d.jpg

 

 

Elementy ze sklejki lotniczej 6 mm 

 

2.jpg.ce8661fd29e1e091763522c937a46219.jpg

 

Elementy ze sklejki "zwykłej" 3 mm 

3.jpg.bb25cb5b6426829422f5e7b5af9cb724.jpg

Elementy z balsy 3 mm 

 

 

4.jpg.8d757037fabcb4a42965deb42badc382.jpg

Oto co do mnie przyszło w paczce.

 

Już widać Ile większy będzie DFS 230 od Kirbiego 😁

 

20201118_185715.jpg.659619a67240feffaabeb4c3b84e1606.jpg 

 

20201118_190450.jpg.d1684da0d3d4394726d0598922c55a44.jpg

 

 

Oczywiście bez szybkiego montażu próbnego się nie mogło obyć ( modelarze mają kilka razy w roku dzień dziecka  😁 😂 )

 

20210103_123125.jpg.17acdbf8ad8a622aa896311cae170b4a.jpg

 

20210103_122946.jpg.b04d1b70f7a8d32ff1faaa3e3cb13041.jpg

 

20210103_122602.jpg.b742e72104d9f6f20336b2dfd2f79ade.jpg

 

20210103_122130.jpg.2eafcb9f055e23cac5c2fda0202df800.jpg

 

Puzzle 😁 częściowo poskładane, co prawda trzyma się na gumkach, ale już coś widać 😁

Na ostatnim zdjęciu widać całą przednią połowę, która będzie sklejana w takim położeniu.

 

Najbardziej cieszę się z tego że wszystkie elementy pasują do siebie, a frezowanie ich wyszło idealnie, nawet nie trzeba ich zbytnio szlifować.

 

Mogłem coś przeoczyć i to pierwszy mój model budowany powyżej 2,5 m, więc wszelkie pytania i uwagi merytoryczne, a zwłaszcza pozytywne mile widziane 😁😁😁 

 

 

 

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

21 godzin temu, Tomek 77 napisał:

Dzięki Mariusz 

Tylko w zimie mam trochę więcej wolnego czasu na budowę, bo w sezonie raczej tylko latanie.

Pozdrawiam

I to ma sens , wrzucaj fotki :) czesto jest tak że wielu ogląda a twój model jest bardzo interesujący i zarazem nietuzinkowy .

Ps mam kirby tylko ciut mniejsza i nie oblatana brak czasu zapewne ....

 

  • Dzięki 1
Link to comment
Share on other sites

Dzisiaj na początek, w ramach ciekawostki - sposoby upychania w DFS 230 sprzętu i ludzi.

 

abcf7efc24e721373b4b6c15d1563e4a.thumb.jpg.3a7b888aa0a8bc8f879f4ac11c615b1b.jpgadce9ed56822132b31e27a01bf5c90fc.jpg.25d529091383da1d3de23cc063b9c823.jpg

 

Cóż pierwsza klasa to nie była ale za to każdy miał miejsce przy oknie 😃 przynajmniej z jednej strony.

Tak się zastanawiam i próbuję sobie wyobrazić, co mógł czuć taki młody desantowiec w trakcie pierwszego lotu i to nocnego - upchnięty razem z kolegami, w takiej konstrukcji pospawanej z rurek obciągniętej płótnem. W wojsku wydają rozkaz i nie ma się nic do gadania, ja dobrowolnie bym nie skorzystał 😓, tym bardziej że wiele lądowań nie kończyło się dobrze.

 

 DFS-2301.jpg.e376fa14b99d63428085e8aa6c2b8de3.jpg

 

Na tym zdjęciu modelu plastikowego, ładnie widać cały przekrój DFS-a

1493013789_BroncoCB35039GermanTacticalAssaultGliderDFS230B-1wFallschirmjger(5).jpg.949c0b5cccfc7577b39c2797b06584fe.jpg

 

 

Co do budowy, to zacząłem od sklejenia owiewki kabiny wraz z przednią częścią, będzie mi potrzebna do złożenia reszty kadłuba na sucho.

Po małej korekcie jednego z elementów ( ten mały trójkąt u góry) reszta pasowała idealnie.

Planowałem założyć napęd i pod to przygotowałem przód, żeby był dobry dostęp do silnika.

Na chwilę obecną, raczej zrezygnuję z silnika i zamontuję w tej części serwo do wyczepu.

Materiał to w całości sklejka lotnicza 2 mm.

 

20211212_131833-min.jpg.bacf3728de485f122cbcf5efb663b9df.jpg

 

Po docięciu wszystkich potrzebnych listewek sosnowych na wymiar można było poskładać kadłub i stateczniki (na razie na sucho)

Wszystko pasuje jak puzzle i nawet samo się trzyma, no z pomocą gumek.

Stół na którym leży model ma wymiar 2 m x 0,9 m - widać jak się prezentuje przy Kirbim.  

 

20201122_005201.jpg.36c8acef274fb822e7f5d7bad1b69d16.jpg

 

20201122_004810-min.jpg.bbfc2f5bd333d14f69e0b1f6f93c17b2.jpg

 

20201122_004742-min.jpg.0f9c93c6ad14adf64abd7a5e859d0351.jpg

 

20201122_004803-min.jpg.f660534d5af83048b3e2976f6191f389.jpg

 

Tutaj już początek sklejania kadłuba. Klej jaki używam to Poliuretanowy do drewna SOUDAL 66A . Jego plusem jet to ze delikatnie się pieni, wypełniając ewentualne szczeliny i bardzo dobrze się szlifuje.

Minusy to zapach i trzeba uważać żeby nic innego nie smarować, bo ubrudzone ręce trzeba zmywać rozpuszczalnikiem ( ja używam czyścika w spreju do pianek poliuretanowych )  

Przednia część kadłuba.

 

 

20210103_185241.jpg.30db6e279d9a463b440e70a1ded23026.jpg

 

20210111_221047-min.jpg.d3970ebf29259c3100a4d9caee8f5430.jpg

 

Tylna część i statecznik pionowy.

 

20210101_174336.jpg.70688df8b559794b28ecf10813fe1ab0.jpg

 

20210101_184023-min.jpg.c04cae1f1c018ba5561c4c622508a69a.jpg

 

 

Tak jak wcześniej pisałem, z tych trzech sklejonych części, potem skleję kadłub jako całość, łącząc je podłożnicami sosnowymi.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

Idziesz jak burza 💪. Trzeba przyznać że bardzo efektownie wygląda w tej skali. Bardzo mnie to cieszy bo pewno na wiosnę będziemy się holować😉 Jakby trzeba było naklejek to wal jak w dym chyba że tym razem będzie kalkomania. Fajnie że zdecydowałeś się na relację. Pozdrawiam i do zobaczenia 🙂

Link to comment
Share on other sites

25 minut temu, Elvis napisał:

Idziesz jak burza 💪. Trzeba przyznać że bardzo efektownie wygląda w tej skali. Bardzo mnie to cieszy bo pewno na wiosnę będziemy się holować😉 Jakby trzeba było naklejek to wal jak w dym chyba że tym razem będzie kalkomania. Fajnie że zdecydowałeś się na relację. Pozdrawiam i do zobaczenia 🙂

 Wiesz że mam trochę więcej czasu tylko do roztopów 😄 Z tym holowaniem to liczę na to - dlatego zrezygnowałem z napędu ! A co do naklejek- jak będę miał skrzydła to będę cię nękał mocno ( będzie opcja jak przy Kirbim ) Dzięki za deklaracje i pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Brawo Tomasz. Szybowce transportowe to rzadkość wśród projektów modelarskich. Super relacja, fajne zdjęcia, a pokazanie projektu krok po kroku bardzo przyjemnie się czyta. Myślę, / a wszystko na to wskazuje/ że w połowie przyszłego roku rozpocznę budowę następcy  DFS 230 - mało widzianego "Gotha GO 242" w skali 1:6 .Chociaż to zupełnie inna konstrukcja, a i problemy również inne, bardzo uważnie przyglądam się Twojemu projektowi. Fajnie, że zrezygnowałeś z napędu. Życzę wytrwałości. 

Pozdrawiam

M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

25 minut temu, RyżyKoń napisał:

Brawo Tomasz. Szybowce transportowe to rzadkość wśród projektów modelarskich. Super relacja, fajne zdjęcia, a pokazanie projektu krok po kroku bardzo przyjemnie się czyta. Myślę, / a wszystko na to wskazuje/ że w połowie przyszłego roku rozpocznę budowę następcy  DFS 230 - mało widzianego "Gotha GO 242" w skali 1:6 .Chociaż to zupełnie inna konstrukcja, a i problemy również inne, bardzo uważnie przyglądam się Twojemu projektowi. Fajnie, że zrezygnowałeś z napędu. Życzę wytrwałości. 

Pozdrawiam

M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gotha GO 242 to ciekawa maszyna, też myślałem o jego budowie, ma piękne jak dla mnie malowanie. Wygrał DFS 230 ale może w przyszłości ??? Już nie mogę doczekać się Twojej budowy.

Już sobie wyobrażam obydwa modele na pasie startowym😊 

Pozdrawiam

28 minut temu, young napisał:

Moje wrażenia :

 

duże to !!!!!!!!!!

 

ps gdzie będzie oblot ? 

bom bardzo ciekawy podjechać jak nie zadaleko ode mnie ?

 

 Na rysunku te 2 m kadłuba wyglądało na mniej😃, teraz już widzę że w całości poskładany szybowiec, to chyba w domu mi się nie zmieści😓

 

Co do oblotu to mam trzy opcje- najprawdopodobniej na lotnisku w Kurowie k. Nowego Sącza, lotnisko w Łososinie Dolnej, albo lotnisko Jasienna - gdzie bym wolał, bo tam spokojnie i dużo miejsca  http://aerolach.pl/ladowisko-jasienna/.

 

1047090179_Beztytuu.png.fd926d9c282a82a3229ce744aac298f4.png

 

Czy daleko, to względne, ale już serdecznie zapraszam.

Pozdrawiam

 

Link to comment
Share on other sites

Dzisiaj na początek, w ramach ciekawostki - sposoby ulatniania DFS 230.

 

Klasycznie na holu.

 

1190843568_Bundesarchiv_Bild_101I-567-1519-30_Italien_Ju_87_Lastensegler_DFS_230_auf_Flugplatz.jpg.83bb6cc7e9fb323195ed16b39c91dc97.jpg

 

36033642_BroncoCB35039GermanTacticalAssaultGliderDFS230B-1wFallschirmjger(2aaa).jpg.613e937e0a1d2589a372cbc613fa7e06.jpg

 

Na "sztywnym" holu

 

Ciekawe czy ktoś próbował tak z modelami, chyba niewykonalne, ja nigdzie nie widziałem takiej próby.

 

 

 

                                                      schlepp5_666.jpg.870719ad9398658e3358f918a2d25092.jpgnon_flexible_3_193.jpg.1adeb2855de13bf34c510215fefaba30.jpg

 

non_flexible_1_113.jpg.1bfd21d68e93d8dea0116cabe06ee6e4.jpg

 

 

Nie wiem jak to nazwać, ale samolot holujący-napędzający startował razem z szybowcem przyczepiony do niego.

W rejonie lądowania był odczepiany i stanowił też osłonę szybowca.

 

 

unnamed.jpg.8ccb96a02c2460af3b9f46e53a61d53a.jpg1158461980_unnamed(2).jpg.ee4495949a749f48320a3178d55b83f9.jpg

 

 

Niestety nie znalazłem filmiku z lotu tymi modelami.

 

 

img1491_670.jpg.3ecd26bdeb27f7e95796ad9c3fdf02ad.jpgimg1492_462.jpg.749f93436dfe7c3fe052dcad090a6eac.jpg

 

 

Zostały jeszcze inne ciekawe metody ulatniania, ale to może następnym razem.

 

Postępy prac przy modelu - sklejony statecznik poziomy i ster kierunku ( oklejone balsą 1,5 mm)

 

 

20201211_200350.jpg.3f4289c1cfef619fcb9c8e01b150f038.jpg

 

20201227_135030.jpg.8eec68912dbbb455d12068439ccef8e7.jpg

 

20201228_215817.jpg.a9e8b4390772997e93bc5ec838366c23.jpg

 

20210101_110158-min.jpg.14f05873710b256a58efad5dbd622b20.jpg

 

 

Statecznik wyszedł na 101 cm, mocowanie to dwie rurki węglowe 3 mm z prętem aluminiowym w środku, wsuwane w wręgę, a z przodu śruba nylonowa M4 .

Orczyk pospawany tigiem z nierdzewki - drut 4 mm blacha 1,5 mm. Wchodzi w rurkę weglową, która będzie cała zaklejona (widać na następnym zdjęciu)

Przeniesienie napędu statecznika poziomego, planuję popychaczem, a pionowego linkami.

Statecznik w tym stanie( przed oklejeniem) waży 217 g . Do tego dojdzie koveral i farba.

 

 

20211129_215255-min.jpg.74348b4eed70ae8fd99b4a6b86337864.jpg

 

20211219_141118.jpg.f7b5829315e8f163da26861d2ea6ff8e.jpg

 

Klejenie kadłuba.

Widać przykręcone blaszki do mocowania zastrzałów ( duraluminium 2mm skręcone śrubami M3 3 szt. ), oraz klocki dębowe do amortyzatorów płozy.  

 

 

20210306_161111.jpg.4de2ae1b0271b3658fdd446aae1de289.jpg

 

20210101_210235.jpg.e7d47ea23507aaa9df5e23bb5c2af8b3.jpg

 

 

Wklejony zaczep do holu, razem z rurką przedłużającą i wzmocnienie z twardego drewna (dąb) do przykręcenia płozy.

 

 

20211129_203309-min.jpg.1ea93fc4bf45d57006f1b07072168cc1.jpg

 

20211129_203302-min.jpg.8a88fdc4dc540ca3d0a7bbead18c966f.jpg

 

 

Tutaj już sklejenie całego kadłuba w jedną całość 😁

 

 

20210630_192155.jpg.33431e6ab29ef6312da5de164f109317.jpg

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

51 minut temu, jarek996 napisał:

 

Dzięki Jarku

 

Ale mi podesłałeś " zaraźliwego 😷 " linka, już mnie naszło ! 😰

Genialnie to wygląda 😵. No i następny do kolejki - tylko kiedy - jak tak dalej pójdzie, to życia braknie 😁, albo zrezygnuję z pracy 😁😁😁.

Powinien też się podobać RyżemuKoniowi .

 

Mniejszy ale daje radę ! 😁

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Zanim zacznę oklejać kadłub, lepiej teraz będzie zrobić napęd do wyczepu  (łatwiejszy dostęp) 

 

20211203_144446.jpg.f6039e08c3407bb532bcc4c7400417dc.jpg

 

Trochę ciasno i taki układ wyszedł najbardziej optymalnie. Całość przykręcona do wręgi. 

Ma nie być silnika, wiec nie będzie przeszkadzać. Gdybym zmienił zdanie to wystarczy tylko obrócić całość, przykręcić dalej do podłogi, i przedłużyć popychacz. 

 

20211203_145857.jpg.1fa28a9b27f30d3daf262f62f0667e99.jpg

Śruba M4 - powinna wytrzymać.

20211203_144323.jpg.64dec60c4fc28ce8b6f88c8a4ab4c912.jpg

 

W razie braku holówki dostanie napęd od Kirbiego. Tylko trzeba skrócić oś.

Prawie 😄 wyrywał mi 5 kg szybowca z ręki, myślę że z DFS-em dałby sobie radę, choć na pewno będzie cięższy, ale i powierzchnia większa.

 

20220102_152430.jpg.9e1e16de423fc436a1bd2b3b1ca69cda.jpg

 

Docinanie i przymiarka sklejki na kadłub (Przód 0,6 mm tył 0,4 mm)

Trzeba też "wprawić" szybki pasażerom, bo po oklejeniu kadłuba, nie będzie tam dostępu.

 

20211129_231923.jpg.14e36e5baada66cb6dd4cd3e6b53b8d8.jpg

 

20211129_235142.jpg.24b64b33a4375e335fe589634b3effd3.jpg

 

Tak samo bezpieczniej teraz dopasować bagnet, w razie czego było by łatwiej przerobić, ale wszystko gra. 

Bagnet to płaskownik duraluminiowy 6 x 30 mm skręcony w kadłubie między dwiema wręgami, trzema śrubami M5.

Obecnie jest trochę za długi i będzie przycięty o kilka centymetrów. Teraz waży 314 g.

 

20211208_150623.jpg.0a1fa53f1ab90a1f93d82cbddbf054b6.jpg

 

20211208_150706.thumb.jpg.132cbaf2890e8de4069792e27d78f1a9.jpg

Tak się prezentuje w całości.

Szybki po prawej i lewej nie są symetrycznie rozmieszczone, bo w wersji rumuńskiej tak było.

 

 

 

 

20211207_125207.jpg.5009d486f40771de490eb07475e6ffcc.jpg

 

20211207_125127.jpg.b6ba2cbb76ba2f344b84e82372b14829.jpg

 

 

Teraz już można zabrać się do oklejania kadłuba😃.

 

W ramach ciekawostki filmik z przygotowania, startu i lotu DFS 230

( Niestety filmik nie był nagrywany kamerą gopro 😆 a od 2 minuty drugi raz leci to samo)

 

 

Pozdrawiam

 

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.