Skocz do zawartości

Tłumik typu canister a temperatura


chicken007
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Mam zamiar zakupić jakiś tłumik typu canister do dle55ra w MX2 2.2m i zastanawia mnie jaka może być temperatura takiego wydechu , który jest montowany w tym modelu praktycznie pod samym zbiornikiem paliwa. Czy trzeba stosować jakieś izolacje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Postaw mi kawę na buycoffee.to
W dniu 22.12.2021 o 23:19, FockeWulf napisał:

chciałbym coś dobrego i cichego do niego bo nie lubię hałasu

To tak jak ja, drażnił mnie warkot silnika i też starałem się nad tym zapanować i zapanowałem.

Z tłumikiem jest niebo a ziemia , do połowy mocy model kilkadziesiąt metrów ode mnie jest praktycznie niesłyszalny , jak mu depnę pełnym ogniem to wiadomo hałas się natęży ale i tak jest bardzo cicho w porównaniu z puszką , w dodatku ten hałas z kanistra jest przyjemniejszy dla ucha.

Jest tak duża różnica że już nigdy nie wrócę do puszki.

Co do temperatury to niczego nie zabezpieczałem i nie zauważyłem aby się coś niepokojącego działo , a model dawał czadu godzinami w tegorocznych upałach.

Mam ten tłumik z linku, nie był dostępny u nas w sklepach więc poprosiłem aby mi go Marcin ściągnął od producenta , więc mi go sprowadził a przy okazji wziął drugą sztukę i wrzucił go sobie na sklep, i jak widzę w sklepie widnieje do dziś bo pewnie nikt o nim nie wiedział że on taki ma.

Tłumik pasuje do modelu jak ulał , i jest bardzo lekki zwróćcie uwagę na jego wagę.

Tu jest

https://builderrc1.pl/pl/p/TLUMIK-JMB-M-60-M/40

 

A tak mniej więcej brzmi , ale to nie to samo co na żywo , na żywo efekt jest lepszy niż na filmie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie Koledzy!

Na nowy sezon zakupiłem kilka tłumików JMB do wszystkich moich benzynowych spalin. Link poniżej:

https://modelemax.pl/pl/723-tlumiki-jmb

 

Kolanka wydechowe zamawiałem u Pana Rafała Nesterowicza ze Szczecina.

Ryk z puszek obrzydzał mi latanie (nisko i blisko) i bardzo źle wpływał na przyjemność latania.

 

Życzę dużo zdrowia i jak najszybciej powrotu do normalności w ekonomii naszej Polski.

Staszek

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odzew. Zastanawiałem się czy pchać się w tłumik canister ale teraz już się upewniłem więc zamówię i przetestuję. Przyglądałem się już tym jbm na modelemax tylko nie znalazłem kolektora dla wersji silnika ra czyli tylny wydech.

A czy ten Pan Rafał Nesterowicz ma jakieś gotowce te kolektory czy trzeba mu jakiś projekt namalować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, chicken007 napisał:

Przyglądałem się już tym jbm na modelemax tylko nie znalazłem kolektora dla wersji silnika ra czyli tylny wydech.

Tłumik u Marcina w sklepie jest już niedostępny , więc link miał bardziej na celu podesłanie modelu tłumika pasujący do modelu samolotu.

Kolano wydechowe czy to boczny wydech czy tylny to i tak trzeba samemu robić , bo z gotowców nic nie dobierzesz , co do kolektora wydechowego to nie pchaj sie w żadne harmonijki tylko celuj w sztywny kolektor.

Co do hałasu to trzeba posłuchać tego na żywo , na filmie nie ma punktu odniesienia , na filmie można tylko ocenić brzmienie.

Ale jak by sie przysłuchać to da się zauważyć że mówiące dziecko mówi sporo głośniej niż pracuje silnik w modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby połączyć DLE20RA z tłumikiem canister wykonałem szablon łącznika w skali 1:1 ze sklejki. Chodziło oto że króciec łącznika musiał być odchylony od powierzchni przylegania do silnika. Szablon po wcześniejszym uzgodnieniu z p. Rafałem wysłałem do Alu-Nester. Wykonany łącznik nie musiałem wcale dopasowywać, pasował idealnie. Cena za wykonanie była przystępna.

 

1b4d74d282119349.jpg

 

8db69a5c6e6b753b.jpg

 

fcdfa82209294291.jpg

 

4fccf1e463bf5c6f.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, chicken007 napisał:

A nie można takiego łącznika zrobić krótszego i połączyć z tłumikiem jakąś rurką silikonową?

 

Oczywiście, że można tylko po co?

Aby tłumik działał skutecznie należy zmniejszyć prędkość wylotową spalin. Należy również schłodzić spaliny wylotowe, poczynając od wydechu silnika, poprzez kolanko wydechowe, aż do wydechu tłumika.

Tworzywa sztuczne nie nadają się na chłodnice spalin. Nie jest to przypadek, że Pan Nesterowicz kolanka wydechowe wykonuje z dość grubego aluminium, a nie z cienkiej nierdzewki.

Staszek

P.S.

Silikon rozpada się pod wpływem benzyny i oleju oraz produktów ich spalania. Właśnie dlatego krótki łącznik kolanka wydechowego z tłumikiem wykonuje się z teflonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tłumik zamówiony. Jeszcze w którymś poście ktoś pisał o robieniu otworów wylotowych w kadłubie po zamontowaniu tłumika canister i chyba też chodziło o mx2 a miało to służyć chłodzeniu wnętrza. Czy rzeczywiście jest taka potrzeba? Bo zbiornik paliwa jest tuż nad miejscem na tłumik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 4 miesiące temu...
  • 2 miesiące temu...
  • 4 miesiące temu...
W dniu 28.12.2021 o 17:59, Stanisław z Gdańska napisał:

Aby tłumik działał skutecznie należy zmniejszyć prędkość wylotową spalin. Należy również schłodzić spaliny wylotowe, poczynając od wydechu silnika, poprzez kolanko wydechowe, aż do wydechu tłumika.

 

Nie jest to przypadek, że Pan Nesterowicz kolanka wydechowe wykonuje z dość grubego aluminium, a nie z cienkiej nierdzewki.

 

Zdumiewajace wnioski!

 

Wydatne zmniejszenie predkosci spalin odbywa sie dopiero w samym tlumiku - prawo Bernoulliego sie klania. Chodzi mianowicie o wplyw zmiany wielkosci przekroju strumienia spalin na jego predkosc przeplywu. Dodatkowo energia spalin wytracana jest wskutek zmiany kierunku przeplywu wywolanego przegrodami wewnatrz tlumika (tlumiki wielokomorowe). Sama dlugosc kolektora wydechowego doprowadzajacego spaliny do tlumika w zastosowaniach modelarskich nie odgrywa istotnej roli i jest do pominiecia.

 

Takze chlodzenie spalin jest znacznie efektywniejsze w samym tlumiku. A to ze wzgledu na wielkosc jego powierzchni zewnetrznej, oddajacej cieplo do otaczajacego powietrza.

 

Teraz jeszcze kwestia samego materialu. Zdolnosc przenikania ciepla poprzez przegrode z jakiegokolwiek materialu jest wprost proporcjonalna do wspolczynnika przewodnosci cieplnej materialu i odwrotnie proporcjonalna do grubosci przegrody. Wspolczynnik przewodnosci cieplnej aluminium jest okolo 3.3 razy wiekszy od wspolczynnika przewodnosci cieplnej stali, jednak ze wzgledow konstrukcyjnych konieczne jest wykonywanie tlumikow aluminiowych z blachy o wiekszej grubosci w porownaniu z tlumikami ze stali nierdzewnej. Tlumik wykonany z blachy aluminiowej o grubosci okolo 1.5mm bedzie wiec wykazywal tylko nieznacznie wieksza zdolnosc przewodzenia ciepla na jednostke powierzchni w porownaniu z tlumikiem wykonanym z blachy nierdzewnej o grubosci 0.5mm. Stad wynika prosty wniosek, ze stosowanie stali nierdzewnej lub aluminium do wykonania ukladow wydechowych nie wynika z minimalnych roznic w bilansie cieplnym, lecz jest podyktowane zupelnie innymi wzgledami, jak na przyklad posiadanymi przez danego producenta zdolnosciami obrobki danego materialu. A do tych zdolnosci nalezy na przyklad zaliczyc nie tylko dostep do samego materialu o stosownych wlasciwosciach, lecz takze dostep do odpowiednio przystosowanego parku maszynowego, czy tez tzw. knowhow.

 

Dlatego doszukiwanie sie wiekszej celowosci zastosowania aluminium do produkcji modelarskich ukladow wydechowych jedynie na podstawie bilansu cieplnego nie znajduje odzwierciedlenia w rzeczywistosci.

 

Ale zeby nie bylo, porownajmy takze ciezary specyficzne obu materialow - roznica na korzysc aluminium odzwierciedla sie w stosunku okolo 2.9:1. A to oznacza, ze tlumik wykonany z blachy aluminiowej o grubosci okolo 1.5mm powinien wazyc mniej wiecej tyle samo, co tlumik o podobnej pojemnosci wykonany z blachy stalowej o grubosci 0.5mm. Niewielkie roznice takze tutaj sa praktycznie do pominiecia.

 

A co na ten temat mowi praktyka? Ano na rynku istnieja znakomite tlumiki wykonane zarowno z aluminium (na przyklad Krumscheid), jak tez ze stali nierdzewnej (Zimmermann - te sa wlasnie budowane z blachy nierdzewnej 0.5mm), ktore pod wzgledem jakosci wykonania, ciezaru i efektywnosci sa produktami absolutnie rownorzednymi.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.01.2023 o 08:42, mr.jaro napisał:

 

Zdumiewajace wnioski!

.........

 

Z równaniem Bernoulliego coś Ci dzwoni, ale nie wiesz w którym kościele. Z termodynamiki jesteś kompletnym ignorantem, a przykładowe grubości blach tłumika wydłubałeś ze swojego  nosa.

Kolanko wydechowe z cienkiej nierdzewki , szczególnie z przegubem harmonijkowym, nadal owijaj teflonem aby nie przepaliło się. W razie wątpliwości, zadzwoń do "uczelni ojca R#dzyka" w Toruniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tłumiki to jedno a kolana wydechowe to drugie, tłumik czy będzie ze stali czy będzie z aluminium i tak będzie OK, i nie ważne czy go robił Breczka czy Alunester  czy Zimmermann wszystkie spełnią oczekiwania.

Gorzej z kolanami wydechowymi tu aluminium się nie sprawdza , i jest to strata czasu i pieniędzy , OK sa lepsze i gorsze produkty zależy jakiego stopu producent używa , ale wszystkie kolana aluminiowe łączy jedno , i tak wylądują w skupie złomu tam gdzie ich miejsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.