Skocz do zawartości

Środek ciężkości latającego skrzydła z kadłubem.


sp350D
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

8 godzin temu, RobRoy napisał:

Jak uwzględnić wycięcie części skrzydła - w przypadku DELTY - trójkąta,  pod silnik. Czy w ogóle uwzględniać.

Zrobiłem Deltę i żeby to latało sensownie, szybowało ,  musiałem mocno podgiąć lotki.

 

Nie musisz odejmować wycięcia na silnik/śmigło.

 

To normalne, że musisz unieść elevony - to robi tzw dekalaż.

 

Zawsze powtarzam, że prawidłowe wyznaczenia położenia SC, to nie 100% sukcesu. Położenie SC musi być skorelowane z delalażem.

W normalnym modelu (samolocie) to różnica kątów zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego.

W latającym skrzydle:

  • typ plank - stosuje się specjalne profile o Cm >0
  • skrzydło skośne - stosuje się zwichrzenie skrzydła, lub unosi elevony
  • delta, nie widziałem delty ze zwichrzeniem (nie wszystko widziałem w życiu)  Aby delta (bez zwichrzenia) szybowała bez unoszenia w górę elevonów powinna mieć SC zupełnie w innym miejscu, to moja na razie nie potwierdzona teoria. Co prawda nie jest to do końca moja teoria, a wygrzebana z rosyjskiej książce sprzed II WŚ. Symulacje to potwierdzają - pora na testy praktyczne.

Gdy jeden z naszych kolegów z Forum będzie miał czas, to zrobi rzutka do swojego modelu (obaj mamy dylemat co do położenia SC, delta bez zwichrzenia) - i albo potwierdzi moją teorię, albo: teoria nie będzie zbieżna z praktyką.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W delcie 120 min wyznaczyłem SC - już nie pamiętam jakim programem. Trudno mi było ją opanować. Dopiero drastyczne ograniczenie wychylenia lotek pozwoliło nią sterować. Szybowała kiepsko.  Podgięcie lotek zmusiło ją do szybowania oraz - co najważniejsze do wolnego lotu. Generalnie starałem się latać jak najwolniej. Nie wiem czy jest dobrze ustawiona - mój starz w powietrzu to raptem 2-3 godz. lotu, a delta latała tak ( proszę wyciszyć komentarz, jest głównie dla mnie)

 

 

Ten cyrkiel na końcu nie zrobił na niej wrażenia - pozbierała się i latała dalej ... 😉

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem zbyt dobry w analizach filmów.

Problem ze skręcaniem w jedną stronę może być spowodowany momentem żyroskopowym silnika i śmigła.  Oprócz pakietu,  to jedna z większych mas modelu. Nie ma reakcji do pewnego wychylenia steru, a potem jest gwałtowna.

 

Zgadza się, że jest czuła na wychylenia sterów 

Ja jestem kiepski w ustawianiu expo, ale stosuje dual-rates. Czasem na przełączniku trójpozycyjnym mam 100%, 50%, 30%

 

Czułość na stery pokażę na wykresie

Tu analizuję, o ile trzeba wychylić elevony w górę, aby model szybował

988590519_Zrzutekranu2022-06-5o14_28_01.thumb.png.1a204c5513e62035d1962edf0cf5fa7a.png

 

Jakiś taki profil:

1133558377_Zrzutekranu2022-06-5o14_29_05.thumb.png.be3937af34e5ee3fb935ead922722686.png

 

 

 

 

Bez wychylenia elevonów w górę model ma tendencje do nurkowania

Przy wychyleniu w górę o 3 stopnie dalej nie tyrymuje się na dodatnim kącie natarcia.

Przy wychyleniu w górę o 10 stopni, trymuje się na kącie natarcia ponad +7 stopni. Trochę za dużo.

Po wychyleniu 5,5 stopnia w górę, trymuje się na kącie natarcia ok. +1,7 st.  i szybuje z prędkością ok. 16,3 m/s

250653778_Zrzutekranu2022-06-5o15_16_07.thumb.png.c1b05607ebae80ccd8be0caaa7959529.png

 

Ale to ciągle trzeba wychylać i przez to tracić, głównie współczynnik siły nośnej spada i rośnie prędkość.

 

Jak widać SC jest wyznaczony dla zapasu stateczności podłużnej 17,5%.

 

Gdyby przesunąć SC poza Punkt Neutralny, można uzyskać trymowanie na dodatnim kącie natarcia bez wychylenia elevonów.

Muszę teorię sprawdzić z praktyką.

Tu pokazane, że model trymuje się na kącie natarcia  ~ + 1,5 stopnia, szybuje z prędkością 11,5 m/s. 

Jest różnica 11,5 m/s bez wychylenia elevonów w górę, a 16,3 m/s z wychylonymi w górę o 5,5 st.

 

1928159610_Zrzutekranu2022-06-5o15_23_31.thumb.png.d166e4ec56bc8b2f8b1419bd005987d0.png

 

 

Wracając do czułości na wielkość wychyleń sterów.

Wychylenie o 10 stopni, to naprawdę dużo w efekcie reakcji modelu.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Starałem się zmierzyć wychylenie sterów - wychodziło + 8 st.

Z tym że z tym pomiarem jest taki problem że skrzydło kończy się grubością 2x6 mm=12 mm a lotki miałem z 6 XPS do tego wyrównane do górnej krawędzi skrzydła, co wzmacniało efekt podgięcia.

 W tej chwili Delta jest w kline reanimacyjnej ... nie ma pewności ze z niej  wyjdzie odnowiona ;-).

Jak będzie jeszcze latać to spróbuje pomierzyć jeszcze raz kąty i  ustawienia.

Co do ustawień aparatury  - mam Fly Sky i6x, też korzystam z ustawień Dual Rate ale na podwójnym przełączniku ( nie wiem czy można w niej ustawić "potrójny" wariant). Latałem przy ustawieniu wychyleń na poziomie 40% i Expo 60, ale to chyba dużo zależy od tego jakie są długie dźwignie na serwie i lotce, jak zamontowane, Bardziej precyzyjne byłoby chyba podanie długości dźwigni.

Aby serwo pracowało w większym zakresie kątowym zamontowałem popychacz bliżej osi o dwie dziurki - wtedy miałem wrażenie że sterowanie jest płynniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.06.2022 o 23:54, RobRoy napisał:

 

Aby serwo pracowało w większym zakresie kątowym zamontowałem popychacz bliżej osi o dwie dziurki - wtedy miałem wrażenie że sterowanie jest płynniejsze.

To zależy od długości dźwigni - czyli przełożenia. Jeśli w obu dźwigniach popychacz jest w tej samej odległości od osi obrotu, to jest 1:1.

Jeśli masz tak jak na rysunku poniżej, to jest reduktor - czyli mechaniczne ograniczenie maksymalnego wychylenia steru. Tu mamy dźwignię steru 2x dłuższą od dźwigni serwa

1227508895_Zrzutekranu2022-06-14o09_00_53.thumb.png.fda346fcf7fb7374f07f68a098689878.png

 

 

Jeśli serwo wychylisz o 45 stopni, to dźwignia steru wychyli się w tym przypadku o 20,2 stopnia

 

2122651020_Zrzutekranu2022-06-14o09_58_41.thumb.png.8995e89355ffc68631a68268406687f3.png

 

 

 

Jeśli nie masz kątomierza do sterów, to zamień wymiar kątowy na liniowy robiąc rysunek

Potem przykładasz coś płaskiego do bazy i mierzysz.

 

949273510_Zrzutekranu2022-06-13o20_06_44.thumb.png.fe3aff5831952025f4b3b7106ead0dd3.png

 

 

 

 

1759350539_Zrzutekranu2022-06-13o20_07_03.thumb.png.1809a23871ec306cc9685a21b2e6165f.png

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
W dniu 5.06.2022 o 15:29, jarek_aviatik napisał:

Gdyby przesunąć SC poza Punkt Neutralny, można uzyskać trymowanie na dodatnim kącie natarcia bez wychylenia elevonów.

Muszę teorię sprawdzić z praktyką.

Czy teoria  została sprawdzona ?

Mama teraz do ulotnienie skrzydło, profil PW1211 - czy dla tego profilu też trzeba podnosić elevony ?

Po wyważeniu  (myślę że właściwym- wiele modeli takich już latało) - zachowuje się jak kamień.

Niestety nie zdążyłem podnieść lotek bo  po 2-3 rzutach  ... nadaje się do ...lekkiej naprawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.08.2023 o 22:24, RobRoy napisał:

Czy teoria  została sprawdzona ?

Jeszcze nie, ale pamiętam o tym, bo mnie to bardzo ciekawi.\

 

W dniu 15.08.2023 o 22:24, RobRoy napisał:

Mama teraz do ulotnienie skrzydło, profil PW1211 - czy dla tego profilu też trzeba podnosić elevony ?

Dla małych Re może być taka potrzeba: http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=pw1211-pw

Gdzieś tak do ok. 500 000

1013538922_Zrzutekranu2023-08-17o17_31_37.thumb.png.acf7273cc2fc90cdab35d251081fc223.png

 

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem skąd mam taką informację - że to profil samostateczny. Bardziej wygląda na profil szybki ...z podgiętą krawędzią spływu. Nikt z wcześniej budujących nie wspominał że trzeba podgiąć lotki. Chyba że latali na dużym wietrze... duże Re ... i dlatego profil się inaczej zachowywał.

No nic to ...pozostaje podgiąć rękawy  (lotki) i spróbować polecieć jeszcze raz. Kadłub już się drukuje ....

Jarek -  dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólna zasada praktyczna, już abstrahując od wykresów.

 

Latające skrzydła zawsze lepiej oblatywać na przednim ŚC i lotkach wychylonych w górę.

Przy zbyt przednim jedyne co nam grozi, to mułowaty model, z gorszymi osiągami (bo mamy wtedy skrzydło od którego chcemy wysokich kątów natarcia, a wychylamy mu klapę do góry)

Przy zbyt tylnym grozi nam gleba.

 

Więc jeśli się robi inne skrzydło niż klasyczne Zagi (czyli wielkie lotki, podniesione do góry itp.) zawsze zaczynajmy od przedniego ŚC, później można cofać.

Jest jeszcze jedna ciekawa zależność, która na wykresach nie jest łatwo ujrzeć.

 

W paru moich skrzydełkach, nawet ze stabilizacją dynamiczną (np. Tigra z Arthobby, która ma autopilota i cyfrowe serwa, żeby zapewnić szybką reakcję), to bardzo tylne ŚC nie działają dobrze. Tzn. stabilizacja zapewnia stateczność podłużną i osiągi są naprawdę fajne (bo faktycznie można schować lotki całkowicie w obrys profilu), ale używanie lotek powoduje straszne odchylanie nosa w stronę przeciwną do zakrętu. I nawet nie udaje mi się tego ograć za pomocą różnicowego wychylenia, ta tendencja pozostaje niezwyciężona.

A gdy dam ŚC lekko do przodu - problem znika jakby nigdy nie było.

 

 

 

  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.08.2023 o 08:30, Patryk Sokol napisał:

Ogólna zasada praktyczna

 

 

Wyważyłem bardziej do przodu, podniosłem  lotki i jest lepiej. Zrobiłem kilka lotów, a raczej krótkich skoków w powietrze - kilka udało się zarejestrować z czapy... . skrzydło nie bardzo mnie słuchało i pojawił się jakiś dziwny efekt - ruch szybkiego pompowania, takie trochę pływanie delfinem. Być może za dużo podniosłem lotki, ale nie udało się tego do końca sprawdzić bo ... skończył mi się kadłub, po kilku uderzeniach w glebę (wydruki to tylko pięknie wyglądają a druk w trybie Wazy...to tragedia) . Może uda się kadłub pokleić to sprawdzę w najbliższym czasie.

A to kilka ujęć...może ktoś podpowie co dalej...

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.