Skocz do zawartości


Zdjęcie

Budowa modelu F3A


Ten temat został zarchiwizowany. Oznacza to, że nie możesz dodać do niego odpowiedzi.
72 odpowiedzi w tym temacie

#1 utopia

utopia
  • Modelarz
  • 3232 postów

Napisano 01 March 2012 - 22:54

Przepraszam staram się jak mogę spamować w Hydeparku a nie w konkret tematach ... Jak słabego ducha i słabego ciała ... :mrgreen:

#2 przytek

przytek
  • Modelarz
  • 551 postów

Napisano 01 March 2012 - 22:48

O ty jeden... Już poprawiłem na mniej słodko hehe.

#3 utopia

utopia
  • Modelarz
  • 3232 postów

Napisano 01 March 2012 - 22:18

przytek, uważaj z tym Honeycomb bo "przesłodzisz" w temacie i zemdli :wink:

taki cieżki joke

ludzie z branży znają,,,

#4 przytek

przytek
  • Modelarz
  • 551 postów

Napisano 01 March 2012 - 22:14

C.d.

formy tryśnięte akrylem 2K
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Wylaminowane połówki.
Tk 48gr./m2
/balsa 1,6 mm.
/tk.48gr./m2
Tam gdzie będą wklejane dzwigary i żebra dałem extra cieniutką tkaninke do delaminazu.
zawias oraz wzmocnienie zawiasu jest pod balsą.
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

A tutaj nowa kabinka :)
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Mam nadzieję że w tę sobotę dotrze do mnie moja forma na kadłub z PL :)
Mam już na niego materiały- balsa 0,8 ultralekka, pianka Rohacell gr.2mm 51kg/m3 oraz
aramidową przekładkę o strukturze plastra miodu k2 (29kg/m3) o grubościach 3 oraz 5. mm

#5 przytek

przytek
  • Modelarz
  • 551 postów

Napisano 26 February 2012 - 01:35

Hej, no to jadę dalej :)

warm box ustawiony (+/- 0,1 st. C. )

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Tutaj w komorze grzewczej, widać dorobioną ramkę /airex 10mm+ tkanina3x163/Gdybym robił to jeszcze raz zrobiłbym to tak jak Armand napisał- RAMKA DOOKOŁA. Ja zasugerowałem się tym że gruby coremat + epoxsyd nie będzie wymagał wzmocnień ale.......
Zawsze lepiej więcej :)

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us
Gotowe formy
sorki że nie zrobiłem zdjęć przy rozformowaniu :)

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Przygotowanie płytek balsy na krawędź natarcia. Namoczone wodą potraktowałem je próżnią z dziurkami z jednej strony. Po 4 godzinach były suche i wstępnie wygiete.
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

W między czasie robiłem próbki na zawiasy z delaminażu. Zwracałem uwagę na jakość powierzchni zewnętrznej. Samo wykonanie takiego zawiasu okazało się naprawdę bardzo proste :)
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Próbki zawiasów- na zewnątrz 50/100/150 gram szkła (od wewnetrznej strony tylko 50 i więcej nie potrzeba). Zdecydowałem że dam 150- powierzchnia rewelacja, wagi dodatkowej moze 1 gram, producenci ograniczają takie manewry ze względu na utrudnianie tzn przedłużanie procesu produkcji.
Nowe skrzydła to i nowe serwa :) 2x Futaba S9551 dedykowane do lotek w F3A. Za dwie sztuki plus przesyłka z Hongkongu zapłaciłem mniej niz za ...jedną bez przesyłki w PL :)((
Rura fi 30mm. od Krilowego Sparka.

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Tutaj kolejny element "przy okazji" canopy, balsa już przygotowana pod próżnią.

Jest bardzo duża. Robiąc testy wcześniej udało mi się zejść z wagą z 260 gram do...... 85 gram. Ostateczna wersja będzie ważyła około 120. Nie chcę przesadzać :)

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Forma

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Formy ;)
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Balsa pije mnóstwo żywicy. Tutaj impregnacja balsy do canopy. Uzywam do tego po prostu nitrocellonu x3.
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Tutaj proces wykonywania dzwigarów. Balsa plus tkanina 50 gram obustronnie pod próżnią:

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us
I do pieca :) :
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us


Jutro zaczynam robić skrzydła i canopy.

#6 przytek

przytek
  • Modelarz
  • 551 postów

Napisano 24 February 2012 - 20:09

Czas goni więc robię wszystko z doskoku. Jutro wieczorem zrobię tutaj update :) z fotami :) Mam w fonie nieumieszczone zdjęcia chyba nawet sprzed tygodnia.

#7 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1789 postów

Napisano 24 February 2012 - 15:55

No chyba już wszystko zdązyło sie wygrzać :) gdzie dalszy ciąg relacji :?: :)

#8 przytek

przytek
  • Modelarz
  • 551 postów

Napisano 13 February 2012 - 18:46

W piątek wylaminowałem resztę formy, w sobotę wzmocnienia i..... Czekam na komorę do wygrzewania aż będzie wolna. Na co dzień lądują w niej elementy które wygrzewamy w 95 stopniach- dla mnie to za dużo dlatego muszę poczekać aż będzie pusty i wtedy zmniejszę temperaturę. Wygrzewana będzie najpierw 24 godziny w 60 st.C. a potem 6 godzin w 90.

#9 utopia

utopia
  • Modelarz
  • 3232 postów

Napisano 11 February 2012 - 10:12

Ale proszę mnie nie pytać które to . Bo po prostu nie wiem serio.


Muszę tutaj poprzeć słowa Leszka - bardzo często te same materiały są inaczej brandowane ,pakowane w innej rozmiarówce itd... Niestety trzeba szukać patrzeć w wielu miejscach

#10 przytek

przytek
  • Modelarz
  • 551 postów

Napisano 11 February 2012 - 01:50

Oj zgadza sie- jest wiele
Laminiarz z rękami w kieszeni oparty o burtę op...tralala się.
Szkutnik w tej samej sytuacji-ON MYŚLI I ROZWAŻA PROJEKT!!!! i absolutnie nie wolno mu przeszkadzać.
To była wersja extra super light ;)

Dostałem kilka zapytań via PW oraz email więc wyjaśniam= Relację robię tylko i wyłacznie dla własnej zabawy a nie dla firmy Easycomposites która poniekąd sponsoruje mi tę zabawę (to również przyjemne- nie neguję).
Więc:
Materiały- podałem jakich użyłem i można je znaleźć na stronie ww. firmy i bez problemu zanabyć ;) Podobne materiały ma havel, milar, axson. Ale proszę mnie nie pytać które to :). Bo po prostu nie wiem serio.
Miałem pytanie o wosk modelarski ten żółty którego użyłem.
Nie wiem gdzie go można kupić w Polsce ale specjalnie poszedłem na półkę i zrobiłem fotkę aby pomóc w znalezieniu produktu.
Plastelina zdarza się ze jest tak samo skuteczna a niestety bywa że się rozpuszcza itp.
tutaj fotka produktu myslę że powinien być dostępny w Polsce bez problemu:
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Do nowych skrzydełek frunąjuż do mnie nówki serva futaba S9551 do lotek :)
Wolałbym BLSy 551 ale cena już mnie ęą i również;)

#11 utopia

utopia
  • Modelarz
  • 3232 postów

Napisano 10 February 2012 - 11:10

Jakaś wersja nie do końca nadająca się do publicznej wymowy tłucze mi się w łepetynie ale tych zartów jest wiele

#12 przytek

przytek
  • Modelarz
  • 551 postów

Napisano 10 February 2012 - 01:29

Ha to żart branżowy, szkutniczy więc poczekajmy na Utopię - Krzycha ;) Inni mogą go nie zrozumieć- specyfika branży :) Zgodnie z planem dziś położyłem 2xżelkot plus 1x100 +1x163 gramy tkaniny szklane.

#13 Adam D

Adam D
  • Modelarz
  • 169 postów

Napisano 09 February 2012 - 23:02

Nie wiem... ??? BTW super relacja

#14 przytek

przytek
  • Modelarz
  • 551 postów

Napisano 09 February 2012 - 22:50

Kesto tam gdzie nie ma corematy po prostu dodałem kilka pasków tkaniny szklanej. Mam pod ręką "miodową" coremate ale też ominąłbym to miejsce. Armand, dokładnie tak- warto to robić kiedy tylko się da bo to bardzo mądre rozwiązanie ;) Ja już wcześniej zdecydowałem że formy będą lądowały w worku więc zdecydowałem się na wzmocnienie form nie przeszkadzające temu aby je wpakować za jednym razem do wspólnego worka. Najprawdopodobniej użyję po prostu żywicy pieniącej poliuretanowej. Krzychu.....hehe branżowe... a co robi oparty o burtę szkutnik i oparty o burtę laminiarz, obaj z rękami w kieszeniach...???

#15 armand

armand
  • Modelarz
  • 1549 postów

Napisano 09 February 2012 - 16:51

Warto dostawić na podziale "piony" (prostopadłą listwę do podziału wyższą niż wystajace kopyto nad podział) laminując formę laminujemy tez te piony i mamy wygodna "podstawkę-obramówkę" przy produkcji wyrobu i mocno usztywnioną formę. Przeszkadza jeśli mamy zamiar wsadzać cała formę do wora ale przy obecnych taśmach butylowych już spokojnie można sobie pozwalać na przyklejanie "wora" tylko do podziałów.

#16 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1495 postów

Napisano 09 February 2012 - 10:55

Byłem ciekaw, jak ułożysz Coremat na rybkach skrzydła, bo na płaszczyznach nierozwijalnych ten typ materiału nieciekawie się układa. Teraz widzę, że poprostu ominąłeś końcówki i już. :wink: Ja czasem używam Corematu, ale w wersji plastra miodu - moim zdaniem lepiej się układa.

#17 utopia

utopia
  • Modelarz
  • 3232 postów

Napisano 09 February 2012 - 08:37

Branżowy żart mojego autorstwa -dlaczego rozdzielacze Frekote tak śmierdzą? -aby nie pomylić ich z piwem przy robocie :wink:

#18 przytek

przytek
  • Modelarz
  • 551 postów

Napisano 08 February 2012 - 21:17

A dziękuję postaram się ;)

Dziś obróciłem wszystko, oderwałem taśmę po czym już płyta odskoczyła lekko.

Formę obciąłem wstępnie, oczyściłem z resztek wosku i usunąłem krążki.

Na to wszystko frewax x4 i tyle :).

Jutro znów 2 x żelkot + tkaniny 100 oraz 163 gr./m2

Pojutrze zbrojenie tzn powtórka z rozrywki tych etapów nie bedę dokumentował bo bedzie to wyglądało dokładnie tak samo jak robienie pierwszej części formy.

W sobotę cała wylaminowana forma powędruje do komory grzewczej celem ostatecznego utwardzenia wtedy wstawię następne zdjęcia.

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Miejsca po krążkach przewierciłem w środkach wiertłem 3 mm. Zrobiłem to teraz aby po wylaminowaniu drugiej części nie szukać miejsc gdzie mam to zrobic... Wtedy przewiercę je w tych miejscach wiertłem 6mm na wylot.
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

#19 pacek

pacek
  • Modelarz
  • 1789 postów

Napisano 08 February 2012 - 17:10

super poradnik, mam nadzieje że będziesz kontynuował aż do finału :D

#20 przytek

przytek
  • Modelarz
  • 551 postów

Napisano 07 February 2012 - 23:09

Hej Piotrek

Następne warstwy kładzie się po zżelowaniu poprzednich- nie na mokro.
Kto pyta nie błądzi :D
Laminowanie jest bardzo proste z tym że niestety jak wspomniałeś czycha mnóstwo pułapek które często są bardzo bolesne ale za to dzieki temu pozostają w pamięci jak wyryte dłutem hehe. Oczywiście to tylko na początku zabawy z laminatami.
Żelkot położony jest dwa razy. Druga warstwa w momencie gdy pierwsza jest "zżelowana" W przypadku żelkotów epoksydowych objawia się to tym że zaczyna się zachowywać jak coraz twardsza plastelina. Natomiast szybkie delikatne przesunięcie palcem po powierzchni nie narusza powierzchni i nie brudzi palca. Żelkoty poliestrowe gdy żelują i jest odpowiedni moment do kładzenia następnych warstw po dotknięciu zostaje na nich ślad linii papilarnych, barwią lekko palec ale nie zachowują sie jak plastelina bo pod spodem są już dobrze zżelowane.

To co zrobiłem wczoraj zostawiłem na noc i dziś po przeszlifowaniu powierzchni papierem 80 położyłem ostateczne zbrojenie w tej kolejności
2x 300gr. tkanina szklana
Coremat 1,5 mm 2x
2x300 gr. tkanina szklana
tkanina do delaminażu

Dzisiaj użyłem tej samej żywicy ale z wolniejszym utwardzaczem. Warstwy miały prawie 4 mm i wiedziałem że będę potrzebował trochę więcej czasu .
Kanty, uskoki oraz ostrzejsze zmiany płaszczyzn (wypełniam żywicą wymieszaną z aerosilem oraz mikrobalonem (chociaż ich tu nie wiele).

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Używając coremat trzeba uważać na to ile żywicy się daje- nie można dać za mało a za dużo jest niewskazane bo wszystko zaczyna "pływać". Na zdjęciu po lewej stronie widać nie wypełnione otworki- za mało zywicy a po prawej już wypełnione- mozna działać dalej :(
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us
Teraz na to ostatnie 2x 300gram tkanina szklana i tkanina do delaminażu:
Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Dołączona grafika

Uploaded with ImageShack.us

Delaminaż położyłem ze względów estetycznych (równa finalna powierzchnia) oraz aby dokładnie widzieć czy ilość żywicy w zbrojeniu jest odpowiednia.
Gdy jest jej za dużo delaminaż jest przemokniety i trzeba usunąć nadmiar przy pomocy np. wałka baranka. Gdy za mało wtedy widać przesuszone miejsca i tam należy tej żywicy dodać np. pedzelkiem. Dzisiejsza praca zajęła mi 1 godzinę i 10 minut.
Jedna połówka formy można powiedzieć- gotowa :)

Tej samej tkaniny do delaminazu uzyję jako zawias w finalnym skrzydle.