Skocz do zawartości

YAK-54 Techone


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

 

Chciałbym tutaj przedstawić budowę, a także testy mojego najnowszego modelu którym jest YAK-54 firmy techone kupiony w sklepie ABC-RC

Dołączona grafika

 

Jakość wykonania na najwyższym poziomie, ładne malowanie które na wszystkich robi wrażenie. Od razu po otwarciu pudełka rzucają się w oczy wyfrezowane „wgłębienia” w kadłubie i skrzydłach, czytałem kiedyś że dzięki temu można zmniejszyć wagę modelu o ponad 10g, a dla modelu halowego jest to dużo.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

W pudełku znajdują się praktycznie wszystkie elementy potrzebne do budowy modelu.

Dołączone jest też instrukcje, choć przy budowie takiego modelu jest raczej mało przydatna. Sam zajrzałem do niej może ze dwa razy, tylko po to aby sprawdzić czy o niczym nie zapomniałem.

 

Do budowy potrzebujemy tylko: klej, ja używałem CA do styro , przyspieszacz , kawałki folii samoprzylepnej na zawiasy sterów wysokości i kierunku, deskę z naklejonym papierem ściernym, ostry nożyk, no i oczywiście równy stuł na którym będziemy budować model.

 

Ja zacząłem od przyklejenia skrzydeł do poziomej części kadłuba, i tu pojawił się pierwszy problem. A mianowicie krawędzie cięcia nie są idealnie pod kątem prostym do powierzchni. Gdy przyłożyłem do siebie obie części od góry wszystko ładnie pasowało, więc posmarowałem klejem, docisnąłem je do siebie, poczekałem aż klej wyschnie, odwracam a z drugiej strony jest szczelina. Musiałem wypełnić ją klejem, mam nadzieję, że nie osłabi to konstrukcji. Aby to poprawić wystarczy przed klejenie wyrównać krawędzie papierem ściernym.

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

Teraz czas na przyklejenie pionowej części kadłuba.

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

Tu kolejna niespodzianka. Wycięcia są za szerokie.

 

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

Usztywnienie konstrukcji węglem.

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafikaDołączona grafika

 

Przed przyklejenie wzmocnień należy zeszlifować krawędzie pod kątem 45°

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

Ster wysokości wzmocniłem kawałkiem płaskownika węglowego.

 

Dołączona grafika

 

Zawiasy steru wysokości.

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

W tym modelu zastosuje inne podwozie niż w zestawie, można je również kupić w sklepie ABC-RC

 

Poza tym zamiast prętów o śr.2mm użyję rureczek.

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

Górne wzmocnienie także należy zeszlifować pod kątem 45°.

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

A oto wyposażenie które zamierzam użyć:

 

Silnik

Regulator

Serwa

Pakiet

Odbiornik Futaba Fasst

 

Dołączona grafika

 

Ciąg dalszy relacji już niebawem.

Opublikowano

Witam ponownie.

 

Przyszedł czas na montaż elektroniki.

 

Serwa tak jak zaleca producent przykleiłem klejem, niestety chyba zbyt słabo. Podczas oblotu odkleiło się serwo lotek, a model spadł jak kamień na ziemię :evil: , ale o tym później.

 

Aby zapewnić łatwą regulację sterów zastosowałem złączki dostępne w sklepach elektronicznych. Jest to prosty sposób dzięki któremu możemy precyzyjnie wyregulować stery, lub naciągnąć linki.

 

Oto kilka zdjęć

 

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

Jak poprawnie zakończyć popychacz 8) .

 

Dołączona grafika

Przyklejamy na CA końcówkę do węglowego popychacza.

Dołączona grafika

Nakładamy koszulkę termokurczliwą.

Dołączona grafika

Podgrzewamy.

Dołączona grafika

 

Oto kilka zdjęć napędów sterów.

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

Model gotowy do lotu waży 140g, (Producent podaje wagę 130g-150g)

 

Przy tej wadze Yak lata bardzo dobrze, poprawnie reaguje na stery, choć trochę brakuje mi w nim kierunku. Po dobrym trymowaniu leci jak po sznurku, niezależnie czy lecimy na małym czy dużym gazie. Zawis nim to po prostu bajka, ale w harierze trzeba cały czas kontrować lotkami.

 

Jak już pisałem pierwsze lotu zakończyły się upadkiem. Straty były niewielkie, oderwane skrzydła w miejscu klejenia z kadłubem, delikatnie zgnieciony przód oraz połamana sklejka do której mocowany był silnik. Sklejkę postanowiłem wymienić na laminat szklany o gr. 0.4mm. Dzięki temu przy następnym krecie silnik dopadnie z całym mocowaniem i łatwo go będzie przykleić z powrotem.(już sprawdzone :twisted: )

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

 

Jutro postaram się złożyć jakiś filmik z lotów, oraz kilka ciekawych zdjęć.

 

 

Pozdrawiam Damian

Opublikowano

Wręga silnika wygląda jak klejona na CA... Wklej na Uhu Por - trzyma o wiele lepiej. Jest bardziej elastyczny i wytrzymały - wiem z doświadczenia ...

 

EDIT:

Jak poprawnie zakończyć popychacz 8) .

Znam łatwiejszy sposób :)

W moich depronach robię tak:

Ucinam pręt węglowy odpowiedniej długości, jakieś 1.5cm od końca podgrzewam nad zapalniczką i szczypcami zaginam koniec pręta o 90stopni cały czas delikatnie podgrzewając. Czekam aż wystygnie, jak już jest zimne daję na zgięcie kroplę CA, należy rozsmarować delikatnie i nawinąć kawałek nitki (nie takiej co się "błyszczy" i ślizga). Czekam aż CA wyschnie i mamy gotowy popychacz.

Ewentualnie można na zgięcie naciągnąć rurkę termokurczliwą ;)

Opublikowano

Widziałem model z bliska, ogólnie ładnie się prezentuje, o właściwościach lotnych wiele nie powiem bo taki tłok był na hali, że się nie przyglądałem :) Myślec, ze wywalając niepotrzebne graty można go zrobić leciutko, choćby wymieniając to toporne podwozie.

Czekam na film :wink:

Opublikowano

 

Jak poprawnie zakończyć popychacz 8) .

Znam łatwiejszy sposób :) ...

 

 

Co do popychaczy to takie rozwiązanie było w zestawie, więc takie zastosowałem.

 

Ja podczas budowy nie przejmowałem się za bardzo wagą, chciałem sprawdzić czy przy „standardowej budowie” (zgodnie z instrukcją) da się zmieście w przedziałach wagi podanych przez producenta(130-150g). Mój waży 140g, wiec jest to możliwe .

 

Odpowiednio budując ten model można zajść z wagą nawet poniżej 120g :twisted: .

 

Na przykład:

:arrow: Zdejmując podwozie - 6g

:arrow: Rezygnacja z regulowanych popychaczy - 3g

:arrow: Lżejszy silnik – 5g

:arrow: Pakiet – 4g

:arrow: Zmiana kabli od serw, silnika i regulatora – ok. 5g

:arrow: Można jeszcze zdjąć obudowę z serw, koszulkę z regulatora, odbiornika, zamiast stosować wtyczki serw przylutować je bezpośrednio do odbiornika.

 

Niestety tak jak pisze Kwasiu, wczoraj był za duży tłok na hali, i model nie wygląda już tak ładnie. Więc nie opłaca mi się już walczyć z wagą.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.