Skocz do zawartości

Różnica między wysokobrotowymi a niskoobrotowymi śmigłami.


neeg

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Moje pytanie jest takie jak w temacie?

Do jakich silników i które można stosować?

Proszę o wyjaśnienie ,bo na forach nie znalazłem takowego tematu.

Może ktoś spróbuje mi odpowiedzieć na te pytania

 

Dziękuję i pozdrawiam

 

Robert

Opublikowano

Wysokoobrotowe, jak to nazwałeś, śmigła są wytrzymalsze. Te do powolniejszych silników rozsadzi przy wyższych obrotach.

 

Prosto mówią są sztywniejsze i wytrzymalsze, przez co efektywniejsze :wink:

 

"Wysokoobrotowe" śmigła można używać w silnikach o niższym kv, niestety w drugą stronę to nie działa.

(mówisz pewnie o śmigłach z oznaczeniem E i SF )

 

Prościej się chyba nie da :lol:

Opublikowano

da się prościej

smigła wysokoobrotowe w czasie jednego obrotu pokonują mniejszą ( krótszą?) drogę w porównaniu do śmigieł niskoobrotowych

 

poprzez analogię do skoku gwintu w śrubach najłatwiej to zrozumieć.

im wyższe obroty tym mniejszy skok

Opublikowano

Da się prościej.

Śmigła wysokoobrotowe sa do silników wysokoobrotowych. Oprócz naturalnego faktu wytrzymywania większych prędkości obrotowych, mają również inny kształt łopaty.

Śmigła SF i E mają łopaty w kształcie nooo... powiedzmy liścia.

 

baxter

P.S. czyżby duch Lubarta wiecznie żywy?

Opublikowano

smigła wysokoobrotowe w czasie jednego obrotu pokonują mniejszą ( krótszą?)

Chyba jednak niekoniecznie.

 

Tu chodzi głównie o kształt łopaty, jej sztywność oraz profil (przekrój). Śmigła niskoobrotowe mają większą sprawność dla niskich obrotów od śmigieł wysokoobrotowych, które to mają wyższą sprawność przy wysokich obrotach. Skok mogą mieć taki sam.

 

Ale prawdę mówiąc nie wiem gdzie jest granica niskich i wysokich obrotów - 7 tys obr/min?

Opublikowano

producent smigiel powinien powiadamiac uzytkownika jakie maxymalne obroty moze zniesc smiglo... niestety tu nie ma tak dobrze

Opublikowano

To jeszcze się odniosę to tego

 

to porównajmy silniki o kV 700 i kV 10000

No właśnie nie. Nie porównujemy silników tylko śmigła. Może być śmigło np. 8x4 niskoobrotowe i 8x4 wysokoobrotowe. Mają inny (to co napisałem) kształt łopaty, jej sztywność oraz profil (przekrój).

 

Mimo to dalej nie wiem od jakich obrotów zaczynają się wysokie.

 

Domyślam się, że gdzieś ok. 7 tys, ponieważ mniej więcej przy tych obrotach śmigło niskoobrotowe wpadało mi we flatter.

 

A np. kV 10000, tak jak piszesz Krzyśku, daje 120 tys obr/min przy 12 V. Są takie cuda? Ale pewnie one są do niższy napięć. Nie wiem, takich nie używam.

Opublikowano

No ja uzywam w Slipso motorka 5000kv ze smiglem APC 4,1x4,1 takie mi najbardziej podeszlo Z cala pewnoscia jest to smiglo wysokoobrotowe co mija sie z teza Utopii

Podobne smiglo mam w funjecie srednica = postepowi smigla co rowniez sie mija z ta teza.

 

Callab dobrze pisze:

Tu chodzi głównie o kształt łopaty, jej sztywność oraz profil (przekrój). Śmigła niskoobrotowe mają większą sprawność dla niskich obrotów od śmigieł wysokoobrotowych, które to mają wyższą sprawność przy wysokich obrotach. Skok mogą mieć taki sam.

 

Jan

Opublikowano

Domyślam się, że gdzieś ok. 7 tys, ponieważ mniej więcej przy tych obrotach śmigło niskoobrotowe wpadało mi we flatter.

 

A np. kV 10000, tak jak piszesz Krzyśku, daje 120 tys obr/min przy 12 V. Są takie cuda? Ale pewnie one są do niższy napięć. Nie wiem, takich nie używam.

7 tyś.? moim zdaniem to zależy od srednicy śmigła. Bo przy takich 7 tyś obrotach, (śmigło 13") końcówka śmigła bedzie miała predkość (tu całkowicie z myslam bo nie chce mi sie liczyć) 500 km/h wiec 26" miałoby 1000km/h wtedy nazwałbym takie śmigło wysoko obrotowym. Kiedys liczyłem predkość końcówki śmigła 30cm przy 10 tyś obrotów i to było troche ponad 600km/h

 

120 tyś. możliwe, tylko ze silnik osiągnie tyle bez obciązenia. Wiec ze śmigłem nie ma szans.

Gość slawekmod
Opublikowano

Śmigła wysokoobrotowe i niskoobrotowe mogą mieć tan sam skok ale będą się różniły średnicą. Silnik o niskim Kv moze zakręcić większym, sprawniejszym śmigłem ze względu na większy moment obrotowy takiego silnika. Łopaty takiego śmigła mogą być szersze. Oczywiście trzeba tak dobrać średnicę żeby odpowiednio zaciążyć silnik ale go nie przeciążyć (pobierany prąd) . W silniku o dużym Kv zastosujemy śmigło o mniejszej średnicy nawet te zwane "kwadratowymi" czyli skok= srednica. Tu pobierane prądy mogą być znacznie większe . Ponieważ na małym śmigle obroty są znaczne więc strumień zaśmigłowy osiąga znaczne prędkości , dużo większe niż zespół: silnik z małym Kv+ duże śmigło.

Co do prędkości końcówek łopat dla małych i dużych śmigieł. Prędkość kątowa (przy jednakowych obrotach) jest taka sama ale prędkość obwodowa będzie oczywiście różna i można sobie to przeliczyć ze wzoru na obwód koła i prędkości obrotowej.

 

Śmigła do wysokoobrotowych silników muszą być mocniejsze i sztywniejsze ze względu na większe siły odśrodkowe próbujące rozerwać śmigło. Widziałem rozerwanie śmigła GWS -pomarańczowego 10x5 , odleciała jedna łopata a potem silnik i morda extrima. Po założeniu sztywnego APC E latanie było pierwsza klasa.

Opublikowano

Niezapominajcie o innrunerach stosowanych w napędach EDF albo w łodziach - ale faktycznie należy się sprostowanie - średnica maleje wraz ze wzrostem obrotów choć i to nie jest regułą

Opublikowano

Mała uwaga, operowanie kv silnika bez podania napięcia zasilającego nie ma żadnego sensu.

Lepiej po prostu podawać obroty śmigła.

 

PS

Tak w temacie rozerwania śmigła w locie: zdarzylo mi się nagrać coś takiego przy wolnoobrotowym napędzie, huk był niesamowity, ale akurat na filmie ta klatka jakoś wypadła i tego nie słychać: http://www.szabatowski.livenet.pl/hubert/hubert/kraksamosquito4.wmv

To było delikatniutkie rozerwanie, przy małych obrotach, nawet nie wyrwało silnika - modelik po "wylądowaniu":

Dołączona grafika

Gość slawekmod
Opublikowano

Przypuśćmy że dla pakietu 3S czyli około 12,6V ( pod obciązeniem mniej) . Dobrze Hubert że u Ciebie odbyło się bez większych strat. U Szymona urwało silnik i mordę w Extrimie. Całe szczęście że udało sie odnaleźć te cacka w 1,5 metrowych chaszczach chociaż nam to zajęło ze 30minut. Poxipol poczynił cuda i w ciagu godziny Extrim znów latał. Dobrze że w głowę nie dostałem tym rozerwanym śmigłem. Po wyrzuceniu modelu z ręki i daniu gazu na full na wysokości kilku metrów po prostu śmigło się rozleciało. Przestrzegam więc przed zakładaniem GWS-owych pomarańczowych , miękkich śmigieł do mocnych silników ( w tym przypadku turnigy 3530 CD_ROM 1100 lub 1400Kv)

Opublikowano

Nie wiem dla czego, ale pytanie wydaje się z tych typu "od jakiej prędkości możemy uznać, że samochód jest szybki, a od jakiej jest wolny" - zna ktoś taką graniczną prędkość ?. Ogólnie można przyjąć, że silniki przeznaczone do pracy z przekładnią (helikopterowe) i do napędów tunelowych są wysokoobrotowe, ale to raczej ze względu na przeznaczenie niż obroty. Przykładowo silnik o mocy ok. 350W do napędu tunelowego osiąga obroty nominalne w granicy 18-25tys. obr/min, natomiast mikrosilnik o mocy 5-10W do napędu mikromodeli tez osiąga 15-25tys obr/min, ale pracuje na śmigle i raczej nie mówi się, że jest to jakiś wysokoobrotowy silnik - takie obroty w mikromodelach to norma. Całe szczęście, że dyskusja trochę zboczyła i mówimy raczej o właściwym doborze śmigieł, o ich podziale m. in. na tzw. SF - Slow Flyer ("powolny latacz") stosowane do napędów wolnoobrotowych, z mojego doświadczenia przy średnicy śmigła 9-10'' GWS-a należy stosować do ok. 120W, a podobne kształtem APC do ok. 250W, przy czym mocowanie na gumkę (tzw. propsaver) to do 150W (200W przy mocnej gumce). Inne śmigła do napędów elektrycznych mają zazwyczaj podane bezpieczne maksymalne obroty najczęściej w postaci wzoru do wyliczenia, gdzie w liczniku jest jakaś stała, a w mianowniku średnica śmigła, takie wskaźniki widziałem do śmigieł APC, AERONAUT, GRAUPNER, zazwyczaj w opakowaniu na ulotce informacyjnej. Trudno tutaj przytoczyć konkretne wartości gdyż zależą one od konstrukcji, przeznaczenia i zakresu wielkości śmigła - należy korzystać z ulotki informacyjnej. Na pewno takie dane są zamieszczane przy wysokoobrotowych szybkościowych śmigłach - nazywanych czasem kwadratowe bo skok śmigła jest równy średnicy śmigła.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.