neeg Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 Moje pytanie jest takie jak w temacie? Do jakich silników i które można stosować? Proszę o wyjaśnienie ,bo na forach nie znalazłem takowego tematu. Może ktoś spróbuje mi odpowiedzieć na te pytania Dziękuję i pozdrawiam Robert
Barlu Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 Wysokoobrotowe, jak to nazwałeś, śmigła są wytrzymalsze. Te do powolniejszych silników rozsadzi przy wyższych obrotach. Prosto mówią są sztywniejsze i wytrzymalsze, przez co efektywniejsze :wink: "Wysokoobrotowe" śmigła można używać w silnikach o niższym kv, niestety w drugą stronę to nie działa. (mówisz pewnie o śmigłach z oznaczeniem E i SF ) Prościej się chyba nie da
utopia Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 da się prościej smigła wysokoobrotowe w czasie jednego obrotu pokonują mniejszą ( krótszą?) drogę w porównaniu do śmigieł niskoobrotowych poprzez analogię do skoku gwintu w śrubach najłatwiej to zrozumieć. im wyższe obroty tym mniejszy skok
baxter12 Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 Da się prościej. Śmigła wysokoobrotowe sa do silników wysokoobrotowych. Oprócz naturalnego faktu wytrzymywania większych prędkości obrotowych, mają również inny kształt łopaty. Śmigła SF i E mają łopaty w kształcie nooo... powiedzmy liścia. baxter P.S. czyżby duch Lubarta wiecznie żywy?
Callab Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 smigła wysokoobrotowe w czasie jednego obrotu pokonują mniejszą ( krótszą?) Chyba jednak niekoniecznie. Tu chodzi głównie o kształt łopaty, jej sztywność oraz profil (przekrój). Śmigła niskoobrotowe mają większą sprawność dla niskich obrotów od śmigieł wysokoobrotowych, które to mają wyższą sprawność przy wysokich obrotach. Skok mogą mieć taki sam. Ale prawdę mówiąc nie wiem gdzie jest granica niskich i wysokich obrotów - 7 tys obr/min?
utopia Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 to porównajmy silniki o kV 700 i kV 10000.......... :wink:
Callab Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 No właśnie, dlatego pytam gdzie jest granica niskich/wysokich obrotów.
robraf Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 producent smigiel powinien powiadamiac uzytkownika jakie maxymalne obroty moze zniesc smiglo... niestety tu nie ma tak dobrze
Callab Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 To jeszcze się odniosę to tego to porównajmy silniki o kV 700 i kV 10000 No właśnie nie. Nie porównujemy silników tylko śmigła. Może być śmigło np. 8x4 niskoobrotowe i 8x4 wysokoobrotowe. Mają inny (to co napisałem) kształt łopaty, jej sztywność oraz profil (przekrój). Mimo to dalej nie wiem od jakich obrotów zaczynają się wysokie. Domyślam się, że gdzieś ok. 7 tys, ponieważ mniej więcej przy tych obrotach śmigło niskoobrotowe wpadało mi we flatter. A np. kV 10000, tak jak piszesz Krzyśku, daje 120 tys obr/min przy 12 V. Są takie cuda? Ale pewnie one są do niższy napięć. Nie wiem, takich nie używam.
robraf Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 tu jest silniczek 9000kv ale z edf'em ale smiegielko mozna zalozyc http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8686&Product_Name=EDF30_with_9000kv_Motor_Assembled__ widzialem gdzies jeszcze 10000 kv ale moim zdaniem to lekka przesada.. jak smiglo to albo mikroskopijne albo z przekładnią
Janosik72 Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 No ja uzywam w Slipso motorka 5000kv ze smiglem APC 4,1x4,1 takie mi najbardziej podeszlo Z cala pewnoscia jest to smiglo wysokoobrotowe co mija sie z teza Utopii Podobne smiglo mam w funjecie srednica = postepowi smigla co rowniez sie mija z ta teza. Callab dobrze pisze: Tu chodzi głównie o kształt łopaty, jej sztywność oraz profil (przekrój). Śmigła niskoobrotowe mają większą sprawność dla niskich obrotów od śmigieł wysokoobrotowych, które to mają wyższą sprawność przy wysokich obrotach. Skok mogą mieć taki sam. Jan
KRUUP Opublikowano 9 Marca 2010 Opublikowano 9 Marca 2010 Domyślam się, że gdzieś ok. 7 tys, ponieważ mniej więcej przy tych obrotach śmigło niskoobrotowe wpadało mi we flatter. A np. kV 10000, tak jak piszesz Krzyśku, daje 120 tys obr/min przy 12 V. Są takie cuda? Ale pewnie one są do niższy napięć. Nie wiem, takich nie używam. 7 tyś.? moim zdaniem to zależy od srednicy śmigła. Bo przy takich 7 tyś obrotach, (śmigło 13") końcówka śmigła bedzie miała predkość (tu całkowicie z myslam bo nie chce mi sie liczyć) 500 km/h wiec 26" miałoby 1000km/h wtedy nazwałbym takie śmigło wysoko obrotowym. Kiedys liczyłem predkość końcówki śmigła 30cm przy 10 tyś obrotów i to było troche ponad 600km/h 120 tyś. możliwe, tylko ze silnik osiągnie tyle bez obciązenia. Wiec ze śmigłem nie ma szans.
Gość slawekmod Opublikowano 10 Marca 2010 Opublikowano 10 Marca 2010 Śmigła wysokoobrotowe i niskoobrotowe mogą mieć tan sam skok ale będą się różniły średnicą. Silnik o niskim Kv moze zakręcić większym, sprawniejszym śmigłem ze względu na większy moment obrotowy takiego silnika. Łopaty takiego śmigła mogą być szersze. Oczywiście trzeba tak dobrać średnicę żeby odpowiednio zaciążyć silnik ale go nie przeciążyć (pobierany prąd) . W silniku o dużym Kv zastosujemy śmigło o mniejszej średnicy nawet te zwane "kwadratowymi" czyli skok= srednica. Tu pobierane prądy mogą być znacznie większe . Ponieważ na małym śmigle obroty są znaczne więc strumień zaśmigłowy osiąga znaczne prędkości , dużo większe niż zespół: silnik z małym Kv+ duże śmigło. Co do prędkości końcówek łopat dla małych i dużych śmigieł. Prędkość kątowa (przy jednakowych obrotach) jest taka sama ale prędkość obwodowa będzie oczywiście różna i można sobie to przeliczyć ze wzoru na obwód koła i prędkości obrotowej. Śmigła do wysokoobrotowych silników muszą być mocniejsze i sztywniejsze ze względu na większe siły odśrodkowe próbujące rozerwać śmigło. Widziałem rozerwanie śmigła GWS -pomarańczowego 10x5 , odleciała jedna łopata a potem silnik i morda extrima. Po założeniu sztywnego APC E latanie było pierwsza klasa.
utopia Opublikowano 10 Marca 2010 Opublikowano 10 Marca 2010 Niezapominajcie o innrunerach stosowanych w napędach EDF albo w łodziach - ale faktycznie należy się sprostowanie - średnica maleje wraz ze wzrostem obrotów choć i to nie jest regułą
hubert_tata Opublikowano 10 Marca 2010 Opublikowano 10 Marca 2010 Mała uwaga, operowanie kv silnika bez podania napięcia zasilającego nie ma żadnego sensu. Lepiej po prostu podawać obroty śmigła. PS Tak w temacie rozerwania śmigła w locie: zdarzylo mi się nagrać coś takiego przy wolnoobrotowym napędzie, huk był niesamowity, ale akurat na filmie ta klatka jakoś wypadła i tego nie słychać: http://www.szabatowski.livenet.pl/hubert/hubert/kraksamosquito4.wmv To było delikatniutkie rozerwanie, przy małych obrotach, nawet nie wyrwało silnika - modelik po "wylądowaniu":
Gość slawekmod Opublikowano 10 Marca 2010 Opublikowano 10 Marca 2010 Przypuśćmy że dla pakietu 3S czyli około 12,6V ( pod obciązeniem mniej) . Dobrze Hubert że u Ciebie odbyło się bez większych strat. U Szymona urwało silnik i mordę w Extrimie. Całe szczęście że udało sie odnaleźć te cacka w 1,5 metrowych chaszczach chociaż nam to zajęło ze 30minut. Poxipol poczynił cuda i w ciagu godziny Extrim znów latał. Dobrze że w głowę nie dostałem tym rozerwanym śmigłem. Po wyrzuceniu modelu z ręki i daniu gazu na full na wysokości kilku metrów po prostu śmigło się rozleciało. Przestrzegam więc przed zakładaniem GWS-owych pomarańczowych , miękkich śmigieł do mocnych silników ( w tym przypadku turnigy 3530 CD_ROM 1100 lub 1400Kv)
tomekr Opublikowano 11 Marca 2010 Opublikowano 11 Marca 2010 Nie wiem dla czego, ale pytanie wydaje się z tych typu "od jakiej prędkości możemy uznać, że samochód jest szybki, a od jakiej jest wolny" - zna ktoś taką graniczną prędkość ?. Ogólnie można przyjąć, że silniki przeznaczone do pracy z przekładnią (helikopterowe) i do napędów tunelowych są wysokoobrotowe, ale to raczej ze względu na przeznaczenie niż obroty. Przykładowo silnik o mocy ok. 350W do napędu tunelowego osiąga obroty nominalne w granicy 18-25tys. obr/min, natomiast mikrosilnik o mocy 5-10W do napędu mikromodeli tez osiąga 15-25tys obr/min, ale pracuje na śmigle i raczej nie mówi się, że jest to jakiś wysokoobrotowy silnik - takie obroty w mikromodelach to norma. Całe szczęście, że dyskusja trochę zboczyła i mówimy raczej o właściwym doborze śmigieł, o ich podziale m. in. na tzw. SF - Slow Flyer ("powolny latacz") stosowane do napędów wolnoobrotowych, z mojego doświadczenia przy średnicy śmigła 9-10'' GWS-a należy stosować do ok. 120W, a podobne kształtem APC do ok. 250W, przy czym mocowanie na gumkę (tzw. propsaver) to do 150W (200W przy mocnej gumce). Inne śmigła do napędów elektrycznych mają zazwyczaj podane bezpieczne maksymalne obroty najczęściej w postaci wzoru do wyliczenia, gdzie w liczniku jest jakaś stała, a w mianowniku średnica śmigła, takie wskaźniki widziałem do śmigieł APC, AERONAUT, GRAUPNER, zazwyczaj w opakowaniu na ulotce informacyjnej. Trudno tutaj przytoczyć konkretne wartości gdyż zależą one od konstrukcji, przeznaczenia i zakresu wielkości śmigła - należy korzystać z ulotki informacyjnej. Na pewno takie dane są zamieszczane przy wysokoobrotowych szybkościowych śmigłach - nazywanych czasem kwadratowe bo skok śmigła jest równy średnicy śmigła.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.