Skocz do zawartości

Yak 54E dziwna sprawa


radek872

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

Dzis na lotnisku poświeciłem troszke czasu na trymowanie modelu Yak 54E od Extreme flight.W locie nożowym model wymagał domiksowania lotek gdyż uciekał w strone podwozia.Około 8% miksu lotek wystarczyło i po problemie.Byłem zaskoczony kiedy chciałem dokładnie domiksować w żylecie ster wysokosci, aby model leciał idealnie prosto.

Pierwsza próba opuszczam lewe skrzydełko daje ster kierunku w prawo i model leci idealnie prosto w żylecie, więc zakręt w drugą strone.Opuszczam prawe skrzydełko daję kierunek w lewo, a model bardzo mocno zaczyna skręca w kierunku podwozia i dopiero 20% miksera wyskosci w góre powoduje, że model leci w miare prosto.Zauważyłem też, że przy ciasnej petli lubi lekko oderwac strugi tzn wali się na prawą strone.W momencie kiedy zaciągna mocnien pięknie się przeciąga i nie kiwa skrzydełkami.Nie mogę dojsc do tego co jest.Sprawdziłem juz wszystkie parametry wage, obciążenie powierzchi wyważenie w różnych płaszczyznach, zmieniłem śmigło z 14x7 na 13x6 ale bez skutku.

 

Wypsoażenie modelu to :

 

Silnik 3548-900

Serwa mikro cyfrowe HD około 2kg mocy

Pakiet 3S 2200mah

Smigło APC-E 13x6,5

Waga modelu 1200g

 

Może , któryś z forumowiczów miał podobny problem w Yaku 54 ?

Opublikowano

Miałem podobny problem w Katanie F3A w wadze ok.2100g, w trochę mniejszej skali - musiałem do miksować ok. 5% wysokości do kierunku. W efekcie okazało się, że skłon silnika (pochylenie w dół) miałem za duże, U ciebie może być jeszcze wykłon bo musiałeś lotki miksować. Zobacz jak leci bez silnika pionowo w dół (model napędza grawitacja i nie ma reakcji od silnika) i wtedy go wytrymuj, potem zobacz co z silnikiem trzeba zrobić.

Opublikowano

No faktycznie trzeba silnik dac te 2 stopnie w góre, bo tak jak w modelach Sebartu ucieka dosyc znacznie na przód w trakcie zawisu.Podczas pikowanie model tnie prosciutko ustawiłem tosrodkiem ciężkosci przesuwając pakiet, więc jest idealnie.

 

Domiksowanie lotek raczej nie ma nic wspólnego z wykłonem silnika, to wysokosc na jakiej zamocowany jest pakiet o tym decyduje, ale z tym to nie problem przeniesienie ciężaru góra dół i po sprawie. Najgorsze jest to, że miks wysokosci z kierunkiem jest tylko w jedną stronę. Postaram się ciut zmienic kąt silnika i zobaczę co z tego wyjdzie, bo 20% miksera to zdecydowanie za dużo.Mimo, że model ładnie prosto lata coś jest nie tak.

Opublikowano
radek872, nie do końca wykłon nie ma wpływu na lotki - żeby go skorygować musisz wytrymować kierunek, a przestawienie kierunku powoduje konieczność korekty lotek, ponadto model leci wtedy lekko przekoszony i w czasie ciasnej pętli ucieka na jedną stronę. Środek ciężkości możesz sprawdzić latając na plecach i normalnie, prawidłowo położony ŚĆ powoduje, że zachowanie modelu w locie normalnym i plecowym jest takie samo - przynajmniej w modelu F3A, do lotów 3D przesuwa się go do tyłu. W mojej Katanie (1,45m rozpiętości) przesunięcie pakietu o 1cm powoduje widoczne różnice w locie. Oczywiście wysokość położenia ŚĆ też ma znaczenie, chociaż wydaje mi się, że w takiej sytuacji przy ciasnych pętlach model powinien zachowywać się neutralnie.
Opublikowano

NIe do końca się zgadzam. Gdyby efekt odkręcania się modelu w żylecie był spowodowany kompensacją steru kierunku lotkami, efekt ten miałby zawsze ten sam kierunek- w prawo bądź w lewo. A u Radka model obraca się zawsze na brzuch i w zależności od kierunku żyletki musi domiksowywać lotki w przeciwnym kierunku.

Opublikowano

NIe do końca się zgadzam. Gdyby efekt odkręcania się modelu w żylecie był spowodowany kompensacją steru kierunku lotkami, efekt ten miałby zawsze ten sam kierunek- w prawo bądź w lewo. A u Radka model obraca się zawsze na brzuch i w zależności od kierunku żyletki musi domiksowywać lotki w przeciwnym kierunku.

To się zgadza, ale tego nie napisał, albo ja nie doczytałem. Natomiast o wykłonie i kompensacji tego wykłonu na sterze kierunku i lotkach napisałem na podstawie informacji, że model mu ucieka w jedną stronę przy ciasnej pętli - przy tym manewrze nie ma znaczenia, czy ŚĆ jest powyżej czy poniżej osi modelu, ma natomiast znaczenie waga połówek skrzydła i ich symetria - ale to było sprawdzone.

...Zauważyłem też, że przy ciasnej petli lubi lekko oderwac strugi tzn wali się na prawą strone.W momencie kiedy zaciągna mocnien pięknie się przeciąga i nie kiwa skrzydełkami.Nie mogę dojsc do tego co jest.Sprawdziłem juz wszystkie parametry wage, obciążenie powierzchi wyważenie w różnych płaszczyznach, zmieniłem śmigło z 14x7 na 13x6 ale bez skutku....

... Najgorsze jest to, że miks wysokosci z kierunkiem jest tylko w jedną stronę. ...

Tutaj pisze, że brakuje mu "symetrycznego" mixu na wysokości, nic o takim mixie na lotkach nie pisze, chyba, że coś przegapiłem.

Tak więc skłon silnika, ale pewnie wykłonem też będzie się musiał pobawić. Poza tym mogę się mylić, bo tak naprawdę to uczciwą regulację modelu przeprowadziłem raz - ale starałem się zrozumieć dlaczego, podczas regulacji modelu, takie różne testy robimy i po co, a teraz się wymądrzam :wink: .

Opublikowano

A u Radka model obraca się zawsze na brzuch i w zależności od kierunku żyletki musi domiksowywać lotki w przeciwnym kierunku.

No Radek napisał trochę niezbyt jasno , ale z tego co ja zrozumiałem to chodzi o to ,że obracanie modelu zostało skorygowane mixem lotek , po tym zabiegu model na jednym boku leciał prosto natomiast lecąc na drugim boku bardzo mocno zakręcał w stronę podwozia i wymagał domixowania wysokości aż 20% . Zamiast pisać "obracał się " " skręcał w stronę podwozia " , to napisał "uciekał" co można było różnie interpretować

Opublikowano

Przy najblizszej okazji wyłącze wszystkie miksery i wrzuce film jak to wygląda.

 

Oczywiscie domikoswanie lotek do zylety to temat zamkniety 8% i po sprawie

 

Problem w tym, że tylko w jedną strone model wymaga miksera steru wysokosci do zylety tak jak pisałem 20%

 

Zrywanie strug wystepuje przy wyjsciu z petli i napsiałem o tym bo może ma to jakis związek

z tym mikserem 20%

 

Miksery aktywne to :

 

rudder->ailer w dwie strony

rudder->elev tylko w jedną strone

throttle-rudder z offsetem na 40% tutaj miks w celu zredukowania siły strumienia zasmigłowego.Przy 1200g i smigle 14x7 13x6 przy zdjeciu gazu model lekko uciekał w lewo

Opublikowano

Krzywy model???

Też był bym za tym żeby model pod tym kątem pooglądać , a to że po zdjęciu gazu skręca w lewo , może wykłon silnika w prawo jest za duży i wytrymowałeś model dając kierunek lekko w lewo żeby to wyrównać

Opublikowano

Mój Edge miał dokładnie tak samo i niestety rozwiązaniem problemu było przyzwyczajenie się do niego. Nie mam pojęcia od czego było to zależne.

 

 

 

ps W zasadzie nie wiem po co ten post napisałem :twisted:

Opublikowano

Krzywy model???

Też był bym za tym żeby model pod tym kątem pooglądać , a to że po zdjęciu gazu skręca w lewo , może wykłon silnika w prawo jest za duży i wytrymowałeś model dając kierunek lekko w lewo żeby to wyrównać

Model jest nowy i prosty firma Extreme flight jest znana nie robią tak jak CM pro, więc wszystko ok z nim.Kąt silnika jest ok przy pełnym gazie model leci idealnie w pionie. Skrzynka silnika była przygotowana z kątem i ustawienie fabryczne jest ok. Siła od strumienia przy zdjęciu gazu jest tak duża, że wyrabia modelem i mikser musi być ustawiony w taki sposób, że poniżej 40% ster zaczyna się wychylać minimalnie w lewo. większość modeli tak ma jest to chyba normalne i szczególnie upierdliwe podczas przejscia z lotu poziomego do pikowania.

 

Rabbit dobrze, że to napisałeś może ten typ tak ma, ale jakis powód musi być.

Przyzwyczajać się do tego nie będę, bo nabiorę złych nawyków.Model musi latać prosto nie chce z nim walczyć, a po to kupiłem dobre radio żeby teraz użyc tych funkcji, które okazały się niezbędne

 

Postaram sie troszke pomanewrować silnikiem w góre.

Opublikowano

Radek , jak domiksowałeś lotki , różnicowo czy czy wspólnie obie w dół?

Oczywiscie ,że róznicowo inaczej ten mix nic by mi nie dał.Na tyle to pojecia mam o modelach. :mrgreen:

 

Można spróbowac jeszcze domiksowac tylko jedną lotke, tylko to nic nie zmieni

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.