HubertFab Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Witam. Dziś zabrałem się za rysowanie obiektu latającego trenerka do zadań specjalnych (komora do zrzutu). Narysowałem sobie takie cuś: Teraz pojawił się problem. Nie wiem jakie skrzydło zbudować. Chodzi mi głównie o zdobycie wzoru żeberka skrzydła (Clark-Y) przy rozpiętości 120cm, oraz jaka ma być cięciwa? Jak to ważne to skrzydło będzie posiadało lotki. Czy mam szanse zmieścić się w 900gramach? Silnik: http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5687 Serwa: Lotki HXT900 1szt, wysokość TG9e, oraz komora z rzutu TG9e. Steru kierunku nie będzie. Regulator : http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6460&Product_Name=Hobbyking_SS_Series_25-30A_ESC Pakiet: http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9274 PS: Kiedyś miałem na komputerze taki program gdzie były różne profile lotnicze, ale zginął po formacie. Pozdrawiam i życzę wesołych świąt.
upgrayedd Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Zdaje się, że możesz użyć skrzydła od TOTO-0. Też ma profil clark-Y i można zrobić 120cm rozpiętości.
HubertFab Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Użyję żeberka od ToTo-0. Może i dobrze. Tylko zastosuje inne dźwigary 5x5mm, aby nic się nie zginało. A jaki dać wznios dla skrzydła z lotkami? 10* Aby latał stabilnie wystarczy? Może się zdarzyć tak, że będzie woził kamerę (jak będzie latał to więcej niż pewne :twisted: ).
Barlu Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Opublikowano 4 Kwietnia 2010 "Steru kierunku nie będzie" Błąd Model bez SK to nie model Zdobycie wzoru? Program profili Ci pomoże, darmowa wersja nawet http://www.profili2.com/ (jak nie masz zakupionego jeszcze silnika, ja bym wsadził mocniejszy, ale to Twoja decyzja)
HubertFab Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Ale po co mi SK jak ja go w ogóle nie używam? xD Silnik zakupiony. Ale jest mocny. Miałem 12$ na kupno silnika i ani $ więcej. Wiec ten wydawał mi się najlepszy. Mała waga i duży ciąg. PS: Mam 2szt akku 1800mAh 3S więc będę wymieniał sobie... . EDIT : //// Nawet nie mogę zrobić steru kierunku ponieważ potem nie otworzę komory zrzutu. Mam radio Zebra 4 FM PRO. 4 kanały. 1 SW, 2 LOTKI, 3 Regiel, 4, komora.
karlem Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Opublikowano 4 Kwietnia 2010 ...lotki możesz dać pod jeden kanał (Y) i masz kierunek (choć też go nie używam). Czasem przydaje się. Wznios z lotkami to ze 3 stopnie - 10 nie daje się nawet bez lotek. Cięciwa skrzydła ok. 200 mm; wydłużenie powinno być ok 6, więc idealnie pod 1200 mm, lotki 12% pow. płata, ramię usterzenia ok. 1,6 cięciwy. Powierzchnia usterzenia poziomego ok. 25% pow. skrzydła, ster wysokości ok. 30% pow. usterzenia, usterzenie pionowe ok 1/3 pow. ust. poziomego. PS Jeśli mnie pamięć nie myli, to niedawno jeden z kolegów zamieścił skan z książki podający proporcje.
Gość Squa Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Tak dokładnie ; ) Był skan od madriana. Tu masz link do tematu http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=25819&postdays=0&postorder=asc&start=15
HubertFab Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 4 Kwietnia 2010 ...lotki możesz dać pod jeden kanał (Y) i masz kierunek (choć też go nie używam). Czasem przydaje się. Wznios z lotkami to ze 3 stopnie - 10 nie daje się nawet bez lotek. Lotki mam pod jednym kanałem. 1 serwo na 2 lotki. Wznios dam 7° aby był stateczny. Cięciwa skrzydła ok. 200 mm; wydłużenie powinno być ok 6, więc idealnie pod 1200 mmCzyli dla 1800mm rozpiętości cięciwa powinna wynosić 300mm ? lotki 12% pow. płataLotki więc w moim przypadku powinny mieć 2,4cm na całej długości płata? ramię usterzenia ok. 1,6 cięciwy.Tego nie rozumiem do końca.Czy to oznacza odległość od krawędzi spływu do krawędzi natarcia usterzenia? Jak tak to w moim przypadku jest to 32cm. Powierzchnia usterzenia poziomego ok. 25% pow. skrzydła, ster wysokości ok. 30% pow. usterzenia, usterzenie pionowe ok 1/3 pow. ust. poziomego. Czyli powierzchnia usterzenia poziomego wynosi 2400cm?, ster wysokości 720cm?, a powierzchnia statecznika pionowego to 800cm?. Proszę sprawdzić czy dobrze to rozumiem, i sprostować jak coś nie gra. Ale jestem w 99% pewien, że wszystko jest ok obliczone. (Poza za dużym wziosem, który spowoli reakcję na lotki.) PS: Może mi ktoś napisać co się stanie, jak model może się zachowywać jak: a) będzie za duży statecznik pionowy, będzie za duży statecznik poziomy, c) cięciwa będzie za mała <> za duża, Moim celem przy budowie tego modelu nie jest to aby był ładny tylko abym się jak najwięcej nauczył. Chodzi mi o teorię. Bo mogłem wybrać model z planów tylko po co? Zbuduję i polatam i tak w koło. A tak to co innego.... Bardzo dziękuję i pozdrawiam.
karlem Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Opublikowano 4 Kwietnia 2010 Lotki powinny mieć 2,88dcm2 łącznie, czyli OBIE. Ramię usterzenia - dobrze zrozumiałeś. Powierzchnia usterzenia wysokości (poziomego) = 6 dcm2 ( pow. płata rozpiętość 12dcmx2dcm cięciwa = 24 dcm2 x 0,25 = 6 dcm2, ster wysokości 6dcm2 x 0,3 = 1,8 dcm2. Pionowe (kierunku) 6x0,33=2dcm2. a - modelowi będzie trudno skręcić, b - na pewno będą trudności z prawidłowym wyważeniem, c - nie bardzo rozumiem; w stosunku do czego? Masz podane proporcje i model powinien prawidłowo latać; nie ma sensu go przestateczniać, bo opornie bedzie reagował na stery. Najlepiej zbuduj jednak coś z planów, sprawdzone w wielu egzemplarzach. :wink:
HubertFab Opublikowano 5 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 5 Kwietnia 2010 Budowa z planów nie wchodzi w grę. Co do punktu c) to chodziło mi o to, że będzie za duża bądź za mała w stosunku do rozpiętości. Wydaje mi się, że jak będzie mała to model będzie szybki, a jak będzie za duża to będzie wolny i podatny na wiatr. Przynajmniej tak to zrozumiałem przekopując :google: . Co do tych wymiarów postaram się je zaadoptować, i pokażę na forum film z lotów tego cudeńka. Mam ogromną prośbę, ponieważ nie mogę narysować w tym programie tego profilu. Może ktoś narysować mi profil Clark-Y, 20cm cięciwy, i 2 rodzaje grubości profilu(10% (to będzie 2cm?) i 7%) . Chyba, że ktoś zna się na rzeczy i poleca np: 15% :devil: to może mi taki wyeksportować. Dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
Norman Opublikowano 5 Kwietnia 2010 Opublikowano 5 Kwietnia 2010 skrzydło od RWD-skazo ma profil clark Y i rozpietośc 120-130 wydrukuj sobie i wybierz odpowiednie żeberko Edit : do pobrania TU Tutaj masz filmik jak to robił mój
karlem Opublikowano 5 Kwietnia 2010 Opublikowano 5 Kwietnia 2010 Przy małej cięciwie, skrzydło wąskie, będą kłopoty konstrukcyjne - ze sztywnością, bedzie wiotkie i podatne na skręcenia, w drugim przypadku jest lepiej, vide funfly'e i inne 3D. Daj profil co najmniej 12%, a lepiej, tak jak piszesz, 15% bo przecież zależy Ci na udźwigu - zrzuty.
HubertFab Opublikowano 5 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 5 Kwietnia 2010 Wyciąłem już kadłub, ma trochę inne wymiary niż na rysunku. Wydrukowałem też profil ClarkY15% przy cięciwie 20cm. Dodałem 2 dźwigary 5x5mm na górze i dole profilu. Jutro wybieram się do sklepu po resztę części potrzebnych do budowy. Pozdrawiam wszystkich i życzę wesołych świąt. :mrgreen:
HubertFab Opublikowano 6 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 6 Kwietnia 2010 Jak to kogoś interesuje to napiszę bo się nudzę. Postęp prac: 1. Obie połówki kadłuba wycięte i wklejone usztywnienia sosnowe, 2. Żeberka wycięte ze sklejki 4mm, 3. Usterzenie wycięte. (Wszystko ładnie obliczone, tylko ramie usterzenia za długie jest, ale to raczej bardzo nie pogorszy właś. lotnych samolotu) Jutro pewnie też coś skrobnę... Pozdrawiam Hubert.
HubertFab Opublikowano 22 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 22 Kwietnia 2010 Zainteresowanych informuję o postępie w budowie. Usterzenie, komora, kadłub, skrzydło (jeszcze lotki dorobić) zostały ukończone. Teraz wszystko zależy głównie od tego kiedy przyjdzie silnik z Chin a poszedł paczką za 2,99$ więc nie wiem jaki jest czas realny dostawy.... Pozdrawiam.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.