Gość tom_tom Opublikowano 22 Czerwca 2007 Opublikowano 22 Czerwca 2007 Cześć, mam silnik MEGA 22/10/4 - wewnątrz jest wirnik z wbudowanymi magnesami, owiniętymi rovingiem kevlarowym. Uzwojenie nawinięte na zewnętrznych nieruchomych rdzeniach przylegających do aluminiowej obudowy, po 4 zwoje na rdzeniu, silnik nominalnie pobiera prąd 35 A na śmigle 9x5 Cam Prop przy obrotach około 12000 obr/min. Max prąd dla tego silnika to 50 A. Zasilanie które mam to Li-Pol 3 cele. Łożyska założone nowe japońskie EZO. Silnik bardzo się grzeje tzn jak na moje odczucie - po 20 sekundach pracy na max. obrotach pod obciążeniem jest już trudny do utrzymania w ręce. Macie doświadczenia z tymi silnikami ? Czy jest to normalne ? Gdybym dał mu wieksze dopuszczalne śmigło 10x6 to bym go ugotował chyba... Jesli ktoś ma doświadczenia z MEGAmi, to prosze o pomoc. Pozdrawiam - Tomek
kojot Opublikowano 22 Czerwca 2007 Opublikowano 22 Czerwca 2007 Gorący silnik to prośba o kłopoty :-(. Magnesy padną :-( Silnik IMO jest w stanie pracować z maksymalnym podanym prądem przy dobrym chłodzeniu. Czyli model w locie i otwory nawiewowe, może kołpaczek z wentylacją.... Mój AXI 2814 jak testuję pakiet na ziemi jest gorący :cry: , ale po locie w modelu z niezłą wentylacją jest co najwyżej ciepły.
Gość tom_tom Opublikowano 22 Czerwca 2007 Opublikowano 22 Czerwca 2007 hmmm. no tak właśnie analizuję, że w sumie to "na sucho" to wogóle na niego nie dmucha przepływające powietrze... mam kołpak z chłodzeniem. Więc zobaczę jak bedzie w locie. Początkowo myślałem że ma przebicie do rdzenia - ale mierze oporność pomiedzy uzwojeniami i rdzeniem i miernik wykazuje brak przebicia... Ciąg statyczny przy tak dużych obrotach jest bardzo duży - no ale opór na śmigle też musi być niezły, bo przecież na śmigło nie napływa powietrze z pewną predkością ... Dzieki za odpowiedź. Tomek
Gość tom_tom Opublikowano 28 Czerwca 2007 Opublikowano 28 Czerwca 2007 No Panowie Modelarze pomóżcie Powaga silnik grzeje mi się jak diabli - nie wiem czy MEGi tak mają czy moja jest padnięta ? Juz mam nawet oferte z MEGA na wymiane uzwojenia - 1000 koron + przesyłka 200 koron Jeśli ktos ma silnik MEGA 22/10 lub podobny - to proszę o pomoc Tomek
tomekr Opublikowano 28 Czerwca 2007 Opublikowano 28 Czerwca 2007 Tomek, a masz możliwość zmierzenia prądu na biegu jałowym, powinno wszystko wyjść, jeśli jest skopany silnik. Najlepiej podaj napięcie, prąd i obroty silnika. Wtedy da się coś powiedzieć, również napędzenie silnika innym silnikiem i pomiar napięcia na poszczególnych fazach może powiedzieć czy wszystko jest OK. To co ty mówisz to przy 35A, nawet przy sprawności 77% ( która jest OK) straty to 80W, troszkę mniej niż żelazko modelarskie, a przy przekroczeniu prądu maksymalnej sprawności to może ona wynosić nawet 70% i wtedy straty to ponad 115W, to wszestko musi mieś gdzie się podziać. Często zakładoa się, że kołpak śmigła również chłodzi, dlatego stosuje się je aluminiowe.
Gość tom_tom Opublikowano 28 Czerwca 2007 Opublikowano 28 Czerwca 2007 ok zmierzę to i podam wyniki Dzięki - Tomek
tomekr Opublikowano 30 Czerwca 2007 Opublikowano 30 Czerwca 2007 W tzw międzyczasie sprawdziłem parametry tego silnika dane z Aircraft-world , wynika z nich, że 38A prądu to max. przez 30sek, silnik raczej jest przystosowany do dwóch cel Lipoli, aczkolwiek dopuszczalny zakres napięć to 6-10 cel NiCd, czyli też 3 cele litowe. Z parametrów silnika (prąd jałowy 1,5A - pewnie przy 7,2V, rezystancja uzwojenia 0,035Ohm) wynika, że przy 11,1 V prąd maksymalnej sprawności (tutaj to ok. 87%) to ok. 26A, przy 35A sprawność spada do ok. 82% i straty cieplne zbliżają się do 70-80W. Wydaje się, że wszystko jest OK z silnikiem, tym bardziej, że w czasie lotu spada obciążenie silnika (zazwyczaj o 15-30%), a to już wystarcza do normalnej eksploatacji. Gdybyś zakładał tzw kwadratowe śmigło czyli np 9*9, wtedy radziłbym zmniejszyć śmigło, gdyż przy takich śmigłach to obciążenie nawet wzrasta ze wzrostem prędkości modelu.
MarekJ Opublikowano 2 Lipca 2007 Opublikowano 2 Lipca 2007 Latam na Megach od wielu lat. Te silniki w w skrajnych warunkach grzeją się naprawdę mocno (trudno utrzymac silnik po locie w ręku - aku NiCd też ) i dlatego wymagają dobrego chłodzenia. One naprawdę wiele wytrzymują i jeśli pomiary prądu na biegu jałowym nie wykazują anomalii - nie przejmowałbym się. Trzeba tylko zrobić dobre chłodzenie. Tam są magnesy o podwyższonej odporności na temperaturę i mogą spokojnie wytrzymać więcej niż nasza ręka potrafi znieść. Nie pytajcie mnie jakie mam silniki, bo są zabudowane w modelach od tak dawna, że bez demontażu nie potrafię powiedzieć jaki to typ . W każdym razie, nigdy jeszcze z nimi nie miałem problemów.
Gość tom_tom Opublikowano 14 Lipca 2007 Opublikowano 14 Lipca 2007 Dzięki za rady - pomiary prądu na biegu jałowym OK. Więc działam dalej - model wkrótce poleci Tomek
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.