vvex Opublikowano 29 Września 2010 Udostępnij Opublikowano 29 Września 2010 Witam wszystkich, tytułem krótkiego wprowadzenia: niestety latem rozbiłem w drobny mak mojego ulubionego Mentora, w związku z czym mam sporo wolnego osprzętu (silnik i elektronika, generalnie przeżyły no i są jakieś tam zapasy - silników tej klasy mam na przykłąd 3 sztuki (za to każdy innej firmy). Trzeba by więc to jakoś wykorzystać, no i odezwała się też żyłka konstruktora-amatora wychowanego na książkach W. Schiera. W związku z czym postanowiłem sam coś zaprojektować i zbudową przez zimę, aby wiosną cieszyć się z udanych (mam nadzieję) lotów. Jednakowoż ostatni raz model "od podstaw" budowałem jakieś 15 lat temu, dlatego postanowiłem otworzyć ten temat na forum, liczac na wskazówki i podpowiedzi bardziej doświadczonych Kolegów. Żeby nie przedłużać - założenia projektu: 1. Model dostosowany do posiadanego sprzętu. Silnik klasy C3548 z pakietem 4S LiFe 2.3mAh (~1700g ciągu ze smigłęm APC 13x6.5E, ~1400g 12x6E) - przewiduję też utylizację niektórych elementów rozbitego Mentora (podwozie "heavy duty" z kołami 10cm - przewidywana eksploatacja w nierównym terenie). 2. Typ modelu: sportowo-trenigowy, wysoce akrobacyjny dolnopłat (akrobacja tradycyjna, nie latam 3D). Zależy mi na dobrych właściwościach lotnych - bez narowów - stąd dość gruby "prawie symetryczny" profil o łagodnej charktrystyce przeciągnięcia, oraz usterzenie poziome "profilowe" a nie płytka. Chcę też aby model miał klapy (również celem zbierania doświadczeń - zarówno przy konstuowaniu/budowie, jak i w pilotażu - byłby to mój pierwszy model z klapami). 3. Konstrukcja tradycyjna balsowo/sklejkowa, możliwie lekka oczywiście (np. - kadłub jako kratownica balsowa). Chętnie poeksperymentuję z wzmocnieniami węglowymi i podobnymi patentami których "za moich czasów" ;p nie było. Skrzydło raczej jednoczęściowe, mocowane do kadłuba śrubami plastykowymi, statecznik również odejmowany z możliwością regulacji kąta zaklinowania. To chyba tyle, resztę (mam nadzieję) widać na obrazkach. Aha, sylwetką chciałem nawięzać do klasycznych "racerów" z lat 30tych, to mój ulubiony okres w historii konstrukcji lotniczych , natomiast skrzydła/statecznik maja obrys prostokątny dla uproszczenia budowy. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=5365 Pytania które mnie nurtują: - Rozmiary i proporcje modelu - takie wydawały mi się właściwe dla tego napędu i zastosowania, ale może jednak się co nieco "walnąłem? Jeśli tak to proszę mnie nie oszczędzać, jestem tu po naukę - wagę modelu w stanie gotowym do lotu oceniam na maks 1500g - nie chciałbym tej wartości przekroczyć. Sądzę, że da radę? Mimo "bajerów" (jak klapy) i dość ciężkiego pakietu? - Nie mam pojęcia jaki dobrać wznios skrzydeł. Generalnie chciałbym, aby model reagował neutralnie (tj. bez tendencji do przechyłu w którąkolwiek stronę) na wychlenia steru kierunku. Jak widać na obrazku, ster kierunku jest tu stosunkowo wysoko nad środkiem ciężkości, co sugeruje że bedzie większy niż zazwyczaj "przeciwny" moment pochylający - czyli wznios należałoby dać też trochę większy niż "zazwyczaj" - problem w tym, że nie wiem ile to "zazwyczaj" wynosi. Zgaduję, że może ok 5 stopni byłoby ok? - Wszystko inne co przeoczyłem albo z czego nie zdaję sobie sprawy a także wszelkie sugestie co mozna poprawić aby model dobrze latał (problemy i pomysły konstrukcyjne zostawiam na później, bo pewnie niejeden się pojawi). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
vvex Opublikowano 1 Października 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Października 2010 Po przejrzeniu danych wymiarowych i wagowych zbliżonych modeli zdecydowałem się powiększyć nieco wymiary modelu. Rysunek w pierwszym poście zmieniłem na nowy z aktualnymi parametrami. Pytania nadal stoją oczywiśie . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.