tomo24 Opublikowano 27 Grudnia 2010 Opublikowano 27 Grudnia 2010 Witam Postanowiłem wykonać „Karasia” dlatego że w walkach ESA jest bardzo mało polskich konstrukcji. Pierwszy prototyp został oblatany w roku 1934. Był on wyposażony w angielski gwiazdowy silnik Bristol Pegasus IIM o mocy 590 KM. Wzorem do konstrukcji seryjnej stał się trzeci prototyp. Zbudowano 40 egzemplarzy PZL.23A. Jednak i w tym modelu silnik okazał się być zawodny. W wariancie „B” zamontowano silnik Bristol "Pegaz" VIII o mocy 710 KM. W latach 1936 do 1938 wyprodukowano 240 sztuk samolotu w wersji PZL.23B. „Karasie” stanowiły uzbrojenie eskadr bombowych i rozpoznawczych. Podczas walki samolot ten w znaczącym stopniu odstawał pod względem prędkości i manewrowości od samolotów wroga. Największy nalot wykonały samoloty PZL.23 wchodzące w skład 64 i 65 eskadry bombowej 2 września bombardując niemieckie kolumny pancerne w rejonie Truskolasów i Wręczycy Wielkiej. 17 Karasi z których każdy zabrał ładunek 600 kg bomb, zbombardowało i ostrzelało z wysokości 600-700 metrów długą na kilkanaście kilometrów kolumnę pojazdów nieprzyjaciela. Bezpośrednio nad celem zostały zestrzelone trzy samoloty. W drodze powrotnej ciężko uszkodzone dwa PZL.23 lądowały w rejonie Radomska, trzy w okolicach Radomia, a cztery powróciły na lotnisko z rannymi i martwymi lotnikami. Jedenaście PZL.23B i około dwudziestu PZL.23A zostało ewakuowanych do Rumunii, gdzie zostały internowane przez tamtejsze władze, a później przejęte przez lotnictwo rumuńskie, w szeregach którego wzięły udział w walkach przeciwko ZSRR. Żaden z samolotów nie powrócił do kraju po wojnie, a wszystkie ocalałe maszyny zostały złomowane. Ostatni latał w Rumunii do 1946 roku. Dane: Rozpiętość 13,95 m Długość 9,68 m Wysokość 3,30 m Powierzchnia nośna 26,80 m? Masa : Własna 1980 kg Startowa 2893 kg Osiągi : Prędkość maks. na wysokości 3650 m: 319 km/h Prędkość minimalna 110 km/h Prędkość wznoszenia 6,7 m/s na wysokość 2000 m: 4 min 45 s Pułap 7300 m Zasięg 1260 km Uzbrojenie : – 1 × karabin maszynowy wz.33 kal. 7,92 mm - 2 × karabin maszynowy Vickers F kal. 7,7 mm - 700 kg bomb (6 × 100 kg i 2 × 50 kg)
tomo24 Opublikowano 29 Grudnia 2010 Autor Opublikowano 29 Grudnia 2010 Witam Podstawowe dane modelu: rozpiętość - 800mm długość – ok 580mm Konstrukcja: -> kadłub: 4 warstwy epp 20mm sklejone ze sobą i następnie z nich wycięty kształt kadłuba -> skrzydła: wycinane termiczne z epp -> stateczniki: z epp 8mm Planowane wyposażenie -> silnik: EMAX GF 2210/20 -> regulator: HK 25A -> serwa: 3x HXT 900 I) Przygotowania: Przygotowania rozpocząłem od zakupu potrzebnych materiałów. Kleje, narzędzia i materiały potrzebne przy budowie modelu: -> Klej CA średni -> Przyspieszacz do kleju CA -> Ostrza do noży do tapet -> EPP 20mm i 8mm -> Marker, linijka, suwmiarka etc. Budowę rozpocząłem od zapoznania się z planami i rozrysowania potrzebnych elementów do właściwej skali. Plany które służyły mi jako wzór: 1) Rozrysowane elementy modelu: :arrow: statecznik pionowy :arrow: statecznik poziomy :arrow: kadłub :arrow: goleń podwozia :arrow: wręgi
tomo24 Opublikowano 25 Lutego 2011 Autor Opublikowano 25 Lutego 2011 II Budowa modelu 1)Klejenie kadłuba -> Budowę rozpocząłem od wycięcia obrysu kadłuba i przeniesienia go na pianke. -> Kształt kadłuba odrysowałem na epp za pomocą markera. -> Następne warstwy wycinam wzorując się na pierwszej. -> Każdą warstwę wycinam z lekkim nadmiarem i następnie docinam to danego kształtu. -> W 2 i 3 warstwie ( środkowe) wycinam otwór na wyposażenie. -> Bowden do steru wysokości zostanie puszczony wewnątrz kadłuba. Aby bowden mógł tak iść musiałem wyciąć w piance miejsce na niego. Pierwszym krokiem było nacięcie rowka w kształcie „V” na głębokość ok. 3mm ( średnica bowdenu). -> Nacięty materiał wydłubałem za pomocą śrubokręta. -> Tak wyglądają wszystkie części kadłuba gotowe do sklejenia. -> A tak po sklejeniu. ........................................................................................................... Obróbka kadłuba. -> By móc wykonać maskę silnika do kadłuba dokleiłem z każdej strony pasek epp o gr. 10mm. -> Za pomocą suwmiarki zaznaczyłem okrąg na materiale. -> Odciąłem zbędną piankę i maska nabrała kształtów. Mordka wstępnie obrobiona nożem. -> Według narysowanych linii odciąłem zbędne epp i wyszedł zarys kadłuba. -> Ogon został wstępnie zaokrąglony nożem. -> Zaokrąglenia na kadłubie wykonałem ścinając lekko piankę ostrzem, a następnie prasowałem żelazkiem. -> Tak wygląda wstępnie obrobiony kadłub. ..................................................................................... -> Gdy kadłub jest już prawie skończony przyszedł czas na skrzydła. Płaty zakupiłem u p. Marka Rokowskiego / napolskimniebie.pl / Bardzo szybkie i tanie wykonanie. -> Aby skrzydła można było przymocować do kadłuba należy wyciąć w nim miejsce na skrzydło. Na kawałku tektury odrysowałem profil skrzydła. Wycięty szablon przymocowałem do kadłuba ( w celu zachowania odpowiednich kątów najpierw zostały wyznaczone linie na kadłubie). -> Tak wygląda kadłub ze skrzydłami. -> Aby model bardziej przypominał Karasia postanowiłem zrobić skrzydła ze wzniosem. W tym celu musiałem odciąć od każdej połówki ok. 13cm. -> Dwa centropłaty należy ze sobą skleić ( bez wzniosu). -> Ze względy że lotki będą tylko na (uszach) musiałem zakleić szczeliny w centropłacie. -> Na odpowiednio dociętym kawałku epp odrysowuje wielkość szczeliny. Następnie wklejam klina na miejsce. -> Aby skrzydło nie było kanciaste zaokrąglam końcówki. -> Następnie przyszła pora na montaż serw w skrzydłach. Zacząłem od odrysowania kształtu na skrzydle. Lutownicą pistoletową „wyciąłem” w skrzydle miejsce na serwo. -> Skrzydło sklejone. Dla usztywnienia wkleiłem pręty węglowe 1,5mm. -> Stateczniki są wykonane z epp 8mm. Statecznik poziomy wzmocniony obustronnie węglem. Skrzydła sklejone. Łączenie połówek stery – pręt stalowy. -> Zawias został wycięły skalpelem -> Pionowy bez wzmocnień.
tomo24 Opublikowano 29 Kwietnia 2011 Autor Opublikowano 29 Kwietnia 2011 Przyszła kolej na malowanie. Góra skrzydła (Kolor POLISH KHAKI) Różne położenie szachownic na górnej części skrzydła nie jest błędem. Tak ma być;p Dól (kolor POLIS BLUE II) Szachownice malowane biały - korektor, czerwony PACTRA. Już z podziałem blach. Bardzo dużo z tym roboty, ale myślę że warto. Pomalowany kadłub. W celu łatwiejszego demontażu silnika, trójkąt został przymocowany do kawałka płytki laminatowej. Następnie płytka przy użyciu wkrętów została dokręcona do sklejkowego łoża, które jest przyklejone do modelu klejem CA. Wykonanie gondoli. Miejsce strzelca i bombardiera zajął regulator. By model lepiej wyglądał w kabinie strzelca pojawi się karabin. Karabin w odpowiedniej skali zakupiłem w markecie za ok 10zł w komplecie z żołnierzykiem. Tak wyglądał na początku. Po odcięciu zbędnych części. Magazynek wykonałem z zakrętki. Suwmiarką zaznaczyłem okrąg, który następnie wyciąłem. Tak wygląda jeszcze nie pomalowany. Karabin już trochę przypomina ten, który znajdował się w samolocie. Pierwsza część maski pomalowana kolorem trochę przypominającym ten z oryginału. Porównanie do IAR-a Uploaded with ImageShack.us W całości. Wyposarzenie W locie I ostatnie zdjęcie ze mną Uploaded with ImageShack.us
tomo24 Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Autor Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Film z walki mojego karasia z modelem PawłaG: [vimeo] [/vimeo] Podsumowując model jest dość szybki i bardzo zwrotny dzięki krótkiemu ogonowi. Trzeba będzie jeszcze poeksperymentować z wyważeniem ale model i tak lata świetnie. Jest dość mały i lekki w porównaniu do innych modeli esa ale jest także wytrzymały dzięki czemu nie ustępuje reszcie Fundusze przeznaczone na model: Płyta epp 2cm: 29,90zł Płyta epp 8mm: 12,50zł Ca + przyspieszacz: 17zł Skrzydła: 30zł Pręty węglowe: 8zł Farby PACTRA: 15zł Serwa: 45zł Silnik: 35zł Pakiet: 50zł Regulator: 30zł Smigła: 2.20zł za sztukę Marker: 3zł Podobnie jak u całej reszty kwota wydana na model to jakieś 300zł. Uważam, że więcej osób powinno robić modele własnoręcznie. Satysfakcja że: "TO LATA!!" jest ogromna :jupi:
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.