Skocz do zawartości

tomo24 - kat. Junior - PZL. 23 "Karaś"


tomo24

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Postanowiłem wykonać „Karasia” dlatego że w walkach ESA jest bardzo mało polskich konstrukcji.

Pierwszy prototyp został oblatany w roku 1934. Był on wyposażony w angielski gwiazdowy silnik Bristol Pegasus IIM o mocy 590 KM. Wzorem do konstrukcji seryjnej stał się trzeci prototyp. Zbudowano 40 egzemplarzy PZL.23A. Jednak i w tym modelu silnik okazał się być zawodny. W wariancie „B” zamontowano silnik Bristol "Pegaz" VIII o mocy 710 KM. W latach 1936 do 1938 wyprodukowano 240 sztuk samolotu w wersji PZL.23B. „Karasie” stanowiły uzbrojenie eskadr bombowych i rozpoznawczych. Podczas walki samolot ten w znaczącym stopniu odstawał pod względem prędkości i manewrowości od samolotów wroga. Największy nalot wykonały samoloty PZL.23 wchodzące w skład 64 i 65 eskadry bombowej 2 września bombardując niemieckie kolumny pancerne w rejonie Truskolasów i Wręczycy Wielkiej. 17 Karasi z których każdy zabrał ładunek 600 kg bomb, zbombardowało i ostrzelało z wysokości 600-700 metrów długą na kilkanaście kilometrów kolumnę pojazdów nieprzyjaciela. Bezpośrednio nad celem zostały zestrzelone trzy samoloty. W drodze powrotnej ciężko uszkodzone dwa PZL.23 lądowały w rejonie Radomska, trzy w okolicach Radomia, a cztery powróciły na lotnisko z rannymi i martwymi lotnikami. Jedenaście PZL.23B i około dwudziestu PZL.23A zostało ewakuowanych do Rumunii, gdzie zostały internowane przez tamtejsze władze, a później przejęte przez lotnictwo rumuńskie, w szeregach którego wzięły udział w walkach przeciwko ZSRR. Żaden z samolotów nie powrócił do kraju po wojnie, a wszystkie ocalałe maszyny zostały złomowane. Ostatni latał w Rumunii do 1946 roku.

 

Dane:

Rozpiętość 13,95 m

Długość 9,68 m

Wysokość 3,30 m

Powierzchnia nośna 26,80 m?

 

Masa :

Własna 1980 kg

Startowa 2893 kg

 

Osiągi :

Prędkość maks. na wysokości 3650 m: 319 km/h

Prędkość minimalna 110 km/h

Prędkość wznoszenia 6,7 m/s

na wysokość 2000 m:

4 min 45 s

Pułap 7300 m

Zasięg 1260 km

 

Uzbrojenie :

– 1 × karabin maszynowy wz.33 kal. 7,92 mm

- 2 × karabin maszynowy Vickers F kal. 7,7 mm

- 700 kg bomb (6 × 100 kg i 2 × 50 kg)

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Podstawowe dane modelu:

rozpiętość - 800mm

długość – ok 580mm

 

Konstrukcja:

-> kadłub: 4 warstwy epp 20mm sklejone ze sobą i następnie z nich wycięty kształt kadłuba

-> skrzydła: wycinane termiczne z epp

-> stateczniki: z epp 8mm

 

Planowane wyposażenie

-> silnik: EMAX GF 2210/20

-> regulator: HK 25A

-> serwa: 3x HXT 900

 

I) Przygotowania:

Przygotowania rozpocząłem od zakupu potrzebnych materiałów. Kleje, narzędzia i materiały potrzebne przy budowie modelu:

-> Klej CA średni

-> Przyspieszacz do kleju CA

-> Ostrza do noży do tapet

-> EPP 20mm i 8mm

-> Marker, linijka, suwmiarka etc.

 

Budowę rozpocząłem od zapoznania się z planami i rozrysowania potrzebnych elementów do właściwej skali. Plany które służyły mi jako wzór:

Dołączona grafika

1) Rozrysowane elementy modelu:

 

:arrow: statecznik pionowy

Dołączona grafika

 

:arrow: statecznik poziomy

Dołączona grafika

 

:arrow: kadłub

Dołączona grafika

 

:arrow: goleń podwozia

Dołączona grafika

 

:arrow: wręgi

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

II Budowa modelu

 

1)Klejenie kadłuba

-> Budowę rozpocząłem od wycięcia obrysu kadłuba i przeniesienia go na pianke.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

 

-> Kształt kadłuba odrysowałem na epp za pomocą markera.

Dołączona grafika

 

 

-> Następne warstwy wycinam wzorując się na pierwszej.

Dołączona grafika

 

 

-> Każdą warstwę wycinam z lekkim nadmiarem i następnie docinam to danego kształtu.

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

 

-> W 2 i 3 warstwie ( środkowe) wycinam otwór na wyposażenie.

Dołączona grafika

 

 

-> Bowden do steru wysokości zostanie puszczony wewnątrz kadłuba. Aby bowden mógł tak iść musiałem wyciąć w piance miejsce na niego. Pierwszym krokiem było nacięcie rowka w kształcie „V” na głębokość ok. 3mm ( średnica bowdenu).

Dołączona grafika

 

 

-> Nacięty materiał wydłubałem za pomocą śrubokręta.

Dołączona grafika

 

 

-> Tak wyglądają wszystkie części kadłuba gotowe do sklejenia.

Dołączona grafika

 

 

-> A tak po sklejeniu.

Dołączona grafika

...........................................................................................................

 

Obróbka kadłuba.

 

-> By móc wykonać maskę silnika do kadłuba dokleiłem z każdej strony pasek epp o gr. 10mm.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

 

-> Za pomocą suwmiarki zaznaczyłem okrąg na materiale.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

 

-> Odciąłem zbędną piankę i maska nabrała kształtów. Mordka wstępnie obrobiona nożem.

Dołączona grafika

 

 

-> Według narysowanych linii odciąłem zbędne epp i wyszedł zarys kadłuba.

Dołączona grafika

 

 

-> Ogon został wstępnie zaokrąglony nożem.

Dołączona grafika

 

 

-> Zaokrąglenia na kadłubie wykonałem ścinając lekko piankę ostrzem, a następnie prasowałem żelazkiem.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

 

-> Tak wygląda wstępnie obrobiony kadłub.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

.....................................................................................

 

-> Gdy kadłub jest już prawie skończony przyszedł czas na skrzydła. Płaty zakupiłem u p. Marka Rokowskiego / napolskimniebie.pl / Bardzo szybkie i tanie wykonanie.

Dołączona grafika

 

 

-> Aby skrzydła można było przymocować do kadłuba należy wyciąć w nim miejsce na skrzydło. Na kawałku tektury odrysowałem profil skrzydła. Wycięty szablon przymocowałem do kadłuba ( w celu zachowania odpowiednich kątów najpierw zostały wyznaczone linie na kadłubie).

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

 

-> Tak wygląda kadłub ze skrzydłami.

Dołączona grafika

 

 

-> Aby model bardziej przypominał Karasia postanowiłem zrobić skrzydła ze wzniosem. W tym celu musiałem odciąć od każdej połówki ok. 13cm.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

 

-> Dwa centropłaty należy ze sobą skleić ( bez wzniosu).

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

 

-> Ze względy że lotki będą tylko na (uszach) musiałem zakleić szczeliny w centropłacie.

Dołączona grafika

 

 

-> Na odpowiednio dociętym kawałku epp odrysowuje wielkość szczeliny. Następnie wklejam klina na miejsce.

Dołączona grafika

 

 

-> Aby skrzydło nie było kanciaste zaokrąglam końcówki.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

 

-> Następnie przyszła pora na montaż serw w skrzydłach. Zacząłem od odrysowania kształtu na skrzydle. Lutownicą pistoletową „wyciąłem” w skrzydle miejsce na serwo.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

 

-> Skrzydło sklejone. Dla usztywnienia wkleiłem pręty węglowe 1,5mm.

Dołączona grafika

 

 

-> Stateczniki są wykonane z epp 8mm. Statecznik poziomy wzmocniony obustronnie węglem. Skrzydła sklejone. Łączenie połówek stery – pręt stalowy.

Dołączona grafika

 

 

-> Zawias został wycięły skalpelem

Dołączona grafika

 

 

-> Pionowy bez wzmocnień.

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie później...

Przyszła kolej na malowanie.

Góra skrzydła (Kolor POLISH KHAKI) Różne położenie szachownic na górnej części skrzydła nie jest błędem. Tak ma być;p

Dołączona grafika

 

Dól (kolor POLIS BLUE II)

Dołączona grafika

 

Szachownice malowane biały - korektor, czerwony PACTRA.

 

Już z podziałem blach. Bardzo dużo z tym roboty, ale myślę że warto.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

Pomalowany kadłub.

Dołączona grafika

 

W celu łatwiejszego demontażu silnika, trójkąt został przymocowany do kawałka płytki laminatowej.

Dołączona grafika

 

Następnie płytka przy użyciu wkrętów została dokręcona do sklejkowego łoża, które jest przyklejone do modelu klejem CA.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

 

Wykonanie gondoli. Miejsce strzelca i bombardiera zajął regulator.

Dołączona grafika

 

By model lepiej wyglądał w kabinie strzelca pojawi się karabin.

Karabin w odpowiedniej skali zakupiłem w markecie za ok 10zł w komplecie z żołnierzykiem.

Tak wyglądał na początku.

Dołączona grafika

 

Po odcięciu zbędnych części.

Dołączona grafika

 

Magazynek wykonałem z zakrętki. Suwmiarką zaznaczyłem okrąg, który następnie wyciąłem.

Dołączona grafika

 

Tak wygląda jeszcze nie pomalowany.

Dołączona grafika

 

Karabin już trochę przypomina ten, który znajdował się w samolocie.

Dołączona grafika

 

Pierwsza część maski pomalowana kolorem trochę przypominającym ten z oryginału.

Dołączona grafika

 

Porównanie do IAR-a

Dołączona grafika

 

Uploaded with ImageShack.us

W całości.

Dołączona grafika

 

Wyposarzenie

Dołączona grafika

 

W locie

Dołączona grafika

Dołączona grafika

 

I ostatnie zdjęcie ze mną :)

Dołączona grafika

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Film z walki mojego karasia z modelem PawłaG:

[vimeo]

[/vimeo]

 

Podsumowując model jest dość szybki i bardzo zwrotny dzięki krótkiemu ogonowi. Trzeba będzie jeszcze poeksperymentować z wyważeniem ale model i tak lata świetnie. Jest dość mały i lekki w porównaniu do innych modeli esa ale jest także wytrzymały dzięki czemu nie ustępuje reszcie :)

 

 

 

Fundusze przeznaczone na model:

 

Płyta epp 2cm: 29,90zł

Płyta epp 8mm: 12,50zł

Ca + przyspieszacz: 17zł

Skrzydła: 30zł

Pręty węglowe: 8zł

Farby PACTRA: 15zł

Serwa: 45zł

Silnik: 35zł

Pakiet: 50zł

Regulator: 30zł

Smigła: 2.20zł za sztukę

Marker: 3zł

 

Podobnie jak u całej reszty kwota wydana na model to jakieś 300zł. Uważam, że więcej osób powinno robić modele własnoręcznie. Satysfakcja że: "TO LATA!!" jest ogromna :jupi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.