Skocz do zawartości

Messerschmitt Bf 109e - fotorelacja z budowy


Locke

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

 

Po chwilowej przerwie w budowie modeli mam 'na warsztacie' Messerschmitta bf109e. Dokładnie nie mogę powiedzieć która wersja "e", ponieważ plany z których korzystam, a także materiał : depron, nie pozwolą mi na zbudowanie idealnej makiety (mówiąc 'makiety' robionej z depronu mam na mysli taki model który po prostu da się rozpoznać)

 

Plany pobrałem ze strony : http://www.willingtons.com/mymac/mmacphome.htm

W oryginale plan jest w formacie A0, jednak podzieliłem go tak aby spokojnie wydrukować go na kartkach a4. Jak ktoś chce takie podzielone juz plany to pisać.

 

Model zaprojektowany pod speeda 400, ja jednak włożę mu dzwonka, albo coś w tym stylu. Regulator 25A, pakiet może 2s, może 3s, jeszcze nie wiem, ale z powodu krótkiego przodu będzie trzeba cięższy pakiet. Serwa 9 g, ruchomy ster wysokości i lotki, kierunek sobie odpuszcze.

 

wymiary:

 

100 cm rozpiętości

85 długości

500 - 600 g masy

 

Ogólnie cały model to depron 6 i 3 mm, ze wzmocnieniami z listw sosnowych i balsy. Skrzydła robię klasycznie jak to sie robi w depronowych modelach, stateczniki depron 6 mm.

Kadłub robię za to w inny sposób. Ciężko to opisać, także zobaczycie na zdjęciach.

 

 

 

 

Ok - przejdźmy do konkretnego opisu budowy:

 

Na początek wręgi, powycinane z szablonów, przerysowane na depron, wycięte, wyszlifowane. Łatwa robota.

 

Dołączona grafika

 

 

Z depronu wycięty obrys<?> kadłuba, taki kształt od boku. Do niego doklejam w odpowiednich miejscach wczesniej wycięte wręgi.

 

 

Dołączona grafika

 

 

Także łatwa robota, lecz do pewnego momentu. Dokleić te wręgi z jednej strony, mając położony ten 'obrys' na blacie jest łatwo, lecz wkleić je z drugiej strony to już strasznie wkurzająca czynność. Ciężko zrobić to tak aby było prosto, aczkolwiek pomagając sobie taśmą, recepturkami, szpilkami dałem rade. Tak to wygląda

 

 

Dołączona grafika

 

 

We wcześniej wyciętych miejscach na wręgach wkleiłem listewki sosnowe po obu stronach, obecnie schnie.

 

Komentować, krytykować, pisać co się nie podoba, pytać itp itd ;)

Opublikowano

Wszystko się ładnie i równo skleiło. Tak wygląda kadłub z wklejonymi listewkami 5x3 po obu stronach. Jako żę przed ich wklejeniem był strasznie giętki, to teraz jest nie do ruszenia, aż się zdziwiłem jak bardzo te listewki go wzmocniły - nie zauważałem wcześniej tego w modelach depronowych które składają się z 4 scianek.

 

Dołączona grafika

 

Następnie przemyślałem montaż serwa od steru wysokości, model ma strasznie krótki przód, co oznacza zapewne problemy z wyważeniem, także serwo mam zamiar zamontować stosunkowo blisko. Jeszcze musze rozrysować półke pod nie, tymczasem wiedząc gdzie chce je zamontować wkleiłem bowden.

Na zdjęciu to czerwono - żółte coś to depron.

 

Dołączona grafika

 

Przejdźmy do wyjaśnienia czym jest to 'coś'. 3mm depron okleiłem taśmą pakową - nie miałem w tym momencie przezroczystej - dlatego zrobiłem to kolorową. Tym właśnie kawałkiem depronu oklejam do okoła kadłub, część za spływem skrzydła do ostatniej wręgi. Zaczynam od dołu przyklejając do krawędzi 'obrysu', kończąc po obklejeniu całości z powrotem na nim. Taśma jak wiadomo zabezpiecza przed pęknięciem, dodatkowo pomagam sobie wyginać suszarką.

 

Dołączona grafika

 

 

Pomiędzy 1 a 2 wręgą od przodu kadłuba robię wycięcie, w które wklejam balsę 3mm. Wspiera się ona na listewkach i 'obrysie'. Widać to na powyższym zdjęciu.

Opublikowano

lukasz k tak, oderwałem taśme.

 

Dołączona grafika

 

Rozrysowałem sobię półke na serwo od steru wysokości . Materiał - balsa 3 mm - w miejscach otworów na śruby zalałem ją CA. Wkleiłem ją w kadłub.

 

Dołączona grafika

 

Zastanawiałem się co z ogonem. Doszedłem do wniosku że nie będe sklejał depronu i szlifował do kształtu kadłuba, bo kilka warstw trzeba by było ze sobą skleić, a to pociąga za sobą duże zużycie kleju i co za tym idzie większą wage.

A większa waga na ogonie mi się stanowczo nie podoba. Zastąpiłem depron styropianem.

 

Dołączona grafika

Opublikowano

Ładnie i czysto budujesz co bardzo mi sie podoba:). Będę zaglądał bo szykuje sie bardzo fajny model. Szkoda tylko że nie robisz SK, jak w prawdziwym samolocie....

  • 1 miesiąc temu...
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Dobra, pasowałoby coś ruszyć z robotą.

Dociąłem i wstępnie przeszlifowałem styropian na ogonie.

 

Dołączona grafika

Ze sklejki 3 mm wyciąłem przednią wręge, do której przykręce w przyszłości silnik.

Przednią część kadłuba okleiłem depronem 3 mm, klejenie za pomocą pianki montażowej (sprawdzony patent)

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

Opublikowano

jak na razie rewelacja ... śledzę ostro !! co do patentu z pianki mógłbyś nieco więcej napisać? przymierzam się do tego wszelkie info mile widziane co do patentów, patencików :)

Opublikowano

Pianka działa na takiej samej zasadzie jak Soudal D4B4, czyli rozpręża się. A jako że powiększa się kilku krotnie więcej niż soudal, przy okazji wzmacnia połączenie.

Dołączona grafika

Opublikowano

Klejem polimerowym.

 

 

Dokleiłem do 'przodu' dwa kawałki styroduru o grubości 3 cm i jeden kawałem depronu 6 mm.

Wyglądało to tak:

 

Dołączona grafika

 

Po małej obróbce tak :

 

Dołączona grafika

 

Żeby w końcu efekt wyszedł taki :

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

  • 2 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.