Locke Opublikowano 28 Grudnia 2010 Opublikowano 28 Grudnia 2010 Witam. Po chwilowej przerwie w budowie modeli mam 'na warsztacie' Messerschmitta bf109e. Dokładnie nie mogę powiedzieć która wersja "e", ponieważ plany z których korzystam, a także materiał : depron, nie pozwolą mi na zbudowanie idealnej makiety (mówiąc 'makiety' robionej z depronu mam na mysli taki model który po prostu da się rozpoznać) Plany pobrałem ze strony : http://www.willingtons.com/mymac/mmacphome.htm W oryginale plan jest w formacie A0, jednak podzieliłem go tak aby spokojnie wydrukować go na kartkach a4. Jak ktoś chce takie podzielone juz plany to pisać. Model zaprojektowany pod speeda 400, ja jednak włożę mu dzwonka, albo coś w tym stylu. Regulator 25A, pakiet może 2s, może 3s, jeszcze nie wiem, ale z powodu krótkiego przodu będzie trzeba cięższy pakiet. Serwa 9 g, ruchomy ster wysokości i lotki, kierunek sobie odpuszcze. wymiary: 100 cm rozpiętości 85 długości 500 - 600 g masy Ogólnie cały model to depron 6 i 3 mm, ze wzmocnieniami z listw sosnowych i balsy. Skrzydła robię klasycznie jak to sie robi w depronowych modelach, stateczniki depron 6 mm. Kadłub robię za to w inny sposób. Ciężko to opisać, także zobaczycie na zdjęciach. Ok - przejdźmy do konkretnego opisu budowy: Na początek wręgi, powycinane z szablonów, przerysowane na depron, wycięte, wyszlifowane. Łatwa robota. Z depronu wycięty obrys<?> kadłuba, taki kształt od boku. Do niego doklejam w odpowiednich miejscach wczesniej wycięte wręgi. Także łatwa robota, lecz do pewnego momentu. Dokleić te wręgi z jednej strony, mając położony ten 'obrys' na blacie jest łatwo, lecz wkleić je z drugiej strony to już strasznie wkurzająca czynność. Ciężko zrobić to tak aby było prosto, aczkolwiek pomagając sobie taśmą, recepturkami, szpilkami dałem rade. Tak to wygląda We wcześniej wyciętych miejscach na wręgach wkleiłem listewki sosnowe po obu stronach, obecnie schnie. Komentować, krytykować, pisać co się nie podoba, pytać itp itd
Reinus Opublikowano 29 Grudnia 2010 Opublikowano 29 Grudnia 2010 Podgon robote bo czekamy na dalsze prace
Locke Opublikowano 30 Grudnia 2010 Autor Opublikowano 30 Grudnia 2010 Wszystko się ładnie i równo skleiło. Tak wygląda kadłub z wklejonymi listewkami 5x3 po obu stronach. Jako żę przed ich wklejeniem był strasznie giętki, to teraz jest nie do ruszenia, aż się zdziwiłem jak bardzo te listewki go wzmocniły - nie zauważałem wcześniej tego w modelach depronowych które składają się z 4 scianek. Następnie przemyślałem montaż serwa od steru wysokości, model ma strasznie krótki przód, co oznacza zapewne problemy z wyważeniem, także serwo mam zamiar zamontować stosunkowo blisko. Jeszcze musze rozrysować półke pod nie, tymczasem wiedząc gdzie chce je zamontować wkleiłem bowden. Na zdjęciu to czerwono - żółte coś to depron. Przejdźmy do wyjaśnienia czym jest to 'coś'. 3mm depron okleiłem taśmą pakową - nie miałem w tym momencie przezroczystej - dlatego zrobiłem to kolorową. Tym właśnie kawałkiem depronu oklejam do okoła kadłub, część za spływem skrzydła do ostatniej wręgi. Zaczynam od dołu przyklejając do krawędzi 'obrysu', kończąc po obklejeniu całości z powrotem na nim. Taśma jak wiadomo zabezpiecza przed pęknięciem, dodatkowo pomagam sobie wyginać suszarką. Pomiędzy 1 a 2 wręgą od przodu kadłuba robię wycięcie, w które wklejam balsę 3mm. Wspiera się ona na listewkach i 'obrysie'. Widać to na powyższym zdjęciu.
Łukasz K. Opublikowano 30 Grudnia 2010 Opublikowano 30 Grudnia 2010 No ale będziesz zrywał tą taśmę?Wogółe b.czysto to wszystko robisz.
Locke Opublikowano 30 Grudnia 2010 Autor Opublikowano 30 Grudnia 2010 lukasz k tak, oderwałem taśme. Rozrysowałem sobię półke na serwo od steru wysokości . Materiał - balsa 3 mm - w miejscach otworów na śruby zalałem ją CA. Wkleiłem ją w kadłub. Zastanawiałem się co z ogonem. Doszedłem do wniosku że nie będe sklejał depronu i szlifował do kształtu kadłuba, bo kilka warstw trzeba by było ze sobą skleić, a to pociąga za sobą duże zużycie kleju i co za tym idzie większą wage. A większa waga na ogonie mi się stanowczo nie podoba. Zastąpiłem depron styropianem.
Capriman Opublikowano 30 Grudnia 2010 Opublikowano 30 Grudnia 2010 Ładnie i czysto budujesz co bardzo mi sie podoba:). Będę zaglądał bo szykuje sie bardzo fajny model. Szkoda tylko że nie robisz SK, jak w prawdziwym samolocie....
cacu24 Opublikowano 6 Lutego 2011 Opublikowano 6 Lutego 2011 ja byłbym chętny na te plany w kartkach a4
Locke Opublikowano 13 Lutego 2011 Autor Opublikowano 13 Lutego 2011 Sory że tak długo, nie zauważyłem Twojego postu. http://www.speedyshare.com/files/26850517/109.zip
Locke Opublikowano 5 Marca 2011 Autor Opublikowano 5 Marca 2011 Dobra, pasowałoby coś ruszyć z robotą. Dociąłem i wstępnie przeszlifowałem styropian na ogonie. Ze sklejki 3 mm wyciąłem przednią wręge, do której przykręce w przyszłości silnik. Przednią część kadłuba okleiłem depronem 3 mm, klejenie za pomocą pianki montażowej (sprawdzony patent)
emem18 Opublikowano 7 Marca 2011 Opublikowano 7 Marca 2011 jak na razie rewelacja ... śledzę ostro !! co do patentu z pianki mógłbyś nieco więcej napisać? przymierzam się do tego wszelkie info mile widziane co do patentów, patencików
Locke Opublikowano 8 Marca 2011 Autor Opublikowano 8 Marca 2011 Pianka działa na takiej samej zasadzie jak Soudal D4B4, czyli rozpręża się. A jako że powiększa się kilku krotnie więcej niż soudal, przy okazji wzmacnia połączenie.
emem18 Opublikowano 9 Marca 2011 Opublikowano 9 Marca 2011 a tak ogólnie to czym to kleisz ? prócz pianki
Locke Opublikowano 11 Marca 2011 Autor Opublikowano 11 Marca 2011 Klejem polimerowym. Dokleiłem do 'przodu' dwa kawałki styroduru o grubości 3 cm i jeden kawałem depronu 6 mm. Wyglądało to tak: Po małej obróbce tak : Żeby w końcu efekt wyszedł taki :
Joey Opublikowano 22 Marca 2011 Opublikowano 22 Marca 2011 Po prostu pięknie nie mogę się doczekać kolejnych zdjęć i relacji z budowy
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.