Matkas Opublikowano 30 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 30 Grudnia 2010 Witam wszystkich w mojej relacji! Postanowiłem zbudować coś nietypowego, a mianowicie model D’XXIII z holenderskiej wytwórni lotniczej Fokker. Konstrukcja wzbudziła duże zainteresowanie w 1939 roku, ze względu na swoją budowę. Samolot ten ma 2 silniki, które są umieszczone w dosyć nietuzinkowy sposób, a mianowicie pierwszy na dziobie, zaś drugi na końcu kadłuba. Pierwszy lot tego prototypu odbył się 30 maja 1939 roku. Samolot wylądował bezpiecznie, lecz silnik, którego użyto był za słaby. Fokker zaczął rozważać zakup silników Ross-Royce’a, lecz podczas inwazji Trzeciej Rzeszy na Holandię w 1940 roku, ten jedyny prototyp uległ zniszczeniu. Najważniejsze dane techniczne prototypu: Rozpiętość: 11,50 m Długość: 10,20 m Wysokość: 3,80 m Powierzchnia nośna: 18,50 m? Masa własna: 2180 kg Dane techniczne modelu: Rozpiętość: 85cm Długość: 74cm Wysokość: 15cm Powierzchnia nośna: 14,2 dm? Masa własna: Jeszcze nie wiadomo Największym problemem jest to, że nigdzie nie ma planów modelarskich. Po chwili ‘googlowania’ znalazłem rzuty, które właśnie wykorzystam do budowy. Oczywiście najpierw je przeskaluje. Spróbuję stworzyć 2 modele, pierwszy jako prototyp, aby sprawdzić czy poleci, natomiast drugi będzie już modelem, który mam nadzieję, będzie latał Usunę w Nim wszystkie błędy jakie będzie miał poprzednik. Pozdrawiam, Mateusz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Matkas Opublikowano 15 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Kwietnia 2011 Witam, Samolot sklejałem już od pewnego czasu, ale z powodu braku czasu, strasznie powoli to szło. Aktualnie czekam na paczkę z HK z osprzętem. Mam nadzieję, że dojdzie przed czasem. Materiały Wydrukowanie planów Pierwszym etapem było wydrukowanie planów kadłuba i innych elementów(na zdjęciu kadłub od góry i lewej strony).Plany przeskalowałem z rzutów, które znalazłem w Internecie. Następnie nakleiłem lewy rzut na podkład pod panele 3mm. Dlaczego 3mm? W przyszłym czasie posłuży mi jako wzór, do wycięcia boków kadłuba w podkładzie 6-ścio milimetrowym. Aby odbić plany na podkład posłużyłem się grubym markerem. Zadziałał on w sposób w zupełności wystarczający: Wycinanie kadłuba Następnie obrysowałem linie odbite na podkładzie chudym cienkopisem, a później wyciąłem: W późniejszym czasie przerysowałem bok kadłuba na podkład 6mm, a następnie podwójnie wyciąłem. Dawniej używałem Izo-Flooru 6mm z Komfortu. Był on gładki z obu stron, bardzo dobrze się ciął i kształtował. Niestety zlikwidowali sklep, i byłem zmuszony zakupić podkład w LeroyMerlin. Niestety nie jest on nawet w połowie tak dobry jak ten, który miałem. Strasznie źle się Go tnie. Czasami, nawet się go nie tnie, a rwie, czego nie można powiedzieć o tym poprzednim. Wręgi w kadłubie Idąc dalej zaznaczyłem od środka kadłuba, gdzie będą ‘wręgi’: Wyciąłem wręgi(niestety nie mam tego ujętego. Ostatnim czasem mój telefon nie zapisuje wszystkich zdjęć, które robi, a wynik z tego taki, że moja relacja, będzie nie taka jak chciałem…), a następnie nakleiłem je do kadłuba Niestety nie mam zdjęć z czasu klejenia się kadłuba. Kiedy kadłub był już w całości postanowiłem wzmocnić Jego środek za pośrednictwem kleju polimerowego i taśmy do regipsów. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, gdyż podczas uderzenia w ziemie kadłub zgniata się, a nie rozlatuje na milion kawałków. Pocięta taśma na odpowiednie długości: Taśma przyklejona już do kadłuba: A tak wyglądał kadłub po tym wszystkim: Niestety źle wyciąłem otwory na skrzydła, i postanowiłem dorobić 2 nowe boki i przykleić je do już istniejących. Wbrew pozorom jest to dobre rozwiązanie, gdyż wzmacnia kadłub i będe mógł Go lepiej wyszlifować(większa powierzchnia). Nowe boki kadłuba: Przyklejanie boków do kadłuba: Tak kadłub prezentuje się w chwili obecnej(bez oszlifowania i wszystkich elementów): A tak wraz ze skrzydełkami: Kadłub+skrzydła ważą razem 90g. Edit Następną czynnością było przyklejenie skrzydeł do kadłuba. Do tego wykorzystałem ponownie taśmę do regipsów i klej polimerowy. Po odpowiednim wyrównaniu skrzydłem przykleiłem je z zewnątrz i w wewnątrz: Uploaded with ImageShack.us edit: 29.04Wzmocnienie wręg Wręgi dotychczas były za słabe, aby przymocować do nich silnik, więc postanowiłem je wzmocnić. Zapomniałem, że podczas powodzi zalało mi sklejke, więc byłem zmuszony użyć twardej balsy, którą znalazłem w czeluściach mego pokoju Tak wręga wyglądała przed pracą: Pierwszym etapem było wycięcie balsy o odpowiedniej wielkości: Idąc dalej przykleiłem je do wręgi z podkładu pod panele: Następnie postanowiłem wzmocnić ją jeszcze moją ulubioną tasmą do regipsów :jupi: i materiałem do łatania zderzaków. Tato kiedyś kupił, nie przydało się to przejąłem ten materiał A tak wygląda efekt końcowy podczas klejenia i bez oczyszczenia stylistycznego: edit: 29.04Zamykanie kadłuba: Postanowiłem zamknąć dolną część kadłuba za pomocą materiału, który dotychczas używałem, czyli IzoFlooru. Początkowo wyciąłem odpowiedniej szerokości i długości paski: A następnie przykleiłem je za pomocą kleju polimerowego: Stateczniki ---------------------------------------------------------------------------------------------------- W między czasie postanowiłem stworzyć stateczniki. Zacząłem od naklejenia planów na podkład i przerysowania linii na materiał: Tak prezentuje się wycięty statecznik: To samo zrobiłem z statecznikiem pionowym: Następnie oszlifowałem nierówności za pomocą papieru ściernego. ------------------------------------------------------------------------ Podsumowanie -Podkład pod panele 6mm rowkowany strasznie ciężko się tnie. Jest owiele słabszy od gładkiego. Możemy go zakupić w Leroy Merlin. -Dobrym sposobem na odbijanie planów na materiał jest obrysowywanie ich markerem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Matkas Opublikowano 16 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Kwietnia 2011 Skrzydła Wczoraj otrzymałem przesyłkę ze skrzydłami, które wyciąłem za pośrednictwem użytkownika Hornet20(bardzo dziękuje za wycięcie!). Na skrzydła składają się elementy: -Lewy płat -Centro płat -Prawy płat Na zdjęciu są 2 pary skrzydeł i 3 centropłaty(Uszkodzenie widoczne na zdjęciu zostało spowodowane ogromnym podmuchem powietrza,który został wywołany przechodzącym psem. W skutek tego centropłat wpadł w korkociąg, wypadł z moich rąk i uderzył w przestrzeń pod spodem, czyli drewnianą podłoge. Uszkodzony odłamek został pochłonięty i nigdy więcej Go już nie widziano :crazy: Następnie przy użyciu kleju polimerowego posmarowałem boczne powierzchnie płatów i przykleiłem do centropłata. Na zdjęciu widoczne elementy podczas klejenia: Tak skrzydła prezentują się po sklejeniu Wycięcie lotek Pierwszym etapem w stworzeniu lotek jest ich wyznaczenie. Za pomocą cienkopisu zaznaczyłem linie cięcia: Następnie za pomocą skalpela wyciąłem lotke: Dalszym etapem było wyszlifowanie krawędzi lotki, aby mogła pracować w obydwie strony bez żadnego problemu: Kolejną częścią, którą musiałem zrobić było wycięcie zawiasów. Użyłem do tego dyskietki, której część nośna doskonale sprawuje się w tej roli: Następnie wyciąłem odpowiedniej wielkości paski z 'dysku': Na końcu za pomocą skalpela wykonałem małe otwory, aby klej mógł je swobodnie złapać podczas mocowania do lotek i skrzydeł: A tak lotka prezentuje się w całości: edit: 29.04Wycięcie miejsc na serwa Pierwszym etapem było odrysowanie otworu niewiele mniejszego od serwa na styrodur, Po co?Aby serwo wchodziło na ścisk i nie wypadało podczas lotu: A następnie wyciąłem wzdłuż namalowanych lini: Podsumowanie -Styrodur to bardzo kruchy materiał i należy się z nim obchodzić w łagodny sposób -Należy uważać na psy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Matkas Opublikowano 24 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2011 Gondolei edit w skrzydłach Gondole postanowiłem zrobić za pomocą IzoFlooru 6mm. Wyciąłem 8 części(4 na jedną gondole) i skleiłem ze sobą. Niestety nie mam zdjęć(telefon) z okresu wycinania, ale za to mam jedno podczas klejenia! Na elementy położyłem ciężarki, aby poszczególne warstwy dobrze skleiły się ze sobą. Następnie oszlifowałem części. Niestety klej powychodził z niektórych stron, i uniemożliwiał szlifowanie w niektórych miejscach. Polimer podczas tarcia robi się glutowaty :crazy: Następnie odrysowałem miejsce na skrzydło w gondoli: A z czasem za pomocą skalpela i nożyka do tapet wyciąłęm(tutaj klej również utrudniał prace) : edit: 29.04 Gondole trafiły na swoje miejsce. Najpierw założyłem je aby odmierzyć gdzie powinny się znaleźć: A następnie przykleiłem Podsumowanie -Klej polimerowy jest ciężki do obróbki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Matkas Opublikowano 29 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Kwietnia 2011 edit w każdym poście i Wyposażenie Wszystkie elementy zamówiłem z HK. Zamówiłem: -4 śmigła(2 na zapas) -2 Silniki TURNIGY Bell TR2410-12Y 1000kv Outrunner -2 Regulatory Hobbyking SS Series 25-30A ESC -4 serwa HobbyKing 928BB Servo 2.0kg/ 9g/ 0.13sec(Tutaj musze przyznać, że serwa są rewelacyjne. Turnigy TG9/HXT900 mogą sie schować!) -1 Pakiet Turnigy nano-tech 1800mah 3S 25~50C -2 Piasty Propeller Adapter (Colet Type) 3MM TURNIGY Bell TR2410-12Y 1000kv Outrunner Dimensions: 31 x 62mm Weight: 58g Power (W): 112 Turns: 12 Resistance: 205moh Idle Current: .9A Esc Required: 20A Lipoly: 2-3S Prop: 10x4.7SF Hobbyking SS Series 25-30A ESC Weight: 24g Size: 45x25x4mm Cells: 2-3S (Auto Detect) Max Current: 25A Burst: 30A BEC: 3A HobbyKing 928BB Servo 2.0kg/ 9g/ 0.13sec Model: HK-CS928BB Operating Voltage: 4.8V / 6.0V Operating Current: 200mA / 240mA Operating Speed: 0.14sec.60?/ 0.13sec.60? Stall Torque: 1.8kg.cm / 2.0kg.cm Size: 22.5X11.5X24.6mm(0.88"x0.45"x0.96") Weight: 9g Dead Band: ≤5uSec Operating Travel: 40?/one side pulse traveling 400us Potentiometer: 2 slider/Direct Drive Ball bearing: MR85 Gear: Plastic Connector wire: 215mm Operating Temperature Range: -20J+60J Serwo jest naprawdę niesamowite! Nie drży, jest szybkie, sprawdzę jeszcze w locie i zdam relacje! Turnigy nano-tech 1800mah 3S 25~50C Capacity: 1800mAh Voltage: 3S1P / 3 Cell / 11.1V Discharge: 25C Constant / 50C Burst Weight: 161g (including wire, plug & case) Dimensions: 115x35x21mm Balance Plug: JST-XH Discharge Plug: XT60 Turnigy 9X 2.4GHz 8Ch Receiver (V2) Dimensions: 52x35x15mm Weight: 18g Odbiornik już miałem, ale postanowiłem pokazać na czym latam: Specyfikacja zaczerpnięta z : http://hobbyking.com/hobbyking/store/index.rc Generalnie rzecz biorąc nie wiem czy zdąże ukończyć samolot na niedziele. Ostatnim czasem totalny brak czasu mnie znokautował i ciężko podłubać przy modelu... Nawet jeśli nie zdąże ukończyć samolotu na wyznaczony termin(Nie poddam się!) to postaram się Go ulotnić jak najszybciej! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Matkas Opublikowano 29 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Kwietnia 2011 Malowanie Schemat malowania: Samolot postanowiłem pomalować farbami akrylowymi. Zamówiłem je na allegro(9zł za sztuke) w 3 kolorach: Żółty,brązowy,zielony(pomylili się i wysłali szary, a czasu na odesłanie już nie było). Oto farby, którymi miałem zamiar psikać(i nawet kawałek psiknąłem niestety...): W czym rzecz? Otóż farby niby `akrylowe` postanowiły żreć pianke i uniemożliwić mi pomalowanie samolotu. Oto efekt jaki wywołuje popsikanie lakierem na styropianie: Jutro kolejna próba malowania tym razem normalnymi plakatówkami... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.