szymon_ Opublikowano 31 Grudnia 2010 Udostępnij Opublikowano 31 Grudnia 2010 Witam. W tym temacie chciałbym zaprezentować budowę modelu konkursowego Supermarine Spitfire.Wybrałem ten samolot, ponieważ ten model bardzo przypadł mi do gustu, a jego historia jest bujna w ciekawe informacje. Od razu powiem że samolot będzie wykonany z depronu. Podstawowe dane modelu: Data oblotu 5 marca 1936 Lata produkcji sierpień 1938 Egzemplarze 20 351 w tym 1556 Mk I (z czego 30 przebudowano na Mk IB) Dane techniczne Napęd 12-cylindrowy chłodzony cieczą Rolls-Royce Merlin II lub III Moc 1 030 KM Wymiary Rozpiętość 11,22 m Długość 9,11 m Wysokość 3,47 m Powierzchnia nośna 22,48 m? Masa Własna 2 182 kg Startowa 2 624 kg Osiągi Prędkość maks. 582 km/h na pułapie 5790 m Prędkość przelotowa 338 km/h Prędkość wznoszenia wznoszenie początkowe 771 m/min czas wznoszenia na 6 096 m 9 min 24 s Pułap 9 723 m Zasięg 636 km Historia Jeden z najsłynniejszych samolotów myśliwskich II wojny światowej – brytyjski Spitfire został zaprojektowany w wytwórni Supermarine przez znanego konstruktora głośnych w latach trzydziestych rekordowych wodnosamolotów - inż. Reginalda Josepha Mitchella. W 1931 Ministerstwo Lotnictwa wydało wymagania nr F7/30 na nowy samolot myśliwski. W odpowiedzi na to wytwórnia Supermarine opracowała maszynę oznaczoną jako Typ 224. Był to całkowicie metalowy dolnopłat, ze stałym podwoziem, napędzany najmocniejszym wtedy silnikiem Rolls Royce Goshawk z kondensacyjnym systemem chłodzenia na skrzydłach, który sprawiał duże problemy. Osiągi samolotu nie były lepsze od konkurentów. Maszynę tę w 1935 roku nazwano Spitfire. Konkurs wtedy wygrał i wszedł do produkcji Gloster Gladiator. W lecie 1934 roku rozpoczęto prace nad poprawą osiągów maszyny, maszynie w ten sposób powstałej nadano oznaczenie Typ 300. Postanowiono zastosować nowy silnik PV12, późniejszy Merlin. Podwozie miało być chowane, cieńsze skrzydło o eliptycznym obrysie i kabinę z owiewką oraz pracujące pokrycie. W oparciu o tak poprawiony projekt Ministerstwo Lotnictwa wydało nowe wymagania nr F37/34 i F10/35. Jeszcze w 1935 roku samolot miał mieć powierzchniowy system chłodzenia ale zamieniono go na nowy typ chłodnicy. Moja relacja będzie się składała z dwóch działów. Z pierwszego, w którym umieszczę dokładną relacje z budowy modelu oraz drugiego, pokazującego efekty pracy w postaci zdjęć z lotu, opisu wrażeń i odczuć z lotu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szymon_ Opublikowano 18 Lutego 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2011 1. Plany Kadłub będzie zrobiony z kilku wręg z depronu 6mm oraz dwóch przedłużonych z góry i z dołu połówek. Zrobiłem to z rysunku od jednego z balsowych zestawów modelu. Skrzydła wykonam podobnie, tylko żeberka z 6mm. a poszycie górne i dolne skrzydła z 3mm. 2. Wyposażenie Silnik Tower Pro 2408-21T Gold/Silver 3 serwa Tower Pro 9gr Regulator 33A Pakiet 3s 1100mAh Odbiornik od aparatury Pelikan Cadet4 3. Pierwsze kroki Zacząłem od wklejania wręg do kadłuba. Niestety nie zrobiłem zdjęć z tego etapu. Później wrzucę zdjęcie całości. Stateczniki zostały zrobione z dwóch warstw depronu 3mm. Skrzydła złączone razem łącznikami ze sklejki 3mm. mozowane za gumkach. wręga silnikowa również z tej samej sklejki. daję zdjęcie pokazujące całość. Uploaded with ImageShack.us Przepraszam za tak małą liczbę zdjęć, i proszę o wyrozumiałość bo to mój pierwszy model esa. 4. Zawiasy z taśmy przeźroczystej. Tutaj nie będe się rozwlekał. Dodam zdjęcia pomalowanego samolotu i wtedy wdrożę szczegóły. Jest to niestety duża różnica czasowa między ostatnim zdjęciem, ale postaram się udokumentować szczegóły i wszystko co zrobiłem. Niedługo kolejna porcja zdjęć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szymon_ Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Tutaj kolejne zdjęcie: Tym razem od dołu. Pomalowane farbą humbrol, a linie podziału blach cienkim markerem. Jednak wszystko wyprzedziłem. Nie zrobiłem zdjęć skrzydła podczas budowy, ani kadłuba co było dużym błędem. Po sklejeniu skrzydła wyszlifowałem papierem ściernym krawędź natarcia. W miejscach klejenia kadłuba zrobiłem to samo. Już miałem powierzchnię gotową do malowania. Na serwa wytopiłem miejsca za pomocą lutownicy i przykleiłem klejem CA. Jak widać na zdjęciu, maska jest zamknięta. Później dodam jeszcze kilka zdjęć przedstawiających rozmieszczenie elektroniki i wyposażenia wnętrza. Na dzisiaj to tyle. Postaram się wzbogacić mój temat w najbliższych krokach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pyton Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2011 planujesz jakąs osłone silnika? przydała by sie :wink: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szymon_ Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Przydałaby się. Ten silnik trochę wystaje. Spróbuję coś wyskrobać i wrzucę fotkę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szymon_ Opublikowano 24 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Kwietnia 2011 Witam dzisiaj. Przedstawię rozmieszczenie elektroniki w samolocie. Tutaj jeszcze bez pakietu. Tu silnik Bez maski. Będzie potrzebna przed oblotem. Tutaj zastosowałem 2 arkusze depronu 6mm. A o to kabinka heh Uploaded with ImageShack.us Lekko obrobiona jeszcze przed szlifowaniem I z młodszym plastikowym kolegą Postaram się jeszcze w najbliższym czasie nadrobić braki w zdjęcia i treść. Przesunąłem dźwignie lotek do krawędzi zgięcia i widzę dużą różnice wychyleń. Maj zbliża się dużymi krokami, a ja jeszcze muszę przebyć oblot i prace etsetyczne. Teraz włożę dużo pracy w model. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szymon_ Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2011 5 Wyszlifowałem kabinkę i pomalowałem ją. I nareszcie udało mi sie odbyć pierwszy lot. Filmu nie udało mi się nakręcić, ale postaram się jeszcze go dodać. Oto zdjęcia: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szymon_ Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2011 No cóż. Już prawie koniec czasu. Muszę nakręcić jeszcze film z walki. Teraz odczucia i kosztorys. Model w powietrzu bardzo sterowny i czuły (tak jak jegop oryginalny odpowiednik). Latało się nim bardzo przyjemnie, a przy tym szybko. Oblot odbył sie przy lekkim wietrze co i tak nie przeszkadało w pilotażu. Pomimo to, że samolot był robiony domowymi sposobami z depronu z castoramy i tak myślę że wyszedł nieźle. Ostateczna waga to ok. 380g czyli zmieściłem się w normach. Może jutro uda mi się nakręcić film co dokładnie zobrazuje mój lot. Kosztorys Silnik: 28zł Regulator 33A: 99zł Pakiet 3s 1100mAh: 54zł Serwa 9g 3 szuki: 45zł Bowdeny, dźwignie i inne liczę: 30zł Depron: 20zł Suma: 276zł Zmieściłem się w 300zł z czego jestem zadowolony. Relacja prawie dobiega końca, ale już życzę przeciwnikom powodzenia i pozdrawiam wszystkich uczestników. Zabawę z modelarstwem zacząłem niedawno, więc nie liczę na znaczne sukcesy. Jeśli odbędzie się kiedyś druga edycja konkursu na pewno wezmę udział. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szymon_ Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Jak już wspomniałem, relacja nie dobiegła jeszcze do końca. Po oblocie model doznał drobnych usterek, a tutaj przedstawiam rozwiązanie. Dodałem maskę silnika, przed kolejnym lotem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.