szymon_ Opublikowano 31 Grudnia 2010 Opublikowano 31 Grudnia 2010 Witam. W tym temacie chciałbym zaprezentować budowę modelu konkursowego Supermarine Spitfire.Wybrałem ten samolot, ponieważ ten model bardzo przypadł mi do gustu, a jego historia jest bujna w ciekawe informacje. Od razu powiem że samolot będzie wykonany z depronu. Podstawowe dane modelu: Data oblotu 5 marca 1936 Lata produkcji sierpień 1938 Egzemplarze 20 351 w tym 1556 Mk I (z czego 30 przebudowano na Mk IB) Dane techniczne Napęd 12-cylindrowy chłodzony cieczą Rolls-Royce Merlin II lub III Moc 1 030 KM Wymiary Rozpiętość 11,22 m Długość 9,11 m Wysokość 3,47 m Powierzchnia nośna 22,48 m? Masa Własna 2 182 kg Startowa 2 624 kg Osiągi Prędkość maks. 582 km/h na pułapie 5790 m Prędkość przelotowa 338 km/h Prędkość wznoszenia wznoszenie początkowe 771 m/min czas wznoszenia na 6 096 m 9 min 24 s Pułap 9 723 m Zasięg 636 km Historia Jeden z najsłynniejszych samolotów myśliwskich II wojny światowej – brytyjski Spitfire został zaprojektowany w wytwórni Supermarine przez znanego konstruktora głośnych w latach trzydziestych rekordowych wodnosamolotów - inż. Reginalda Josepha Mitchella. W 1931 Ministerstwo Lotnictwa wydało wymagania nr F7/30 na nowy samolot myśliwski. W odpowiedzi na to wytwórnia Supermarine opracowała maszynę oznaczoną jako Typ 224. Był to całkowicie metalowy dolnopłat, ze stałym podwoziem, napędzany najmocniejszym wtedy silnikiem Rolls Royce Goshawk z kondensacyjnym systemem chłodzenia na skrzydłach, który sprawiał duże problemy. Osiągi samolotu nie były lepsze od konkurentów. Maszynę tę w 1935 roku nazwano Spitfire. Konkurs wtedy wygrał i wszedł do produkcji Gloster Gladiator. W lecie 1934 roku rozpoczęto prace nad poprawą osiągów maszyny, maszynie w ten sposób powstałej nadano oznaczenie Typ 300. Postanowiono zastosować nowy silnik PV12, późniejszy Merlin. Podwozie miało być chowane, cieńsze skrzydło o eliptycznym obrysie i kabinę z owiewką oraz pracujące pokrycie. W oparciu o tak poprawiony projekt Ministerstwo Lotnictwa wydało nowe wymagania nr F37/34 i F10/35. Jeszcze w 1935 roku samolot miał mieć powierzchniowy system chłodzenia ale zamieniono go na nowy typ chłodnicy. Moja relacja będzie się składała z dwóch działów. Z pierwszego, w którym umieszczę dokładną relacje z budowy modelu oraz drugiego, pokazującego efekty pracy w postaci zdjęć z lotu, opisu wrażeń i odczuć z lotu.
szymon_ Opublikowano 18 Lutego 2011 Autor Opublikowano 18 Lutego 2011 1. Plany Kadłub będzie zrobiony z kilku wręg z depronu 6mm oraz dwóch przedłużonych z góry i z dołu połówek. Zrobiłem to z rysunku od jednego z balsowych zestawów modelu. Skrzydła wykonam podobnie, tylko żeberka z 6mm. a poszycie górne i dolne skrzydła z 3mm. 2. Wyposażenie Silnik Tower Pro 2408-21T Gold/Silver 3 serwa Tower Pro 9gr Regulator 33A Pakiet 3s 1100mAh Odbiornik od aparatury Pelikan Cadet4 3. Pierwsze kroki Zacząłem od wklejania wręg do kadłuba. Niestety nie zrobiłem zdjęć z tego etapu. Później wrzucę zdjęcie całości. Stateczniki zostały zrobione z dwóch warstw depronu 3mm. Skrzydła złączone razem łącznikami ze sklejki 3mm. mozowane za gumkach. wręga silnikowa również z tej samej sklejki. daję zdjęcie pokazujące całość. Uploaded with ImageShack.us Przepraszam za tak małą liczbę zdjęć, i proszę o wyrozumiałość bo to mój pierwszy model esa. 4. Zawiasy z taśmy przeźroczystej. Tutaj nie będe się rozwlekał. Dodam zdjęcia pomalowanego samolotu i wtedy wdrożę szczegóły. Jest to niestety duża różnica czasowa między ostatnim zdjęciem, ale postaram się udokumentować szczegóły i wszystko co zrobiłem. Niedługo kolejna porcja zdjęć.
szymon_ Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Autor Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Tutaj kolejne zdjęcie: Tym razem od dołu. Pomalowane farbą humbrol, a linie podziału blach cienkim markerem. Jednak wszystko wyprzedziłem. Nie zrobiłem zdjęć skrzydła podczas budowy, ani kadłuba co było dużym błędem. Po sklejeniu skrzydła wyszlifowałem papierem ściernym krawędź natarcia. W miejscach klejenia kadłuba zrobiłem to samo. Już miałem powierzchnię gotową do malowania. Na serwa wytopiłem miejsca za pomocą lutownicy i przykleiłem klejem CA. Jak widać na zdjęciu, maska jest zamknięta. Później dodam jeszcze kilka zdjęć przedstawiających rozmieszczenie elektroniki i wyposażenia wnętrza. Na dzisiaj to tyle. Postaram się wzbogacić mój temat w najbliższych krokach.
pyton Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Opublikowano 23 Kwietnia 2011 planujesz jakąs osłone silnika? przydała by sie :wink:
szymon_ Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Autor Opublikowano 23 Kwietnia 2011 Przydałaby się. Ten silnik trochę wystaje. Spróbuję coś wyskrobać i wrzucę fotkę.
szymon_ Opublikowano 24 Kwietnia 2011 Autor Opublikowano 24 Kwietnia 2011 Witam dzisiaj. Przedstawię rozmieszczenie elektroniki w samolocie. Tutaj jeszcze bez pakietu. Tu silnik Bez maski. Będzie potrzebna przed oblotem. Tutaj zastosowałem 2 arkusze depronu 6mm. A o to kabinka heh Uploaded with ImageShack.us Lekko obrobiona jeszcze przed szlifowaniem I z młodszym plastikowym kolegą Postaram się jeszcze w najbliższym czasie nadrobić braki w zdjęcia i treść. Przesunąłem dźwignie lotek do krawędzi zgięcia i widzę dużą różnice wychyleń. Maj zbliża się dużymi krokami, a ja jeszcze muszę przebyć oblot i prace etsetyczne. Teraz włożę dużo pracy w model.
szymon_ Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Autor Opublikowano 30 Kwietnia 2011 5 Wyszlifowałem kabinkę i pomalowałem ją. I nareszcie udało mi sie odbyć pierwszy lot. Filmu nie udało mi się nakręcić, ale postaram się jeszcze go dodać. Oto zdjęcia:
szymon_ Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Autor Opublikowano 30 Kwietnia 2011 No cóż. Już prawie koniec czasu. Muszę nakręcić jeszcze film z walki. Teraz odczucia i kosztorys. Model w powietrzu bardzo sterowny i czuły (tak jak jegop oryginalny odpowiednik). Latało się nim bardzo przyjemnie, a przy tym szybko. Oblot odbył sie przy lekkim wietrze co i tak nie przeszkadało w pilotażu. Pomimo to, że samolot był robiony domowymi sposobami z depronu z castoramy i tak myślę że wyszedł nieźle. Ostateczna waga to ok. 380g czyli zmieściłem się w normach. Może jutro uda mi się nakręcić film co dokładnie zobrazuje mój lot. Kosztorys Silnik: 28zł Regulator 33A: 99zł Pakiet 3s 1100mAh: 54zł Serwa 9g 3 szuki: 45zł Bowdeny, dźwignie i inne liczę: 30zł Depron: 20zł Suma: 276zł Zmieściłem się w 300zł z czego jestem zadowolony. Relacja prawie dobiega końca, ale już życzę przeciwnikom powodzenia i pozdrawiam wszystkich uczestników. Zabawę z modelarstwem zacząłem niedawno, więc nie liczę na znaczne sukcesy. Jeśli odbędzie się kiedyś druga edycja konkursu na pewno wezmę udział.
szymon_ Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Autor Opublikowano 30 Kwietnia 2011 Jak już wspomniałem, relacja nie dobiegła jeszcze do końca. Po oblocie model doznał drobnych usterek, a tutaj przedstawiam rozwiązanie. Dodałem maskę silnika, przed kolejnym lotem.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.