Gość mirekf3a Opublikowano 4 Lutego 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Lutego 2011 Witam, Od dłuższego czasu przymierzałem sie do stworzenia czegos, czym mozna by pogonić kota innym ''lataczom'', a z powodu posiadania wyposażenia i checi latania równiez koło domu wybór padł na ESA. Do tego dochodzi jeszcze ta adrenalinaaaaa.... Mrrr! To jest to, co tygryski lubią najbardziej:) Do wyboru tego samolotu skłonił mnie układ samego płatowca. Nigdy nie mialem w reku modelu ze skosnymi skrzydłami, a tymbardziej kaczuszki! Moze to byc swietne doswiadczenie. Kolejnym argumentem za tym wyborem jest sam wyglad tego samolotu! Jest piekny:) Lubie rowniez byc oryginalny, a ten model widzialem tylko raz. Jest on rzadko spotykany i wbrew niektorym opiniom mało znany. Poza tym to japońska technologia, wiec nie ma co gadac, a brac sie do pracy:) W 1942 roku dowództwo Lotnictwa Cesarskiej Marynarki Wojennej zarzadziło konkurs na budowe mysliwca przechwytujacego. Powstało kilka nieukonczonych programów badawczych m. in. program 17 Shi-B. Po tych niepowodzeniach do pracy zmobilizowali sie inzynierowanie Lotnictwa Cesarkiej Marynarki Wojennej. Zespół złozony z trzech osob, a kierowany przez inż. kpt. Masaoki Tsuruno zapowiedział i wporowadził w zycie projekt jednoosobowego, szybkiego mysliwca przechwytującego o układzie kaczki. Nadano mu nazwe X-18. Zanim rozpoczęto budowe prototypu X-18 LCMW zleciło budowe szybowca w w/w układzie w celach testowych. Szybowce te odbyly serie lotów bezsilnikowych i kilka lotów z napedem o mocy !!27KM!!, ktory potwierdzil slusznosc i wytrzymałosc konstrukcji. LCMW nie czekajac do konca testow szybowcow zlecilo firmie Kyushu budowe dwoch egzemplarzy prototypu Morskiego 18 Shi-B Doświadczalnego Przechwytujacego Samolotu Mysliwskiego ''Shinden'' (łatwiej J7W1 Shinden). Prace rozpoczeły sie w czerwcu 1944 roku. Układ kaczki pozwalał na zamontowanie silnika w ogonowej czesci kadłuba, dzieki czemu strefe dziobowa wykorzystano do umiejscowienia niezwykle silnego uzbrojenia- 5 działek 30mm. Samolot napędzany był silnikiem MK9D o mocy 2030KM przekazywanych na szesciołopatowe śmigło. Oblot samolotu był odlekany z powodu sporych problemów z układem chłodzenia. Na ziemii silnik się przegrzewał. Niestety jest to mankament samolotów z napedem pchajacym. 3 lipca 1945 roku Shinden odbył swój pierwszy, bardzo krotki lot. Pilot stwierdził silne drgania i tendencje samolotu do przechyłu na prawa strone. Bardzo duzym minusem tego modelu byla duza predkosc ladowania- blisko 190km/h. Po wprowadzniu zmian niwelujacych moment od smigla, drgania i predkosc przyziemienia Shinden został pełnoprawnym mysliwcem. Płatowiec zapowiadał sie bardzo dobrze, a lotnictwo Japonii pokładało w nim ogromne nadzieje na wzmocnienie swoich sił. Co dziwniejsze jeszcze przed ukonczeniem prototypu zostało złozone zamowienie na serie samolotów testowych. Jak na Japończyków przystało podeszli do tematu baaaaardzo optymistycznie i juz pod koniec roku '46 mieli miec ok 1100 latajacych maszyn. Niestety niecne plany ''dżapańców'' zostały udaremnione poprzez ich kapitulacje. Warto podkreslic, ze zostały wyprodukowane tylko 2 egzemplarze prototypu tego samolotu, co nadaje mu swoistej nutki oryginalnosci. Planowany był rowniez Shinden z napedem turboodrzutowym a takze (prawdopodobnie, nigdzie nie znalazlem potwierdzenia tej informacji) z napedem odrzutowym. Troche wizualnie... Niestety to jedyny wzór malowania jaki udało mi się znaleźć. Widziałem jeszcze gdzies malowanie w wersji AMERYKANCKIEJ z przejetego i przetransportowanego egzemplarza, ale to już nie to samo… Jak można sprofanowac taki samolot jankeskimi znakami i barwami?!?! Dlatego wole to piekne, czerwone kółeczko:) WYMIARY rozpiętość [m] 11,11 długość [m] 9,76 wysokość [m] 3,92 pow. nośna [m2] 20,50 MASY masa własna [kg] 3525 masa startowa normalna [kg] 4950 masa startowa maksymalna [kg] 5272 masa użyteczna [kg] 1425 OBCIĄŻENIA obciążenie pow. Nośnej norm. [kg/m2] 241,46 obciążenie pow. Nośnej mak. [kg/m2] 257,17 obciążenie mocy norm. [kg/kW (kg/KM)] 3,32 (2,44) obciążenie mocy maks. [kg/kW (kg/KM)] 3,53 (2,60) OSIĄGI p. maksymalna [km/h] na wys. [m] 741/8400 800/10000 p. przelotowa [km/h] na wys. [m] 444/3000 450/ 6000 prędkość lądowania [km/h] 176 czas wznoszenia na wys. 8000 m 10' 40'' pułap [m] 12000 zasięg normalny [km 1820 zasięg maksymalny [km] 2080 długotrwałość lotu [h] 2,5 rozbieg [m] 560 dobieg [m] 580 Palce mnie boleją.... Ale warto:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.