Skocz do zawartości

Mirosław Sałam/mirekf3a/ kat. ''SENIOR'' - J7W1 Shinden


Gość mirekf3a

Rekomendowane odpowiedzi

Gość mirekf3a
Opublikowano

Witam,

 

Od dłuższego czasu przymierzałem sie do stworzenia czegos, czym mozna by pogonić kota innym ''lataczom'', a z powodu posiadania wyposażenia i checi latania równiez koło domu wybór padł na ESA. Do tego dochodzi jeszcze ta adrenalinaaaaa.... Mrrr! To jest to, co tygryski lubią najbardziej:)

 

Do wyboru tego samolotu skłonił mnie układ samego płatowca. Nigdy nie mialem w reku modelu ze skosnymi skrzydłami, a tymbardziej kaczuszki! Moze to byc swietne doswiadczenie. Kolejnym argumentem za tym wyborem jest sam wyglad tego samolotu! Jest piekny:) Lubie rowniez byc oryginalny, a ten model widzialem tylko raz. Jest on rzadko spotykany i wbrew niektorym opiniom mało znany. Poza tym to japońska technologia, wiec nie ma co gadac, a brac sie do pracy:)

 

 

W 1942 roku dowództwo Lotnictwa Cesarskiej Marynarki Wojennej zarzadziło konkurs na budowe mysliwca przechwytujacego. Powstało kilka nieukonczonych programów badawczych m. in. program 17 Shi-B. Po tych niepowodzeniach do pracy zmobilizowali sie inzynierowanie Lotnictwa Cesarkiej Marynarki Wojennej. Zespół złozony z trzech osob, a kierowany przez inż. kpt. Masaoki Tsuruno zapowiedział i wporowadził w zycie projekt jednoosobowego, szybkiego mysliwca przechwytującego o układzie kaczki. Nadano mu nazwe X-18. Zanim rozpoczęto budowe prototypu X-18 LCMW zleciło budowe szybowca w w/w układzie w celach testowych. Szybowce te odbyly serie lotów bezsilnikowych i kilka lotów z napedem o mocy !!27KM!!, ktory potwierdzil slusznosc i wytrzymałosc konstrukcji.

 

LCMW nie czekajac do konca testow szybowcow zlecilo firmie Kyushu budowe dwoch egzemplarzy prototypu Morskiego 18 Shi-B Doświadczalnego Przechwytujacego Samolotu Mysliwskiego ''Shinden'' (łatwiej J7W1 Shinden). Prace rozpoczeły sie w czerwcu 1944 roku. Układ kaczki pozwalał na zamontowanie silnika w ogonowej czesci kadłuba, dzieki czemu strefe dziobowa wykorzystano do umiejscowienia niezwykle silnego uzbrojenia- 5 działek 30mm. Samolot napędzany był silnikiem MK9D o mocy 2030KM przekazywanych na szesciołopatowe śmigło.

 

Oblot samolotu był odlekany z powodu sporych problemów z układem chłodzenia. Na ziemii silnik się przegrzewał. Niestety jest to mankament samolotów z napedem pchajacym. 3 lipca 1945 roku Shinden odbył swój pierwszy, bardzo krotki lot. Pilot stwierdził silne drgania i tendencje samolotu do przechyłu na prawa strone. Bardzo duzym minusem tego modelu byla duza predkosc ladowania- blisko 190km/h. Po wprowadzniu zmian niwelujacych moment od smigla, drgania i predkosc przyziemienia Shinden został pełnoprawnym mysliwcem.

 

Płatowiec zapowiadał sie bardzo dobrze, a lotnictwo Japonii pokładało w nim ogromne nadzieje na wzmocnienie swoich sił. Co dziwniejsze jeszcze przed ukonczeniem prototypu zostało złozone zamowienie na serie samolotów testowych. Jak na Japończyków przystało podeszli do tematu baaaaardzo optymistycznie i juz pod koniec roku '46 mieli miec ok 1100 latajacych maszyn. Niestety niecne plany ''dżapańców'' zostały udaremnione poprzez ich kapitulacje.

 

Warto podkreslic, ze zostały wyprodukowane tylko 2 egzemplarze prototypu tego samolotu, co nadaje mu swoistej nutki oryginalnosci. Planowany był rowniez Shinden z napedem turboodrzutowym a takze (prawdopodobnie, nigdzie nie znalazlem potwierdzenia tej informacji) z napedem odrzutowym.

 

Troche wizualnie...

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

 

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Niestety to jedyny wzór malowania jaki udało mi się znaleźć. Widziałem jeszcze gdzies malowanie w wersji AMERYKANCKIEJ z przejetego i przetransportowanego egzemplarza, ale to już nie to samo… Jak można sprofanowac taki samolot jankeskimi znakami i barwami?!?! Dlatego wole to piekne, czerwone kółeczko:)

 

WYMIARY

rozpiętość [m] 11,11

długość [m] 9,76

wysokość [m] 3,92

pow. nośna [m2] 20,50

 

MASY

masa własna [kg] 3525

masa startowa normalna [kg] 4950

masa startowa maksymalna [kg] 5272

masa użyteczna [kg] 1425

 

OBCIĄŻENIA

obciążenie pow. Nośnej norm. [kg/m2] 241,46

obciążenie pow. Nośnej mak. [kg/m2] 257,17

obciążenie mocy norm. [kg/kW (kg/KM)] 3,32 (2,44)

obciążenie mocy maks. [kg/kW (kg/KM)] 3,53 (2,60)

 

OSIĄGI

p. maksymalna [km/h] na wys. [m] 741/8400

800/10000

p. przelotowa [km/h] na wys. [m] 444/3000

450/ 6000

prędkość lądowania [km/h] 176

czas wznoszenia na wys. 8000 m 10' 40''

pułap [m] 12000

zasięg normalny [km 1820

zasięg maksymalny [km] 2080

długotrwałość lotu [h] 2,5

rozbieg [m] 560

dobieg [m] 580

 

 

Palce mnie boleją.... Ale warto:)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.