qbacz Opublikowano 25 Maja 2011 Opublikowano 25 Maja 2011 Witam! Od firmy Elektron Model www.emodel.pl otrzymałem do testów urządzenie o nazwie Voltage Monitor + czyli mikroprocesorowy modelarski wskaźnik zasilania. Urządzenie ma wymiary 35x17x11mm. Waży ok. 10g ze wszystkimi przewodami. Długość przewodu z diodą 3-kolorową to 190mm, diodą stroboskopową 290mm, przewód zasilający 340mm + przedłużacz 160mm. Jak widać umożliwi to dostosowanie rozmieszczenia do własnych potrzeb. Przed pierwszym użyciem konieczne jest zaprogramowanie. Jest ono opisane w załączonej instrukcji, a umożliwia wybranie typu akumulatora i włączenie/wyłączenie trybu oszczędzania energii. Po podłączeniu urządzenie informuje nas w 3 stopniowej skali o stanie naładowania akumulatora. Informację tą przekazuje trójkolorowa dioda w następujący sposób: Kolor zielony – 95% - 100% pełnego naładowania akumulatora Kolor żółty(pomarańczowy) – napięcie pośrednie Kolor czerwony – napięcie niższe od znamionowego. Gdy napięcie spadnie do krytycznego, czyli odpowiednio Li-Po 3V/ celę Ni-Cd 0,8V/celę Ni-Mh 1,1V/celę Lub napięcie całego pakietu jest niższe niż 4,2V Uruchamia się brzęczyk i jednocześnie błyska dioda stroboskopowa. Montaż Diodę 3-kolorowa montujemy w dowolnym miejscu, ponieważ służy ona nam do sprawdzenia pakietu przed startem, z kolei diodę stroboskopową montujemy skierowaną w dół, aby była widoczna podczas lotu. W przypadku zasilania osobnym pakietem tylko odbiornika i serwomechanizmów, urządzenie podłączamy do dowolnego kanału w odbiorniku. Jeżeli zasilamy odbiornik przez układ BEC za pomocą dołączonego przedłużacza podłączamy wskaźnik bezpośrednio do źródła napięcia. Przedłużacz najlepiej przylutować na do wtyczki zasilania przy regulatorze. Test Do testów wykorzystałem latające skrzydło, które ma bardzo głośny napęd, pomimo tego można było czasami usłyszeć brzęczyk. W szybowcu i modelach z cichym napędem dźwięk powinien być dobrze słyszalny. Miałem pewne obawy co do jasności diody stroboskopowej, ale jednak nawet w bardzo słoneczny dzień jest dobrze widoczna, mogłaby natomiast mrugać częściej lub sekwencyjnie po kilka błysków, ponieważ pojedynczy błysk, gdy nie słychać brzęczyka może być nie zauważony. Zasilanie w skrzydełku to pakiet lipo 3s, odbiornik zasilany jest z regulatora. Prawidłowe ustawienie wg instrukcji powoduje, że alarm ostrzegawczy włącza się dopiero gdy napięcie na pakiecie jest niższe od 9V (przy obciążeniu) czyli w momencie kiedy regulator już odcina napięcie na silnik. To trochę za późno. Ja przestawiłem urządzenie na pakiet Ni-Mh 9s, wg instrukcji w przypadku takiego pakietu alarm włączy się przy napięciu 9,9V. To już bezpieczniejsze napięcie. Moim zdaniem najbardziej przyda się taki monitorek w modelach bez napędu, zasilanych bezpośrednio z pakietu. Nie zdążyłem zmontować DLG, ale to właśnie w nim będę dalej testował to urządzenie. Krótki film:
Rekomendowane odpowiedzi