Krzycho Opublikowano 4 Czerwca 2011 Opublikowano 4 Czerwca 2011 Witam. W celu ulepszenia mojego heli klasy 450 kupiłem pomocnika flymentor kds i serwo cyfrowe Futaba. Ustawiłem wszystkie serwa w neutrum w punkcie zerowym pitch mam -13st w 50% 0st w 100% +13. Więc pora na ustawienia trymowania bo przy zawisie ucieka do tyłu w na prawo więc sub trimami robiłem korektę.Ale teraz mam 2mm tarczę pochyolną i nie jest już w poziomie pakiet mam max z przodu a waży 190g czyli środek ciężkości i tak max na przodzie. I pytanie czy latanie z tak pochyloną tarczą to nie stwarza większych oporów i krótszego lotu? Czy lepiej dociążyć przód czymś i wypoziomować od nowa z sub trim na zero.
karand Opublikowano 4 Czerwca 2011 Opublikowano 4 Czerwca 2011 Poziomowanie tarczy robiłeś zapewne przy pomocy przeznaczonego do tego przyrządu, a nie na oko? Subtrimów nie ruszaj po wypoziomowaniu tarczy. Postaraj się tak wyważyć helikopter przekłądając odpowiednio wyposażenie (regulator, Flymentor) i przesuwając pakiet, aby środek ciężkości był w osi wału. Ewentualne minimalne znoszenie do tyłu wyrównasz dwoma, trzema kliknięciami trymera wysokości.
rafalgruszka Opublikowano 4 Czerwca 2011 Opublikowano 4 Czerwca 2011 karand, nie masz racji kolego co do subtrimow tarczy efekt jaki kolega opisuje jest normalny wywoływany przez wirnik ogonowy tarcza musi być lekko pochylona w prawo bo cały helik jest znoszony w lewo przez wirnik ogonowy który przeciwstawia się obrotowi w osi pionowej wiec "wyrzuca" powietrze w prawo przez co znosi helika w lewo aby to wyrównać pochyla się lekko tarczę w prawo... jak zrobisz zawis to nawet zauważysz że cały helik pochyla się lekko w prawo przyrządy są do regulacji wstępnej których i tak nie polecam rafal
LeszekJ Opublikowano 4 Czerwca 2011 Opublikowano 4 Czerwca 2011 Czy ten helik po przebudowie jest prawidłowo wyważony? Czy dałeś sobie z tym spokój bo pakiet i tak maks. na przodzie?
karand Opublikowano 5 Czerwca 2011 Opublikowano 5 Czerwca 2011 karand, nie masz racji kolego co do subtrimow tarczy... rafalgruszka, nie mam monopolu na rację, ale na razie nie przekonałeś mnie do swojej, kolego :wink: . ...efekt jaki kolega opisuje jest normalny wywoływany przez wirnik ogonowy tarcza musi być lekko pochylona w prawo bo cały helik jest znoszony w lewo przez wirnik ogonowy który przeciwstawia się obrotowi w osi pionowej wiec "wyrzuca" powietrze w prawo przez co znosi helika w lewo aby to wyrównać pochyla się lekko tarczę w prawo... jak zrobisz zawis to nawet zauważysz że cały helik pochyla się lekko w prawo... To co napisałeś to oczywistość (przy prawoobrotowym wirniku głównym) dla każdego, kto choć raz spojrzał na helikopter w zawisie, ale taką samą oczywistością nie jest już używanie subtrimów do wstępnego pochylania tarczy....przyrządy są do regulacji wstępnej których i tak nie polecamI tu się z Tobą nie zgodzę. Przyrząd do regulacji tarczy (tzw. Swashplate Leveler) służy do bardzo dokładnego, poziomego ustawienia tarczy w całym zakresie jej ruchu. Aby to osiągnąć używamy w nadajniku funkcji subtrim i endpoint, pamiętając o wcześniejszym ustawieniu ramion orczyków serw prostopadle do obudowy w położeniu neutalnym. A w czasie pierwszego oblotu, aby skorygować oddziaływanie wirnika ogonowego na model używamy kilku kliknięć trymerów (nie subtrimów!). W ten sposób mamy pewność, żę minimalne pochylenie tarczy, jakie jej nadamy, będzie takie same w całym zakresie ruchu drążka gazu.
rafalgruszka Opublikowano 5 Czerwca 2011 Opublikowano 5 Czerwca 2011 ale taką samą oczywistością nie jest już używanie subtrimów do wstępnego pochylania tarczy.kliknięcia trymera daje taki efekt jakbyś trzymał lekko drążek w stronę którą kliknąłeś czyli "zabierasz sobie" zakres wychylenia serwasubtrim ustala miejsce zerowe nie ograniczając wychylenia serwa W ten sposób mamy pewność, żę minimalne pochylenie tarczy, jakie jej nadamy, będzie takie same w całym zakresie ruchu drążka gazu.mylisz się...pamiętając o wcześniejszym ustawieniu ramion orczyków serw prostopadle do obudowy nie zawsze jest to możliwe ze względu na budowę serwa (chodzi o wieloklin na który zakładasz ramię popychacza)rafal
karand Opublikowano 5 Czerwca 2011 Opublikowano 5 Czerwca 2011 ...kliknięcia trymera daje taki efekt jakbyś trzymał lekko drążek w stronę którą kliknąłeś Ależ właśnie o to mi chodzi! ...czyli "zabierasz sobie" zakres wychylenia serwa subtrim ustala miejsce zerowe nie ograniczając wychylenia serwa Myślisz że te dwa czy trzy kliknięcia trymera tak wiele mi "zabiorą" ? A co do preferowanego przez Ciebie użycia subtrimu to instrukcja mojego nadajnika twierdzi: "Zalecamy użycie możliwie najmniejszych wartości dokładnego trymowania (subrtim). W przeciwnym wypadku możemy ograniczyć pełny zakres wychyleń dźwigni." W ten sposób mamy pewność, żę minimalne pochylenie tarczy, jakie jej nadamy, będzie takie same w całym zakresie ruchu drążka gazu.mylisz się... Już kilka linijek wyżej napisałem Ci: Nie mam monopolu na rację, ale... pamiętając o wcześniejszym ustawieniu ramion orczyków serw prostopadle do obudowy nie zawsze jest to możliwe ze względu na budowę serwa (chodzi o wieloklin na który zakładasz ramię popychacza)... I po to właśnie producenci nadajników wymyślili funkcję subtrim. Ciekawe, czy kolega Krzycho skorzysta z naszej dyskusji, bo jak na razie nic się nie odzywa :wink: .
rafalgruszka Opublikowano 5 Czerwca 2011 Opublikowano 5 Czerwca 2011 spoko nie ma co się więcej kłócić... ja napisałem co wiem i jak zawsze postępuje... rafal
Krzycho Opublikowano 7 Czerwca 2011 Autor Opublikowano 7 Czerwca 2011 No dobra wyważyłem go ,ale pakiet dotyka już kabinki i to jest max. Jeszcze pytanie Jeżeli to AILE jest pochylone 1mm a PITCH 1mm wyżej po puszczeniu drażka to gdy popychacz idący od tarczy do ramienia,który następnie łączy się z okuciem łopat znajdzie się w tym niższym położeniu przypadkiem nie zmienia kąta łopaty w tym momencie i czy to normalne już mam sieczkarnie w głowie od tego patrzenia na heli i rozmyśleń.
Gmeracz Opublikowano 11 Czerwca 2011 Opublikowano 11 Czerwca 2011 Subtrimy są do jednorazowego użycia podczas regulacji tarczy, a nie do trymowania modelu. Stosuję taką kolejność, że subami ustawiam tarczę levelerem poziomo na 50% gazu, potem limitami na 100% oraz 0% i od tego momentu nie dotykam za cholerę subtrimów. Do dalszej regulacji w locie służą tylko trymery. Dlaczego tak? Bo kręcąc subami później można się kompletnie pogubić co jest nie tak że ściąga albo ma tendencje do czegoś tam. Zacznamy mieszać w ustawieniach nie wiedząc, gdzie leży przyczyna. Gdy tylko wisimy sprawa jest jeszcze w miarę prosta, ale na plecach czy przy pirobajerach wszystko się coraz bardziej komplikuje... Więc nic nie kombinuj kolego tylko zacznij od prostych orczyków i poziomej tarczy. Później wyrównaj środkowe miksery nie dotykając więcej tarczy. Na końcu wyrównaj górne miksery nie zmieniając nic w środkowych. Regulacja kątów łopat to ostatni element układanki. +/- 13 stopni to cholernie dużo i niepotrzebne - 9-10 na początek wystarczy w zupełności. Jeżeli chodzi o tzw. "zabieranie" zakresu ruchu serwa, to parę klików nic kompletnie nie zmieni, bo serwa i tak mają większy zakres ruchu niż drążek pozwala. Z jednym wyjątkiem, że nie użyliśmy zbyt dużych subtrimów które mogą przesunąć środek na tyle, że ruch gazu + maks. pitch czy elev spowodują faktycznie próbę przejścia serwa poza fizyczny zakres pracy. I ostatnia sprawa - model w układzie flybara wisi krzywo i tak ma być. Tego się nie reguluje a trymery używasz tylko wtedy, gdy w zawisie będzie wyraźnie uciekał.
Krzycho Opublikowano 13 Czerwca 2011 Autor Opublikowano 13 Czerwca 2011 No dobra powiedzmy ,że już powinno być dobrze więc ostatnie pytanie i latamy :mrgreen: Ustawiłem sobie kąty normal -4 inh +4 inh +10 Idle -10 inh +4inh +10 Jakie powinienem dobrać ustawienia gazu do nich jeżeli ustawiłem inne kąty niż w instrukcji jak to się dobiera?
Gmeracz Opublikowano 18 Czerwca 2011 Opublikowano 18 Czerwca 2011 normal -4 inh +4 inh +10 Idle -10 inh +4inh +10Proponuję trochę je zmienić. Normal jeszcze ujdzie ale idle kompletnie jest do bani. Po co jest idle?? Żeby móc odwracać model. A wtedy nie możesz mieć niesymetrycznych wychyleń bo zgłupiejesz. Model normalnie będzie inaczej reagował niż odwrócony. Dobrą praktyką jest ustawiać idla symetrycznego z zerem pośrodku czyli -10 0 +10. I drugą dobrą praktyką, żeby latać w idlu jak najwcześniej. Model jest stabilniejszy chociaż bardziej wrażliwy na gaz. Jakie powinienem dobrać ustawienia gazu do nich jeżeli ustawiłem inne kąty niż w instrukcji jak to się dobiera?Doświadczalnie Ustaw najpierw jakąś standardową krzywą i potem zmieniaj testując różne wartości. Np. normal 0 65 90, idle 90 80 90. W trakcie lotu sprawdzasz czy model reaguje tak jak chcesz i czy ma za małe obroty czy za duże (zbyt ślamazarny czy zbyt skoczny na gaz). Dobrze też mieć obrotomierz aby sprawdzać ustawy po obliczeniu przełożenia i oczekiwanych obrotów. Dlaczego? Zbyt wysokie obroty powodują tylko że para idzie w gwizdek a lot jest krótszy. Wtedy można zjechać z krzywą dla idla z 90 80 90 na 85 70 85. Analogicznie przeciwnie przy za małej dynamice lotu czy wznoszenia. Albo też można dać niżej środek krzywej (do lotów po prostej) a zostawić wyżej skrajne, do jakiś dynamicznych manewrów (np. 90 75 90). Jeżeli masz w apce 5-punktową krzywą można wypłaszczyć lepiej środek, np. 90 80 75 80 90. Latanie 3D to już inna bajka. Ale i tak nie ma uniwersalnych ustawień. Każdy dobiera krzywe do swojego stylu i przynajmniej na początku często je zmienia.
Krzycho Opublikowano 18 Czerwca 2011 Autor Opublikowano 18 Czerwca 2011 Ok.Wszystko jasne.Wczoraj 3 pakiety wylatane w normalu i kombinowałem ustawienia po 10min spokojnego lotu regulator ciepły,silnik ciepły pakiet ciepły przy gazie 0%-68%-80%-90%-100%. skok -4 inh +4 inh +10
Rekomendowane odpowiedzi