Skocz do zawartości

Pozimowanie tarczy kilka pytrań


Krzycho

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

W celu ulepszenia mojego heli klasy 450 kupiłem pomocnika flymentor kds i serwo cyfrowe Futaba.

Ustawiłem wszystkie serwa w neutrum w punkcie zerowym pitch mam -13st w 50% 0st w 100% +13.

Więc pora na ustawienia trymowania bo przy zawisie ucieka do tyłu w na prawo więc sub trimami robiłem korektę.Ale teraz mam 2mm tarczę pochyolną i nie jest już w poziomie pakiet mam max z przodu a waży 190g czyli środek ciężkości i tak max na przodzie.

I pytanie czy latanie z tak pochyloną tarczą to nie stwarza większych oporów i krótszego lotu?

Czy lepiej dociążyć przód czymś i wypoziomować od nowa z sub trim na zero.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poziomowanie tarczy robiłeś zapewne przy pomocy przeznaczonego do tego przyrządu, a nie na oko? Subtrimów nie ruszaj po wypoziomowaniu tarczy. Postaraj się tak wyważyć helikopter przekłądając odpowiednio wyposażenie (regulator, Flymentor) i przesuwając pakiet, aby środek ciężkości był w osi wału. Ewentualne minimalne znoszenie do tyłu wyrównasz dwoma, trzema kliknięciami trymera wysokości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

karand, nie masz racji kolego co do subtrimow tarczy

efekt jaki kolega opisuje jest normalny wywoływany przez wirnik ogonowy

tarcza musi być lekko pochylona w prawo bo cały helik jest znoszony w lewo przez wirnik ogonowy który przeciwstawia się obrotowi w osi pionowej wiec "wyrzuca" powietrze w prawo przez co znosi helika w lewo

aby to wyrównać pochyla się lekko tarczę w prawo...

jak zrobisz zawis to nawet zauważysz że cały helik pochyla się lekko w prawo

przyrządy są do regulacji wstępnej których i tak nie polecam

rafal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

karand, nie masz racji kolego co do subtrimow tarczy...

rafalgruszka, nie mam monopolu na rację, ale na razie nie przekonałeś mnie do swojej, kolego :wink: .

...efekt jaki kolega opisuje jest normalny wywoływany przez wirnik ogonowy

tarcza musi być lekko pochylona w prawo bo cały helik jest znoszony w lewo przez wirnik ogonowy który przeciwstawia się obrotowi w osi pionowej wiec "wyrzuca" powietrze w prawo przez co znosi helika w lewo

aby to wyrównać pochyla się lekko tarczę w prawo...

jak zrobisz zawis to nawet zauważysz że cały helik pochyla się lekko w prawo...

To co napisałeś to oczywistość (przy prawoobrotowym wirniku głównym) dla każdego, kto choć raz spojrzał na helikopter w zawisie, ale taką samą oczywistością nie jest już używanie subtrimów do wstępnego pochylania tarczy.

...przyrządy są do regulacji wstępnej których i tak nie polecam

I tu się z Tobą nie zgodzę. Przyrząd do regulacji tarczy (tzw. Swashplate Leveler) służy do bardzo dokładnego, poziomego ustawienia tarczy w całym zakresie jej ruchu. Aby to osiągnąć używamy w nadajniku funkcji subtrim i endpoint, pamiętając o wcześniejszym ustawieniu ramion orczyków serw prostopadle do obudowy w położeniu neutalnym. A w czasie pierwszego oblotu, aby skorygować oddziaływanie wirnika ogonowego na model używamy kilku kliknięć trymerów (nie subtrimów!). W ten sposób mamy pewność, żę minimalne pochylenie tarczy, jakie jej nadamy, będzie takie same w całym zakresie ruchu drążka gazu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale taką samą oczywistością nie jest już używanie subtrimów do wstępnego pochylania tarczy.

kliknięcia trymera daje taki efekt jakbyś trzymał lekko drążek w stronę którą kliknąłeś czyli "zabierasz sobie" zakres wychylenia serwa

subtrim ustala miejsce zerowe nie ograniczając wychylenia serwa

W ten sposób mamy pewność, żę minimalne pochylenie tarczy, jakie jej nadamy, będzie takie same w całym zakresie ruchu drążka gazu.

mylisz się...

pamiętając o wcześniejszym ustawieniu ramion orczyków serw prostopadle do obudowy

nie zawsze jest to możliwe ze względu na budowę serwa (chodzi o wieloklin na który zakładasz ramię popychacza)

rafal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...kliknięcia trymera daje taki efekt jakbyś trzymał lekko drążek w stronę którą kliknąłeś

Ależ właśnie o to mi chodzi!

...czyli "zabierasz sobie" zakres wychylenia serwa

subtrim ustala miejsce zerowe nie ograniczając wychylenia serwa

Myślisz że te dwa czy trzy kliknięcia trymera tak wiele mi "zabiorą" ? A co do preferowanego przez Ciebie użycia subtrimu to instrukcja mojego nadajnika twierdzi: "Zalecamy użycie możliwie najmniejszych wartości dokładnego trymowania (subrtim). W przeciwnym wypadku możemy ograniczyć pełny zakres wychyleń dźwigni."

W ten sposób mamy pewność, żę minimalne pochylenie tarczy, jakie jej nadamy, będzie takie same w całym zakresie ruchu drążka gazu.

mylisz się...
Już kilka linijek wyżej napisałem Ci: Nie mam monopolu na rację, ale...

pamiętając o wcześniejszym ustawieniu ramion orczyków serw prostopadle do obudowy

nie zawsze jest to możliwe ze względu na budowę serwa (chodzi o wieloklin na który zakładasz ramię popychacza)...
I po to właśnie producenci nadajników wymyślili funkcję subtrim.

 

Ciekawe, czy kolega Krzycho skorzysta z naszej dyskusji, bo jak na razie nic się nie odzywa :wink: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra wyważyłem go ,ale pakiet dotyka już kabinki i to jest max.

Jeszcze pytanie

Jeżeli to AILE jest pochylone 1mm a PITCH 1mm wyżej po puszczeniu drażka to gdy popychacz idący od tarczy do ramienia,który następnie łączy się z okuciem łopat znajdzie się w tym niższym położeniu przypadkiem nie zmienia kąta łopaty w tym momencie i czy to normalne już mam sieczkarnie w głowie od tego patrzenia na heli i rozmyśleń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Subtrimy są do jednorazowego użycia podczas regulacji tarczy, a nie do trymowania modelu.

Stosuję taką kolejność, że subami ustawiam tarczę levelerem poziomo na 50% gazu, potem limitami na 100% oraz 0% i od tego momentu nie dotykam za cholerę subtrimów.

Do dalszej regulacji w locie służą tylko trymery. Dlaczego tak? Bo kręcąc subami później można się kompletnie pogubić co jest nie tak że ściąga albo ma tendencje do czegoś tam. Zacznamy mieszać w ustawieniach nie wiedząc, gdzie leży przyczyna.

Gdy tylko wisimy sprawa jest jeszcze w miarę prosta, ale na plecach czy przy pirobajerach wszystko się coraz bardziej komplikuje...

 

Więc nic nie kombinuj kolego tylko zacznij od prostych orczyków i poziomej tarczy.

Później wyrównaj środkowe miksery nie dotykając więcej tarczy.

Na końcu wyrównaj górne miksery nie zmieniając nic w środkowych.

Regulacja kątów łopat to ostatni element układanki.

 

+/- 13 stopni to cholernie dużo i niepotrzebne - 9-10 na początek wystarczy w zupełności.

Jeżeli chodzi o tzw. "zabieranie" zakresu ruchu serwa, to parę klików nic kompletnie nie zmieni, bo serwa i tak mają większy zakres ruchu niż drążek pozwala. Z jednym wyjątkiem, że nie użyliśmy zbyt dużych subtrimów które mogą przesunąć środek na tyle, że ruch gazu + maks. pitch czy elev spowodują faktycznie próbę przejścia serwa poza fizyczny zakres pracy.

 

I ostatnia sprawa - model w układzie flybara wisi krzywo i tak ma być. Tego się nie reguluje a trymery używasz tylko wtedy, gdy w zawisie będzie wyraźnie uciekał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra powiedzmy ,że już powinno być dobrze więc ostatnie pytanie i latamy :mrgreen:

Ustawiłem sobie kąty

normal -4 inh +4 inh +10

Idle -10 inh +4inh +10

Jakie powinienem dobrać ustawienia gazu do nich jeżeli ustawiłem inne kąty niż w instrukcji jak to się dobiera?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

normal -4 inh +4 inh +10 Idle -10 inh +4inh +10

Proponuję trochę je zmienić. Normal jeszcze ujdzie ale idle kompletnie jest do bani. Po co jest idle?? Żeby móc odwracać model. A wtedy nie możesz mieć niesymetrycznych wychyleń bo zgłupiejesz. Model normalnie będzie inaczej reagował niż odwrócony.

 

Dobrą praktyką jest ustawiać idla symetrycznego z zerem pośrodku czyli -10 0 +10.

I drugą dobrą praktyką, żeby latać w idlu jak najwcześniej. Model jest stabilniejszy chociaż bardziej wrażliwy na gaz.

 

Jakie powinienem dobrać ustawienia gazu do nich jeżeli ustawiłem inne kąty niż w instrukcji jak to się dobiera?

Doświadczalnie ;) Ustaw najpierw jakąś standardową krzywą i potem zmieniaj testując różne wartości. Np. normal 0 65 90, idle 90 80 90.

 

W trakcie lotu sprawdzasz czy model reaguje tak jak chcesz i czy ma za małe obroty czy za duże (zbyt ślamazarny czy zbyt skoczny na gaz). Dobrze też mieć obrotomierz aby sprawdzać ustawy po obliczeniu przełożenia i oczekiwanych obrotów. Dlaczego?

 

Zbyt wysokie obroty powodują tylko że para idzie w gwizdek a lot jest krótszy. Wtedy można zjechać z krzywą dla idla z 90 80 90 na 85 70 85. Analogicznie przeciwnie przy za małej dynamice lotu czy wznoszenia. Albo też można dać niżej środek krzywej (do lotów po prostej) a zostawić wyżej skrajne, do jakiś dynamicznych manewrów (np. 90 75 90). Jeżeli masz w apce 5-punktową krzywą można wypłaszczyć lepiej środek, np. 90 80 75 80 90.

 

 

Latanie 3D to już inna bajka. Ale i tak nie ma uniwersalnych ustawień. Każdy dobiera krzywe do swojego stylu i przynajmniej na początku często je zmienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.