Skocz do zawartości

Konfiguracja 2 silinków i regulatorów bezszczotkowych


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Często dostawałem pytania związane z konfiguracją dwóch silników. Dotyczyły one co prawda napędu poduszkowca i to w dodatku na silnikach szczotkowych, ale z czasem uaktualniły się o napęd bezszczotkowy. Tak więc po przemyśleniu, postanowiłem zebrać do kupy wszystkie swoje wiadomości i zaprezentować je tutaj.

 

Pierwsza konfiguracja jest najprostsza i najekonomiczniejsza biorąc pod uwagę koszty. Mamy tu dwa silniki bezszczotkowe z regulatorami połączonymi przez kabel Y i sterowane jednym kanałem. Oba silniki zasilane są z jednego pakietu.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7355

 

Poza ewidentną zaletą jaką jest waga takiego "zespołu napędowego", ta konfiguracja ma jednak kilka wad. Przede wszystkim silniki i regulatory powinny być identyczne. Różnice w prędkościach obrotowych silników mogą spowodować zakręcanie modelu i nie ma tego jak wyregulować. Również pojemność akumulatora jest dzielona na dwa silniki. Widać również, że z wiązki jednego z regulatorów został wypięty przewód zasilania (czerwony). W praktyce wystarczy po prostu sobie zrobić taki rozgałęziacz Y od razu z wyciętym jednym przewodem zasilania. Nie będzie potem problemów przy przekładaniu wyposażenia do innego modelu. Ta konfiguracja ma również tą wadę, że ograniczeni jesteśmy wydajnością jednego z BEC-ów. Teoretycznie można by zostawić podłączone oba BEC-e, ale nie wiem jaki mógłby być skutek różnicy napięć ... nie jestem aż takim elektronkiem.

 

Drugi sposób podłączenia regulatorów umożliwia już korektę ciągu każdego silnika. Regulatory podłączamy pod dwa osobne kanały, które miksujemy z gazem.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7356

 

Zaletą tego układu jest w/w możliwość korekty ciągu, jak i możliwość domiksowania tej zmiany do steru kierunku. Tu jednak znów mamy ograniczenie związane z wydajnością pakietu. Akumulator musi być na tyle wydajny, aby zasilić oba silniki.

 

Trzecia konfiguracja umożliwia już zastosowanie akumulatorów o mniejszej wydajności prądowej. Zaletą tego jest dwa razy większa pojemność zasilania, co umożliwi nam dłuższe loty.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7357

 

Niestety tu mamy ten sam problem co w I-szym przykładzie, czyli brak możliwości korekty ciągu. Dodatkową wadą tego układu jest to, że akumulator z którego zasilana jest przez BEC elektronika modelu szybciej straci zmagazynowaną energię, gdyż oprócz silnika musi zasilić dodatkowo serwomechanizmy. To grozi już nierównomiernym rozładowaniem akumulatorów i szybszym wyłączeniem jednego z silników. Dlatego warto połączyć oba pakiety równolegle.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7358

 

Czwarty przykład pozbawiony jest tej wady.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7359

 

Mamy tu zalety osobnej regulacji ciągu silników, jak i zwiększenie pojemności zasilania. Niestety wraz z tym zwiększa się waga całego zespołu napędowego.

Również jesteśmy tu ograniczeni wydajnością BEC-a i groźbą wcześniejszego wyłączenia jednego z silników. Także i w tym przypadku zaleca się połączyć oba pakiety równolegle.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7360

 

Dwie ostatnie konfiguracje mają zastosowanie już w większych modelach ze względu na wagę zespołu napędowego.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7361

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7362

 

Pierwszy sposób (już znajomy) umożliwia nam sterowanie silnikami z jednego kanału, drugi steruje silnikami przez dwa kanały. Żaden z regulatorów nie ma wpiętego BEC-a w odbiornik, a zamiast tego zastosowany jest osobny pakiet zasilający serwomechanizmy i resztę elektroniki złożony z 4 (lub też czasem z 5) ogniw Ni-cd lub Ni-MH. Ta konfiguracja stosowana jest głównie z zastosowaniem regulatorów OPTO czyli bez wbudowanego BEC-a. Możliwe jest w tym wypadku zastosowanie zasilania silników złożonego z większej ilości ogniw a zatem o wiele większych mocach i napięciach. Również i w tych konfiguracjach warto połączyć akumulatory równolegle. Unikniemy przypadkowego wcześniejszego wyłączenia któregoś z silników.

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7363

 

http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=7364

 

Zamiast dwóch akumulatorów połączonych równolegle można oczywiście zastosować jeden o dwa razy większej wydajności prądowej, z tym że zawsze warto pamiętać o stosowaniu jak najkrótszych przewodów zasilających. W modelu jednokadłubowym długości przewodów prądowych mogą już być dosyć duże. W modelach dwu-kadłubowych zaletą jest, że akumulatory można ułożyć praktycznie zaraz za silnikami i przewody te nie będą długie. Przy połączeniu równoległym, prąd w przewodach "wyrównawczych" łączących oba pakiety na pewno nie będzie zbyt wielki, więc i ich średnica nie musi być duża. Oczywiście konieczne jest stosowanie pakietów o identycznych parametrach.

 

Mam nadzieję, że ten artykuł choć trochę wyjaśni i uprości Wam konfigurację modelu z napędem dwusilnikowym.

 

Mała, ale ważna aktualizacja:

 

Jeżeli mamy śmigła przeciwbieżne, to jeden z silników musi kręcić się w przeciwną stronę. W związku z licznymi pytaniami jak to zrobić, mówię krótko:

WYSTARCZY ZAMIENIĆ DWA DOWOLNE PRZEWODY MIĘDZY SILNIKIEM A REGULATOREM.

Opublikowano

Przepraszam, że tak post pod postem, ale nie chciałem w tym górnym dopisywać. Pseudo-artykulik przekopiowałem z naszej stronki DEBILE, ale myślę, że można go tu podpiąć (o ile się nadaje do podpięcia)... wszelkie komentarze i ewentualne prośby o zaktualizowanie (leciwego już) grafomaństwa mile widziane. Może komuś się przyda w tym miejscu.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.