megamarcel Opublikowano 26 Października 2011 Opublikowano 26 Października 2011 Witam od pewnego czasu nurtuje mnie pytanie który materiał będzie lepszy do budowy modelu. Konkretnie chodzi mi żeberka i dźwigar. Dotychczas spotykałem się z dźwigarami z listewek sosnowych z przekładkami z balsy, ale ostatnio kolega rozbił model, którym wywijał całkiem niezłe sztuczki i spod rozerwanej folii oczom moim ukazał się dźwigar z balsy. Faktem jest, że był to trenerek, ale jak wspominałem był on dość mocno obciążany przez pilota. Druga sprawa to żeberka. Jakie lepsze? Balsowe, czy sklejkowe? Ze swojego doświadczenia powiem tylko tyle, że balsowe wychodzą taniej przy cięciu laserowym. Pozdrawiam MS
instruktor Opublikowano 26 Października 2011 Opublikowano 26 Października 2011 Wszysto zależy o wielkości modelu i czym napędzany,oraz do jakiego latania .
megamarcel Opublikowano 26 Października 2011 Autor Opublikowano 26 Października 2011 Przypominam, że temat zamieszczony w dziale 'Od czego zacząć'
karlem Opublikowano 26 Października 2011 Opublikowano 26 Października 2011 Sąsiad, Szczepan ma rację. Co, w/g Ciebie, lepsze: bolid F1 z przewagą lekkich laminatów, toporna, prawie pancerna terenówka, czy osobówka z byle jakiej, cienkiej blachy? Wszystko zależy od wielkości (z samej balsy się nie da, trzeba dać coś solidniejszego na obciążone elementy konstrukcji), przeznaczenia ( model szybki podlega dużym przeciążeniom, więc i materiały mocniejsze), mocy napędu (silnika 50ccm benzynowego na sklejce balsowo-lipowej nie zamontujesz) i sposobu latania - rekreacyjne, eleganckie, łagodne latanie (np. lekkim szybowcem) nijak się ma do ostrego, brutalnego latania np. w kombacie. Trzeba sprecyzować do czego to ma być, jaki silnik i jak to będziesz katował. :wink:
megamarcel Opublikowano 26 Października 2011 Autor Opublikowano 26 Października 2011 OK. Moje pytanie jest faktycznie bardzo ogólne, liczyłem na jakieś generalne zasady rządzące projektowaniem tych elementów. W taki razie konkretniej. Planuję zrobić trenerka rozpiętości 120cm na profilu clark y. Prawdopodobnie będzie to po prostu wicherek 10. Napędzany będzie silnikiem OS MAX 10LA (1,76ccm). Model będzie latał rekreacyjnie, może od czasu do czasu wpadnie mi do głowy jakaś pseudoakrobacja. Silnik generealnie da sobie radę, ponieważ wcześniej ciągnął Wicherka 15 i mocy wystarczyło mu spokojnie do wyciągnięcia go w górę, wysokość utrzymywał na połowie gazu. Chciałbym przyoszczędzić maksymalnie na wadze i dlatego przyszło mi do głowy użycie balsy.
instruktor Opublikowano 27 Października 2011 Opublikowano 27 Października 2011 No i teraz konkretniej.U mnie trenerki budowane są z balsy z dodatkiem sklejki ,inaczej mówiąc żebra balsowe a kadłub ze sklejki ,choc w tym wypadku użyłbym balsy wzmacniajac sklejka 0.8 .Wręgi ,te newralgiczne ze sklejki ale lotniczej pozostałe balsosklejka
megamarcel Opublikowano 1 Listopada 2011 Autor Opublikowano 1 Listopada 2011 Skoro temat się i tak bardzo skonkretyzował to pociągnę go dalej. Właśnie zabrałem się za wirtualną (póki co) realizację Wicherka i mam kilka wątpliwości. Będzie to jak wspominałem Wicherek 10, rozpiętoć 110cm, napędzany silnikiem o.s. max 10la. Profil clark-y + lotki. Ponieważ projekt powstawał bodaj pół wieku temu, kiedy o balsie nikt nie słyszał chciałbym tchnąć trochę ducha nowoczesności w mój model i przyszło mi do głowy, żeby użyć w nim jak najwięcej tej balsy. Rozważam kilka opcji odnośnie kratownicy. Pierwsza jest taka, żeby z niej zrezygnować i zrobić balsowe boki, ewentualnie ażurowane Druga: kratowinica z balsowych listewek wzmacniana balsą 1mm Trzecia: Podłużnice z sosnowych listewek, skratowanie z balsy. Czwarta: Zgodnie z planami Schiera Kolejny problem to dźwigar. Ostatecznie zostało wyżej ustalone, żeby dźwigar zrobić z balsy. No i teraz jakie wymiary listwewek? Czy robić przekładki międzydźwigarowe? Jeśli tak to jakiej grubości? Prosze o rady bardziej zaawansowanych. Pozdrawiam M
instruktor Opublikowano 1 Listopada 2011 Opublikowano 1 Listopada 2011 U mnie w klubie latają Wicherki "całobalsowe" :wink: Tzn boki kadłuba z balsy 1.5 mm podlaminowane tkaniną szklaną,żebra tez z takiej balsy natomiast listwy dzwigara ,sosnowe .O ile dobrze pamietam to , 2 x4 z oczywiście z przekładkami tez z 1.5 mm ,to ze w przekładkach słoje balsy pionowo to chyba nie musze wspominać :wink:
megamarcel Opublikowano 1 Listopada 2011 Autor Opublikowano 1 Listopada 2011 a jakby zamiast laminatu dać ażurowaną sklejkę? 'żebra też z takiej balsy' to znaczy 1,5mm + laminat, czy tylko 1,5mm?
instruktor Opublikowano 1 Listopada 2011 Opublikowano 1 Listopada 2011 żebra tylko balsa "szkło" chyba lżejsze i mniej pracy
megamarcel Opublikowano 1 Listopada 2011 Autor Opublikowano 1 Listopada 2011 pracy niekoniecznie więcej, bo wszystko idzie pod laser. Bardziej chodzi o samo laminowanie, z którym nie miałem jeszcze doświadczenia. Ale to w sumie dobry powód do tego, żeby tego doświadczenia nabyć. Czyli podsumowując: Kadłub z laminowanej balsy 1,5mm żeberka 1,5mm dźwigar 2x4 z przekładkami 1,5mm listewka na natarciu np. 4x4 z balsy? kesony 0,8mm? Pozdrawiam M
karlem Opublikowano 1 Listopada 2011 Opublikowano 1 Listopada 2011 ...projekt powstawał bodaj pół wieku temu, kiedy o balsie nikt nie słyszał .... A kto Ci takich bzdur naopowiadał? :shock: Balsa była, i nawet o niej głośno było, stosowało się ją, tyle, że nie była tak łatwo dostępna jak dzisiaj... Wicherek został zaprojektowany do wykonania z materiałów dostępnych dla każdego, nawet w najdalszym zakątku kraju i najtańszych. Gdyby wówczas dostępna była sklejka 'owocówka' prawdopodobnie byłby projektowany pod kątem jej wykorzystania. I powstał ponad pół wieku temu :wink:
instruktor Opublikowano 3 Listopada 2011 Opublikowano 3 Listopada 2011 z balsy, a właściowie ze sklejki balsowej budowano Mosqito
Rekomendowane odpowiedzi