Ryszard58 Opublikowano 18 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2011 PWS A 1:48 w barwach 122 EM ,2 PL Kraków 1932 Krotka historia samolotu (przedruk z internetu) Samolot PWS-A, chociaż stanowił tylko przejściowe rozwiązanie braków sprzętowych w polskim lotnictwie myśliwskim lat dwudziestych, okazał się konstrukcją trwałą, udaną i lubianą przez pilotów. W historii lotnictwa polskiego zapisał się jako wyposażenie jednostek pierwszej linii, jak również przez długie lata sprzęt do szkolenia pilotów, a także jako samolot pierwszego polskiego lotniczego zespołu akrobacyjnego – „Trójki Bajana”.Samolot ten był wlaściwie licencyjnym samolotem Avia BH-33 W roku 1929 polskie władze wojskowe zakupiły prawa do produkcji licencyjnej BH-33, którą powierzono Podlaskiej Wytwórni Samolotów, gdzie typ otrzymał oznaczenie PWS-A („A” jak Avia). PWS-A nie był jednak zwykłym powieleniem pierwowzoru, ale dostosowano go do wymagań Departamentu Aeronautyki MSWojsk. Zmian konstrukcyjnych było ok. 18, m.in wprowadzono podwozie z amortyzacją olejowo-powietrzną zamiast sznurów gumowych, mniejszą busolę oraz przygotowano miejsce do zamontowania radiostacji. W latach 1929-30 wyprodukowano serię 50 egzemplarzy PWS-A. Zastosowanie w lotnictwie polskim W roku 1930 samoloty te zostały wprowadzone na wyposażenie niektórych eskadr myśliwskich, m.in 121, 122 i 123 eskadry 2 pułku lotniczego w Krakowie. Samoloty te służyły w pierwszej linii do 1933 r., a w niektórych eskadrach do 1935 r., a następnie zostały przeniesione do eskadr treningowych poszczególnych pułków oraz centralnej eskadry treningowej. Warto odnotować że na samolotach PWS-A latał zespół akrobacyjny, słynna „Trójka Bajana” pod dowództwem kpt. Jerzego Bajana, której skład stanowili też kpr. Stanisław Macek i kpr. pil. Karol Pniak. Zespół ten dawał pokazy figur wyższego pilotażu wykonywanych przez trzy samoloty połączone taśmami z chorągiewkami. O trwałości konstrukcji PWS-A (a pewnie i o sympatii pilotów do tego samolotu) świadczy fakt, że w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa w Dęblinie oraz w Szkole Strzelania i Bombardowania w Grudziądzu samoloty te służyły do nauki akrobacji jako III typ szkolny aż do 1939 r. Konstrukcja PWS-A był jednomiejscowym samolotem myśliwskim w układzie dwupłata o konstrukcji drewnianej. Kadłub drewniany kratownicowy, o przekroju prostokątnym, kryty sklejką. Skrzydła o obrysie prostokątnym , konstrukcji drewnianej ,kryte płótnem, usztywnione słupkami i cięgnami. Stateczniki o pokryciu ze sklejki, stery kryte płótnem. Silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Bristol Jupiter IV o mocy 420 KM, chłodzony powietrzem. Uzbrojenie: 2 zsynchronizowane karabiny maszynowe Vickers E, kal. 7,9 mm Dane techniczne Rozpiętość 8,9 m Długość 7,0 m Wysokość 2,8 m Powierzchnia nośna 21,8 m2 Masa całkowita 1324 kg Prędkość maksymalna 242 km/h Pułap 6000 m Zasięg 450 km Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość horn3t Opublikowano 18 Listopada 2011 Udostępnij Opublikowano 18 Listopada 2011 Gratulacje piękny samolot i model jak i reszta twoich. Ciekawie prezentujesz swoje modele na tle widoków. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ryszard58 Opublikowano 19 Listopada 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Listopada 2011 Myślę że to dobry materiał na RC .Prosta konstrukcja kadłuba ,proste skrzydła . No może by było trochę roboty z makietą silnika .Modelik historyczny jak sie patrzy , Do akrobacji świetny ,wszak na na nim Bajan kręcił beczki korkociągi itp:) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi