sebamor Opublikowano 26 Lutego 2012 Opublikowano 26 Lutego 2012 Witam, jako model konkursowy wybrałem amerykański prototyp myśliwca przechwytującego Curtiss-Wright XP-55 Ascender. Nie spotkałem się z tym, żeby ktokolwiek robił taki model wcześniej, a już na pewno nie ma go w ESA. Konstrukcja przyciągnęła moją uwagę swoją sylwetką, jak i również nietypowym wyglądem, jak na myśliwiec z II Wojny Światowej. Curtiss-Wright XP-55 Ascender A oto i główny bohater w skali 1:1 stojący w muzeum AIR ZOO znajdującym się w amerykańskim mieście Kalamazoo, w stanie Michigan. Oraz jeszcze widok w 3 rzutach: Poznawszy wygląd konstrukcji można przejść do jej historii, oraz szczegółów. Curtiss-Wright XP-55 Ascender – amerykański, prototypowy myśliwiec przechwytujący zaprojektowany w Curtiss-Wright Corporation. Maszyna charakteryzowała się nietypową konstrukcją z przednim usterzeniem. Była to pierwsza maszyna Curtissa z przednim podparciem podwozia. Geneza Koniec lat 30. ubiegłego wieku to okres, w którym United States Army Air Corps (USAAC) intensywnie poszukiwała nowych samolotów myśliwskich oraz wypracowywała taktykę ich użycia. Siły powietrzne starały się pozyskać nowe maszyny poprzez zastosowania alternatywnych koncepcji aerodynamicznych. W tym celu, 27 listopada 1939 roku USAAC wydały zapotrzebowanie Circular Proposal R-40C, w którym określały warunki jakie ma spełniać nowa maszyna, myśliwiec przechwytujący obrony punktowej, charakteryzujący się znaczącym wzrostem osiągów w porównaniu z dostępnymi wówczas samolotami. Z 50 nadesłanych do USAAC propozycji do dalszej realizacji wybrano trzy:Vultee XP-54 Swoose Goose, Northrop XP-56 Black Bullet i projekt Curtissa. Projekt Nowa konstrukcja, która otrzymała wewnętrzne, firmowe oznaczenie CW-24 miała posiadać ster wysokości w części dziobowej przed skrzydłami. Układ taki zwany jest potocznie "kaczką". Krótki kadłub na końcu którego planowano umieścić nowoprojektowany silnik Pratt & Whitney X-1800 napędzający śmigło pchające. Takie rozwiązanie w zamierzeniu konstruktorów miało zapewnić małe opory aerodynamiczne całej konstrukcji. Na końcach skrzydeł umieszczono stateczniki pionowe. Na krawędzi spływu skrzydła w jego części przykadłubowej umieszczono klapy a w zewnętrznej cześci lotki. Próby 13 lipca 1943 ukończono budowę prototypu, otrzymał on numer 42-78845. Kilka dni później, 19 lipca, samolot za sterami którego siedział pilot testowy Curtissa Harvey Gray, wzniósł się po raz pierwszy w powietrze. Lot przebiegał pomyślnie, ujawniono jednak problemy z podniesieniem przedniego koła podczas startu co skutkowało zbyt długim rozbiegiem samolotu. 15 listopada 1943 roku maszyna przechodziła próby przeciągnięcia i powrotu do stabilnego lotu, kiedy to doszło do katastrofy. Samolot nieoczekiwanie odwrócił się na plecy, nie mogąc odzyskać panowania nad maszyną, pilot, ponownie Harvey Gray wyskoczył na spadochronie a niesterowny samolot runął na ziemię. Do badań przystąpił drugi prototyp o numerze 42-78846, który do swojego pierwszego lotu wzbił się 9 stycznia 1944 roku. W porównaniu z pierwszą maszyną miał on powiększony ster wysokości. Wykluczono jednak przeprowadzanie badań przeciągnięcia samolotu aż do czasu zaradzenia problemowi. Na trzecim prototypie o numerze 42-78847 wydłużono końcówki skrzydeł oraz ponownie powiększono ster wysokości. Tak zmodyfikowana maszyna, której pierwszy lot odbył się 25 kwietnia 1944 roku, poprawnie wychodziła z przeciągnięcia. Jednak, co mogło być groźne dla mniej doświadczonych pilotów, równie łatwo wchodziła w przeciągnięcie, nie sygnalizując wcześniej niebezpiecznej sytuacji. Niestety siły powietrzne straciły zainteresowanie całym projektem. Do dnia dzisiejszego zachował się drugi prototyp, który obecnie prezentowany jest w muzeum lotnictwa Air Zoo w Kalamazoo w stanie Michigan. Trzeci z prototypów uległ zniszczeniu podczas katastrofy do jakiej doszło 27 maja 1945 roku w bazie Wright Field. Oraz jeszcze trochę danych konstrukcji Dane podstawowe Państwo- Stany Zjednoczone Producent- Curtiss-Wright Corporation Typ- myśliwiec Konstrukcja - samolot doświadczalny Załoga - 1 Historia Data oblotu - 2 grudnia 1941 Egzemplarze - 3 Dane techniczne Napęd - 1 x Silnik rzędowy Allison V-1710-95 Moc - 951 kW (1275 KM) Wymiary Rozpiętość - 12,36 m Długość - 9,02 m Wysokość - 3,00 m Powiercznia nośna -21,83 m� Masa Własna - 2882 kg Startowa - 3600 kg Osiągi prędkość maks. - 628 km/h prędkość wznoszenia -11,9 m/s Pułap praktyczny -10500 m Zasięg -1050 km Dane operacyjne Uzbrojenie: 4 x karabiny kalibru 12,7 mm Użytkownicy: USA Wiem, że dużo tego, ale tak mnie zainteresowała historia tego projektu, że nie mogłem się powstrzymać . 1
sebamor Opublikowano 26 Lutego 2012 Autor Opublikowano 26 Lutego 2012 Budowa Co prawda modelu jeszcze nie posiadam i wiem, że nie prędko zacznę budowę z powodu egzaminu gimnazjalnego, ale malowanie przedstawić mogę. A więc: Model dzisiaj dotarł, i z racji piątku zacząłem trochę przy nim grzebać. A więc na początek części składające się na zestawik: CZ.1 Budowa skrzydła Zaczęło się od przymiarek: I po wstępnych przymiarkach pierwsze cięcie: Trzeba było podciąć lotkę w miejscu mocowania stateczników pionowych. Następnie zaokrąglanie stateczników, w ruch poszły nożyk do tapet i żelasko. Skrzydła nabrały swojego charakterystycznego wyglądu poprzez dodanie zaokrąglonych wcześniej końcówek. Do pełni szczęścia brakowało tylko stateczników pionowych: Tak wyglądają przyłożone do siebie połówki skrzydeł: A tak już sklejone ze sobą: Podciąłem lotki w skrzydłach: Nadszedł czas na usztywnienie skrzydła: Wyciąłem nożykiem rowki A następnie wkleiłem pręty węglowe 1,5mm Dopasowałem skrzydło do kadłuba i wypełniłem rowek pośrodku CDN.
sebamor Opublikowano 27 Kwietnia 2012 Autor Opublikowano 27 Kwietnia 2012 Czas zamontować serwa do skrzydeł: CZ.2 Kadłub Kolejnym etapem podczas budowy jest zajęcie się kadlubem. Zacząłem od zaokrąglania: Pracując przy modelu zwróciłem uwagę na pewien zabawny detal a mianowicie co Wam to przypomina? : Natomiast tutaj już kadłub potraktowany żelaskiem: Wręgę też kiedyś trzeba było wkleić a więc: Następną czynnością po zaokrąglaniu było mocowanie "wnętrzności" W tym modelu będą umieszczone takie: Zacząłem od silnika: Aha! no i zapomniałem się pochwalić, że w tym modelu nie będzie standardowych kolektorów z EPP, tylko bardziej realistyczne wykonane przeze mnie ze słomek do napojów. Reszta wyposażenia także znalazła swoje miejsce w kadłubie: Regulator i odbiornik: Pakiet: No i ważna rzecz, drążenie klapki : Skróciłem klapkę, na tyle ile mogłem aby swobodnie wkładać pakiet: Tak jest wkładany pakiet: A teraz mocowanie klapki. Zrobiłem to tradycyjnie według własnego sposobu tzn.: Oraz mały szczegół, co by było podobnie do orginału:
sebamor Opublikowano 27 Kwietnia 2012 Autor Opublikowano 27 Kwietnia 2012 CZ.3 Sklejanie w całość, malowanie etc. Tak to wygląda sklejone, brakuje jeszcze statecznika i wlotów powietrza ale to niebawem
sebamor Opublikowano 2 Maja 2012 Autor Opublikowano 2 Maja 2012 Następną rzeczą do zrobienia było wycięcie wlotów powietrza i doklejenie ich do konstrukcji. Tak to wyglądało podzczas pracy: Wlot górny: Wlot dolny: A tak się prezentuje Curtiss z doklejonymi wlotami: Dodałem też już oznakowanie na górnej powierzchni skrzydła: Malowanie -Czyli to co lubię najbardziej. Otwarłem farby, przygotowałem pędzle maskowanie i inne drobiazgi. Zakasalem rękawy i oto co wyszło: Bez podziału blach: Kierując się moimi kryteriami, czyli "Ma być ładnie i makietowo" - dorobiłem wyloty karabinów: Tak prezentują się przyklejone do modelu: Waga modelu wyszła całkiem fajnie bo niecałe 360 gram.
sebamor Opublikowano 3 Maja 2012 Autor Opublikowano 3 Maja 2012 No i w końcu nadszedł dzień oblotów: Oto pilot ze swoimi maszynami: No i w końcu wersja finalna Curtissa prezentuje się tak: No i pierwsze próby oblotu: No i stało się... Model już odbudowany, po kilku poprawkach czeka na dalsze próby
sebamor Opublikowano 4 Maja 2012 Autor Opublikowano 4 Maja 2012 Ponieważ pogoda nie sprzyja to zamieszczam kosztorys przedsięwizięcia: model: Curtiss XP-55 Ascender od Marka - 130zł slnik: TowerPro 2408-21T (Black) - 30zł Regulator: (właściwie to 2 bo jeden upaliłem właśnie w tym modelu ale to przez nieuwagę) tak więc obecnie jest jakiś NO NAME - 35zł serwa: 2x Turnigy TG9e - 15zł pakiet: ja stosuję 1000mAh 3s 25C Turnigy albo zippy ich cena to około - 20zł/sztukę odbiornik: Hobby king 6CH V2 - 30zł prop saver: na oś 3mm - 5zł śmigła: GWS 8x4" HD - 4zł/sztukę wiadomo że ich trzeba "trochę" mieć farby: biała śnieżka 0,6l + barwniki - 20zł To wychodzi około 300zł
sebamor Opublikowano 23 Maja 2012 Autor Opublikowano 23 Maja 2012 Curtiss oblatany !!! Dzisiaj stwierdziłem, że czas na kolejne próby. Poszedłem na swoje "lotnisko" i zacząłem podejścia, kończyły się one podobnie z niewielkim poprawami. Po trymowaniu model utrzymywał się w powietrzu 2-3 sekundy i na tym się kończyło. Tak więc za radą Pana Marka postanowiłem jeszcze trochę przenieść SC do przodu. Nie mialem nic innego więc na dziób przykleiłem prawie pustą już zapalniczkę. To był strzał w dziesiątkę ! Model nareszcie poleciał. Jakaż była radość pilota gdy w końcu maszyna po wielu trudach wzbiła się w przestworza. Wylatałem 2 pakiety i wróciłem do domu. Oczywiście nie lata jeszcze idealnie , ale bardzo poprawnie jest zwrotny i szybki. Należy zmienić jeszcze kąt zaklinowania przedniego płata i kilka drobiazgów i powinna być to groźna broń na zawody ! Na dniach powinna pojawić się relacja z lotów w formie ruchomych obrazków, ponieważ dzisiaj nie miał kto nakręcić moich wyczynów. Ba! Nawet przecież się nie spodziewałem że w końcu uda się polecieć .
sebamor Opublikowano 7 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 7 Czerwca 2012 Ponieważ czas goni, trzeba było w końcu nagrać jakieś filmiki do relacji. Wczoraj udało się polatać z taśmą i powiem szczerze, że model z taśmą jest bardziej stateczny nie tracąc na zwrotności (potrafi zawrócić prawie w miejscu). Minusami jest wolne rozpędzanie się. Tak więc po wczorajszych lotach z taśmą Curtiss wziął udział w swojej pierwszej walce i mimo iż była to walka 1 na 1 zaliczył swoje pierwsze cięcie . Latając tą maszyną trzeba mieć się na baczności, ponieważ przy zbyt dużych wychyleniach lubi zwinąć się w korek. Ale jest już naprawdę groźnym myśliwcem i w miarę przyzwyczajenia pilota powinna odnosić kolejne sukcesy. Ufff ale przynudziłem tym tekstem, tak więc oto FILM Z LOTÓW: http://vimeo.com/43604708 PS. Film z walki powinien pojawić się jutro jak go zmontuję .
sebamor Opublikowano 8 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 8 Czerwca 2012 A oto obiecany film z walki: http://vimeo.com/43657988 To już koniec mojej relacji. Dziękuję wszystkim, którzy obserwowali moje zmagania, oraz tym, którzy bezpośrednio i pośrednio przyczynili się do tego, że Curtiss wzbił się w końcu w powietrze. Na pewno nie raz pojawi się na treningu Eskadry Kraków, mam nadzieję udowadniając iż ma wielkie możliwości. Z mojej strony to wszystko, życzę powodzenia pozostałym i mam nadzieję, że spotkamy się nie raz na zawodach .
marek rokowski Opublikowano 1 Lipca 2012 Opublikowano 1 Lipca 2012 bardzo ciekawa i niepospolita konstrukcja oraz dzielność w walce z ulotniniem kaczuszki zaowocowały zdobyciem wyróżnienia w tegorocznym konkursie nagroda: 40% zniżki na następny zestaw z napolskimniebie.pl gratulujemy: Marek+jury
Rekomendowane odpowiedzi