Ted850 Opublikowano 16 Kwietnia 2012 Opublikowano 16 Kwietnia 2012 Już myślałem że się nie doczekam i że się na Konkurs nie załapię ! Na wstępie uzasadnie swój wybór, Hortena chciałem zrobić już w poprzedniej edycji Konkursu ale zwyciężył "zdrowy rozsądek" poparty opiniami kolegów twierdzących że taki eksperyment może nie być najlepszym "Esiakiem" do pierwszych walk powietrznych. Jestem częstym gościem w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie i zawsze pasjonowały mnie konstrukcje różniące się od reszty, takie jak odrzutowy samolot rolniczy PZL M-15 i bezogonowy szybowiec SZD-6X Nietoperz. Ponieważ od zainteresowania konstrukcją Nietoperza do konstrukcji Hortena był już tylko krok, to wybór Horten Ho 229 wydaje się być oczywisty. Samolot ten stworzono dla Luftwaffe w końcowym okresie II wojny światowej. Wyposażony był w dwa silniki odrzutowe. Samolot zdołano wyprodukować i oblatać wstępnie dopiero w styczniu 1945. Wyposażony w dwa działka 30 mm, mógł być używany jako samolot myśliwski, ponieważ jego osiągi teoretycznie przewyższały wszystkie samoloty alianckie. Jednak był to raczej pierwszy projekt Göringa z cyklu tzw. 3x1000: samolot szturmowy, bombowy o zasięgu ponad 1000 km, prędkości do 1000 km/h i nośności do 1000 kg uzbrojenia w postaci bomb lub rakie]. Był pierwszym odrzutowym samolotem o konstrukcji latającego skrzydła na świecie. Przeprowadzona w firmie Northrop Grumman w latach 2008–2009 rekonstrukcja oraz testy elektromagnetyczne na tajnym poligonie fabrycznym Northrop wykazały, że samolot Ho 299 w 1945 byłby wykrywalny, przez angielską stację radarową wczesnego wykrywania Chain Home, w odległości równej 80% odległości wykrywania myśliwca Bf-110, czyli w odległości 130 km zamiast 160 km. Z uwagi na różnice w rozpiętości obu dolnopłatów, Ho 229 wykazał się tymże 40-procentową powierzchnią skutecznego odbicia w porównaniu z typowym myśliwcem II wojny światowej, stanowiąc pierwszy statek powietrzny wykonany w technologii stealth. Rekonstrukcje i ich wyniki przedstawiono latem 2009 r. w filmie dokumentalnym produkcji National Geographic. Podczas końcowych walk w Niemczech w 1945, wywiad amerykański przechwycił dwa spokrewnione egzemplarze (Ho 229 V3 w trakcie montowania oraz starszy model – bezsilnikowy szybowiec Horten Ho IX V1). 3 Armia George'a Pattona zniszczyła 5 innych niekompletnych egzemplarzy, aby konstrukcje te nie wpadły w ręce Armii Czerwonej i przez to nie zostały przechwycone i wykorzystane przez inżynierów lotnictwa ZSRR. Ocalałe statki powietrzne przewieziono do USA, gdzie wraz z rekonstrukcją z 2008 znajdują się w muzeum lotnictwa Planes of Fame w Chino w Kalifornii (szybowiec) oraz w składowni rekonstrukcyjnej National Air and Space Museum, części Smithsonian Institution (Paul E. Garber Restoration Facility ulokowanej w Suitland w stanie Maryland) Dane techniczne Kraj produkcji: Niemcy Typ: jednomiejscowy samolot wielozadaniowy Osiągi: prędkość maksymalna: 977 km/h (na pułapie 12 000m); 795 km/h na poziomie morza pułap praktyczny: 16 000 m zasięg: 1930 km Masa: własna: 4800 kg startowa: 7515 kg maksymalna: 8500 kg Wymiary: rozpiętość skrzydeł: 16,8 m długość: 7,5 m wysokość: 2,80 m Uzbrojenie: 2 działka Mk 108 kaliber 30 mm dodatkowe: 2 × 500 kg bomb lub 24 rakiet niesterowanych R4/M. Napęd: 2 silniki odrzutowe Junkers Jumo 109–004 o ciągu 8,9 kN Lata służby: brak, testy w latach 1944–1945
Ted850 Opublikowano 17 Kwietnia 2012 Autor Opublikowano 17 Kwietnia 2012 Ponieważ konstrukcja latającego skrzydła może się wydawać zbyt prosta postaram się ją wykonać najlepiej jak się da i zastosować dodatkowo parę ciekawych rozwiązań technicznych. Trudnym dla mnie wyborem jest wzór malowania ponieważ brak jest wiernych wzorów w formie plansz a duża ich część przedstawia wzory które miały być zastosowane dopiero w jednostkach. Zastanawiam się czy wykorzystać jeden z nich (i co na to Regulamin ESA) czy kierować się fotografiami V3 znajdującego się w zbiorach muzeum Ten wzór malowania wydaje się być najbardziej zbliżony do oryginału V3 ale z wyborem jeszcze się wstrzymam.
Ted850 Opublikowano 17 Kwietnia 2012 Autor Opublikowano 17 Kwietnia 2012 Bierzemy się do pracy i otwieramy paczuszkę. Pierwsze przymiarki Szablon ułatwia mi określenie jak głęboko mogę schować silniki aby nie psuły wyglądu płatowca Pierwsze cięcie pianek i przymiarka silników Montaż i maskowanie serw Jeszcze tylko wklejamy węgielki i ruszamy na łąkę aby sprawdzić czy Horten "ożyje" Do próbnych oblotów specjalnie nie zakładam osłon silników i kabiny aby nie uległy uszkodzeniu. Pierwsze próby potwierdziły słuszność tego posunięcia oraz ujawniły kilka drobnych problemów do rozwiązania. Próba oblotu mimo braku sukcesu okazała się jednak dość owocna w przemyślenia i mam nadzieje że po przesunięciu środka ciężkości i zastosowaniu przeciwbieżnych śmigieł następne próby wypadną pomyślnie. poniższe zdjęcia wykonała Gosia Adamus
Ted850 Opublikowano 18 Kwietnia 2012 Autor Opublikowano 18 Kwietnia 2012 Korzystając z chwili wolnego czasu napiszę jakie wyposażenie znajduje się w Hortenie. Pakiet. Nano-Tech 2200mah 3S 25~50C....................................................................................................................17.99$ Silniki; 2 szt. Welgard A2208/08 2600kv ..............................................................................................................................2x80zł. Regulatory; 2 szt. Dualsky 22A XC-22-Lite ................................................................................................................................. 2x55.90 zł Śmigła; 2 szt. APC 5,5x4,5 ................................................................................................................................................... 2x8.90 zł. Serwa; w planie Ster kierunku; 2 szt. Power HD D65HB ........................................................................................................................................... 2x4.90$ Lotki; 2 szt. nieznanego pochodzenia 9g. leżały na półce a naklejki zerwałem przy montażu........................................................................................... 2x20zł Do tego odbiornik OrangeRx DSE2 i "garść" węgli, przedłużaczy i popychaczy ;-)
Ted850 Opublikowano 10 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 10 Czerwca 2012 Udało mi się skończyć i oblatać HORTENA 229 https://vimeo.com/43782084 1
Ted850 Opublikowano 10 Czerwca 2012 Autor Opublikowano 10 Czerwca 2012 Co prawda właśnie minęła północ i konkurs się już zakończył pozwolę sobie dokończyć relację. http-~~-//vimeo.com/43782084 Udało mi się w ostatnim dniu konkursu wykonać kontrolowany lot i zaliczyć walkę. Niestety nie udało mi się zaliczyć cięcia ale za to zaliczyłem "kreta". Mimo dużej prędkości model nie ucierpiał poza tym że skończyły mi się śmigiełka. Horten jest urazo-odpory co potwierdza poniższy film, inne modele po takom krecie niesie się do domy w reklamówce a w nim co najwyżej silniczki z łoża się oderwą ;-) http-~~-//www.youtube.com/watch?v=TvehZH4D1Tk Przyczyną problemów z oblotem było złe wyważenie, pomimo iż było sprawdzane na dwóch różnych programach aby model poprawnie latał musiałem przesunąć SC o 3cm. do przodu. W tym celu przesunąłem silniki do przodu przez co nie udało mi się ich ukryć we wnętrzu wlotów powietrza do silników waga do lotu 564g Pozdrawiam. Tadeusz Cieślik
marek rokowski Opublikowano 1 Lipca 2012 Opublikowano 1 Lipca 2012 Nietypowe konstrukcje i walka niemal z wiatrakami w czasie realizacji projekt został doceniony w imieniu napolskimniebie.pl i jury gratuluję Ci zajęcia 3-ciego miejsca w konkursie, w kategorii SENIOR nagrody: i fundatorzy: model ESA WW2 - od napolskimniebie.pl
Ted850 Opublikowano 2 Lipca 2012 Autor Opublikowano 2 Lipca 2012 DZIĘKUJĘ !!! Naprawdę nie spodziewałem się zajść tak wysoko, tym bardziej że obserwowałem "Konkurencję" która była naprawdę silna !!! Pozdrawiam Wszystkich uczestników i gratuluję pięknych modeli !!! Nie mogę się doczekać aż spotkamy się w powietrzu ;-)
Rekomendowane odpowiedzi