Ted850 Opublikowano 16 Kwietnia 2012 Udostępnij Opublikowano 16 Kwietnia 2012 Już myślałem że się nie doczekam i że się na Konkurs nie załapię ! Na wstępie uzasadnie swój wybór, Hortena chciałem zrobić już w poprzedniej edycji Konkursu ale zwyciężył "zdrowy rozsądek" poparty opiniami kolegów twierdzących że taki eksperyment może nie być najlepszym "Esiakiem" do pierwszych walk powietrznych. Jestem częstym gościem w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie i zawsze pasjonowały mnie konstrukcje różniące się od reszty, takie jak odrzutowy samolot rolniczy PZL M-15 i bezogonowy szybowiec SZD-6X Nietoperz. Ponieważ od zainteresowania konstrukcją Nietoperza do konstrukcji Hortena był już tylko krok, to wybór Horten Ho 229 wydaje się być oczywisty. Samolot ten stworzono dla Luftwaffe w końcowym okresie II wojny światowej. Wyposażony był w dwa silniki odrzutowe. Samolot zdołano wyprodukować i oblatać wstępnie dopiero w styczniu 1945. Wyposażony w dwa działka 30 mm, mógł być używany jako samolot myśliwski, ponieważ jego osiągi teoretycznie przewyższały wszystkie samoloty alianckie. Jednak był to raczej pierwszy projekt Göringa z cyklu tzw. 3x1000: samolot szturmowy, bombowy o zasięgu ponad 1000 km, prędkości do 1000 km/h i nośności do 1000 kg uzbrojenia w postaci bomb lub rakie]. Był pierwszym odrzutowym samolotem o konstrukcji latającego skrzydła na świecie. Przeprowadzona w firmie Northrop Grumman w latach 2008–2009 rekonstrukcja oraz testy elektromagnetyczne na tajnym poligonie fabrycznym Northrop wykazały, że samolot Ho 299 w 1945 byłby wykrywalny, przez angielską stację radarową wczesnego wykrywania Chain Home, w odległości równej 80% odległości wykrywania myśliwca Bf-110, czyli w odległości 130 km zamiast 160 km. Z uwagi na różnice w rozpiętości obu dolnopłatów, Ho 229 wykazał się tymże 40-procentową powierzchnią skutecznego odbicia w porównaniu z typowym myśliwcem II wojny światowej, stanowiąc pierwszy statek powietrzny wykonany w technologii stealth. Rekonstrukcje i ich wyniki przedstawiono latem 2009 r. w filmie dokumentalnym produkcji National Geographic. Podczas końcowych walk w Niemczech w 1945, wywiad amerykański przechwycił dwa spokrewnione egzemplarze (Ho 229 V3 w trakcie montowania oraz starszy model – bezsilnikowy szybowiec Horten Ho IX V1). 3 Armia George'a Pattona zniszczyła 5 innych niekompletnych egzemplarzy, aby konstrukcje te nie wpadły w ręce Armii Czerwonej i przez to nie zostały przechwycone i wykorzystane przez inżynierów lotnictwa ZSRR. Ocalałe statki powietrzne przewieziono do USA, gdzie wraz z rekonstrukcją z 2008 znajdują się w muzeum lotnictwa Planes of Fame w Chino w Kalifornii (szybowiec) oraz w składowni rekonstrukcyjnej National Air and Space Museum, części Smithsonian Institution (Paul E. Garber Restoration Facility ulokowanej w Suitland w stanie Maryland) Dane techniczne Kraj produkcji: Niemcy Typ: jednomiejscowy samolot wielozadaniowy Osiągi: prędkość maksymalna: 977 km/h (na pułapie 12 000m); 795 km/h na poziomie morza pułap praktyczny: 16 000 m zasięg: 1930 km Masa: własna: 4800 kg startowa: 7515 kg maksymalna: 8500 kg Wymiary: rozpiętość skrzydeł: 16,8 m długość: 7,5 m wysokość: 2,80 m Uzbrojenie: 2 działka Mk 108 kaliber 30 mm dodatkowe: 2 × 500 kg bomb lub 24 rakiet niesterowanych R4/M. Napęd: 2 silniki odrzutowe Junkers Jumo 109–004 o ciągu 8,9 kN Lata służby: brak, testy w latach 1944–1945 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ted850 Opublikowano 17 Kwietnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Kwietnia 2012 Ponieważ konstrukcja latającego skrzydła może się wydawać zbyt prosta postaram się ją wykonać najlepiej jak się da i zastosować dodatkowo parę ciekawych rozwiązań technicznych. Trudnym dla mnie wyborem jest wzór malowania ponieważ brak jest wiernych wzorów w formie plansz a duża ich część przedstawia wzory które miały być zastosowane dopiero w jednostkach. Zastanawiam się czy wykorzystać jeden z nich (i co na to Regulamin ESA) czy kierować się fotografiami V3 znajdującego się w zbiorach muzeum Ten wzór malowania wydaje się być najbardziej zbliżony do oryginału V3 ale z wyborem jeszcze się wstrzymam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ted850 Opublikowano 17 Kwietnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Kwietnia 2012 Bierzemy się do pracy i otwieramy paczuszkę. Pierwsze przymiarki Szablon ułatwia mi określenie jak głęboko mogę schować silniki aby nie psuły wyglądu płatowca Pierwsze cięcie pianek i przymiarka silników Montaż i maskowanie serw Jeszcze tylko wklejamy węgielki i ruszamy na łąkę aby sprawdzić czy Horten "ożyje" Do próbnych oblotów specjalnie nie zakładam osłon silników i kabiny aby nie uległy uszkodzeniu. Pierwsze próby potwierdziły słuszność tego posunięcia oraz ujawniły kilka drobnych problemów do rozwiązania. Próba oblotu mimo braku sukcesu okazała się jednak dość owocna w przemyślenia i mam nadzieje że po przesunięciu środka ciężkości i zastosowaniu przeciwbieżnych śmigieł następne próby wypadną pomyślnie. poniższe zdjęcia wykonała Gosia Adamus Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ted850 Opublikowano 18 Kwietnia 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Kwietnia 2012 Korzystając z chwili wolnego czasu napiszę jakie wyposażenie znajduje się w Hortenie. Pakiet. Nano-Tech 2200mah 3S 25~50C....................................................................................................................17.99$ Silniki; 2 szt. Welgard A2208/08 2600kv ..............................................................................................................................2x80zł. Regulatory; 2 szt. Dualsky 22A XC-22-Lite ................................................................................................................................. 2x55.90 zł Śmigła; 2 szt. APC 5,5x4,5 ................................................................................................................................................... 2x8.90 zł. Serwa; w planie Ster kierunku; 2 szt. Power HD D65HB ........................................................................................................................................... 2x4.90$ Lotki; 2 szt. nieznanego pochodzenia 9g. leżały na półce a naklejki zerwałem przy montażu........................................................................................... 2x20zł Do tego odbiornik OrangeRx DSE2 i "garść" węgli, przedłużaczy i popychaczy ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ted850 Opublikowano 10 Czerwca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Czerwca 2012 Udało mi się skończyć i oblatać HORTENA 229 https://vimeo.com/43782084 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ted850 Opublikowano 10 Czerwca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Czerwca 2012 Co prawda właśnie minęła północ i konkurs się już zakończył pozwolę sobie dokończyć relację. http-~~-//vimeo.com/43782084 Udało mi się w ostatnim dniu konkursu wykonać kontrolowany lot i zaliczyć walkę. Niestety nie udało mi się zaliczyć cięcia ale za to zaliczyłem "kreta". Mimo dużej prędkości model nie ucierpiał poza tym że skończyły mi się śmigiełka. Horten jest urazo-odpory co potwierdza poniższy film, inne modele po takom krecie niesie się do domy w reklamówce a w nim co najwyżej silniczki z łoża się oderwą ;-) http-~~-//www.youtube.com/watch?v=TvehZH4D1Tk Przyczyną problemów z oblotem było złe wyważenie, pomimo iż było sprawdzane na dwóch różnych programach aby model poprawnie latał musiałem przesunąć SC o 3cm. do przodu. W tym celu przesunąłem silniki do przodu przez co nie udało mi się ich ukryć we wnętrzu wlotów powietrza do silników waga do lotu 564g Pozdrawiam. Tadeusz Cieślik Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
marek rokowski Opublikowano 1 Lipca 2012 Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2012 Nietypowe konstrukcje i walka niemal z wiatrakami w czasie realizacji projekt został doceniony w imieniu napolskimniebie.pl i jury gratuluję Ci zajęcia 3-ciego miejsca w konkursie, w kategorii SENIOR nagrody: i fundatorzy: model ESA WW2 - od napolskimniebie.pl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ted850 Opublikowano 2 Lipca 2012 Autor Udostępnij Opublikowano 2 Lipca 2012 DZIĘKUJĘ !!! Naprawdę nie spodziewałem się zajść tak wysoko, tym bardziej że obserwowałem "Konkurencję" która była naprawdę silna !!! Pozdrawiam Wszystkich uczestników i gratuluję pięknych modeli !!! Nie mogę się doczekać aż spotkamy się w powietrzu ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi