szpachla Opublikowano 11 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Czerwca 2014 Witam. Zabieram się za budowę quada. Jest to mój pierwszy quadcopter więc... nie bijcie. Ten temat jest kontynuacją tego wątku: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?t=20138&start=30 tam mnie niestety zbanowali za niewyparzony język Sprzęt już dotarł, trwało to 2-3 tyg. w zależności od paczki. Najlepsze jest to że rzeczy zamówione najpóźniej dotarły jako pierwsze. Setup: MultiWii SE LINK 22$ 4x RCX ZMR 1804 2400KV LINK 34$ 4x EMAX Simonk 20A ESC LINK 36,90$ 4x Prop 6x4,5 (2xcw + 2xccw) LINK 7,40$ Programator USB TTL LINK 1,57$ Suma +- 100$ Regle trochę na wyrost ale mam nadzieję że to się jakoś podniesie z ziemi. Przymierzam się do budowy ramy i mam dwa pytania. 1. Czy rozstaw silników musi być wrysowany w kwadrat? Tzn. równe odległości pomiędzy osiami wysztkich czterych silników? Co w przypadku gdy zrobię to w układzie prostokąta? i powiedzmy na szerokość będzie 20 cm a na długość 25cm? Jaki to ma wpływ na stabilność lotu i obciążenie silników... 2. Środek ciężkości umieścić w płaszczyźnie podstaw silników czy może wyżej lub niżej? FC również umieścić centralnie w osiach czy lepiej trochę podnieść? Pakiet lepiej podwiesić czy położyć na górze? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin Przybyła Opublikowano 11 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 11 Czerwca 2014 1. Rozstaw może być wrysowany w prostokąt. Dla osi Pitch i Roll są osobne PID'y. Jaki jest rozsądny zakres takich różnic i czy możliwe jest ustawienie silników np. w trapez bez mieszania w kodzie nie wiem. 2. FC najlepiej centralnie, ale widać po różnych projektach, że ciut wyżej, czy niżej daje radę. Wyważenie quad'a najlepiej w osi, ewentualnie niżej. Można sobie wyobrazić np. pakiet na półmetrowym kiju umieszczonym w górę czy w dół. Przy górnym SC silniki będą miały więcej pracy przy poziomowaniu quad'a, a przy dolnym będzie "samostabilizacja", ale silniki będą bardziej obciążone przy pochylaniu, czyli locie postępowym. Tyle wiem na razie, a wiem mało... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szpachla Opublikowano 14 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2014 Jest postęp, a w zasadzie oblot.... Tylko doszedł kolejny problem - jeden z silników (prawy tylny) bardzo się grzeje. Próbowałem na innym śmigle ale dalej to samo. Zatrzymuje się jako pierwszy, tak jakby miał większe opory. Grzeje się silnik i regulator. Po 1 min. lotu trzy silniki i regle są chłodne a ten jeden jest gorący. Do tego stopnia że boje się że potopi izolacje... Cały profil do którego jest przykręcony się nagrzewa. Podejrzewam że ten silnik jest padnięty od nowości.... Da się to jakoś sprawdzić? ps. później wrzucę filmik z oblotu. ps2. nazwałem go "Gilotynka" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin Przybyła Opublikowano 14 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2014 Ja miałem przypadek, że za mocno dokręcony silnik miał opory na łożysku. Na biegu jałowym popuściłem śruby i zaczął ciszej i szybciej pracować. Jeżeli silnik obraca się gładko w ręce jak inne, to tylko uzwojenie (przebicie albo pomyłka w produkcji). Pomiar omomierzem nie zaszkodzi, ale może nic nie wykazać przy tak małej rezystancji uzwojenia. Może być też przebicie na stojan. Ewentualnie niewyważenie quada w kierunku tego silnika, w co wątpię. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szpachla Opublikowano 14 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2014 Jest filmik tylko się konwertuje.... Jakość też nie najlepsza ale widać że nie wisi na sznurku Odnośnie tego sinika to gdy trzymałem quada w ręce i przechylałem nim na różne strony to różne silniki pracują z różnym obciążeniem. I nawet gdy inne silniki są bardziej obciążone to nie grzeją się tak jak ten jeden, prawy tylny.... Dodam jeszcze że wpadłem na pomysł ultralekkiej ramy do quada którą wykonam na dniach. Będzie to rama z czarnego EPP wzmocniona prętami węglowymi fi 1 mm. Zastanawiam się tylko czy tego nie zdmuchnie.... "Gilotynka" jednak troszkę przyciężkawa jest Edit: Odkręciłem ten silnik od ramy i dalej to samo. Nawet jak go trzymam w palcach. Trzy silniki zatrzymują się równocześnie a jeden dużo szybciej. Myślałem że może ma zatarte łożysko ale jak włoże wałek takiej średnicy w łożysko to kręci się idealnie. Nie wiem czy tam gdzieś zwarcia nie ma na uzwojeniu albo przebicia....regiel się grzeje... to też daje do myślenia. Nie wiem tylko czy przypadkiem ten jeden silnik nie zjada mi połowy napięcia z pakietu bo przecież te ciepło z czegoś musi się brać..... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarekJ Opublikowano 14 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2014 Czy mnie się wydaje, czy też masz wpięte do płytki zasilanie ze wszystkich 4 regulatorów? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin Przybyła Opublikowano 15 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2014 Szczerze, to też mam wpięte wszystkie 4, a u mnie w jednym regulatorze fabrycznie są 2 stabilizatory 78D05L połączone równolegle. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szpachla Opublikowano 15 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2014 Mam wpięte wszystkie i wszystko działa idealnie. Edit: to może wyjaśni ktoś które można łączyć a których nie można? Edit2: ktoś mądry na innym forum napisał miś - 2013-05-09, 00:52markac napisał/a: Warto przecinać? Jak masz za dużo prądu do zasilania serw i odbiornika to tnij . A jeśli tylko różnica napięć z obu BEC'ów nie przekracza 0.05V a nawet 0.08V to śmiało zostaw połączone, bo masz większą szanse na dalsze zasilanie odbiornika i serw jeśli się jeden ESC przegrzeje i wyłączy. http://rc-fpv.pl/printview.php?t=13660&start=0&sid=94c1baa1ea3b5321f2ae206a8364f9fd Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szpachla Opublikowano 15 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2014 Ps. Nowa rama Wzmocnienia będą wklejone od góry i od dołu oraz prawdopodobnie również z boku - zobaczę jak to wyjdzie w praniu.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MarekJ Opublikowano 15 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2014 Jeśli BECe są liniowe to można. je łączyć równolegle. Ale istnieje ryzyko, że przy dużym rozrzucie parametrów, niektóre mogą się właśnie silnie grzać. Gorący BEC to gorący regulator, a co dalej się może zdarzyć niech każdy sam sobie dopowie. Przy łączeniu równoległym dobrze jest kontrolować temperaturę regulatorów (przy wyłączonych silnikach). Im wyższe napięcie zasilania, tym bardziej należy zwrócić na to uwagę. Jeśli któryś staje się wyraźnie cieplejszy, lepiej go odłączyć i dopiero latać. Jeśli w regulatorach mamy BEC impulsowy, to nie powinno się ich łączyć równolegle. To jest tylko moja opinia, każdy może robić jak chce. W końcu mamy demokrację . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szpachla Opublikowano 15 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2014 To również wyczytałem w internecie. Natomiast jak mam spięte 4 sztuki razem i stoi to załączone przez godzinę i nie czuć rzeczy coś się nagrzewało albo przypalało to widocznie działa. I zakładam że jeżeli nie spali się po godzinie ciągłej pracy to nie spali się w ogóle. Dla pewności trzeba by zostawić włączone na 24h i pomierzyć termometrem na podczerwień temperaturę poszczególnych układów - ale ogólnie jak nie czuć ręką że coś jest gorące to powinno być ok. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szpachla Opublikowano 15 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2014 Rama wzmocniona, testy obciążeniowe się odbyły... 3x Kociłek Do Syta (różne rodzaje) 580 gram NETTO (bez szkła, sama pakpa) 1x Tyskie Browary Książęce 500ml czyli ok 500 gram Netto (bez szkła, sama słodycz) .... to wszystko ustawione na środku ramy podpartej na prawie samym końcu ramion. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin Przybyła Opublikowano 15 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2014 Intryguje mnie ta rama... Dla świętego spokoju zmierzyłem prądy jakie płyną u mnie pomiędzy BEC'ami (regulatory nie były kupione z jednej partii) i wyszło od 1,5 do 6,5 mA. Tragedii nie ma (w tym jednym przypadku). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szpachla Opublikowano 15 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2014 Znaczy ta rama ma same plusy. Wykonana z odpadów po modelu ESA Waga będzie nie więcej niż 50 gram z łożami pod silnik. Rozstaw śmigieł zmniejsze tak żeby prawie chowały się w obrysie pianki. To będzie niezniszczalne. Mam taką ESĘ od 2 lat - 10 kretów zaliczyłem nią a dalej wygląda jak nowa. To się odbija od ziemi edit: Niski koszt i stabilna jak beton. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin Przybyła Opublikowano 15 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2014 Ta rama mnie interesuje pod względem tłumienia wibracji. Walczę ostatnio z różnymi sposobami poprawy obrazu w Mobius'ie. Mam silniki i śmigła wyważone, łożyska ok, a ciągle mi obraz z kamerki faluje i szukam innych rozwiązań. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szpachla Opublikowano 15 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2014 Dobra do wibracji jest izolacja kauczukowa "ArmaFlex". Widać ją u mnie pod MulwiWii na "gilotynie". Tylko drogie to trochę ... ja wziąłem ze śmietnika w robocie Wydaje mi się że przy tak małych sinikach i lekkich śmigłach nie będzie problemu z wibracjami. Dodatkowo przykleję dość duże sklejki pod silnik to powinno zagwarantować dość solidny montaż. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szpachla Opublikowano 19 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Czerwca 2014 Rama gotowa. Niestety okazało się, że nie jest do końca odporna na skręcanie. Efektem czego quad niekontolowanie obracał się czasami wokół własnej osi. Udało mi się usztywnić konstrukcję dodklejając bambusowe patyczki do szaszłyków. Można powiedzieć że jest dobrze ale czasem zdarzy się jeszcze lekki YAW drift Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Y/F-22 Opublikowano 19 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Czerwca 2014 Serio nie łatwiej podjechać do castoramy lub po prostu zamówić kątowniki a i nawet samą ramę ? Na HK są dość tanie, sama rama z kątowników to mniej babrania a i roboty też niewiele. Ta rama to prędzej czy później dokona autodestrukcji w locie coś tak czuję. Ile mniej więcej ten quad bezpiecznie podniesie ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
szpachla Opublikowano 19 Czerwca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Czerwca 2014 Po pierwsze widać że nie czytałeś wątku bo rama na kątownikach jest wcześniej. Po drugie nic się nie rozpada bo quad już zrobił z 15 lotów więc przepucuj szklaną kulę. edit: Podniesie jeszcze ze 150 gram. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin Przybyła Opublikowano 19 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 19 Czerwca 2014 Jak wagowo wyszła rama? Wiadomo, że łatwiej jest wszystko kupić gotowe (są modelarze i piloci RC), ale sprawdzone dziś rozwiązania też ktoś kiedyś testował i o to w tym wszystkim chodzi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi