Skocz do zawartości

Dobór śmigła


pilot

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W modelu akrobacyjnego elektryka mam obecnie śmigło 16x8 APC E. Z powodu kiepskiej pogody na razie nie mam możliwości sprawdzenia innych śmigieł w praktyce. Rozważam więc teoretycznie co zyskam lub stracę zmieniając śmigła na mniejszej średnicy i większym skoku, np. 15x10, 14x12 przy założeniu, że ciąg będzie na poziomie obecnego - inaczej zmiana nie będzie miała sensu. Robił ktoś może testy, jakie wnioski ? Głównie chodzi o zachowanie modelu w locie pionowym w obie strony, prędkość w locie poziomym.

Opublikowano

Chcesz dać śmigło o mniejszej średnicy, a większym skoku. Zakładając niezmienną moc (dostarczoną), musisz mieć mniejszy ciąg przy większej prędkości strumienia - inaczej się nie da. Jest jeszcze pytanie, w którym miejscu charakterystyki silnika to będzie, bo może zmienić się sprawność silnika.

Opublikowano
...Jest jeszcze pytanie, w którym miejscu charakterystyki silnika to będzie, bo może zmienić się sprawność silnika.

No właśnie takich pytań jest sporo i nie wiem czy jednoznacznie da się przewidzieć skutek takiej zmiany. Przeważnie dobierałem śmigła pod kątem wymaganego ciągu ale teraz mam zamiar zrobić kilka porównawczych testów na różnych śmigłach, na razie jednego producenta (APC).

Opublikowano
Tu znajdziesz 2 całkiem darmowe i użyteczne programy...

Dzięki, programy przydatne i pewnie nie tylko ja z nich skorzystam jednak pomiary chyba nieco odbiegają od rzeczywistości :D No i niestety nie ma śmigieł APC E 15x10 i 14x12.

Opublikowano
wejdz na stronę Multiplexa i obejrzyj to...

To dla mnie nie nowość, mam dostęp do takiego urządzenia :D Powiem więcej w modelu mam Spina więc część parametrów można odczytać po locie i zweryfikować z wartościami statycznymi. Pomierzyć prąd, moc pobieraną czy obroty to nie problem bardziej interesuje mnie na razie od strony teoretycznej jaki efekt powinna dać wymiana śmigła na większy skok przy mniejszej średnicy. Generalnie zastanawiam się dlaczego np. w F3A stosuje się śmigła prawie "kwadratowe" tzn. skok prawie równy średnicy.

Opublikowano

Mniejsza średnica, większy skok = większa prędkość strumienia, mniejszy ciąg statyczny, większa prędkości od której efektywnie zaczyna pracować śmigło

 

W F3A trzeba zachowywać tą samą prędkść przy pionach bez względu czy w górę czy w dół, ale odpowiedzą Ci lepiej zawodnicy F3A - zapytaj w odpowiednim dziale.

Opublikowano
Mniejsza średnica, większy skok = większa prędkość strumienia, mniejszy ciąg statyczny, większa prędkości od której efektywnie zaczyna pracować śmigło

To jest dla mnie jasne i oczywiste.

W F3A trzeba zachowywać tą samą prędkść przy pionach bez względu czy w górę czy w dół...

O właśnie o to m.in. mi chodzi.

...ale odpowiedzą Ci lepiej zawodnicy F3A - zapytaj w odpowiednim dziale.

Masz rację, chyba właśnie tam powinienem umieścić post, o czym zresztą początkowo myślałem, ale że model elektro to dałem tutaj.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.