Skocz do zawartości

Model konkursowy- RWD 5


Tost

Rekomendowane odpowiedzi

Witam :)

 

Postanowilem wystartować w tym nowo powstałym konkursie, jak to zazwyczaj zanim wszystko zaplanowałem juz zacząłem budowe :)

 

Będę tutaj przedstawiał każdy kolejny krok z budowy modelu rwd 5 by skazoo.

Mam nadzieję, ze ta dokumentacja będzie służyć przyszłym pokoleniom :D

 

A wiec do dzieła moi drodzy ;)

 

Dane modelu:

Rozpiętość- 130cm

Długość- 83cm

Przewidziana waga startowa przy napędzie brush - ok 650 gr.

 

Niezbęde materiały do budowy to:

-płyta depron 6mm

-plyta depronu 3mm (chyba x2, tego nie wiem)

-listwy sosnowe 6x2mm ( ja mam 8x2mm kupione wczoraj przez pomyłke)

-stare szprychy(na podwozie)

-dwa kołka z gąbki

-snapy do sterów

-rurka bowdenowa z wkładem (drutem)

-kostki elektryczne

-Sklejka 3mm około 1dm2

-Kołek drewniany fi 6 około 15cm

 

IMG_9428.jpg

 

IMG_9449.jpg

 

IMG_9432.jpg

 

 

Niezbędne narzędzia:

-klej uhu por /polimerowy

-papiery scierne ponaklejane na deseczki ( mozna użyć jakiść ścinkós starych, jak ja to właśnie zrobilem)

-linijka(najlepiej metalowa, ja takiej niestety nie mam)

-nożyk do wykładzin (tapet)

-opcjonalnie zywica 10min. albo wikol

 

IMG_9446.jpg

 

Plany pobrałem ze strony: http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t=2595&postdays=0&postorder=asc&start=18

 

Wzorować się będę na wątkach o rwd na tym forum i forum alexrc.com

 

Prace zaczęły się oczywiscie od zakupów i drukowania planów,

Które to wstępnie porozkładane, jeszcze nie poklejone wyglądają tak:

IMG_9452.jpg

 

Jako, że będzie to moj pierwszy model,który mam zamiar ulotnić licze na waszą merytoryczną pomoc i wszelkie porady/czy też "bury" podczas budowy ;)

 

 

Pozdrawiam, miłego weekendu ;)

 

 

Edit:

Wstąpnie wycięte i poklejone szablony.

Kadłub wyciąłem tlyko jeden, gdyż jak odbije z jednego, mam nadzieje, że wyjdzie symetrycznie :wink:

 

IMG_9457.jpg

 

Skrzydłem się zajme na końcu ;)

 

***Dalszy ciąg budowy:

 

Niestety troszkę za późno na zmiany w nosie kadłuba, gdyż powycinałem wszystko wczoraj, a dzisiaj zobaczyłem post. ;/

Ale nic straconego, planuje oblot na szczotce, wiec z wyważeniem nie będzie problemu, no chyba, ze wygram konkurs(:D:D), i będzie brushless, to wtedy już czymś doważe.

 

Kolejnym etapem budowy było ponaklejanie wyciętych planów na depron 6mm.

Priorytetem w mojej budowie jest estetyka i oszczędność materiałów, dlatego też starałem się przyklejać jak najciaśniej:

 

IMG_9468.jpg

 

Następnie, aby wszystko się ładnie przykleiło i nie było obaw o odklejenie się podczas wycinania postanowiłem czymś to przyłożyć, aby był docisk na klejone powierzchnie.

Wykorzystałem do tego książki, które miałem na wierzchu w szafie, żeby sie nie poprzyklejały, porozkładalem koszulki biurowe, moga być również worki foliowe, lub zwykłe kartki papieru:

 

IMG_9465.jpg

 

IMG_9460.jpg

 

Jako, ze kleiłem zwykłym klejem w sztyfcie biurowym nie trzeba było długo czekać na zaschnięcie, po ok 30 min. zdjąłem książki i koszulki i zabrałem się za wycinanie wręg i pozostałych części kadłuba.

 

Przy wycinaniu należy zwrócić szczególną uwagę na ostrość nożyka do tapet, jeśli jest on zbyt tępy wtedy zamiast pięknie wyciętej krawędzi mamy postrzępione boki, gdyż zamiast ciąć, tępy nożyk rwie depron.

 

Aby zachować idealne odwzorowanie boków kadłuba oraz steru wysokości, powycinałem po jednym szablonie, i zrobiłem obydwie części z tego samego wzoru :)

 

IMG_9470.jpg

 

IMG_9477.jpg

 

Następnie poprzez nałożenie szablonu na wycięte boki kadłuba i wbicie szpilek zaznaczyłem sobie końce linii wzmocnień drewnianych.

Po tej czynności "połączyłem punkty" :D i powstał schemat klejenia listew wzmacniających.

 

IMG_9487.jpg

 

Następną czynnością jest zaznaczenie zarówno na dole, jak i u góry kadłuba marginesów 6mm, aby przykleić paski depronowe ( o których później). niektórzy używają do tego celu suwmiarki, natomiast ja z "braku laku" użylem cyrkla ustawionego na 6mm, wyszło jak wysżło, ale najważniejszy obrys widać ;)

 

Jako listewki wzmacniające użylem sosny 8x2mm, którą to omyłkowo kupiłem zamiast 6x2 mm. Listwę mocującą gumę pod skrzydła wykonałem z dwóch sklejonych ze sobą listew 8x2 mm.

Wszystko klejone na klej polimerowy ( butelka 4,5zł )

 

IMG_9492.jpg

 

IMG_9493.jpg

 

Następną rzeczą jaką czynimy jest wycięce 4 pasków z depronu 6mm o grubości również 6mm, służą one do zwiększenia powierzchni klejenia boków kadłuba z górą i dołem.

 

DSC00045.jpg

 

Następnie przyklejamy je do boku prawego i lewego w odległości 6mm od krawędzi górnych i dolnych, nalezy pamietac, aby na koncu je lekko zciąć, gdyz przy ogonie boki kadłuba się stykają ze sobą.

 

DSC00059.jpg

 

DSC00060.jpg

 

 

Kolejną rzeczą jaką robimy przy modelu to jest posklejanie wszystich 4 głównych części kadłuba.

Mam na myśli dwa boki, góre dół, oczywiście nie możemy zapomnieć o głównej wrędze.

 

DSC00089.jpg

 

DSC00085.jpg

 

DSC00088.jpg

 

DSC00086.jpg

 

Przed zaklejeniem góry należy pamiętac o wklejeniu rurek bowdenowych do sterów wysokości i kierunku.

 

DSC00092.jpg

 

DSC00093.jpg

 

model zdecydowałem się zrobić z podwoziem, niezbędne do tego jest specjalne mocowanie, świetnie nadaje się do tego sklejka ok 2-3mm grubości wklejona w spód kadłuba, aby potem przykręcić w to miejsce podwozie.

 

DSC00112.jpg

 

Następnie postanowilem wyciąć i wkleić wręgę silnikową.

Wrega składa się z 3 deseczek sklejonych ze sobą, na zmiane balsowa 1mm, sklejkowa 2mm i balsowa 1mm.

Na co poźniej nakleiłem wycięty wzór wręgi silnikowej wycięty z planów, nastepnie wyciąłem wg tego wzoru:

 

DSC00034.jpg

 

DSC00038.jpg

 

DSC00040.jpg

 

Próbnie zamontowany pożyczony silnik 400.

 

I teraz już wręga wklejona w kadłub:

 

DSC00097.jpg

 

Koelejną rzeczą były stateczniki i stery.

Wykonane również z depronu 6mm.

Przy stateczniki poziomym i sterze wysokości należy pamietać o zachowaniu symetryczności względem osi podłużnej modelu.

 

Postanowilem wzmocnić je rurką węglową fi 2mm, zakupioną w sklepie modelarskim u mnie w poznaniu.

W tymże celu na stateczniku poziomym i pionowym wykonałem niewielki rowek o głębokości 2mm a szerokości rowniez 2mm aby wkleić rurkę.

 

DSC00100.jpg

 

DSC00101.jpg

 

DSC00102.jpg

 

DSC00107.jpg

 

Przy sklejaniu dwuch połówek steru wysokości nalezy pamiętac ze muszą byc one równoległe do siebie, aby tego dopilnowac podczas klejenia przytrzymalem je ściskami do prostej krawędzi linijki, dzieki czemu wszystko jest proste.

 

DSC00106.jpg

 

Skoro stateczniki i stery juz gotowe, przyszła kolej na oklejanie.

Wybrałem kolor żółty.

Do oklejenia zkaupilem żółtą folię transparentną, mysle ze się do tego nadaje i moim zdaniem nie jest za ciężka (choc nie mi to ocieniać , skoro w zyciu niczym nie latałem :jupi: :jupi: )

 

DSC00110.jpg

 

DSC00114.jpg

 

Przyszła kolej na podwozie opisywane wczesniej.

Do jego wykonania użyłem 4 szprych rowerowych i kolek zakupionych w modelarskim.

Tak się prezentuje:

 

DSC00109.jpg

 

model juz prawie caly gotowy, pozostaje oklejenia wcześniej wspomnianą zółtą folią:

 

DSC00116.jpg

 

A wiec kadłub gotowy.

Pora na skrzydło:

 

Prace nad nim zacząłem od wycięcia dwóch symetrycznych płatow według planów. Następnie poprzez wbicie szpilek w plany pod ktorymi były płaty zaznaczylem konce linii dzwigarów i zeberek.

 

następnie wyciąłem wszystkie żeberka z planów, troche monotonna robota, ale efekt zadowalający :]

 

DSC00061.jpg

 

naspetnie wyciąłem główne dzwigary ( po 2 do każdej połówki) i wkleiłem na płat wzdłuż lini pamietając o zachowaniu kąta prostego względem powierzchni skrzydła:

 

DSC00061.jpg

 

Po tej czynności zabrałem się za przecinanie żeberek, po czym przyklejanie ich do dzwigaru, rowniez pamiętając o kącie prostym względem w/w dzwigaru.

 

DSC00064.jpg

 

A tutaj już efekt koncowy, wszystkie zeberka

 

DSC00065.jpg

 

Następnie w płaty zostały wklejone listy łączące, po czym zgrzane i zaklejone.

 

 

Efekt koncowy prezentuje się tak:

 

DSC00125.jpg

 

DSC00121.jpg

 

DSC00124.jpg

 

Model gotowy do oblotu.

Z racji zbierania funduszy na sprzęt troche jeszcze poczeka :crazy:

 

:crazy:

 

jedyne co mam to pozyczona 400, i Nadajnik :)

 

Serdecznie pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wydluz troszke nos bo niedowazysz z lipo

Potwierdzam, ja przedłużyłem 2 cm, i było git.

 

kolka moga byc za male

Wszystko zależy od tego gdzie Tomek ma zamiar latać, jeśli ma dostęp do w miarę równej nawierzchni asfaltowej lub betonowej, to nawet małe kółka powinny sobie poradzić.

 

poszycie skrzydla zrob z 3 segmentow, jezeli bez lotek z 4 - unikenisz swichrowania

Możesz to rozwinąć? Bo pierwszy raz czytam coś takiego, ja pokrywałem każde skrzydło jednym kawałkiem depronu 3mm i ich dolna powierzchnia jest płaska jak stół.

 

Ps. Jeśli robię off-topa to przepraszam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie prawda... zaloze sie ze profilu takie skrzydlo nie trzyma. Wytlumaczenie jest proste - Pierwsze trzy zeberka sa identyczne - przyjmijmy ze jest to centroplat. Jezeli oblozymy je depronem to depron poza zeberkami powinien przyjac ich ksztalt. A co sie dzieje jezeli dalej zeberka sie zmniejszaja. Wyobrazmy sobie ze poprostu zciskamy depron w pionie, ok dociska sie do zeberek ale naddatek zostaje na krawedzi natarcia. No dobra, to teraz dociskamy depron na natarciu i co sie dzieje z naddatkiem, a no wedruje w miejsce polaczenia centroplata z reszta skrzydla. Najlepiej jak sie ma wyciete zeberka sprubowac je oblozyc kartka papieru wtedy widac o co chodzi. Zasada jest taka - powieszchnie mozna krztaltowac tylko w jednym wymiarze.

 

Drugim aspektem dzielenia poszycia na 3 jest fakt ze najwieksze momenty dzialaja w srodku plata. Jezeli bedzie tam lity kawalek depronu wytrzyma dluzej.

 

Po trzecie robiac podzial otrzymujemy nieznaczny wznios a nie opad. Gorna powierzchnia jest prosta, a dolna robi wznios, poziom, wznios.

 

Poszycie z jednego kawalka depronu mozna wykonywac gdy grubosc skrzydla jest funkcja liniowa.

 

Nie mowie, dobry mechanik i chybione waly usawi czolami. Pytanie tylko czy pracuja z naprezeniami na dzien dobry.

 

[edit]

 

A i zrob jeszcze raz "DÓŁ" wyglada na niesymetryczny. Chyba ze to tylko zludzenie optyczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 3 tygodnie później...

Bezszczotka która waży 50-60g, tani dzwonek ~30zł

Regielek 18A lub 25A z myślą o użyciu do innego modelu... - 50-60zł

Serwa 2x (lub 3x z lotkami) E-sky lub HXT900 ~15zł/sztuka

Pakiet to wg gustu, np. 3 cele 1000-1600mah - od 70 w górę ;)

Odbiornik, najtańszy nadający się do modelu to E-sky za 50zł

 

ceny mniej więcej, nie sprawdzałem, używane kupisz taniej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, też buduje (próbuję zbudować) ten model i mam problem z poszyciem skrzydła - mam depron 3mm rowkowany z jednej strony, przyklejam do niego żebra i przy próbie zagięcia depronu, depron pęka na krawędzi natarcia skrzydła, czy możecie mi podpowiedzieć jak zagiąć depron aby nie pękał ??

 

Oczywiście rowkowaną powierzchnie dałem do środka skrzydła.

 

Z góry dziękuję za pomoc i sory za off-topic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dzięki bardzo ;):)

 

Model praktycznie gotowy do lotu, caly osprzęt ( nagrody, podziekpowania dla sponsorów ;P )

Zakupilem wreszczie wymarzoną aparaturke, to jest Futaba 6EXHP

Aparaturke jak aparaturke, sam nadajnik ;P

 

mam juz w nim zamontowane serwa, serwa w lotkach, silnik (dzwonek tower pro ( chyba? :P )smigło, regulator, i pakiecik gotowy (Fullymax 3s 1000 MAh)

 

Brakuje mi jedynie odbiornika, z tym sobie mam nadzieje poradze.

 

Kolejne pytanie, jak ustawić apke do pierwszych lotów RWD?

 

Wychylenie , to znaczy EPA (dobrze mowie? ) ustawic tak, aby serwa sie wychylały maxymalnie tak jak jest podane w instrukcji budowy modelu? To znaczy "ster kierunku maksymalnie ile mieści się pomiędzy połówkami steru wysokości, ster wysokości +10/-5mm" ? Najmocniejsze wychylenia sterów powinny być w momentach, kiedy drązki są na maxymalnym wychyleniu?

 

Skorzystać z opcji dual rates? Jesli tak to ile procent poustawiać? Rozumiem, ze przy starcie te wychylenia powinny byc mniejsze, a po wzbiciu sie w powietrze pstrykam w przełącznik DR i wychylenia mam wieksze?

 

Skorzystać z funkcji EXPO? ma to jakies znaczenie dla takiego zółtodzioba jak ja? ;]

 

 

Pozdrawiam, dzieki za uwage

 

POLSKA, BIALO-CZERWONI hihihi ;D ;D ;D ;D ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.