tom000 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Witam wszystkich! Ostatnio oblatalem mojego nowego akrobata. 1.5m rozpietości silnik 6.5cm i masa ok 2.4kg. Zawsze bylem ciekawy jak szybko lataja modele :twisted: Dziś wrzycilem do niego odbiornik gps i w góre! Latałem dość ostro i myślałem że predkość nie przekroczy 200km/h ale po wylądowaniu okazało się ze mial max. 345z groszami :mrgreen: Niestety predkość jest też wadą tego modelu bo przy jednym z lądowań uszkodziłem skrzydło(brak klap). Będe musiał uaktywnić mixer klapolotek bo przy takich szybkich lądowaniach model niedługo wytrzyma :? ale i tak jestem zadowolony z dzisiejszego wyniku :mrgreen:
Boogie Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Jakie masz tam smiglo i obroty na smigle?? Bo nie moge uwierzyc w ten wynik.
klaps6 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 predkość nie przekroczy 200km/h To prawda. 345z groszami To szybciej niż F5D :rotfl:
tom000 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Autor Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Wynik wydaje mi sie prawdopodobny bo prędkość max. napewno była podczas pikowania a nie lotu poziomego. Śmigło mam zalecane przez producenta tego silnika(niechce mi sie w tej chwili sprawdzać jakie dokładnie). Model jest ciężki i myśle że stąd ten wynik.Czytałem gdzieś że pikujacy model może tyle osiągnąć ale dopiero dziś to sprawdziłem
klaps6 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Ale to jest prędkość z GPS, zupełnie nie wiarygodna, dla modelu jest istotna prędkość względem powietrza. Naprawdę nie łatwo uzyskać taką prędkość choćby ze względu na wytrzymałość płatowca. Czy GPS nie mierzy czasem prędkości jako stosunek przesunięcia poziomego do czasu? Jeśli tak to osiągana przez model prędkość w pikowaniu może być poprawnie odczytana tylko jeśli przejdzie on do lotu poziomego. (ot takie moje przypuszczenia )
mayo Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 skoro prędkość była odczytana podczas pikowania to zbytnio nie ufałbym odbiornikowi GPS. Tanie (czyt. przystępne) moduły GPS nie są programowane i w ogóle zaprojektowane na nagłe zmiany wysokości n.p.m. (a pikowanie jest właśnie takim przypadkiem), tylko do zmiany położenie w płaszczyźnie długość-szerokość. Jaka była prędkość lotu poziomego?
adi-000 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 tom000, a nie możesz się umówić z jakimś "Misiaczkiem" z twojej okolicy żeby podjechał z suszarką i zmierzył rzeczywistą prędkość modelu.
tom000 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Autor Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Podałem prędkość odczytaną. Nie będe się upierał czy jest prawdziwa bo nie mam jak tego sprawdzić. Może przyczynił się do tego też silny wiatr. Nie wiem kiedy byla taka prędkość bo odczytałem ją po wylądowaniu. Gdyby gps niemierzył prędkości pionowej to znaczy że te 345 było podczas lotu pozionego . W samochodzie pokazuje prędkość prawidłową(tzn zgodną z szybkościomierzem). Człowiek swobodnie spadający ( zanim mu się spadochron otworzy) osiaga prędkość ok 200. Model o sporym obciąrzeniu lecący pionwo w dół(lub poziomo zaraz po pikowaniu) na pełnym gazie myśle że więcej osiągnie ale mogę się mylić. Ciężko stwierdzić czy wynik był prawdziwy ale możemy sobie dyskutować
tom000 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Autor Opublikowano 13 Kwietnia 2008 adi-000 Misiaczki w mojej okolicy bardzo mnie nielubią :evil: i chyba z wzajemnością :roll: Boje się zapraszać ich w miejsce w które latam bo by mi pewnie jakiś mandacik wystawili :wink: a punktów już sporo...
armand Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 GPS podając prękość względem ziemi trochę kłamie (wszystko zależy od częstości odczytu, zapwene masz co sekundę choć możesz mieć też GPS potrafiący 5 razy na sekundę zrobić odczyt), ale jeśli jest wiatr boczny i płaski lot to wyniki są porównywalne z radarem (stożek na pokładzie) i rurką Pitota. Suszarką trochę ciężko pomierzyć - trafić w lecący model w sumie małych rozmiarów i dośc kiepsko odbijajacy falę. 200 km/h w locie poziomym to nie jest jakiś wyczyn - z moich doświadczeń graniczne jest około 250 km/h na napędzie śmigłowym, aby uzyskać większą prędkości to już trzeba dołożyć trochę starań i wiedzy. Modele są bardzo "przeprojektowane" i wytrzymają dość dużą prędkość po prostej gorzej na zakręcie zwłaszcza tym cięższym - one szybko lecą tylko w dół :wink:
MarekJ Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Aby zbliżyć się do tej prędkości to silinik na śmigle 12x8 (dość typowe dla tej wielkości) powinien wykręcić ok. 30 000 obr/min. W przeciwnym razie śmigło będzie pracowało jako niezwykle skuteczny hamulec, który nie pozwoli rozpędzić się modelowi. Zapewne, znacznie większą szybkość można uzyskać w pikowaniu bez napędu lub ze składanym śmigłem (nie mamy skutecznego hamulca).
armand Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 tom000 jaka była odległośc po między kolejnymi punktami zarejestrowanymi po przez logger GPS a jaka różnica wysokości przy maksymalnej prędkości i co ile jest logowany punkt - jak opdczytasz te wartości to dużo powiedzą o pomiarze :wink:
tom000 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Autor Opublikowano 13 Kwietnia 2008 armand niestety z mojego gps jestem w stanie odczytać(po lądowaniu): prędkość max, prędkość średnią, dystans i czas "trasy". Może następnym razem wsadze do modelu tel którym nagram to co wyświetla erkan. Porównując film z tel, z filmem z ziemi będę w stanie określić kiedy model miał daną prędkość. Ale niewiem czy zdecyduje się na to bo nie "kręci" mnie zbytnio bicie rekordów tylko normalne latanie (choć czasem jest tak że normalne latanie się nudzi i człowiek zaczyna kombinować :mrgreen:)
Janek Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 A może jakaś fotka modelu? Profil skrzydła (%?) 345 to dla akrobata zupełnie nieosiągalne, latam kombatami i powyżej 130 raczej nie latają, no chyba że ktoś się postara to 150.
armand Opublikowano 13 Kwietnia 2008 Opublikowano 13 Kwietnia 2008 tom000 GPS pracował w 2D czy 3D bo jak w 2D to nie dziwne że wychodiły Ci takie wyniki. Prędkość jest funkcja drogi w czasie. A w trybie 2D droga to odległoś po między punktami które tak naprawdę są rzutami na jakąś płaszczyznę - w uproszczeniu. I jeśli w na początku nurkowania byłeś w punkcie a po 1 sek. odległość od punkt początkowego była 96m w rzucie to i wychodzi prędkość 345km/h, a w locie nurkowy to nie jest jakieś nie osiągalne.
tom000 Opublikowano 14 Kwietnia 2008 Autor Opublikowano 14 Kwietnia 2008 Janek fotke wrzuce wieczorem. Profil symetryczny.Nie wiem jaki dokładnie bo skrzydła kuiłem wycięte na allegro.Dla sprostowania nie jest to model 3d. A kombaty mają zwykle silniki ok 3.5cm i nie są "demonami" prędkości bo tam raczej dużą uwagę przywiązuje się do zwrotności. Co do trybu w jakim pracował gps to bylo pewnie 2d bo nie ma opcji zmiany. Wg mojego rozumowania jeśli model leciałby pionowo a gps mierzył prędkość rzytu modelu na płaszczyznę to wyik powinien być 0km/h. Z mojej "obszernej" wiedzy na temat gps wiem tyle że mierzą one prędkość na podstawie zmiany odległości od poszczególnych satelitów.Gdyby rzeczywiście tylko tak się to odbywało to niepowinno mieć znaczenia czy model leci poziomo czy nie. Gdzieś pewnie tkwi jakiś "byk" ale porównując model jak przelatywał po nurkowaniu 2m nad ziemią z "kolegami" na ścigaczach to wydawało się że ten pierwszy mial większą prędkość. NAstepnym razem bedę latał bardzo wolno i praktycznie tylko poziomo i zobaczymy jakie będą rozbierzności. Wszystkie moje (w wasze pewnie też) wywody oparte są na "gdybaniu" bo bardzo trudno jednoznacznie określić prędkość modelu
Janek Opublikowano 14 Kwietnia 2008 Opublikowano 14 Kwietnia 2008 Gdybanie gdybaniem, ale 345km/h to prawie 100m/s więc pikowanie musiało by trwać ze 2s wraz z rozpędzaniem. Ile rpm kręci Twój silnik? Jeśli chodzi o profil to chodziło mi o jego grubość wyrażoną w procentach. Szczegóły konstrukcji by się jakieś przydały, no ale zobaczymy co będzie na fotce. ale porównując model jak przelatywał po nurkowaniu 2m nad ziemią Jak wyprowadziłeś model z prędkości 345 do dwóch metrów nad ziemią to naprawdę nieźle
tom000 Opublikowano 14 Kwietnia 2008 Autor Opublikowano 14 Kwietnia 2008 Nie rozumiem czemu miało by być niemożliwe wyprowadzenie modelu pikujacego w dół w lot poziomy?Po prostu wystarczy delikatnie pociągnąć drążek wysokości do siebie Jak nie zapomne to zmierze ci profil i podam grubość procentowo ale na pewno nie jest to "super cienki" profil.Co do konstrukcji to żadna rewelacja,Skrzydła styropian kryty fornirem,kadłub balsa.Nie upieram się że model miał 345! Podałem wartośc odczytaną
armand Opublikowano 14 Kwietnia 2008 Opublikowano 14 Kwietnia 2008 Jak kiedyś przelecisz się z odczytami pozycji 5 razy na sekundę które są logowane, i prędkościomierzem opartym o przetwornik ciśnienia to przestaniesz wierzyć własnym oczom i temu, że lecisz prosto i pionowo. IMU już odpuśćmy. :wink:
tom000 Opublikowano 14 Kwietnia 2008 Autor Opublikowano 14 Kwietnia 2008 No ale puki co to przy moge sie chwalić kolegom przy piwie że lecialem modelem 345km/h :twisted:
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.