michalg0000 Opublikowano 8 Maja 2008 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2008 Witam Zwykle projektuje swoje modele samodzielnie na wzór oryginałów. Ostatnio powstała Extra 330s. Rozpiętość 1m profil 12% symetryczny, pow. skrzydła 21 dm2, przewidywana waga do lotu nie przekroczy z całą pewnością 420 g (zbudowałem już Yaka 54 o podobnych wymiarach). Planowane wyposażenie: silnik AXI 2212/26, GWS 11x4.7, akumulator 11.1V 1200 mAh, reg. CC Phoenix 25A. Jestem w trakcie budowy prototypu, ale cały czas delikatnie modyfikuję plany tak aby finalna wersja była perfekcyjna. I tu pojawia się moje pytanie. Zwykle projektuje swoje modele na oko, a chciałbym żeby model wykonywał wszystkie figury 3d jak po sznurku. To na czym najbardziej mi zależy to stabilność w zawisie, stabilność w inverted harrierach, ładne płaskie blendery, ciasne korki nożowe (tip spin, knife edge spin), stabilny, prosty lot na żyletkę i najważniejsze szybkie, precyzyjne snapy bez utraty wysokości. Miałem już kilka fantastycznie latających modeli. Wszystkie nieco się różniły powierzchnią sterów, wydłużeniem skrzydła, powierzchnią boczną kadłuba itd. Moja Katana S rewelacyjnie robiła blendery (zupełnie jak 40%) i wall (ścianę?? nie wiem jaka jest polska nazwa) niemalże w miejscu bez zbytniego uzyskiwania wysokości. Za to fatalnie latała na żyletkę. Lot prosto był nią nieosiągalny. Yak 54 robił genialne snapy, korki nożowe i latał prościutko na żyletkę. Za to w odwróconych harrierach potwornie sypał się na skrzydło. Trudno było go utrzymać w zawisie. Chciałbym żeby następczyni Yak'a, czyli Extra 330s była już pozbawiona jego wad. Zastosowałem silnik o mniejszym kV i większe śmigło żeby model był stabilniejszy w zawisie. Jednak cały czas mam problem z wielkością usterzenia i jego oddaleniem od krawędzi spływu. Chciałbym wiedzieć jak wielkość powierzchni usterzenia wpływa na korki, snapy i zawisy, bo chyba nie jest tak że im większe tym lepsze, na co wskazuje przykład Katany. Zastanawia mnie jeszcze jaka jest mniej więcej odpowiednia odległość steru wysokości od krawędzi spływu i jaki jest odpowiedni stosunek długości do rozpiętości. Chciałbym jeszcze wiedzieć w jakim miejscu cięciwy profil powinien mieć największą grubość (podobno między 30% a 40% od natarcia) i w jaki sposób na lot wpływa oddalenie tego punktu od natarcia. A i ostatnie, w jaki sposób zlikwidować tendencję do zwalania się na skrzydło w odwróconym harrierze? Może grubszy profil na końcówkach, żeby strugi ciężej się odrywały? Aha i jeszcze jedno. Czy ster wysokości w modelu 3d powinien być na wysokości skrzydła, czy powyżej niego? Jeśli ktoś z Was znałby jakąś niezłą stronę pomocną w obliczaniu parametrów modelu byłbym wdzięczny za jej wskazanie. Chodzi mi o jakieś wzory, teorię, zależności itp. Może być po angielsku. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michalg0000 Opublikowano 8 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2008 Moja Extra 330s Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michalg0000 Opublikowano 8 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2008 Katana S Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michalg0000 Opublikowano 8 Maja 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2008 Yak 54 (nie miałem zbytnio czasu na pomalowanie go, wlałem latać :> ) Moja mina tłumaczy wszystko :/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.