Skocz do zawartości

X-31


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich.

Chciałem się pochwalić ;) moim ostatnim projektem.

Jest to mój pierwszy tunelowiec . Mam dość tych wszystkich F-ileśtam :P i wybór padł na x-31 .W planach jest sterowanie wektorem ciągu, ale z niego narazie zrezygnowałem. W najbliższym czasie oblot (mam nadzieje udany :D )

 

Troche danych:

rozpiętość - 80 cm

waga do lotu - 800g

turbinka - TP 75 mm

regiel - EMAX ESC-60A

pakiet- 4S A123

 

Troszke zdjęć z budowy

 

c99fdb9d0afcc571m.jpg

 

d4a17d76afb22d2cm.jpg

 

fc1398ea84702cf5m.jpg

A tak wygląda dzisiaj

4edfbb8f7d3f8830m.jpg

 

602f59b9e92da8d3m.jpg

Opublikowano

Zapowiada się fajnie.

 

Z moich doświadczeń z kaczkami wynika, że przedni pływający statecznik jest mocno obciążony i dobrze jest dać mu dość gruby i nośny profil. Paradoksalnie - im mniejszy - tym bardziej.

 

Warto jeszcze mieć możliwość domieszania do lotek wysokości - mikser delta. Zwłaszcza jeśli okaże się, że przód jest mało skuteczny, albo, np. że chcemy kręcić ciaśniejsze pętle.

 

Skoro przewidywana AUW 800 gram, a i pewnie oczekiwana szybkość to nie 3 m/s :P to czy skrzydełka nie będą zbyt wiotkie (płaski depron + wklejony dźwigar jeśli dobrze widzę).

 

Wlot powietrza mały dołem + "cheeter holes" z boków - to rozwiązanie ładne i "skalowe" ale nienajlepsze pod względem skuteczności działania turbiny - nie myślałeś o większym i ładnie otunelowanym (podobnie jak masz od strony wylotowej) dolocie?

 

 

Pozdrawiam,

Opublikowano

A więc tak:

Skrzydła rzeczywiście troche mizerne ,myślałem o zrobieniu jakiegoś profilu. No ale narazie zostawie tak jak jest , czyli wzmocnienie węglem i sporą ilością taśmy pakowej ;)

 

Lotki są zmiksowane pod delte a przednie skrzydełka odpowiadają za wysokość , próbowałem im domixować jeszcze lotki , ale jakoś nie mogłem sobie poradzić z ustawieniami. Jeśli bedzie ładnie latał to w ostateczności kupie kabel Y i zepne je z lotkami.

 

Odnośnie dolotu do turbinki to popełniłem mały błąd w przeskalowaniu z orginalnych planów i wyszedł o kilka procent mniejszy od powierzchni wlotowej turbinki . Jak się zorientowałem to juz było za późno na poprawki , dlatego wyciołem boczne doloty.Generalnie nie mam zamiaru osiągać nim jakichś kosmicznych prędkości ;) ,to jest tylko model do zaznajomienia się z tematyką tunelowców

Opublikowano

Wczoraj wieczorkiem udałem się z kolegami na oblocik.

Samolocik zachowuje się poprawnie ,no ale mam niedosyt. Zaraz po starcie poszedł ładnie w góre ,ale po paru sekundach wyraźnie zwolnił. Latał prawie na rzęsach i dużo wolniej niż się spodziewałem. I tu pytanie , czemu ma taką małą moc ? Cały czas latałem na full gazie i aby się wznieść musiałem najpierw się sporo rozpędzić. Pakiet napewno wydalał , regiel ma 60A więc też powinien dawać rade.

A więc czy prawidłowe otunelowanie dolotu do turbinki ma aż takie wielkie znaczenie?

 

No to pare fotek z oblotu

 

b5c33cea74d42951m.jpg

 

9b53ad596c5b931em.jpg

 

ff1ed9aa11d5f175m.jpg

 

985c153ddd63810bm.jpg

 

A tu filmik:

 

http://pl.youtube.com/watch?v=_hHrP-bovKM

 

Tak wygląda dolot przed turbinką , z tym że zwężenie jest na całym obwodzie

 

d2e3e8008c03d046m.jpg

Opublikowano
czy prawidłowe otunelowanie dolotu do turbinki ma aż takie wielkie znaczenie?

Ma, i to podstawowe :D

Chcąc coś więcej uzyskać z tego napędu i samego parkjeta, musiałbyś poprawić cały tunel i troszkę sam model.

1. Na wlocie do turbiny stworzyłeś coś w rodzaju kryzy, która bardzo zakłóca przepływ

2. Masz prawdopodobnie zły przekrój "wylotu" , to coś czewone jest chyba cylindryczne, a powinno się zwężać, aby zachować lub nawet zwiększyć prędkość strumienia z turbinki

Powierzchnia otworu wylotowego na końcu kadłuba musi być minimalnie mniejsza od światła turbinki: powierzchnia wentylatora, odjąć powierzchnię "kołpaka" na wentylatorze, czy mocowania silnika, zależnie co jest większe.

3. Wylot z tyłu modelu to nastepny błąd, znowu masz otwór w prostopadłej ściance, który działa jak hamulec dla strumienia powietrza (kadłub powinien ładnie się zwężać do wylotu tunelu - tego czegoś czerwonego, tworząc ostrą krawędź)

 

Edit:

Zaraz po starcie poszedł ładnie w góre ,ale po paru sekundach wyraźnie zwolnił.

Teraz zobaczyłem film, na początku jest całkiem nieźle :D

Poza sprawami aerodynamiki tunelu, daj mu twardszy pakiet, bo ten pod obciążeniem szybko traci na wydajności.

Opublikowano

O dolocie i wylocie już napisał Hubert (zresztą ja o dolocie wcześniej też 8) ).

 

Nieco niepokojące jest to, że napisałeś iż w pierwszym momencie było OK, a dopiero potem zdechło. To wskazywałoby na spadek naięcia i idący w parze spadek prądu. czyli brutalny spadek mocy.

 

pakiet 123 powinien być dość "twardy". czy nie masz możliwości pomierzenia napięcia i prądu (rejestrator, czy amperomierz cęgowy) czy choćby samego napięcia na pakiecie (wystarczy zwykły miernik uniwersalny). Nawet w warunkach "domowych" - na świeżym pakiecie, po kilku sekundach pracy i np. po minucie. A najlepiej przyglądania się tym zmianom "w trakcie pracy?

 

Edit: O, zanim skończyłem pisać Hubert też dopisał o pakiecie :)

 

Pozdrawiam,

Opublikowano

Hmmm...

W sprawie dolotu do turbinki to coś musze wykombinować , tylko mam pytanie.Czy ma znaczenie czy powierzchnia wlotowa do tunelu jest większa od powierzchni wlotowej turbinki (chodzi o to że turbinka "łapie" wtedy więcej powietrza) ?

 

To coś czerwone to jest gładki i w miare sztywny karton (tylko to miałem pod ręką) Tunel wylotowy zwęża się i na wylocie jego średnica jest mniejsza o jakieś 5mm.

Odnośnie zakończenia kadłuba to ciekawa sugestia , postaram się coś z tym zrobić.

 

Pakietu niestety nie mam mocniejszego ( wydaje mi się że trudno by mi było znaleźć coś mocniejszego od A123) A turbinka naprawde wcina ampery , po włączenie jej na sucho na kilkanaście sekund regiel jest gorący. W miare możliwości postaram się pomierzyć pobór prądu i spadki napięć .

Opublikowano
wydaje mi się że trudno by mi było znaleźć coś mocniejszego od A123

Też mi się tak wydawało, ale spadek napięcia pod obciążeniem jest całkiem spory i przy dużych prądach większy od spadku dla lipoli: http://www.mgm-compro.cz/pdf/lipol-vs-a123-v4.pdf i http://media.hyperion.hk/dn/a123/A123.pdf

Wszystko zależy ile prądu pobierasz :)

Sądząc po silnym nagrzewaniu regulatora pewnie blisko jego maximum.

 

Zabawa z MC też daje ciekawe rezultaty:

jakaś turbinka 75mm i jakiś tam silnik dobrane tak, żeby pobór prądu był 60-70A przy zasilaniu z 4S A123.

Zestaw ten maksymalnie pobiera 67A i ma wtedy napięcie 8,7V (naładowane nominalnie 4S Lifepo to 14,4V).

Ta sama turbinka i silnik zasilane lipolem 3S, np z Polyquest 2500XP pobiera maksymalnie 74A i ma wtedy napięcie 9,4V (lipol 3S naładowane nominalnie to 12,6V).

Opublikowano

No i samolocik doczekał się kilku poprawek

Na początek dopracowałem tunel dolotowy , teraz wygląda tak

 

c1e8e6fb68973610m.jpg

 

Ale o dziwo model po tej modernizacji latał jeszcze gorzej . Po starcie zrobił jedno okrążenie i tylko na tyle starczyło mu powera , w połowie drugiego musiał przymusowo lądować.

 

Ale nie zraziłem się tym , poszedłem na całość i wymieniłem pakiet na 5S Li-Fe .

Dopiero wtedy samolocik pokazał pazurki , poprostu mioooodzio .... i ten dźwięk turbinki ;D . W pierwszym locie ujawnił się problem luzów na dżwigniach i popychaczach lotek i przy większych prędkościach wpadał we flatter. No ale to już poprawione .

 

Jedyny problem jeszcze nie rozwiązany to spore ciepło wydzielające się z pakietu , po 3 min locie jest gorący. Musze pomyśleć nad jakąś sprawną wentylacją.

 

Tu link do filmiku z pierwszych udanych lotów:

 

http://pl.youtube.com/watch?v=LnRY1JqHJcU

 

Wczoraj bawiłem się programikiem vspectrum i wyszło że lata sporo ponad setke (w pierwszych przelotach coś koło 115 ), czy mógłby ktoś obeznany z tym programikiem jeszcze sprawdzić czy rzeczywiście tak szybko lata?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.