CzarnyKruk Opublikowano 10 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2015 Odnowiony, unikatowy powojenny samolot LWD Zuch 2 prezentuje od czwartku Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Obiekt znajduje się w hangarze głównym, a w przyszłości będzie w gmachu głównym otwierał wystawę poświęconą historii polskiego lotnictwa powojennego. LWD Zucha 2 zaprojektował inżynier Tadeusz Sołtyk pod koniec lat 40. XX w. Samolot został złożony z części innych maszyn lotniczych, np. napędzany był poniemieckim silnikiem gwiazdowym Siemens Bramo Sh 14. Utrzymany w konwencji projektowej końca lat 30 i lat 40 XX w., służył jako maszyna treningowo-akrobacyjna. Jak mówił w czwartek Krzysztof Mroczkowski z Muzeum Lotnictwa Polskiego, prezentowany w placówce obiekt ma wyjątkową wartość historyczną, konstrukcyjną. Samolot pokazuje, że w trudnych latach powojennych Polacy byli w stanie projektować tego typu maszyny. "To jest konstrukcja lat powojennych, które kojarzą się nam z żołnierzami wyklętymi, oporem wobec władz. Ale pamiętajmy też o takich osobach jak Tadeusz Sołtyk, który (…) pracował w zakładach lotniczych i w tej całej siermiędze zabrał się za budowę polskiego lotnictwa" - powiedział przedstawiciel muzeum i wyjaśnił, że w PRL Sołtyk mógł trafić za to do więzienia. "W latach 1949, 50, 51 to były zabawy pachnące więzieniem" - mówił Mroczkowski i dodał, że Sołtyk sam wspominał, jak pytano go: "Towarzyszu, po co wy te samoloty chcecie budować?". A on chciał, aby ojczyzna miała własne lotnictwo. "To co? Sugerujecie, że żołnierze radzieccy, którzy dostarczają samoloty, robią je gorsze?" - pytano Sołtyka. Silnik Zucha 2 osiągał moc ok. 116 KM. Samolot wyprodukowano w pięciu egzemplarzach w 1950 r. w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych w Łodzi. Były używane w aeroklubach. Prezentowany obecnie w muzeum Zuch 2 służył w aeroklubach do 1963 r. W 1964 r., po remoncie w Zakładach Naprawczych w Krośnie, trafił na wystawę 20-lecia PRL na lotnisku Kraków-Rakowice-Czyżyny, gdzie początkowo był eksponatem powstającego Muzeum Lotnictwa. Potem na kilkadziesiąt lat trafił do magazynów. W tym roku, dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, został kompleksowo odrestaurowany. Samolot w Krakowie jest jedyną tego typu maszyną, jaką obecnie można publicznie oglądać. W najbliższych latach Muzeum chciałoby odnowić drugi egzemplarz Zucha - z silnikiem rzędowym - i prezentować go zwiedzającym. Przed Zuchem 2 Sołtyk w 1948 r. opracował samolot szkolno-akrobacyjny Zuch 1, będący rozwinięciem samolotu LWD Junak, napędzany czechosłowackim silnikiem rzędowym Walter Minor 6-III o mocy 160 KM. Prototyp został oblatany 1 września 1948 r. Pomimo dobrych charakterystyk lotnych nie wszedł do produkcji seryjnej, ponieważ Polsce nie udzielono licencji na produkcję tych silników. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi