Skocz do zawartości

Minus


Mareq

Rekomendowane odpowiedzi

Czekam na zamówioną Katanę Artexową a ponieważ ręce się palą do klejenia.. znalazł się u mnie malutki zestawik z malutkim szybowcem Minus. Model pochodzi z TopModel i trafił do mnie przez Nastik.

 

Oto co znajdziemy w paczce (a raczej woreczku):

minus1.jpg

 

Drewna tam niewiele. W zestawie jest wszystko poza klejem, folią i wyposarzeniem.

Instrukcja to ogromna płachta ale same rysunki montażowe i opisy (po angielsku i francusku) są bardzo małe i mało czytelne. Trzeba uruchomić mózgownicę :devil: .

Po trzech (uff...) godzinach był gotowy kadłub:

 

minus2.jpg

 

Z montażem sktzydeł poszło dużo szybciej ale bez szlifowania, bo niestety profil całych skrzydeł jest do szlifowania ręcznego na podstawie jednego sklejkowego żebra zaraz przy kadłubie. Fajnie by było jakby producent pomyślał o jakiś wzornikach profilu.

W ten oto sposób model posiada super nowoczesny profil CRD. Skrzydła są łączone bagnetem z węglowej rurki. Pochwy są aluminiowe i idealnie spasowane.

 

Tutaj skrzydło jeszcze przed szlifowaniem:

minus3.jpg

 

Postęp w pracach: oszlifowany kadłub z odciętą kabinką i otwartą komorą na serwo lotek. Skrzydła nadal nie oszlifowane:

minus4.jpg

 

Teraz przymiarka oszlifowanych skrzydeł do oklejonego już kadłuba:

minus5.jpg

 

...i gotowy szybowczyk:

minus6.jpg

 

Teraz zaczyna się droga przez mękę. Model przewidziany jest pod 3 serwa TS1118. Ja dysponowałem dwoma 4.3g AS43 z Pelikana (usterzenie) a na lotki po wielu przymiarkach poszło ZS100 (8g z zestawu Hitec Zebra - prawdopodobnie odpowienik HS-55). Okazało się, że nawet mając dedykowane serwa to to lotkowe trzeba zamontować przed sklejeniem połówek kadłuba, bo innaczej nie zamontuje się orczyka, który powinien wychodzić ze szczelin w bokach. Będzie to widoczne na zdjęciu poniżej. Serwo, które wpasowałem wychodzi powyżej klapki (może to mniej estetyczne ale działa). Inne mechanizmy 8g takie jak Tower Pro i Dynam są jeszcze wyższe i wystawały by bardziej. A tezaz foto z napędem lotek:

minus7.jpg

 

Do kabiny powędrowały dwa serwa AS-43 (w trochę innym układzie niż chciał producent ale tak było mi łatwiej, szczególnie że są 2mm wyższe niż miejsce na nie i do tego kabelki im wychodzą od spodu. Akumulator stanowią 4 ogniwa NiMH 150mAh wymontowane z akumulatora 9V (odpowiednik baterii 6F22). Odbiornik pochodzi z zestawu Zebry 4 i jest to chyba odpowiednik Hiteca HFS-05. W kabinie jest na prawdę ciasno.

minus8.jpg

 

Serwa ogonowe nie chciały się zmieścić więc wyciąłem w dnie kadłuba otwór. Brakowało dosłownie tyle ile wynosi grubość spodniego poszycia. Przez ten otwór wyprowadziłem również antenę i przylkeiłem ją do spodu kadłuba taśmą biurową.

minus9.jpg

 

Tutaj widok całego modelu od spodu:

minus10.jpg

 

Teraz czas na dane podawane przez producenta (to jest wersja THERMAL):

- rozpiętość: 900mm

- długość: 572mm

- powierzchnia skrzydeł: 8.5dm2

- waga: 120g

 

Ponieważ robiłem model z tego co miałem to dostał pokrycie z ciężkiej folii (60g/m2) i waga wyszła mi 106g!!! co daje jakieś 12.5g/dm2 obciążenia powierzchni. Napęd powierzchni sterowych przewidziany był taki jak w Extrimie czyli z użyciem pręcików węglowych i koszulek termokurczliwych. Ja skasowałem przez coś takiego swojego Extrima więc z orczyków do serw zrobiłem małe dźwigienki.

 

Budowa modelu zajęła 3 wieczory. Kit nie jest tak dobrze pomyślany jak z Artexu ale nie jest to też zestaw listewek spiętych gumką :D. Jak to lata? wyszedłem za blok, trochę porzucałem. Z wyrzutu HLG to można zdobić ze dwa kółeczka w powietrzu. Jest średnio szybki i po przeciągnięciu daje się opanować. Na mój gust jest o wiele za lekki. Będę musiał go spróbować sporo doważyć. Wolę żeby dał się wyżej wyrzucić a trochę szybszy jak będzie to mu nie zaszkodzi. Trzeba by go jeszcze sprawdzić na zboczu. Kretoodporność wyskoa z wyjątkiem dwóch punktów: sklejkowe uszka spinające skrzydło- nawet po zalaminowaniu tkaniną 33g na CA pękają przy fatalnym lądowaniu. jak komuś nie zależy na demontowalności to proponuję skleić na stałe. Drugim punktem jest kadłub zaraz przed statecznikami. Może długo nie lata ale ubawiłem się przy nim (wreszcie coś czym można latać wszędzie). Wykonałem dzisiaj chyba ze 100 lotów. Czy jest warto (cena prawie 100zł) cięzko powiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Właśnie dostałem z Nastika paczkę, ale niestety muszę poczekać do wieczora, wkładam inna elektronikę i lipo samoróbke 2s1p 300 mah 16 g + corona 35 mhz + bec + bb303, zobaczymy jak z miejscem, (nieoglądałem jeszcze zestawu, pomacałem tylko przez folię :D ). Da się jakoś połączenie ogona wzmocnić? rowing płaskownik albo coś?? Mocowanie skrzydeł pod śrubkę z laminatu węglowego wlaminowane w strukturę skrzydła??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Powiedźcie ile taka maszyna kosztuje? ...

Ten modelik jest wycinany laserem czy samemu trza wycinać?

Może warto zadać sobie minimum wysiłku i poszukać w sklepach, np. model

Na zdjęciach chyba dokładnie widać jak jest cięty, przynajmniej ja widzę. Jak już pytać to lepiej o szczegóły, których nie widać a nie coś co da się odszukać albo zobaczyć :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie spróbowałem go jeszcze na zboczu. Wtedy dopiero określę, czy było warto. Pawdę mówiąc samodzielne wystruganie czegoś takiego byłoby tańsze ale mnie też czasem lenistwo opanowuje :devil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

No własnie ostatnio zbierałem informacje na forum gdzie latać kolo Łodzi i kilka fajnych miejsc jest. Czekam tylko na trochę lepszą pogodę. Najbliżej mam w okolice Strykowa i do Brużyczki, ew. Dąbrówki. Do tej pory latałem zupełnie poza miastem - jakieś 40 km od Łodzi mamy świetną łąkę.

 

Ale właśnie co z tym laminowaniem - może ty masz jakąś propozycję?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przód kadłuba znosi wszystko bez żadnego laminowania. Jedynym słabym miejscem jest belka ogonowa na wysokości krawędzi natarcia stateczników. To jest jedyne miejsce, w którym udało mi się złamać model. Jak będę reanimował minusa to dam tam troszkę rowingu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam,

Pochwalę się również swoim Minusem zmontowanym właśnie kilka dni temu.

Podobnie jak Mareq musiałem wyjść z serwami poza obrys kadłuba a to dlatego, że zastosowałem inne (tańsze) niż te zalecane.

Masa gotowego do lotu wyszła mi dokladnie 124 g.

Wyposażyłem go w 2 serwa Robbe 4,2 g + 1 serwo TP51. Zasilanie stanowi pakiet 2celowy Evo Lite 300mAh + Bec. Udało mi się to wszystko zapakować pod kabinkę tak, że aku jest wyjmowane dośc swobodnie bez wyciągana reszty. Na zewnątrz umieściłem tylko złączki tak aby nie trzebabyło otwierać kabinki przy każdym wł/wył.

Dwie rzeczy, które mi się osobiście nie podobają w tym modelu:

1. Instrukcja jest mało przejrzysta - nieczytelne zdjęcia.

2. Wyprowadzenie prawidłowego profilu ze sklejkowego wzorca na eliptycznym skrzydle jest raczej wątpliwe. Chyba, że producent dodałby 3-4 profile "negatywowe" do kontroli na różnych odległościach od osi.

 

Za radą Marq'a wkleiłem w ogon cienki 5 cm pręcik węglowy - zobaczymy czy da sobię radę.

imgp4379hv2.jpg

Widok kadłuba z "bebechami"

 

imgp4382ui9.jpg

W formie rozłożonej

 

imgp4387qz7.jpg

Pod kadłubem widać wystające serwa obudowane swojego rodzaju "płozą"

 

imgp4397kn8.jpg

Pozdrawiam

Andrzej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.