Skocz do zawartości

pierwsze kroki z ZWCAD


Slawek_9000

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

kilka , mam nadzieję użytecznych, wskazówek jak rysować plany w programach CAD. Na początek mała uwaga - będę opisywał pracę w programie ZWCAD, który jest chińskim klonem znanego ale drogiego AutoCADa. Jeśli ktoś używa AutoCADa, to mniej więcej będzie podobna jego obsługa.

 

1. Jak działa program CAD. Jeśli rysujemy coś np. ołówkiem na kawałku papieru, to od razu musimy wiedzieć, w jakiej skali będzie nasz rysunek. Jeśli będzie to przykładowo plan skrzydeł dla modelu 1100 rozpiętości, to w takiej skali musimy rozmieścić żeberka dźwigary itp. Jest to tzw. skala natoralna, czyli 1:1, bo w takiej skali rysujemy, jak będziemy budować. Możemy też narysować jakiś rysunek w pewnej skali, np. dajemy tokarzowi do wykonania jakiś detal, i nie musimy go rysować tak jak będzie, ale nieco powiększony bądź pomniejszony. Stosunek wymiaru na rysunku do wielkości naturalnej nazywa się podziałką lub skalą, i jest to tak naprawdę liczba, tylko przeważnie podawana w postaci ułamka (np.1:5).

Programy CAD działają w ten sposób, że ZAWSZE rysuje się obiekt w skali naturalnej, a to w jakiej skali będziemy drukować, można zawsze zmienić (choć zależą od tego pewne ustawienia, np. wielkość tekstu napisów, wymiarów czy skala linii przerywanych). Czyli, jeśłi chcemy narysować sobie np. plan własnego mieszkania, to rysujemy go w skali takiej jakiej pomierzyliśmy ściany okna itp a podczas wydruku zadecydujemy czy chcemy mieć go w skali 1:100 czy 1:50, a może jeszcze innej.

 

2. JEDNOSTKI

Na samym początku trzeba sobie wyjaśnić, że rysunkowi w CAD jest absolutnie wszystko jedno, w jakich zrobimy go jednostkach- jeśli coś ma dlugość 500.38, to program "nie rozumie" czy są to metry, stopy czy furlongi, i jest mu tak naprawdę wszystko jedno. Ale, dobrze jest przed rozpoczęciem nowego rysunku, czy też po otworzeniu istniejącego, otworzyć z menu górnego FORMAT --> UNITS. Pokaże się okienko dialogowe, w którym jest do wyboru jedostki dla LENGT (liniowe)- te imho warto ustawić na Decimal, ANGLE(kąty) warto ustawić na Decimal degrees. Jeśli naszą umowną jednostką będzie milimetr (co zalecam, bo to bardzo wygodna jednostka) to ustawmy wartość "precision" na 0.0, zaś kąty na 0.00 . Ustawianie wyższej prezycji nie ma większego sensu, chociaż nie szkodzi nijak rysunkowi.

Poniżej jest okienko opisane "Drag-and-drop scale contend", to warto ustawić na "milimeters", o ile oczywiście rysujemy w milimetrach.

 

3. OBIEKTY RYSUNKOWE

obiektami rysunkowymi w ZWCAD, w rysunkach płaskich, są:

- linie (LINE, skrót klawiszowy L) - najprostszy i najwazniejszy obiekt rysunkowy, linie rysuje się od punktu do punktu, i kolejne odcinki NIE SĄ ze sobą powiązane

 

- polilinie (POLYLINE, skrot klawiszowy PL) - polilinie są powiązane ze sobą, i jeśli podczas rysowania wpiszemy A na klawiaturze (+ enter) , to kontunuujemy łukiem, a jeśli wpiszemy L zmieniamy z powrotem na linie, tak można bardzo łatwo narysować np. owalny otwór, i w całości jest on jednym obiektem (można go kopiować i obracać jednym zaznaczeniem). Polilinie mogą być zamknięte (wispujemy C na koniec rysowania), oraz mieć własną szerokość (wpisujemy W podczas rysowania i podajemy grubość, np. 1.5). Ale uwaga- ja rysuję zawsze szerokość 0, a grubość linii ustawiam przed wydrukiem.

Polilinię można rozbić komendą EXPLODE na pojedycze linie i ew. odcinki łuków, ale wtedy "gubią" one szerokość.

 

- kółka (okręgi) CIRCLE, skrót klawiszowy C - wiadomo, podajemy środek i promień bądź średnicę (diameter), o ile wpiszemy D w linii komend na dole ekranu

 

- łuki ARC skrót klawiszowy A - wiadomo, mozna podać 3 punkty, albo bardziej wyszukane sposoby rysowania, ale do tego się dochodzi. Czasem wygodniej jest narysować zamiast łuku okrąg, i go przyciąć.

 

- elipsa- wiadomo, rzadko używana funkcja

 

-prostokąt- RECTANGLE - skrót RECT- rysuje - uwaga- Polilinię o kształtach prostokąta, jeśli chcemy mieć pojedyncze linie, trzeba to rozbić komenda EXPLODE

 

- wielokąt- podobnie jak powyżej, ale najpierw wpisujemy ile ma być boków, a potem czy ma być wpisany czy opisany na promieniu. W sumie, rzadko używana funkcja.

 

CDN

Opublikowano

CD.

Są też inne obiekty rysunkowe (np. chmurki rewizji czy spline, będące polilinią z wierzchołkami zaokrąglonymi, czyli z ciągłą pochodną) ale te co podałem w zupełności wystarczą.

 

5. Poruszanie się w przestrzeni rysunku

Na początek jedna bardzo ważna uwaga. ZWCAD ma na dole obszaru roboczego zakładki MODEL oraz - opisywaną różnie- LAYOUT, PAPER , czy np. nazwę ANSI A TITLE BLOCK czy podobnie. czym one się różnią?

obszar modelu, to domyślnie przyjęta przez program przestrzeń, w której powinno rysować się rysunki. Pozostałe (ich nazwy możemy zmieniać, i może być ich bardzo wiele) to zakładki, służące ułatwieniu przygotowania arkuszy do drukowania. Nie powinno się w nich rysować nic innego, niż np. tabelki rysunkowe czy ramki. Cały rysunek robimy ZAWSZE w obszarze opisanym MODEL.

 

Układ współrzędnych.

ZWCAD ma przyjęty domyślnie układ współrzędnych kartezjański, czyli oś X, Y i Z , z tym że dla rysowania 2D Z nie widać, bo idzie prostopadle do ekranu. ten układ ma oczywiście swój początek, o współrzędnych rzecz jasne 0,0,0. I teraz, jeśli wodzimy kursorkiem (w programach CAD ma on zawsze postać krzyża nitek) po ekranie, te współrzędne wyświetlają się w okienku na dole. Wciskając F6 zmieniamy tryb wyświetlania z bezwzględnego na względny, ale ten drugi działa tylko w czasie działania jakiejś komendy, np. rysowania linii- możemy wiedzieć jakie ma współrzędne koniec linii od pktu 0,0,0 bądź od początku linii.

Ale, oczywiście celowanie w jakiś punkt na ekranie nie jest zbyt precyzyjne, dlatego CAD ma możliwośc precyzyjnego wprowadzania koordynat wpisywanych obiektów, i to w kilku wersjach.

rysując jakikolwiek obiekt, np. linię, CAD pyta się o współrzędne pierwszego punktu. I tu mamy kilka możliwości :

A) Możemy po prostu wybrać dowolne miejsce na ekranie wybrane na chybił trafił

B) możemy wpisać jakieś koordynaty, np. 500,28.3 (z przecinkiem) i wcisnąć enter, i to oznacza że punkt początkowy będzie miał współrzędną X=500 a Y=28.2 (kropka dziesiętna), a Z=0,( bo nie podaliśmy żadnego i wtedy taka jest domyślna wartość)

C) możemy wskazać jakieś charakterystyczne miejsce innego obiektu, np. róg czy środek okręgu, i do tego trzeba wejść w podmenu ESNAP, znajdujące się na dole ekranika.

 

jak to zrobimy, będzie pytanie żeby wskazać następny punkt, np linii, i tu mamy więcej możliwości

A) jak powyżej, wybrać miejsce na chybił trafił

B) wpisać koordynaty bezwzględne np. 1500, 28.3 i to oznacza, że narysujemy poziomą linię o długości 1000 (jeśli odnieść do poprzedniego punktu)

B2) wpisać koordynaty względne- poprzedzając małpką, czyli w linii komend wpisujemy @300,200 - i otrzymamy linię o długości rzutu poziomego 300 a pionowego 200 od jej punktu początkowego (a nie od początku układu współrzędnych)

B3) koordynaty względne kątowe - wklepujemy @500<45 i otrzymamy linię długości 500 pod kątem 45stopni do osi X

B4) włączamy tryb ORTHO (klawiszem F8) i po prostu przesuwamy myszką w pożadanym kierunku i wpisujemy z palca długość linii np.250

C) jak powyżej.

 

6. Mierzenie odległości

Są dwie metody - leszczowa i profesionalna. Leszczowa, to szukamy polecania "dimension" i zaznaczamy jakąś odległośc jako wymiar. Potem oczywiście wymiar kasujemy, metoda choć leszczowa ma jednak tę zaletę, że widać co mierzymy.

Druga metoda, to komenda DIST (skrót DI), która oczywiście wyświetla odległości między wskazanymi dwoma punktami, jednak ma tę wadę, że czasem wskaże inny punkt, niż chcemy, bo zadziała inny SNAP niż nam się wydaje, tak że czasem warto używać polecenia wymiar, i potem ew. kasować jeśli już niepotrzebne.

 

7. Najważniejsza uwaga

Najważniejsza rzecz, jaka obowiązuje w rysowaniu dokumentacji w programach CAD, jest następująca:

Nigdy ale to nigdy podczas rysowania , mierzenia odległości czy wymiarowania nie wskazujemy punktów bez właczonego trybu uchwytów, czyli SNAP (ESNAP). Uchwyty są to wyświetlające się pomocnicze elemenciki, mówiące czy punkt wskazany przez nas jest dla poprzedniego obiektu ENDPOINT (punkt końcowy), INTERSECTION (przecięcie), QUADRANT (kwadranty czyli styczne okręgu do ukł. współrzędnych) itp. Włacza się i wyłacza klawiszem F3

 

8. Edycja

Edycja elementów rysunkowych jest bardzo prosta. Jeśli rysujemy liniami i łukami (co polecam) najwygodniej używać komendy OFFSET (wpisujemy z palca wartośc, np.5) czyli odsunięcia równoległego.

Komendy TRIM (przytnij) i EXTEND (wydłuż) no to wiadomo, zaznaczymy najpierw DO CZEGO mamy przyciąć/ wydłużyć, a potem co. proste.

Komenda COPY i MOVE wiadomo, kopiuj i przenieś, też możemy wpisać z klawiatury o ile bądź do jakiego punktu przenosimy. Ważne jest to, że CAD pyta nas o punkt bazowy, i możemy wskazać ten który nam się przyda, albo jakikolwiek dowolny, jeśli kopiujemy o pewien dystans.

 

jakby było więcej pytań, proszę pisać tu czy na PW to uzupełnię, a może jacy inni koledzy modelarze podzielą się ze swoją wiedzą. pzdr

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.