PiterN Opublikowano 31 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2008 Chciałbym stworzyć bazę danych małych statków powietrznych która ułatwiłaby ich projektowanie. Chodzi mi o zebranie danych statystycznych pewnej grupy modeli, a następnie znalezieniu związku między ich geometrią a masą, dzięki czemu przy odrobinie szczęścia dałoby się wypisać formuły metamatematyczne wiążące te wielkości i przewidzieć masę modelu na etapie projektu. Szczególnie interesują mnie aeroplany o rozpiętości 1.5m - 4m, najlepiej o klasycznej, drewnianej konstrukcji skrzydła i usterzenia (może być z kompozytowymi dodatkami). Konstrukcja kadłuba nie jest już tak ważna. Napęd również nie gra roli. Mogą być szybowce, elektryki i spalinowe. Nie chcę oceniać ani komentować żadnego modelu, potrzebne mi tylko dane do statystyki. Im więcej modeli się zbierze, tym większe prawdopodobieństwo, że uda się coś takiego zrealizować. Prosiłbym wszystkich, którzy posiadają takie modele o podanie ich geometrii i krótkiego opisu konstrukcji, rodzaj napędu, a w szczególności takich szczegółów jak: Płat: rozpiętość, cięciwa u nasady i na końcówce, grubość względna profilu, masa Podobnie usterzenie - te same wielkości Kadłub - geometria (długość, szerokość, wysokość), masa oraz jeśli możliwe masa samego wyposażenia (silnik, akumulatory, serwa, elektronika) Jeśli ktoś byłby chętny poświecić chwilę czasu na zmierzenie i zważenie części modelu w celu uwiecznienia w tej bazie danych, byłbym bardzo bardzo wdzięczny Jeśli to czyta ktoś spoza forum i chciałby też wesprzeć tą akcję, można wysłać dane na maila: lotnikus(małpa)10g.pl - zamiast (małpa) proszę @ Przykładowo podaję dane dla mojego modelu, jak chciałbym, aby to wyglądało, jeśli ktoś by się zdecydował: Motoszybowiec o napędzie elektrycznym BSZD-1 Feniks Konstrukcja skrzydeł klasyczna, drewniana, dźwigar sosnowy, żebra i keson balsowy, całość pokryta folią, profil SD7037. Usterzenie balsowe, kratownicowe, kryte folią. Kadłub z kompozytu z włókna szklanego Skrzydła: rozpiętość: 160 cm cięciwa u nasady: 18 cm cięciwa na końcówce: 15cm grubość względna profilu: ok8% masa: 280g (w tym 2x serwa mikro: 12.2g) Usterzenie poziome: rozpiętość: 40 cm cięciwa u nasady: 13 cm cięciwa na końcówce: 10cm grubość względna profilu: ok3,5% masa: 30g Usterzenie pionowe: wysokość: 20 cm cięciwa u nasady: 12 cm cięciwa na końcówce: 7cm grubość względna profilu: ok4,5% masa: 10g Kadłub: długość: 95cm szerokość: 5,5cm wysokość 8,5 cm masa kadłuba: 560g (w tym silnik, regulator, śmigło składane, pakiet aku, odbiornik i serwo steru wysokości - 290g ) z góry dziękuję za każdy odzew i pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mareq Opublikowano 31 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2008 Co ci da statystyka zrobiona z różnych grup modeli? Nie można razem do wora wsadzić szybowce i modele silnikowe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PiterN Opublikowano 31 Października 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Października 2008 Może uda się znaleźć zależność uniwersalną dla różnych grup. Jeśli nie to zawsze można te różne grupy rozdzielić. Na razie prostu chciałbym to zebrać, potem będę próbował to obrobić. Bardzo proszę o pomoc, dla dobra nauki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ładziak Opublikowano 31 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2008 Ale takie proporcje już dawno zostały ustalone! Zerknij do wiekowych książek W. Schiera z cyklu "Miniaturowe Lotnictwo". Po co wyważać otwarte drzwi? Poza tym projektując płatowiec tak naprawdę powinno liczyć się siły, a nie zależności geometryczne, choć jedno z drugim jest jakoś tam skorelowane i można próbować wychodzić od tego drugiego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PiterN Opublikowano 31 Października 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Października 2008 Niestety nie mam dostępu do tej książki Postaram się jej poszukać, może się uda... Chociaż minęło trochę lat od wydania książki, sposób konstrukcji skrzydeł drewnianych może się bardzo nie zmienił Ta statystyka jest mi potrzebna do wyznaczenia "zerowego" przybliżenia. Potrzeba mi znać masę samolotu, aby wyznaczyć działające nań obciążenia oraz osiągi aeroplanu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
-==PEGAZ==- Opublikowano 31 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2008 Hehehehe ... a jak to mój tata zawsze powtarzał, to statystycznie rzecz biorąc, ja i mój pies mamy po 3 nogi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rob Mc Fly Opublikowano 31 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2008 Niestety nie mam dostępu do tej książki Postaram się jej poszukać, może się uda... Pierwszą możesz już łapać na Alledrogo . Coraz mniej tych "białych kruków" ostatnio się pojawia. Ale przy cierpliwym poszukiwaniu można nieźle zapełnić biblioteczkę. Dobre są też książki W. Jakubowskiego i W. Niestoja z "białej serii". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
attyla Opublikowano 31 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2008 PiterN napisał Ta statystyka jest mi potrzebna do wyznaczenia "zerowego" przybliżenia. możesz to jakoś rozwinąć bo nie bardzo rozumiem . A co do projektowania to jakoś nie widzę tej bazy jako sensownego źródła danych trochę wygląda to na wyważanie otwartych drzwi, w sieci można znaleźć masę danych i programów pomocnych przy projektowaniu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PiterN Opublikowano 31 Października 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 31 Października 2008 Hehehehe ... a jak to mój tata zawsze powtarzał, to statystycznie rzecz biorąc, ja i mój pies mamy po 3 nogi. statystyczne prawda jest zatem pośrodku, chociaż spodziewałem się bardziej pomocnej odpowiedzi od kogoś z autorytetem moderatora Nawet, jeśli takiej "prawdy" szukam, nauczyłem się, że z pozoru bezsensowne działania mogą dawać ciekawe efekty, wiec dlaczego nie spróbować? PiterN napisał Ta statystyka jest mi potrzebna do wyznaczenia "zerowego" przybliżenia. możesz to jakoś rozwinąć bo nie bardzo rozumiem . Zerowe przybliżenie to jest tylko punkt zaczepienia, miejsce wyjścia do dalszych obliczeń, potem metodą kolejnych przybliżeń można otrzymać dokładniejsze wyniki. A co do projektowania to jakoś nie widzę tej bazy jako sensownego źródła danych trochę wygląda to na wyważanie otwartych drzwi, w sieci można znaleźć masę danych i programów pomocnych przy projektowaniu. Może rzeczywiście są gotowe formuły dające sensowne wyniki, nie wiedziałem, postaram się zdobyć któreś z tych książek i sprawdzić. Może jest ktoś z moich okolic kto by mógł wypożyczyć na chwilę? Co do sieci, to wolałbym omijać, dane nie zawsze są kompletne, a gotowe programy nie wiem kto tworzy, w jaki sposób i na ile te wyniki są wiarygodne, dlatego skłaniałbym się do starych mądrych książek. Do tego dochodzi kwestia praw autorskich, dlatego sam chciałbym spróbować stworzyć coś takiego Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 31 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2008 A ja popieram :wink: Modeli już powstało miliony więc po co je budujemy?... Jeśli ktoś coś lubi i nie przynosi to nikomu krzywdy to czemu ma tego nie robić? A może akurat przyniesie to jakieś ciekawe efekty(choćby nawet ciekawą dyskusję...) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
attyla Opublikowano 31 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2008 Piter tak na szybko wrzucam dwa linki w pierwszym jest parę kalkulatorów do obliczeń różnych typów modeli(jak sciągniesz któryś z nich zobacz zakładkę cerdits kto tworzy tego typu oprogramowanie) , w drugim trochę teorii modelarskiej . Tom mozna cos robic ale musi to mieć jakiś sens, szkoda czasu na odkrywanie ameryki na nowo lepiej w tym czasie budowac modele lub latać zobacz jak znikoma ilość tego typu projektów jest prowadzona do końca. soartech trainer design Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Artur Caban Opublikowano 31 Października 2008 Udostępnij Opublikowano 31 Października 2008 Cześć- To, co proponujesz jest dawno znaną w technice statystyczną metodą projektowania. Można dzięki niej osiągnąć poprawne a może nawet b. dobre rezultaty, ale w zasadzie zamyka ona drogę do osiągnięć wyróżniających się i wybitnych. Innymi słowy projektując tylko z wykorzystaniem analizy i syntezy danych można stworzyć klon wynalezionych już rozwiązań. Jednak zachęcam Cię do tego, bo w ten sposób uzyskasz rozeznanie. Kluczem do sukcesu jest tu, wg mnie, przyjęcie odpowiedniej metodyki. Należy to zrobić na początku, przed kompletacją danych, aby nie utonąć w informacjach i nie zniechęcić się. Pozdrawiam- A. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 1 Listopada 2008 Udostępnij Opublikowano 1 Listopada 2008 Generalnie zgadzam się Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PiterN Opublikowano 1 Listopada 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Listopada 2008 Jak miło, widzę, że nieśmiałe poparcie jest Dziękuję bardzo Ale teraz przydałoby się jakieś wsparcie Już raz robiłem podobną statystykę i chociaż to całkiem inna bajka, to udało się otrzymać to, co chciałem. Poza tym, jeśli udało się obliczyć coś takiego, zapewne też na podstawie statystyki, to czemu nie miałoby się udać z modelami? Sztuki projektowania statków powietrznych dopiero się uczę, więc żadnych wybitnych rezultatów też się nie spodziewam. Co do podanych gotowców na necie: soartech W sialplane calc'u to na wstępie trzeba tam podać masę i prędkość modelu. Na ich podstawie arkusz wylicza różne ciekawe rzeczy, np. Współczynnik siły nośnej (od którego bym zaczynał obliczenia), który po podaniu odpowiedniego zestawu danych może przybrać nieprawdopodobną wartość, co jest trochę zniechęcające Masę chcę dopiero spróbować oszacować, a prędkość można wyznaczyć znając masę i geometrię (aerodynamikę) modelu. trainer design Zawiera kilka praktycznych porad i zasad pozwalających policzyć niektóre rzeczy...ale niestety nie wszystko jest dokładnie i do końca opisane. Na razie próbuję zdobyć wcześniej wspomnianą książkę W. Schiera, może opisane tam formuły są wystarczające. Jest może ktoś w stanie potwierdzić ich zgodność z rzeczywistością? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PiterN Opublikowano 4 Listopada 2008 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Listopada 2008 Zdobyłem książkę W. Schiera "ABC miniaturowego lotnictwa". Niestety nie ma żadnych formuł pozwalających określić masę części modelu. Nie mam też luksusu czasu i pieniędzy zdobywać wszystkich książek. Byłby ktoś w stanie poratować wspomnianym wcześniej fragmentem, którego szukam? Co do Statystyki, maksymalnie uprościłem sprawę i przygotowałem Wam coś takiego: Formularz do zbierania danych Z tego, co widzę, wątek obejrzano już ponad 350 razy. Nawet jakby co 10. odwiedzający zechciał poświecić chwilę na podanie danych, może dałoby się już coś z tego zrobić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.