Skocz do zawartości


Zdjęcie

Cessna 182 Skyline "40" - CMPro. Elektryfikacja.


Ten temat został zarchiwizowany. Oznacza to, że nie możesz dodać do niego odpowiedzi.
32 odpowiedzi w tym temacie

#21 meloow

meloow
  • Banned
  • 153 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 20:19

PAKIET -> REGIEL (ESC) -> SILNIK

PAKIET -> UBEC -> Rx

lub


PAKIET -> REGIEL (ESC) -> SILNIK

PAKIET 4x nimh -> Rx

#22 Michał

Michał
  • Modelarz
  • 0 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 20:14

Chodziło mi o to, że pakiety miałyby pojemność np. 2x 2200 mAh lub np. 2x 2650 mAh.

---


Wybrałem chyba najlepsze opcje, z tych kilkuset pakietów, pod względem cena/jakość ( w tym pojemność ):

1 - 2x http://www.hobbycity...?idProduct=9184 ( Turnigy 5000 mAh 3S 20C za $29.99 )
2 - 2x http://www.hobbycity...?idProduct=9185 ( Turnigy 4000mAh 3S 20C za $27.73 )
3 - 2x http://www.hobbycity...?idProduct=9265 ( Turnigy 3000 mAh 3S 20C za $20.79 )

Wychodzi na to że wygrywa opcja nr. 1

Czy połączenie elektryczne powinno wyglądać tak :

Dołączona grafika

BTW: Rozumiem że tym się nie da: http://www.hobbycity...?idProduct=7181

#23 marcin133

marcin133
  • Modelarz
  • 143 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 18:50

W modelu będą zamontowane 2 pakiety LiPo 3S1P 2200 - 2650 mAh.



Pakiety łączone muszą być tych samych parametrów i producenta inaczej obciążenie nie będzie się rozkładać równomiernie. Pakiety o tak małych pojemnościach (jak na silnik tej mocy) będą mocno obciążane i lot nie będzie długi. Powinieneś myśleć nad pakietami o większej pojemności.

Rozumiem że mam podłączyć UBEC do pakietu "końcowego", czyli 6S1P.


Tak.

#24 Michał

Michał
  • Modelarz
  • 0 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 17:36

Zastosuję więc ten UBEC.

W modelu będą zamontowane 2 pakiety LiPo 3S1P 2200 - 2650 mAh.
Rozumiem że mam podłączyć UBEC do pakietu "końcowego", czyli 6S1P.

#25 Kaper

Kaper
  • Modelarz
  • 1 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 14:49

Oczywiście "mądry" ubec (taki, żeby nie trzeba było stosować odrębnego pakietu) jest wygodnym rozwiązaniem. Sam mam takie w 1,5 metrowym funflaju (który kiedyś latał na .46 a teraz na pakiecie 4S1P 3700 lub 3200). W szybszym modelu podobnej wielkości miałem pakiet 4 szt NiCd paluszków z kompletu od aparatury (pakiet 5S i regulator OPTO - bez wbudowanego BECa). Oba rozwiązania działały bez problemu. Oczywiście to z UBECem zasilanym z pak. napędowego jest wygodniejsze - nie trzeba ładować dodatkowego akumulatora. zwykły VBEC (max 2s) ... no cóż ... w zasadzie też wygodniejszy, bo LiPole można szybciej naładować niż zwykłe paluszki.

Skoro to jednak pakiet od zabawki, a model już niekieszonkowy, to proponuję sobie darować zabawę z tym pakietem i z założenia zainwestować w UBECa.

Z tym czasem lotu to jest tak:
zasadniczo istotna jest moc oddawana przez silnik (zakładając podobną sprawność możemy się zadowolić mocą pobieraną).
do osiągnięcia takiej samej mocy przy 4S potrzebny jest 1,5x większy prąd niż przy pakiecie 6S.
zatem jeśli pojemność każdego z 2 aku 3S będzie wynosić ok. 2/3 pojemności aku 4S to można oczekiwać zbliżonego czasu lotu.

Pozdrawiam,

#26 Michał

Michał
  • Modelarz
  • 0 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 09:38

Kaper, bardzo mi pomogłeś.

Zawiasy oryginalne są z jakiejś tkaniny. Raczej na pewno wymontuje je i zamontuje zawiasy KAVAN. Nie chcę ryzykować.

Jeśli koła piankowe wystarczą, to zamontuję jeszcze większe, może 85 - 95 mm, np.
http://www.hobbycity...?idProduct=5617 lub http://www.hobbycity...?idProduct=5619
Do pierwszych lotów zdejmę też owiewki, aby ich nie uszkodzić.

Na początku będę latał na oryginalnym mocowaniu podwozia, ale potem chciałbym coś ładniejszego i działającego,
dlatego jako przerobiony amortyzator przedniego koła może wykorzystam : http://www.hobbycity...?idProduct=5573
ewentualnie zrobię jakiś sam ...

Pozostaje jeszcze kwestia "obudowy na pręty" od głównego podwozia. Czy ktoś, kto posiada Cessnę CMPro "50" ,
mógłby mi napisac jaką szerokość mają te "obudowy" przy początku i przy końcu,jaką mają długość i z czego są zrobione?
Zbuduję sobie takie z depronu, który potem oszlifuję, okleję taśmą i pomaluję.

Myślę że zastosuję w modelu pakiety 4S lub 3S. Nie wiem tylko jaką wybrać pojemność pakietu i w jakiej konfiguracji:

3S 2000 - 2500 mAh będę musiał wykorzystać dwa pakiety, żeby mieć 6S.W tym przypadku
miałbym 2 pakiety 3S do mniejszych modeli. Czas lotu na tej pojemności może być jednak ....

4S 4000 mAh - wystarczy jeden pakiet o tej pojemności, jednak nie będę go mógł stosować do mniejszych modeli.
Na pakiecie 4S silnik, który chcę zastosować, jest też teoretycznie najbardziej efektywny.

Co do zasilania odbiornika - sam już nie wiem. Mam pakiet NiCd 600 mAh 4.8V od zabawki Nikko,
także jego jakość może być taka sobie, a jak ten pakiet zawidzie w locie ...
Może jednak zastosować to zasilanie z pakietu napędowego

Czy mogę spytać, jak rozwiazaliście sprawę zasilania odbiornika w waszych większych modelach ?

Instrukcja jest mi potrzebna aby sprawdzić, gdzie dokładnie jest SC i jaka jest przewidywana masa.

Na razie jednak najważniesza sprawa, do dobranie pakietu napędowgo i zasilania odbiornika.

#27 marcin133

marcin133
  • Modelarz
  • 143 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 06:54

11. Pozatym nie wiem co będzie lepsze: zastosowanie osobnego układu BEC i włożenie jeszcze jednego
( oczywiście dużo mniejszego ) pakietu LiPo, czy zasilanie odbiornika przez koszyk 4xAA ( 4x NiMh GP 2600mAh )?
Czy koszyk wytrzyma chwilowy pobór powiedzmy 4-5A ?
Mam jeszcze pakiet NiCD 4.8V 600mAh, ale on raczej się nie nada ( za mała wydajność i pojemność ).


Padła już wyżej odpowiedź że lepiej wykorzystać pakiet 4xAA zamiast UBEC lecz moim zdaniem pakiety 4xAA Nixx są w porównaniu do LiPo zbyt uciążliwe w użytkowaniu. W moim przypadku najprawdopodobniej przyczyna to latanie w zasadzie tylko w weekend i nie każdym posiadanym modelem. Zasilanie Nixx to dla mnie zmora i w Twoim przypadku zastosowałbym UBEC zasilany akumulatorami napędowymi taki jak Ten. Są jeszcze tańsze rozwiązania. Finansowo podobnie lub taniej i sporo lżej.

#28 Kaper

Kaper
  • Modelarz
  • 1 postów

Napisano 06 sierpień 2009 - 06:16

Tak, ten pakiet spokojnie wytrzyma obciążenie 4, czy nawet 6 serw standardowych.

a teraz wracając do wcześniejszych pytań:

1. przednią szybę będzie bardzo ciężko naprawić. Możesz spróbować formowania próżniowego (ale nie pleksi) ale jeszcze prościej będzie kupić napój/wodę w dużej butelce PET. To tworzywo kurczy się pod wpływem ciepła. Z czegoś co łatwo obrabiać i jest w miarę wytrzymałe (np. z drewnianego klocka, ale nie np. ze styropianu) robi się kopyto o kształcie szyby (z lekkim nadmiarem na bokach (tam gdzie prawdziwa szyba ma uszczlkę/jest wklejona). W pustej flaszce obcinamy np denko i wkładamy nasze kopyto. Odmuchujemy suszarką do włosów aby obkurczyć flaszkę na kopycie i potem jak ostygnie rozcinamy z tyłu, obcinamy nadmiary - gotowe. do szperania w googlach czy na forum "formowanie kabinki z butelki"

2. "Muszę" zależy przede wszystkim od lotniska i podwozia. jeśli skrzydło nie jest przygotowane pod klapy, to niewątpliwie czeka Cię dość spora przeróbka.

3. Moment przyziemienia nie jest problemem. te kółka oczywiście są słabsze niż gumowe, ale "dają radę". Nie lubią długiego przechowuwania modelu w pozycji "stojąc na kołach". Duża średnica generalnie jest prawie zawsze lepsza (dopóki nie wygląda karykaturalnie) 75mm do modelu 1,6m to dalej umiarkowany rozmiar.

3a. Owiewki. Trawa nie tyle dostaje się do środka, co zaczepia się za całe owiewki i może je chętniej zdejmować przy starcie czy zwłaszcza lądowaniu. Ja zwykle do do pierrwszych totów nie zakładam. dopiero ew. później.

4. załóż serwo, podłącz do odbiornika i zobacz jak "chodzi". może wystarczy kropelka oliwy czy WD40 na ośkę zawiasu.

5. nie ma więc nie będzie porady :wink:

6. Amortyzator - leniwym rozwiązaniem jest poszukanie gotowca. Super-leniwym - pierwsze loty bez amortyzatora. Pracowitym - tokareczka, pręty, rurki - dzień-dwa roboty (wydaje się, że kwadrans, ale zwykle schodzi duuuuużo dłużej) i gotowe.

7. nylonowe śruby spokojnie spełnią swoje zadanie.

7----. silnik spokojnie wystarczy mniejszy (nawet jeszcze mniejszy niż Twoje propozycje). To cessna a nie pylon-racer czy maszyna3D Zwróć uwagę, że kombinacja silnik-pakiety determinuje wielkość śmigła jakie będziesz mógł zastosować. Ten model cessny był projektowany pod napęd spalinowy .40 zatem producent sądził, że będzie tam śmigło 10-11 cali.
12 pewnie dalej nie będzie problemem, ale 14 czy 16 będzie już prawie na pewno zaczepiać o nierówności podłoża.
wierząc danym z bungymanii - 14.8v (4S) 12x8 APC E 29.70 A
4s i 12x8 wygląda zachęcająco.
Przy 6s na pewno mniejsze śmigło niż testowane tam 12x6
22.2v (6S) 12x6 APC E 50.20 A
być może 11x5 czy nawet 10x5 będzie w sam raz.

8. OK

9. (2x3=)6S1P 2200 - koniecznie takie mniejsze śmigło. warto nie przesadzać z prądem.
4S i śmigło np. 12x8 - wystarczy swobodnie 1P (proponuję przy pojemności od 3000mAh wzwyż).

2200 6 cel to łącznie ok. 350-400 gram
4 celki 3-4Ah porównywalnie, więc wybór zależy od Ciebie. Jeśli 6S to upewnij się, że regulator to lubi ;) no i jeśli zamierzasz stosować zewnętrzne zasilanie serw/odbiornika to albo regulator bez beca albo wypnij mu czerwony kabelek z wtyczki odbiornikowej.

10. patrz 7---- i 9. - z tych dwóch wybrałbym mniejszy albo poszukał jeszcze trochę mniejszego.

11. stanowczo nie koszyk. mały pakiet NiCd będzie spoko. osoobny BEC także.

12. prawdopodobnie i tak nie była za bogata :wink:

I uwaga końcowa - staraj się oszczędzać na wadze. model odpłaci Ci potulnością w prowadzeniu i tolerowaniem znacznie bardziej terenowych lotnisk.

Pozdrawiam,

#29 Michał

Michał
  • Modelarz
  • 0 postów

Napisano 05 sierpień 2009 - 14:08

Mam pakiet NiCd 4.8 v 650 mAh. Nie wiem zupełnie jakie obciążenia wytrzymują te pakiety dlatego zapytam: czy ten pakiet wytrzyma 4 serwa standard?

#30 Mareq

Mareq
  • Modelarz
  • 20 postów

Napisano 05 sierpień 2009 - 13:58

Ja bym na twoim miejscu do zasilania odbiornika dał pakiet 4xNiCd. Taniej niż BEC i LiPol, odpada BEC więc jeden element, który może wysiąść mniej. I jeszcze jedno: Żaden koszyk, tylko polutowany lub zgrzewany pakiet.

#31 Michał

Michał
  • Modelarz
  • 0 postów

Napisano 05 sierpień 2009 - 12:18

Dziękuję za odpowiedź.
Czytałem wcześniej Pana temat o przebudowie BigStik'a i opierałem się o niego przy wyborze silnika.
Chyba jednak poczekam na dostępność tego drugiego silnika - jest troszkę droższy, ale i lepszy.

#32 Leda_g

Leda_g
  • Modelarz
  • 87 postów

Napisano 05 sierpień 2009 - 12:07

Który silnik wybrać ?


Mam w tym modelu http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=10127 pierwszy z silników które podałeś a i masa modelu jest praktycznie taka sama jak twojego.
Przy tym silniku i pakiecie 4900mAh 5S potrafi zrobić zawis, tak że moc silnika jest wystarczająca. Drugi silnik jest lżejszy i ma lepszą sprawność oraz moc ale na stanie w UH brak. Z tym że ta różnica w wadze jest przy takim modelu praktycznie nieznacząca.

#33 Michał

Michał
  • Modelarz
  • 0 postów

Napisano 05 sierpień 2009 - 11:49

Cessna 182 Skyline "40" - CMPro. Elektryfikacja.



----



Wczoraj przyszła do mnie "półmakieta *" Cessny 182 Skyline. Jest to model produkcji CMPro, starsza wersja "50-tki".
Moja "40-tka" jest tej samej wielkości co "50-tka" ( rozp. 1600 mm ), jednak różni się ona od nowszej wersji np:

- nie dzielonym skrzydłem
- brakiem klap
- inaczej rozwiązanym podwoziem: koło przednie nie jest amortyzowane, a podwozie główne nie ma ładnych owiewek "na pręty".
- usterzeniem: statecznik pionowy jest w "40-tce" balsowy, a nie laminatowy jak w "50-tce"

Skyline była używana i jest lekko uszkodzona. Naprawiłem kilka uszkodzeń i fonaciągałem folię żelazkiem.
Następnie zdarłem starą folię dekoracyjną i oszlifowałem model. Po przemyciu kadłuba denaturatem,
umyłem go i nałożyłem, na razie, 1 warstwę białej farby.


----



Model prezentuje się obecnie tak ( 41 zdjęć) :

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika



----



1. Nie wiem co zrobić z przednią szybą. Czy szybkę da się jakoś naprawić czy
trzeba zrobic kopytko i uformować nową kabinkę z pleksi ?


2. Chciałbym, a właściwie z tego co czytam, to muszę mieć w modelu klapy.
Wolałbym osobne klapy, a nie klapolotki. Nie wiem jednak czy wycięcie klap nie osłabi skrzydła.
Jak myślicicie: wycinać klapy czy korzystać z klapolotek ?


3. Oryginalne kółka CMPro są piankowe i zdecydowanie za małe ( 55 mm ) . Wyjąłem je i włożyłem większe ( 75 mm ).
W owiewce jest jeszcze trochę miejsca na większe koło. Nie wiem czy "ogumienie" piankowe nie zetrze się
na lotnisku w momencie przyziemienia, ale nie chcę też zbytnio obciążać modelu kilkukrotnie cięższym
kołami gumowymi. Które koła zastosować ? Czy do startu z trawy musze zdejmować owiewki, żeby trawa nie
dostała się do środka i nie zablokowała kół, czy może mogę latać w owiewkach?


4. Oryginalne zawiasy są chyba zbyt twarde, bo powierzchnie sterowe chodzą dość ciężko.
Czy jest to normalne czy może należy zmienić mocowanie na duże zawiasy KAVAN ?


6. Chcę obudować pręty podwozia i założyć amortyzator przedniego koła, aby uzyskać takie podwozie jak w "50-tce".
Macie jakiś pomysł jak wykonać amortyzator i obudowę na te "pręty" ?


7. Jeszcze jedno pytanie : Jakie śróby zastosować do zamocowania skrzydła ? Czy plastikowe wytrzymają obciążenia ?


----



Nie miałem i nie chcę mieć doczynienia z napędem spalinowym, dlatego model będzie miał napęd elektryczny.
Myślę że Cessna z pełnym wyposażeniem gotowa do lotu będzie ważyła max. 3.2 kg.
Wstępnie dobrałem więc takie wyposażenie z HC :

Silnik: Turnigy 42-60C lub Turnigy SK 42-50
Pakiet: 2x LiPo 3S1P 2200 mAh ( Turnigy )
Śmigło: ?
Regulator: SS 70 - 80 A
Do tego przedłużacze, konektory itp. itd.

Odbiornik: Sanwa RX841FS ( 2.4 GHz 8 kanałów )

8. Serwa standard : 4x SRM 102 już posiadam. Dostałem je razem z zestawem aparatury.
Wystarczą czy lepiej zastosować coś mocniejszego ?



9. Co do pakietu LiPo do zasilania silnika: chyba kupię dwa pakiety 3S1P 2200 mAh połączone tak,
żeby wyszedł mi pakiet 6S1P 2200 mAh. Chcę tak zrobić, aby mieć 2 pakiety 3S1P 2200 mAh do innych, mniejszych modeli.

EDIT:
Tak sobie myślę, że lepszym wyjściem mogło by być kupno 2 pakietów 4S1P 2500 - 3800 mAh i połączenie ich w 4S2P.


10: Silniki

Wyniki testów dla silnika Turnigy SK42-50 - http://www.bungymani...perf1.php?id=72

Wyniki testów dla silnika Turnigy 42-60C:

4S = APC 16x12" > Schub 3.6Kg / Luftstrom 100Km/h / 42A
4S = APC 17x12" > Schub 4.0Kg / Luftstrom 95Km/h / 47A

5S = APC 14x8.5" >Schub 3.0Kg / Luftstrom 90Km/h / 31A
5S = APC 14x10" > Schub 3.6Kg / Luftstrom 110Km/h / 38A
5S = APC 14x12" > Schub 3.9Kg / Luftstrom 130Km/h / 41A
5S = APC 15x10" > Schub 4.1Kg / Luftstrom 105Km/h / 44A
5S = APC 16x8" > Schub 4.1Kg / Luftstrom 88Km/h / 46A
5S = APC 16x10" > Schub 4.5Kg / Luftstrom 100Km/h / 49A

6S = APC 15x8" > Schub 4.8Kg / Luftstrom 100Km/h / 51A


( Nie będę tłumaczył bo chyba każdy rozumie .)

Który silnik wybrać ?


11. Pozatym nie wiem co będzie lepsze: zastosowanie osobnego układu BEC i włożenie jeszcze jednego
( oczywiście dużo mniejszego ) pakietu LiPo, czy zasilanie odbiornika przez koszyk 4xAA ( 4x NiMh GP 2600mAh )?
Czy koszyk wytrzyma chwilowy pobór powiedzmy 4-5A ?
Mam jeszcze pakiet NiCD 4.8V 600mAh, ale on raczej się nie nada ( za mała wydajność i pojemność ).


12. Czy ktoś posiada instrukcję do tej Cessny ? Nie mogę jej znaleźć, bo model wyszedł już z produkcji.


----



BTW: Buduję też mniejszą Cessnę 182 ( kupiłem model Graupnera z uszkodzonym kadłubem ).
Chcę zminimalizować ryzyko zniszczenia modelu CMPro, dlatego najpierw przyzwyczaję się do mniejszej
Cessny Graupnera i do podwozia z kółkiem przednim.


Dodam jeszcze tylko, że za każdą pomocną odpowiedź na moje pytanie bądź za pomocne sugestie - stawiam "Pomógł".

*Tak naprawdę raczej nie jest to półmakieta. Model jest tylko wzorowany na Cessnie 182, widać jednak istotne różnice.