milo_upb Opublikowano 27 Maja 2009 Opublikowano 27 Maja 2009 Dwa dni temu wykonałem pierwszy lot Zlinem Z-50 Styrolanu. Model piankowy, ma 1010mm rozpiętości i 780mm długości. Wyposażenie stanowią: silnik Dualsky 2830/12, śmigło GWS 9x5, regiel TowerPro Mag-8 20A, odbiornik REX 5 MPD, serwa E-Sky EK2-0508 Digital, pakiet Pelikan 1320mAh. Samolot bez pakietu waży ok. 480g, a gotowy do lotu ok. 590g. Model wykonany jest starannie i wszystko pięknie do siebie pasuje, no może poza mocowaniem skrzydła do kadłuba, ale to dało się łatwo skorygować usuwając odrobinę pianki. Pierwszy start odbył się z asfaltowej drogi idącej między polami i niemal zakończył się wjazdem w zboże. Muszę się nauczyć kontrolować siłę od obracającego się śmigła, która znosi model na lewo Potem jeszcze chwila nerwowego machania skrzydłami, nawrót ze wznoszeniem i dopiero można było powiedzieć, że jest w powietrzu. Od razu dało się wyczuć, że Zlin jest bardzo czuły na ruchy dużymi lotkami i w ogóle świetnie odpowiada na stery. Silnik z trójłopatowym śmigłem 9x5 nie pozwala na nieograniczone pionowe wznoszenie, ale mocy ma wg. mnie w sam raz i ładnie wyciąga model w górę. Po raz pierwszy miałem okazję kręcić pionowe beczki Nie wiem czy regiel daje pełną moc, bo nie programowałem go i latałem na ustawieniach fabrycznych. Czytałem, że do wersji ACRO potrzebny jest 'program box'. Sam lot trwał w sumie krótko (około 4 minut), bo emocje były spore - drugi mój model, pierwszy akrobat i pierwszy start z ziemi, który niemalże skończył się w ścianie zboża. Musiałem ochłonąć i żeby nie stresować się jeszcze bardziej postanowiłem posadzić model na zbożu - tam nie mogło mu się cokolwiek stać. Teraz muszę mu przesunąć środek ciężkości nieco do tyłu i zabrać się za wykończenie (końcówki lotek, zastrzały, kołpak, malowanie itd.) Docelowo ma być w barwach zespołu akrobacyjnego The Flying Bulls. Parę fotek zrobionych przez kolegów:
Marcus Opublikowano 27 Maja 2009 Opublikowano 27 Maja 2009 Model kupiłeś czy zam zrobiłeś? Jeżeli kupiłeś, to można prosic o link do niego?
gładkilot Opublikowano 27 Maja 2009 Opublikowano 27 Maja 2009 Marcus, czy google aż tak szczypią ?? 1 wynik na liście !!! http://www.nastik.pl/zlin-z50ls-p-675.html :google: :szukaj: :szukaj!:
milo_upb Opublikowano 27 Maja 2009 Autor Opublikowano 27 Maja 2009 Dokładnie tam kupiłem. Mnie udało się go wyrwać na początku marca za 280zł, ostatnią sztukę jeszcze po starej cenie. Miałem fart, bo z regulatorem, pakietem i silnikiem z ModeleMax ta sama sytuacja, obecnie ceny poszły w górę. W sumie udało mi się zaoszczędzić około 150zł
milo_upb Opublikowano 25 Czerwca 2009 Autor Opublikowano 25 Czerwca 2009 Dzisiaj okleiłem Zlina bykami i napisami. Drukowane na folii samoprzylepnej i wycięte ręcznie (niestety nie miałem plików Corela, żeby wycięła mi maszyna). Nie jest to jeszcze produkt finalny, bo brakuje kilku szczegółów, kilka rzeczy można poprawić, ale już jest coś do pokazania.
marek rokowski Opublikowano 25 Czerwca 2009 Opublikowano 25 Czerwca 2009 wyglada superowo! kurcze...żeby one (modele ze styrokitu) nie były takie delikatne... czekam (-y) na finał i zdjęcia w powietrzu pozdrawiam Marek
cobra Opublikowano 26 Czerwca 2009 Opublikowano 26 Czerwca 2009 odbiornik REX 5 MPD Moim skromnym zdaniem to nieporozumienie i proszenie się o kłopoty. Używałem kilka takich odbiorników i zawsze miałem problem z dość częstym "kopaniem" pojedynczych serw w najmniej odpowiednim momencie, np. serwa wysokości w niskim przelocie. Muszę się nauczyć kontrolować siłę od obracającego się śmigła, która znosi model na lewo To świadczy o zbyt małym wykłonie silnika w prawo. Odpowiednio dobrany wykłon likwiduje to zjawisko w 100%.
milo_upb Opublikowano 26 Czerwca 2009 Autor Opublikowano 26 Czerwca 2009 To świadczy o zbyt małym wykłonie silnika w prawo. Odpowiednio dobrany wykłon likwiduje to zjawisko w 100%. Wg. mnie zjawisko normalne, kiedy samolot nie ma jeszcze takiej prędkości, żeby ster kierunku prowadził go prosto. Wydaje mi się, że od tego mam rudder, żeby nieco skontrować na początku. Nie znam samolotu napędzanego pojedynczym śmigłem w którym zjawisko nie występuje. Być może się mylę
DjJaseb Opublikowano 1 Lutego 2010 Opublikowano 1 Lutego 2010 Witam Od jakiegoś czasu poluję na ten model, i mam kilka pytań: 1. Czy jest bardzo podatny na wiatr?? 2. Czy można nim rozwijać duże prędkości, oraz kręcić gwałtowne akrobacje bez obaw o uszkodzenie konstrukcji, np. przy wyprowadzaniu z ostrego pikowania?? 3. Z wyjątkiem tego efektu znoszenia w lewo, o którym wspominałeś, czy model wykazuje jakieś inne specjalne komplikacje w pilotażu?? 4. Jak wygląda konstrukcja po wyjęciu z pudełka?? Czy wszystko ze wszystkim trzeba łączyć/kleić, czy dostaję do złożenia kilka "klocków" + skrzydło i stery ogonowe?? 5. Byłbym ci niezwykle wdzięczny za opublikowanie jakiegoś filmiku wmiarę prezentującego możliwości tego cuda Z góry dzięki za odkopanie tego wątku :wink:
milo_upb Opublikowano 2 Lutego 2010 Autor Opublikowano 2 Lutego 2010 Cześć DjJaseb, Będę odpowiadał w kolejności zadanych pytań. 1. Model jest podatny na wiatr chyba jak każdy w miarę lekki model (ten waży ok. 600g.). W ogóle starałem się latać bez wiatru, zazwyczaj pod wieczór, dlatego że moje "lotnisko" znajduje się w takim miejscu, że właściwie zawsze jak wieje to z zachodu na wschód, co tam oznacza w poprzek pasa, a nie jest szeroki - wiejska droga. 2. Można rozwijać spore prędkości. Niejednokrotnie dość ostro wychodziłem z pionowego, kilkudziesięciometrowego nurkowania. I tu chciałem zaznaczyć, że to było Zlinem, którego ścianki miały 3mm grubości (skrzydła może 4mm). Posiadam jeszcze jednego Z-50 nieposkładanego, którego pianka ma już 5mm, więc on powinien być jeszcze mocniejszy. Co do reszty akrobacji to nie ma problemu - jak się chce można ustawić stery bardzo czułe. Jeśli chodzi o ster kierunku to latałem niemalże na żyletkę. Do końca się nie udało, bo wychylenia brakło. Podczas montażu nie myślałem o takim lataniu, ale jest to kwestia przesunięcia do przodu o 2mm steru wysokości i rudder będzie miał odpowiednio dużo miejsca. To zrobię już w drugim Zlinie. 3. Efekt od śmigła występuje w każdym modelu i jak chcesz to sobie ustawisz większe wychylenie silnika w prawo i już tak mocno nie będzie ściągać, albo wcale (ja wolę bardziej makietowy wygląd i pomęczyć się przy starcie, delikatnie kontrując rudderem ) Po nabraniu prędkości model leci prosto. Środek ciężkości mam kilka mm bardziej z przodu niż pokazywała instrukcja. I wcale nie było to takie proste do osiągnięcia przy krótkim przodzie. U mnie w ogonie są dwa serwa 8g E-Sky, więc polecam coś lżejszego na stery wysokości i kierunku. Może jakbym miał dwa po 5g, czyli 6g mniej na samym końcu ogona, to nie musiałbym dorzucać 25g na przód. Generalnie jak już go sobie wyważyłem to prowadziło mi się go bardzo dobrze. 4. TAK WYGLĄDA model po wyjęciu z pudełka. Czyli kilka saszetek z częściami. Wacuformy, które trzeba powycinać i posklejać, kadłub w którym trzeba powycinać kabinę, miejsce na ster wysokości, miejsce na silnik i odpowiednie kąty do firewalla itd. Ogólnie rzecz biorąc wszystko trzeba kleić (ja używałem UHU Por i epoxy do firewalla i podwozia). Na koniec tylko skrzydło przykręcasz śrubą, żeby dało się je zdemontować np. do transportu. Po tym jak robiłem Mustanga FSK, który jest w tej samej technologii to nie było z montażem problemu. Aha, jeszcze tylko trzeba było trochę pianki z kadłuba ściąć, żeby skrzydło ładnie się wpasowywało. TUTAJ masz stronę producenta na której po prawej od obrazka modelu są galerie z montażu, gotowych modeli i cennik części zamiennych. Hmmm... I w tym momencie się zorientowałem, że użyli moich zdjęć z RCGroups... 5. Żadnego filmiku niestety nie posiadam. Jedynie kilka fotek było zrobionych podczas oblotu. Przy późniejszych wypadach z kolegą na "lotnisko" skupialiśmy się na lataniu, a koniec lata i jesienią latałem samemu. Będziesz musiał poczekać przynajmniej do roztopów Generalnie polecam ten model o ile nie boisz się wacuform i pianki. Jednocześnie trzeba pamiętać o tym, że są to modele 'jednostrzałowe', czyli nawet dość delikatne kraksy mogą poważnie uszkodzić model, lub zniszczyć go doszczętnie. W razie dalszych pytań - proszę pytać
DjJaseb Opublikowano 2 Lutego 2010 Opublikowano 2 Lutego 2010 Dzięki ci bardzo za tak szczegółowe odpowiedzi :wink: :wink: Hmmm... No właśnie ta jego "kruchość" mnie zniechęca, ale z drugiej strony kiedyś i tak przyjdzie czas na większe modele, konstrukcyjne balsowe, i tych to dopiero będzie żal zniszczyć, no a gdzieś muszę się nauczyć odruchów poprawnego pilotażu, w sensie że z obawy o 'rozwalenie' modelu odruchowo będę nim 'grzecznie' latał . A ten Zlin łączy w sobie 2 cechy, na które aktualnie najbardziej zwracam uwagę: a) jest niewielki, co oznacza że niepotrzebuje zbyt dużej przestrzeni do lotów (tu mam na myśli ograniczenia przestrzenne mojego 'lotniska') jest piankowo-balsowy, co dla mnie oznacza dobry wstęp do modeli w pełni balsowych, po przesiadce z piankowych ...no i panicznie uwielbiam Zlin'a 50-tke
milo_upb Opublikowano 3 Lutego 2010 Autor Opublikowano 3 Lutego 2010 Przy kupnie Zlina dokładnie z takich samych założeń wychodziłem. A że dużą uwagę zwracam na podobieństwo do oryginału i zachowanie proporcji, to wybór był prosty - Styrolan
DjJaseb Opublikowano 3 Lutego 2010 Opublikowano 3 Lutego 2010 No to świetnie! To teraz jeszcze pytanie odnośnie wyposażenia. Oto jakie mam na oku: - 4x serwo TowerPro MG90S - silnik KEDA A22-15M (czy nie będzie zbyt mocny :? :?: ) lub RAY C2836/08 - regulator TowerPro MAG8 18A - śmigło trójłopatowe HD 8x4 (prop-saver'a chyba nie da się założyć na śmigło 3-łopatowe :| ) - pakiet DesirePower 3S 11,1V 1600mAh 25C (czy nie będzie zbyt ciężki/za duży :? :?: ) Czy taki zestaw będzie odpowiedni?? I jedno pytanko co do kleju. Czy mogę użyć kleju topionego wyższą temperaturą, czy może lepiej do całości użyć UHU-Por'a??
filip Opublikowano 3 Lutego 2010 Opublikowano 3 Lutego 2010 Moim zdaniem najlepszym klejem do tego modelu będzie TEN
milo_upb Opublikowano 3 Lutego 2010 Autor Opublikowano 3 Lutego 2010 Co do kleju do pianek i doklejania elementów wykończenia (kabina, końcówki skrzydeł, zastrzały itd.) to polecam UHU Por, bo zawsze można go delikatnie rozkleić. Z CA nie jest tak łatwo... Jeśli chodzi o serwa to te zaproponowane przez Ciebie nie zmieszczą się w przygotowane przez producenta otwory (za wysokie, za szerokie), a ciężko się je poszerza. Z pewnością nie zmieści się na ster wysokości. Po prostu statecznik poziomy w którym montowane jest serwo nie ma takiej grubości. Móje E-Sky ma 11,5mm szerokości i wchodziło baaardzo na styk po uprzednim maksymalnym ugnieceniu pianki w stateczniku. Poza tym, tak jak pisałem na poprzedniej stronie - lepiej nie obciążać ogona, bo potem możesz mieć problem ze środkiem ciężkości. Ja wiem, że do następnego mojego Zlina na ogon pójdą serwa 5g. Może nie będziesz miał problemu, bo wyposażenie planujesz cięższe od mojego i przód będzie bardziej dociążony, no i ja mam zrobiony kokpit, który kilka gramów też waży.
DjJaseb Opublikowano 3 Lutego 2010 Opublikowano 3 Lutego 2010 Ja wiem, że do następnego mojego Zlina na ogon pójdą serwa 5g. Czy dobrze zrozumiałem?? Chcesz mieć kilka tych samych Zlinów ?? Niemniej jednak, nigdzie nie mogę znaleźć serw lżejszych niż 8-gramowych o mocy minimum 1.3 kg/4.8V :| Btw. jeszcze nic nie kupiłem, narazie zbieram cenne informacje :wink:
milo_upb Opublikowano 4 Lutego 2010 Autor Opublikowano 4 Lutego 2010 Czy dobrze zrozumiałem?? Chcesz mieć kilka tych samych Zlinów ?? Niemniej jednak, nigdzie nie mogę znaleźć serw lżejszych niż 8-gramowych o mocy minimum 1.3 kg/4.8V :| Btw. jeszcze nic nie kupiłem, narazie zbieram cenne informacje :wink: Dobrze, zrozumiałeś Jak już pisałem, mam jeszcze jednego w pudełku nieposkładanego. Co prawda nie planowałem mieć dwóch, ale kolega mi odsprzedał po bardzo dobrej cenie, bo ma już kilka modeli, poza tym chyba stwierdził, że "to jeszcze nie ten level" U Ciebie 8-gramowe serwa na ogonie pewnie by się sprawdziły, bo rozważasz cięższe silniki i pakiet, ale serw cięższych nie radzę brać (choćby dlatego, że te mocniejsze są zazwyczaj większe i do tego modelu nie będą pasować). Sam też nie wiem jaka powinna być minimalna siła serwa do tego Zlina... Zakładam jednak, że nawet Tower Pro 5g dałyby radę, bo ów kolega ma takie w Minimagu, którym lata jak akrobatem (poza tym, że to górnopłat, to wymiary i waga są bardzo zbliżone). Ma w nim silnik ze sporą nadwyżką mocy, wznosi się niemalże pionowo i beczki kręci jak dzikus. Przelatał tak dwa sezony i wszystkie serwa są OK. Sam planuję do kolejnego Zlina wrzucić Hextronik 5g.
DjJaseb Opublikowano 4 Lutego 2010 Opublikowano 4 Lutego 2010 Jeszcze pytanko co do silnika i śmigła... Czy silnik KEDA A22-15M nie będzie zbyt mocny dla Zlin'a, i czy śmigło GWS 8x4 HD 3-łopatowe będzie przy nim odpowiednie?? No i jeszcze jedna rzecz na której mi zależy, to jakiś kołpak lub coś podobnego...wkońcu to jest Zlin, i musi dobrze wyglądać A więc który byłbyś w stanie polecić ze strony Nastik'a??
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.