Skocz do zawartości

Teoria latania...


marcinlota1977

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam...panowie mam zamiar pierwszy raz poleciec...i tu mam pytanko...czy moze mi ktos podac jakis link czy cos do teori latania....czyli co trzeba robic aby samolot poprawnie zachowywal sie na niebie ...niby teoretycznie wiem jak co dziala na radiu (sanwa rds 8000) ale praktycznie moze sie rożnić....wiec prosze o konkrety...np.wiem ze jak sie rozpedze to mam dróżek wysokosci pociągnąc delikatnie do siebie aby model zacząl sie wzbijac.....ale jak mam skrecac tego do konca nie wiem czy sterem czy tylko lotkami....wiec prosze o rade....pozdrawiam....CESSNA 182

Opublikowano

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Grafika_na_medal_-_propozycje/Sterowanie_samolotem

 

http://www.fizyka.net.pl/index.html?menu_file=ciekawostki%2Fm_ciekawostki.html&former_url=http%3A%2F%2Fwww.fizyka.net.pl%2Fciekawostki%2Fciekawostki_t3.html

 

http://pfmrc.eu/viewforum.php?f=130

 

http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=12441

 

"Kilka" przydatnych informacji.

 

W modelach RC sterowanie zależy głównie od preferencji pilota. Jesli ktoś lubi kierować wysokością, wychylając drążek na boki, to nic nie stoi na przeszkodzie by to robił.

Wystarczy zrozumieć działanie jednego steru, a reszta to tylko jego inne zastosowanie. Najtrudniej jest pojąć działanie lotek, z których każda działa w przeciwną stronę.

 

Mimo wszystko na początek radzę spróbować swoich sił w jakimś symulatorze modeli RC, choćby darmowym FMS-ie, czy znacznie doskonalszym (i kosztującym) Aerofly Deluxe.

Opublikowano

Jeśli chcesz przejść z teorii do praktyki to zacznij od lekkich modeli a unikniesz dużych strat materialnych hehe, z drugiej jednak strony większe lepiej latają. Pogodę wybierz bezwietrzną, przydałaby się bez deszczu. A kierunki wychylenia drążków to już sam ustawiałeś i trymowałeś, albo jeszcze nie. Najlepiej sprawdź przed lotem(: Symulator dobry jest na sam pooczątek, nie wątpię i chyba nikt nie zaprzeczy, ale jeśli tak można rzec symulator to tzw wirtualna rzeczywistość, a więc wedłóg mnie teoria, to praktyka jest dużo, dużo lepsza i nie kosztuje tyle co najnowsze symulatory nawet w wersji delux(:

Opublikowano

teoretycznie mozęsz ustawic sobie na radiu stery dowolnie - ale potem będziesz miał jazde z doskonaleniem latania hehe

modelarstwo - to jednak małe LOTNICTWO - i stery powinny chodzic tak jak w samolocie

krótko mówiąc:

 

drążek sterowy ( jedna z dzwigienek, ta bez "gazu")

pociągniecie drążka do siebie - wychylenie steru wysokosci do góry- model POCHYLA się do góry

oddanie - drążka od siebie - wychylenie steru wysokosci w dół

- model POCHYLA się w dół (pikuje)

 

 

wychylenie drążka w prawo: lewa lotka idzie w dół, prawa - do góry - model PRZECHYLA się na prawe skrzydło

wychylenie drążka w lewo - model pochyla się na lewe skrzydło

 

 

teraz druga manetka:

dzwignia "od siebie" - i tak zostaje - to pełny gaz :)

odwrotnie - silnik stoi

 

dźwignia w prawo - ster kierunku wychyla się w prawo. model ODCHYLA sie w prawo

 

dźwignia w lewo - ster kierunku wychyla się w lewo,. model ODCHYLA sie w lewo

 

 

o tym czy gaz masz po lewej czy po prawej decyduje już upodobanie (mode 1 lub 2 - zwykle da sie w aparaturze zamienic miejscami zespoły drążków)

 

a teraz o lataniu:

 

samolot żeby lediał muis nie tylko warczeć/wyć - ale też wytworzyć na szkrzydłach siłę nośna :) - czyli musi przesuwać się do przodu :)

 

siłę tę tworzy powietrze opływające profil skrzydła. Kazdy profil ma graniczna wartosc(predkosc i kat natarcia) ponizej której skrzydło nie działa - a nasza zabawka spada jak kamien na ziemie... BEZ sterowania... :)

 

co z tego wynika?

NIE da sie synku latac nisko i powoli - jak sobie zyczyła troskliwa babcia :)

 

wniosek na dzien dobry:

jesli startujesz modelem - z ziemi, z reki - pozwól mu się trochę rozpędzić a dopiero póżniej LEKKO i płynnie trochę zaciągnij ster wysokości w celu wznoszenia. lotkami utrzymuj skrzydełka w poziomie

jak masz boczny wiatr - kierunek korygujesz sterem kierunku (model poleci niejako bokiem - czyli trawersem -ale po wybranym kursie

 

zanim opiszę Ci np zakręt - jeszcze króka teoria:

jedyne czyste sterowanie - to wznoszenie/opadanie:

 

jak ściągniesz drążek model zadrze morde, jak oddasz podel będzie pikował w dół

 

reszta ewolucji/sterowania jest niestety "powiazana" :)

 

w małych modelach trochę mniej czuć to na lotkach-ale w duzych i w samolotach - jest to juz wyraźne

(stad m.in. róznicowe wychylenie lotek: lotka wychyla się w dół mniej niz ta na przeciwnym skrzydle do góry)itd

 

jeśłi będziesz chciał "pomachać" skrzydłami - wystarczy poruszac na boki drążkiem. Zauważysz przy tym że oprócz przechylania na boki - model będzie odchylał tor lotu - stad koniecznosc kontrowania sterem kierunku :)

-tym sie na razie nie przejmuj

 

ważniejsze jest powiąznaie steru wysokości i kierunku:

wyobraz sobei ze krazysz z lekkim pochyleniem. Ster wysokosci działa jak wysokosc , ster kierunku -tez jak ster kierunku

ale wyobraz sobie ze zwiekszyles przechylenie do 45% - i co teraz? :)

ster kierunku w 50% jest sterem wysokosci a ster wysokosci - kierunku!

pójdzmy dalej: wchodzisz w spirale! - krążysz na żyletę -

i co?

stery zamieniły się rolami: "sterem" wysokości jest kierunek - a kierunek wysokości

 

trudne do zrozumienia? wcale nie - weż sobie jakis modelik - i pomachaj nim przed oczami ;)

 

dobra.. polatajmy ;)

 

zakręt - opiszmy prawy: (zakładam że masz lotki i chcesz latać tak jak sie lata DUŻYMI zabawkami ;)

lekko pochylasz model na skrzydło lotką

(na początek np 15-20%) -drążek w prawo - a jak się pochyli - to do neutrum lub lekka kontra

jednoczesnie lekko zaciagasz ster wysokosci (ten sam drazek) i dodajesz steru kieruku ( lekko wychylasz go w prawo)

 

jak model za bardzo sie pochyla na skrzydło - kontrujesz lotką

jak opada wysokościa/kierunkiem - w zaleznosci od pochylenia-albo jeszcze lepeij oboma delikatnie na raz

 

dobra.. spróbujmy to uprościc:

wprowadzenie w zakret: drazek lekko po przekątnej od siebie

w prawą strone + ster kierunku w prawo

jak uzyskasz rządany promień zakrętu - drązek do neutrum +ster kierunku wycofaj o połowe

 

:) to będą piękne zakręty bez ześlizgów (model zapiernicz apo skrzydle do ziemi) i wyślizgów (to samo -ale po skrzydle wypernicza w niebo... ;)

 

lądowanie

 

ustaw sie modelem pod wiatr (bedziesz miał wowczas mniejsza wzgledna predkosc wzgledem ziemi -spokonei "przykleisz" się do lotniska)

trzymajac kierunek i predkosc

zniżaj lot

kiedy bedziesz juz nisko(1-2m) , nad bezpiecznym do przyziemienia miejscem - zdejmij gaz i lekko płynnym ruchem zaciągaj ster wysokosci na siebie (tak abys nie zaczał się wznosić). Model będzie wytracal prędkosc i opadał na coraz wiekszym kącie natarcia - tylko uwazaj zeby go nie PRZECIĄGNĄC! bo jak zerwą sie na skrzydłach strugi nim dotkniesz kołami ziemi to... :)))

 

teoria bardzo skrótowa i uproszczona - ale moż trochę Ci rozjaśni temat ;)

 

powalcz na symulatorze -zobacz co dają opszczególne stery

a potem na łąkę! i tyle starów co lądowań! :)

 

pozdrawiam

 

MArek

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Wszystko fajnie, ale jak sterować modelem 3-kanałowym bez lotek? Próbowałem symulować lot na FMS (innym modelem), ale samym sterem kierunku nie mogłem nic zrobić i samolot uciekał gdzieś w siną dal. Miałem już Corsair F4U ale polatałem parę sekund. Wymagał trymowania praktycznie każdego serwa i był mało dokładnie wykonany. Większość czasu to było tylko sklejanie odpadającego silnika. Prawie w ogóle nie reagował na moje komendy, a na symulatorze było tak pięknie... Lubie latanie i dość często kiedyś grałem w F22 Raptor :) Zakupiłem dziś więc coś prostszego i górnopłatowca (niby zalecany na początek, nie licząc szybowców), Cessna 745 i teraz się zastanawiam, jak tym będzie się skręcało?

Opublikowano

Normalnie. Za pomocą steru kierunku. Są w FMS-ie takie modele. Żywym przykładem może być choćby znany Zefir depronowy, w klasycznej formie 3-kanałowy. Kiedy skręcasz sterem kierunku, model się przechyla nieco na bok. W tym wypatku nie możesz tego kompensować lotkami, więc kompensuje się konstrukcją modelu. Takie modele zwykle mają wysoką tzw. samostateczność. Czyli jak puścisz stery na zero, to model się sam prostuje. Celują w tym górnopłaty ze sporym wzniosem skrzydeł, co w połaczeniu z nisko położonym środkiem ciężkości stabilizuje model. Czasami widać to na ptakach, jak szybują ze skrzydłami uniesionymi jak litera V. A po drugie, kiedy model się za mocno przechyla, zawsze możesz wychylić ster kierunku w drugą stronę. :wink:

Grunt to wyczucie. :mrgreen:

Spróbuj może sobie zbudować/kupić taki model - Zefirka, RWD 5, któryś z "Totów", albo Piperek lub coś pokrewnego (np. Lazy Bee, który stabilizuje się "uszami" na końcach skrzydeł). Wykonany z pianki depropodobnej są konstrukcjami tanimi w budowie i mało kłopotliwymi w naprawie lub odbudowie.

Opublikowano

Dzięki za szybką odpowiedź. Trenuję na standardowym modelu, który jest dostępny w FMS, czyli jakiś pasażerski Transall ;). Nie mogę znaleźć modeli do tego programu. Wspomnianego Zefira także.

Opublikowano

Na górze programu masz menu "Model" wybierasz "Wczytaj" i wybierz model Silky Wind 400. Ma dokładnie takie sterowanie jak potrzebujesz, czyli silnik i wysokość ze sterem kierunku i wysoką samostateczność modelu. Możesz też popróbować innych modeli.

Transtall to model udający dużą makietę dwusilnikową. Zupełnie inna szkoła.

W dziale "symulatory" znajdziesz linki do modeli przeznaczonych do FMS-a.

Zefirka raczej nie będzie, bo to rodzima produkcja kolegi PiotraP. :mrgreen:

Tu masz plany. :wink:

http://forumrc.alexba.eu/zefirek_1.htm

Opublikowano

No tak, ale mam wersję 2.0 Alpha i tam nie ma tego modelu, jest ich w sumie "aż" 6 w tym pewnie ze 3 to helikoptery. Może jest jakaś inna wersja, o której nie wiem?

 

Zajrzę do tych planów. Dzięki za pomoc.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.