Skocz do zawartości

Pierwsza przerobka ruszyla :)


mariaczi__21

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Czesc. Wlasnie odpalilem swoja pierwsza przerobka. Silniczki sa z CD, a to ich dane:

 

średnica statora - 20mm,

srednica rotora (zewnetrzna) - 24,

ilosc zebow - 9,

silniczki na panewkach,

liczba magnesow (5/5/1) - 12,

stopien pokrycia (troche wysoki) - 91%,

nawiniete w gwiazde - ABCABCABC,

 

pierwszy rotor ma 12 magnesow wklejonych naprzemiennie (NSNSNS...)

drugi ma 12 magnesow skaksadowanych w 6 sztuk (NN SS NN ...) - powinien byc wysokoobrotowy,

 

nawinolem po 14 zwoi drutem 0,4.

 

Nie mam jeszcze sprzetu do pomiarow, ani smigla, wiec nie podaje zadnych wynikow :?

Ciesze sie, ze silniczki ruszyly, ten wysoko obrotowy 'na sluch' rzeczywiscie ma duzo wieksze obroty. Musze dorobic mocowanie smigla i na modelarni pomierze sobie ciag. Moze ktos przerabial takie maluchy i podpowie mi czego powinienem sie spodziewac???

 

A tu troche fotek:

 

Moje stanowisko pracy:

 

img1812mh4.jpg

 

rotorki:

 

img1816hr0.jpg

 

stator, narazie prowizorycznie w imadle:

 

img1815gy7.jpg

 

A tutaj sprawca calego zamieszania, czyli regiel od Tomka (dostal juz nowa koszulke :D )

 

img1817ac1.jpg

 

Kurcze chyba sie wcziagnalem w przerobki silnikow. Musze teraz zalatwic sobie jakas wieksza sztuke. Nie sadzilem ze to takie fajne zajecie. W planach mam tez zrobienie stanowisko do pomiarow obrotow (czytalem ze da sie wykorzystac jako oscyloskop karte muzyczna - http://www.alexrc.com/v-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t=33&highlight=jak+mierzyc)

Opublikowano
czego powinienem sie spodziewac???

 

raczej niewielkich osiagow. do trenerka ok 300g lub shocka 150g sie beda nadawac. polecam niewielkie smigla 7x3,5, gora 8x4

Opublikowano

To wlasnie o takie osiagi mi chodzi. Ten wolnoobrotowy chcialem do elektroszybowca 100 - 120 cm. A ten szybszy to moze to jakiegos malego mustanga czy cos. Zobacze jak beda krecic ze smiglem.

 

Teraz mam 14 zwoi drutem 0,4. Czy poprawie osiagi stosujac 9-10 zwoi drutu 0,55 (taki mam). Jaka jest regula ???

Opublikowano

Fajne stanowisko, nie powiem. A jest obrotomierz, bo nie widze na fotce. Z czasem tez sobie takie zrobie, ale nie odrazu Krakow zbudowali. A czy mozna ciag mierzyc w ten sposob, ze na wage kladziemy przykrecony do jakiegos ciezkiego przedmiotu silnik i tarujemy. Smiglo zakladamy odwrotnie i odczytujemy wynik. Podejrzewam, ze bedzie obarczony drobnym bledem, ale mysle ze taki pomiar powinien byc wystarczjacy.

Opublikowano
A czy mozna ciag mierzyc w ten sposob, ze na wage kladziemy przykrecony do jakiegos ciezkiego przedmiotu silnik i tarujemy. Smiglo zakladamy odwrotnie i odczytujemy wynik. Podejrzewam, ze bedzie obarczony drobnym bledem, ale mysle ze taki pomiar powinien byc wystarczjacy.

 

Śmigła odwracać nie musisz. Wystarczy, że zmienisz kierunek obrotów. To bezszczotka :wink: Silnik trójfazowy, kręci się tak samo dobrze w lewo jak i w prawo. Ale takie rozwiązanie to nie jest dobry pomysł. Wynik będziesz miał obarczony baaardzo dużym błędem pomijając kwestie bezpieczeństwa takiego układu :!: Cała zabawa z tymi hamowniami ma na celu głównie "odizolowanie" wagi od strumienia zaśmigłowego, że o pewnym i bezpiecznym mocowaniu silniczka nie wspomnę :wink: Co do obrotomierza - jeśli posiadasz miernik z pomiarem częstotliwości, to masz obrotomierz :) Wystarczy zapodać na niego sygnał z jakiegoś prostego czujnika optycznego.

Wracając do Twojego silniczka. Pomaluj uzwojenie i stator jakimś czarnym mazakiem i sprawdź czy nic Ci nie ociera. Będziesz to widział. Zetrze Ci w tych miejscach mazak. Jeśli wszystko okaże się w porządku, zabezpiecz uzwojenia przed odwijaniem jakimkolwiek wodorozcieńczalnym lakierem do podłóg.

Opublikowano

A_shot dzieki za rady. Przegladajac fora widzialem ze zmontowalas kilka ladnych silnczkow i hamownie. Tez sie zarazilem tym tematem. Zostaly mi jeszcze 2 takie motorki i zrobie z nich podwojny CD. Tylko bez tokarki sie nie obedzie, bede musial na modelarnie skoczyc. A teraz do wtorku troszke zajety jestem.

Co do tych przerobek to nie ocieraja o rotor, sprawdzilem.

A mozesz rozwinac ten temat z miernikiem. Ja mam taki za 20 zl, to chyba nie ma za duzo funkcji:

- napecie pradu stalego,

- napiecie pradu zmiennego,

- natezenie pradu stalego,

- rezystancja,

- test ciaglosci obwodu

- i jakies hFE ???????

 

Taki mam prosty mierniczek i Hz nie widac nigdzie :? Chyba pozostane przy karcie muzycznej jako oscyloskop, ewentualnie jakis prosty ukladzik zmajstruje.

Opublikowano

Śmigła odwracać nie musisz. Wystarczy, że zmienisz kierunek obrotów. To bezszczotka :wink: Silnik trójfazowy, kręci się tak samo dobrze w lewo jak i w prawo.

 

Oj błąd! Śmigło ZAWSZE trzeba obracać! Każde śmigło pracuje dobrze tylko w jedną stronę. (lewe w lewo, prawe w prawo). Aby uzyskać ciąg w przeciwnym kierunku (silnik elektryczny) należy zawsze wiadomo - zmienić obroty silnika na przeciwne oraz obrócić śmigło czołem do kierunku lotu! Sprawność każdego śmigła pracującego w przeciwnym dla siebie kierunku spada drastycznie. W silnikach spalinowych z racji iż nie można zmienić obrotów silnika stosuje się śmigła ciągnące, pchające.

 

Wracając do tematu:

 

Robiłem pomiar ciągu w sposób niemalże identyczny jak opisuje to Marcin. Korzystałem z małej bardzo dokładnej wagi do 800gram silnik mocowałem do klocka a klocek przylepiałem do wagi na taśmę dwustronną. Silnik w układzie pchającym cisnął na wagę która wcześniej była wytarowana. Mierzyłem tak silnik uzyskujący do 350 gram ciągu statycznego i zabezpieczenie było wystarczające (oczywiście dla tak małych silników) jak i też pomiary dość miarodajne. Należy dodać iż strumień zaśmigłowy przy tym sposobie nie jest niczym zakłócany.

Opublikowano
A czy mozna ciag mierzyc w ten sposob, ze na wage kladziemy przykrecony do jakiegos ciezkiego przedmiotu silnik i tarujemy.

Błędy może wprowadzić zarówno "przekładnia", czyli dźwignie w hamowni jak i wpływ strumienia zaśmigłowego na wagę.

Ponieważ robisz to dla porównania swoich silników, to taki pomiar jest najbardziej miarodajny, który wykonujesz w takich samych warunkach.

Chodzi o to, żeby poznać zależność zmian w silniku, czy jego zasilaniu, czy w końcu wielkości śmigła na jego osiągi.

 

Ja przyzwyczaiłem się do wagi i silnika na stalowej ramie w układzie nacisku na wagę (odwrotnie, jak Ty proponujesz).

Tylko od razu trzeba przewidzieć większy rozstaw ramy, bo potem (większe silniki) śmigło się nie mieści i trzeba mierzyć przy ciagu w górę i kombinwać z obciążeniem np akumulatorem samochodowym tak jak tutaj :lol: :

p51i.JPG

Opublikowano

Ja tez mowilem o nacisku na wage, o to mi chodzilo.Czyli smiglo zalozyc odwrotnie i zmienic obroty silnika W domu nie mam wagi niestety, ale na modelarni jest. W srode pewnie pomierze ciag silnikow.

 

 

Pojawil sie maly problem. Drugi stator nawinolem drutem 0,55 - 9 zwoi ABCABCABC. Rotor z magnesami N S N S ... startuje, ale nie zawsze. Czasem gubi synchronizacj przy starcie, zrobi pol obrotu i nic. Gdy wystartuje to mozna plynnie regulowac gaz i 'na sluch' silnik daje bardzo wysokie obroty.

Natomiast 2 rotor (NN SS NN ...) nie chce wogole zakrecic :( Tylko drga, czasem zrobi z 1 maks 2 obroty i koniec. Nie wiem dlaczego. Nawinolem rowna liczbe zwojow, liczylem.

Opublikowano
Oj błąd! Śmigło ZAWSZE trzeba obracać! Każde śmigło pracuje dobrze tylko w jedną stronę...

 

Faktycznie. Jakoś mi to "umknęło" :oops:

 

A mozesz rozwinac ten temat z miernikiem. Ja mam taki za 20 zl, to chyba nie ma za duzo funkcji:

- napecie pradu stalego,

- napiecie pradu zmiennego,

- natezenie pradu stalego,

- rezystancja,

- test ciaglosci obwodu

- i jakies hFE ???????

 

No niestety. Pomiaru częstotliwości nie masz. Pozostaje Ci zakup obrotomierza za ok. 100 zł lub zabawa z kartą dźwiękową. A to jakieś hFE to do badania tranzystorów :wink:

Opublikowano

Troche drogi taki tachometr, za 100zl to wole sobie kupic wyposazenie do modelu. A obrotomierz zrobie sam, znalazlem schemat i koszty to jakies 30 pln.

A co moze byc nie tak z tym silniczkiem, ktory ustawiony NN SS NN... nie chce zakrecic (9 zwojow druto 0,55). Zwarcia miedzy fazami i miedzy stojanem nie ma na 100%. Z drugim rotorem kreci, ale tez nie zawsze, ale jak juz wystartuje to chodzi elegancko.

Opublikowano

Sprawdzilem i jest dobrze, zreszta na statorze nawinietym 14*0,4 chodzi bez problemu. Moze to wina regla, ze nie chce z takim silnikiem wspolpracowac. Narazie zostanie tak jak jest do czasu pomiarow ciagu. Najwyzej pozniej przewine.

Opublikowano

Witam !

Mialem juz taki problem z podwojnymi magnesami i jak szerokosc dwoch magnesow bedzie szersza od daszka statora to wlasnie beda takie problemy

Stosuje sie i sam to stosowalem tzn po dwa mag. ale to dlatego ze mialem szerokie daszki statora i bylo to w silnikach od FDD flopow

Z pojedynczymi mag. dzialal ok ale mial duze obroty i maly moment a jak dalem podwojne to totalnie sie to zmienilo tzn. dostal duzy momet i nizsze obroty

Opublikowano

Ja niebawem się zabieram sam za przeróbki.Musze nabyć magnesiki, łozyska i klej distal tylko. Kolega moj to robi z powodzeniem.

 

Nawija 0,47mm drutem magnesy wkleja nsnsnsnsns.....

 

Prawda taka że masz ciut mały silnik z cd.

 

Sprawdzone i chyba najlepsze silniki to o śr. zewnętrzej 28mm. Ośka też z cd -3mm.Odległości magesu od pola to 0,2mm lub 0,4mm (ciężko to równo uzyskać w praktyce)

 

Silnik taki miałem jeden i drugi ma Artur. Latmy na śmigle 8x4 ale fajniej idzie na śmigle 7x6 - takie polecam na początek.

 

Silnik taki targa deltę o masie 500g do lotu na 7,4v. Na połowie gazu utrzymuje już się w powietrzu w locie poziomym i przy takim lataniu lata. 30-40min na aku 2200mah.

 

Jak by ktoś miał niepotrzebne napędy cd o średnicy 28mm to chętnie przyjmę lub odkupię.

 

Jeszcze pytanie:

 

Regiel moge zaprogramować na (to takie jakby fazy rozrządu ala coś w spaliniakach , przynajmniej ja sobie to tak tłumacze)

 

1.HARD triminng

2. SOFT trimining

 

Latam teraz na soft. Moje pytanie brzmi czy moge spróbować na Hard trimming?

 

Czy nie uszkodzi to mi silnika czy regla ? Czy lepiej tego nie robić?

Opublikowano

Ja miałem kilka takich przeróbek, które na soft zrywały synchronizację i miały problem ze startem. Po ustawieniu regla na hard problemy zniknęły. Jedyne na co musisz zwrócić uwagę, to prąd (może być nieco wyższy) i temperatura regla i silnika.

Opublikowano

Musze spróbować skoro to bezpieczne. Może silnik dostanie dopiero buta na hard. Było by miło.

 

Jeszcze pytanko czy musze podczas programowania kartą jeti rega mieć podłączony pakiet 7,4v i do tego też jeszcze pakiet 4,8v?

 

Do karty podłącza się - regiel i z drugiej strony 4,8v. Żeby sprwcyzować to czy musze jeszcze do regla podłaczyć w czasie programowania 7,4v aby to zadziałało?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.